Damwâld: schrikhekken dwingen fietsers rotonde op
Publicatie: dinsdag 21 mei
Reacties

Nu nog in surhuisterveen, veel mensen daar kunnen het fietspad niet eens vinden op Groningerstraat en gedempte vaart


De fietsers die bij de rotonde Gedempte Vaart / Vierhuisterweg over de weg fietsen, doen officieel echter niets verkeerd.
Komende vanaf het centrum ligt in het beoogde fietspad alleen een knullig tegeltje met een fiets erop. Dat heeft wettelijk gezien geen enkele waarde. Het is niets meer dan een 'suggestie-fietspad'.
Er staat pas een stuk verderop, grofweg ter hoogte van de doopsgezinde kerk, een bord 'verplicht fietspad'.
De gemeente Achtkarspelen heeft hierin steken laten vallen. Net zoals bij die onzinnige situatie bij het Torenplein, waarbij er twee uitritconstructies naast elkaar liggen, waardoor dus de verwarrende situatie ontstaat dat je komende vanaf de rotonde richting naar links moet aangeven als je naar de Lidl wilt, maar ook als je 'rechtdoor' het centrum in wilt.


Blijft levensgevaarlijk, want wanneer er een grote vrachtwagen over de rotonde rijdt, die achter vaak veel uitzwenkt, en er fietsen op datzelfde moment fietsers, dan kunnen die op het moment dat het echt nodig is geen kant op, ze worden in een hoek gedreven waar nu de schrikhekken staan.


De vrachtwagen blijft heus wel achter de fietsers. Als er een fietser in de buurt achter komt, zoekt de fietser helemaal zelf het gevaar op lijkt mij. Beetje overdreven inzicht





Kinderen en ouderen die samen met auto's op een rotonde moeten lijkt me niet erg veilig.


Elke gemeente heeft een stuk of wat nitwits die moeten doorgaan voor ambtenaar of wethouder, daar heeft de burger helaas mee te maken, project rotonde is hier weer zo'n voorbeeld van....zucht


Wat is het probleem? de schrikhekken staan op het voetpad. als je vanaf dokkum of vanaf de Falom op de fiets binnen komt wordt je naar de rijbaan geleid. dus in de gehele bebouwdekom moet je dus op de rijbaan fietsen en is het voetpad voor de voetganger.




Vooral de boomers vinden het nog moeilijk.


Het blijft verkeerstechnisch een slecht ontwerp. Automobilisten zien “plotseling” fietsers op de (gedeelde) rijbaan en dat is niet handig.
Er is daar genoeg ruimte voor een met een betonrandje afgescheiden fietsstrook en daarbuiten nog een voetpad.


Gewoon oude situatie terugbrengen was niks mis mee, en af en toe snelheidscontrole invoeren (is daar 30 km )



Goed gedaan. prima oplossing


Beste was zoals ook is geopperd om de oude situatie terug te brengen,met fietspad&voetpad gescheiden van de rijstrook,is nu wachtten op zwaar verkeer die alle ruimte nodig heeft op die mini rotondes,en dan 1 of meerdere fietsers meesleept,idem het geval in Oentsjerk bij die 2 mini rotondes..


Dit maakt het volgens mij levensgevaarlijk voor de fietsers. Er zijn altijd automobilisten die haast hebben, en geen geduld kunnen opbrengen voor iemand op de fiets. Ik maak het zo vaak mee op de wegen die versmalt zijn, om de snelheid er uit te halen, en een automobilist toch nog om een geparkeerde auto heen gaat, en je als fietser gewoon tegen de stoeprand, of in een goot word gedrukt, omdat de ruimte er niet is. Of je word op zo'n plaats ingehaald, en word je door de uitstekende autospiegel geraakt. Sommigen kunnen gewoon geen geduld opbrengen!


Weer zo’n , in mijn ogen een nutteloos idee. Je kunt wachten op ongelukken.
Zone 30 km. Bijna niemand die zich er aan houd. Drempel bij de Willemstraat. . Met zelfde vaart erover heen en maar jakkeren op de Haadwei. Volmaakt doelloos.


Als ik die mevrouw op de foto zie fietsen lijkt me dat niet de bedoeling, midden op de weg.
Als niemand zich aan de dertig km houdt zegt dat meer over de mensen daar dan onder de veiligheid. Het zijn vaak de inwoners zelf die te hard rijden.


Kom eens een dag langs. Moet je eens opletten hoe de Haadwei een racebaan is. Vrachtauto’s trekkers automobilisten. Bijna niemand die zich aan de snelheid houd


Meerdere keren heb ik gezien dat mensen boos werden omdat er fietsers op de rijbaan fietsen. Dit is ook niet echt veilig omdat automobilisten gaan inhalen.


Automobilisten worden minder boos als ze 30kmu rijden is aangetoond.
In het hele dorp is het max 30 en overal wordt ik ingehaald zelfs als ik voor de wind 32kmu fiets.
Het dorp autoluw maken is de oplossing, laat ze maar over de centrale as rijden als ze naar de andere kant van het dorp willen om bijv. de kinderen naar school te brengen in de auto.




Zelf gezien: dit haalt het tegenovergestelde uit van wat de bedoeling is. Groep fietsers vanuit Dokkum fietste net zo goed nog linksom tegen het verkeer in over de rotonde. Nog veel gevaarlijker dan het al was!


Als ik zie hoe hard al die ouderen op hun elektrische fiets over deze rotonde fietsen, en die ene vrouw naar links gaat en alleen haar arm uitsteekt maar niet achterom kijkt, dan ga ik deze rotonde mijden. Mijn auto heeft te beperkt zicht om dit allemaal goed te kunnen overzien.


Vanaf Dokkum bij ingang dorp is de snelheid 30/uur. Vanaf de kruising Badhuisweg - Theunissenweg tot einde bebouwde kom 50 km /uur outsider.

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan