Account
Logo
Zoeken
12.3 °C

'Provincie wil aquaduct als vervanging brug Kootstertille'

Publicatie: woensdag 3 april

Reacties

joeria uit De Westereen

Dan kunnen ze nu alvast beginnen met de sloop van de brug Schuilenburg. Is dat maar klaar

woensdag 3 april
rommie uit Aldwâld

Of plaats hem ergens daar in het midden....

Like
donderdag 4 april
henkie04 uit De Westereen

Hoe dom kan je zijn om dat te zeggen , hoeveel kosten komen er dan bij . Alle wegen moeten worden verplaatst , boeren moeten uitgekocht worden . En wat er nog meer bij komt , maar slimmer ben je helaas niet .Zijn we ook wel gewend , die uitspraken van jou .

Like
donderdag 4 april
hoeky uit Kollum

Waarom wordt de Fietsersbond hierover ingelicht..? Een brug moet je ook overheen.

woensdag 3 april
outposter uit Buitenpost

Of je leest het artikel.

Like
woensdag 3 april
pkd19 uit Burdaard

Of je nu 10-15 meter eronderdoor gaat met een aquaduct,of 9-11,5 meter erboven met een brug,ik zou voor de laatste gaan..

Like
woensdag 3 april
Polvo53 uit Drogeham

Half Nederland heeft inmiddels een elektrische fiets en merkt er niks van, de rest heeft een fiets met versnellingen en kan het een tandje lager zetten en merk er ook niks van
Alleen een ouderwetse fiets zonder versnellingen zou iets meer last van een aquaduct hebben, maar het verschil is minimaal.
En wie heeft nu nog zo'n fiets?
Een discussie en reden die nergens op slaat.

Like
woensdag 3 april
pietsienisch uit Feanwâlden

Bij een brug moet je eerst omhoog dus krijg je eerst de inspanning, bij een aquaduct kun je eerst vaart maken bij het omlaag gaan en hoef je dus nauwelijks extra inspanning te leveren om er weer uit te komen.

Like
donderdag 4 april
Booster 3.0 uit Pieterzijl

Dom praat Plovlo net eltsenien kin sa n elektrysk
ding betelje hjer.

Like
donderdag 4 april
Polvo53 uit Drogeham

Lees eens goed, er staat ook niet iedereen.

Like
donderdag 4 april
mamselle uit Kollum

Ik ga duimen voor een aquaduct die de brug van zowel Kootstertille als Schuilenburg kan vervangen.

woensdag 3 april
Lorredraaier uit Buitenpost

Den Haag neemt het noorden totaal niet serieus,
wie moet die onderhandelingen voeren Abel van
de BBB. asjeblieft even

woensdag 3 april
krektwat uit Burgum

Halelujah! 🙏🏻 ik ben voor. Goed nieuws dit. En nu ff goed lobbyen bij het rijk en doorzetten die handel!

woensdag 3 april
Bammetje24 uit Gorredijk

Een aquaduct in de A6 bij Scharsterbrug. DIE hebben we nodig. Daar komt vele malen meer verkeer langs dan Kootstertille.

woensdag 3 april
advertentie

Drachtsterrijder uit Drachten

DAT dus!!!

Like
donderdag 4 april
krektwat uit Burgum

Gewoon beide keren een aquaduct. Er gaan miljarden naar de infrastructuur in de randstad. Die metrolijnen onder Amsterdam kosten miljarden. Daar kan ook wel wat geld van naar onze infrastructuur. Ten slotte word er hier ook voor miljarden aan gas uit de grond gestolen.

Like
donderdag 4 april
diuwer uit Boornbergum

mooite gebruiken voor schuilkelder ook maar hoe zit het met het tegenwoordige stikstof

woensdag 3 april
Panoramix uit Pasop

Nou, ongeveer 78% van lucht bestaat uit stikstof. Daar komt wat zuurstof bij die we iedere dag inademen. Die zuurstof hebben we te danken aan bomen en planten. Zij zetten CO2 met behulp van licht (fotosynthese) en water om in zuurstof en suikers. Zonder deze fotosynthese zou er dus amper leven op aarde zijn. Wat wil je nou zonder stikstof en CO2? Laat je knettergek maken door de politiek, de handel en de commercie die ons angst aanpraten en zelf dik aan die onbegrijpelijke kreten verdienen!

Like
woensdag 3 april
kohil uit Boornbergum

doe maar een aquaduct, kun je er bij regen mooi even onder schuilen, én aquaduct heeft ook nooit last van passerende schepen.

woensdag 3 april
Polvo53 uit Drogeham

Provincies hebben geld zat, het is het enige overheid apparaat dat nooit om geld verlegen zit.
Ze hebben miljarden aan reserves.

woensdag 3 april
Panoramix uit Pasop

Vertelll, met cijfers🤔

Like
woensdag 3 april
Marc uit Dokkum

Alstublieft, de cijfers, uit de toverdrank gevist.

Like
woensdag 3 april
Polvo53 uit Drogeham

Doe zelf eens wat moeite, je hoeft alleen maar te googelen op "geldreserve provincies"

Like
donderdag 4 april
Marc uit Dokkum

Hier de cijfers, had het linkje er niet in geplakt. Provincies hebben door de jaren heen, met enige variaties, circa 16-17 miljard eurootjes in onder meer de algemene reserves, bestemmingsreserves en beleggingen.

Overigens heeft Fryslân een aanzienlijk deel van haar miljarden uit de verkoop van de zgn. Nuon-aandelen al verjubeld aan vooral het verbeteren van de infrastructuur. Maar een aquaduct bij K’tille kan er vast nog wel vanaf 😉

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2023D42578

Like
donderdag 4 april
Shovel uit Harkema

Aquaduct is de beste en duurste oplossing, maar dan ben je van de beperkte doorvaarthoogte af en kan al het verkeer altijd doorgaan. Ook kan een aquaduct niet in storing gaan, al kunnen er wel andere problemen optreden.

woensdag 3 april
roky uit De Westereen

Theo word niet beter op aquaduct door rij hoogte 4 meter

woensdag 3 april
Jk uit Kootstertille

Een aquaduct kost wat meer als een brug. Maar als je op langere termijn kijkt is aquaduct goedkoper.
Fiets hoeven niet zo laag als de auto's.
Aquaduct heeft als voordeel dat er geen boot tegenaan kan botsen. Kunt altijd doorrijden. Ook voor het vrachtverkeer is er geen probleem.


Als je voor goedkoop wild gaan moet er uitneembare deel doen. Dit heeft als gevolg als er boot met hoge lading hebt. Dat de brugdek met de kraan worden op getild. Dit heeft als gevolg dat fietsen, auto's ondernemers, wandelaars, hulpdiensten, thuiszorgorg Een avond de brug niet kunnen gebruiken.
Maar ook het risico dat het een keer goed mis kan gaan. Met al die gevaarlijke stoffen.

donderdag 4 april
pietsienisch uit Feanwâlden

Ik snap niks van de fietsersbond en ik fiets heel veel. Een aquaduct heeft het voordeel dat je eerst naar beneden gaat en dus vaart kunt maken en die vaart weer kunt gebruiken om omhoog te klimmen. Netto is de extra inspanning dus bijna nul. Veel beter dan een brug. Bovendien is een tunnel veel veiliger bij storm en geen last van gladheid bij ijzel of bevriezing.

donderdag 4 april
Lorredraaier uit Buitenpost

Met een aquaduct kunnen misschien de mensen rondom schuilenburg zich ook aanpassen. (Die brug weg)

donderdag 4 april
loffertje uit Buitenpost

Tegen de tijd dat dat aquaduct er is heeft iedereen een elektrische fiets.

donderdag 4 april
oarsom uit Broeksterwâld

"Met een aquaduct ben je van alle problemen af", of "op de lange duur ben je goedkoper uit".
Ja, was dat maar waar.
Hoe zit het ook alweer met dat aquaduct tussen Sneek en Joure? En met die lekkages bij andere aquaducten, zoals in de Centrale As?

De provincie zit in dit geval met alle kosten, die bij Sneek worden door Rijkswaterstaat bekostigd. Voor dat geld kan de provincie heel veel andere (noodzakelijke) dingen doen.

donderdag 4 april
Polvo53 uit Drogeham

Al doende leert men, ik denk niet dat ze de zelfde fout zoals bij Sneek weer gaan maken.

Like
donderdag 4 april
PustaPusta uit Boer

Friesland is zo plat als een pannenkoek. Hier en daar een brug of aquaduct. Dat zijn geen hoge bulten of diepe gaten. En de fietsersbond begint meteen te mekkeren. Mooi een aquaduct aanleggen bij Kootstertille, naast waar nu de brug ligt. Die grond is al van de gemeente of provincie aan beide kanten van de brug.

donderdag 4 april
stormvloed uit Twijzel

Een aquaduct is een geweldige oplossing. Misschien kan de provincie Fryslân ook wat lenen bij de gemeente Tytsjerksteradiel in Burgum.
Die heeft ook de grootste kosten van de ca ( centrale as ) betaald.
Het geld kan nooit een probleem zijn .
De goede weg naar de toekomst.
💰💰💰💰💰💰💰💰💰🥳🥳🥳🥳🥳

donderdag 4 april
Marc uit Dokkum

Tytsjerksteradiel heeft niet de grootste kosten betaald van de Centrale As. De toenmalige gemeente Dongeradeel met Dantumadiel en T’diel hebben ieders ruim 13 miljoen ingelegd, de rest (meer dan 300 miljoen) is door de provincie betaald.

Like
donderdag 4 april
Keesopdevlucht uit Uithuizen

Een brug is prima. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de huidige brug open is gegaan.

Een brug is goedkoper en veel sneller aan te leggen.


Schuilenburg lijkt mij beter te vervangen door een tunnel. Een hoge brug is daar slecht in te passen en een lage staat om de haverklap open.

donderdag 4 april
Bibi74 uit Kootstertille

In alle gevallen is er geen rekening gehouden met fietsers, maar ook zeker niet met mensen met een beperking. Die zijn blij dat ze kunnen fietsen met hun speciale fiets of met hun scootmobiel op pad kunnen maar met zulke hoogtes is dat niet te doen. Van mij mogen ze gewoon de brug repareren en laten zoals hij is

vrijdag 5 april
neiskjirrich uit Eanjum

Veerpont!

vrijdag 5 april
tosca uit Damwâld

Wat een onzin dat men niet met de fiets door een aquaduct kan rijden. In de Simmerdyk tussen Tytsjerk en in de Foksegotten tussen Hurdegaryp en Feanwâldsterwâl zitten tunnels waar je met gemak door fietst . Wat een gezeur.

vrijdag 5 april

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan