'Provincie wil aquaduct als vervanging brug Kootstertille'
Publicatie: woensdag 3 april
Reacties
![](/images/usrpics/koe.webp)
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/h_100.webp)
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/o_100.webp)
Of je leest het artikel.
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/p_100.webp)
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/p_100.webp)
Half Nederland heeft inmiddels een elektrische fiets en merkt er niks van, de rest heeft een fiets met versnellingen en kan het een tandje lager zetten en merk er ook niks van
Alleen een ouderwetse fiets zonder versnellingen zou iets meer last van een aquaduct hebben, maar het verschil is minimaal.
En wie heeft nu nog zo'n fiets?
Een discussie en reden die nergens op slaat.
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/p_100.webp)
Bij een brug moet je eerst omhoog dus krijg je eerst de inspanning, bij een aquaduct kun je eerst vaart maken bij het omlaag gaan en hoef je dus nauwelijks extra inspanning te leveren om er weer uit te komen.
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/m_100.webp)
Ik ga duimen voor een aquaduct die de brug van zowel Kootstertille als Schuilenburg kan vervangen.
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/pompebled.webp)
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/k_100.webp)
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/b_100.webp)
Een aquaduct in de A6 bij Scharsterbrug. DIE hebben we nodig. Daar komt vele malen meer verkeer langs dan Kootstertille.
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/banner.webp)
![](/images/usrpics/k_100.webp)
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/d_100.webp)
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/uiXlatQ3gWfAshBYOxwF.webp)
Nou, ongeveer 78% van lucht bestaat uit stikstof. Daar komt wat zuurstof bij die we iedere dag inademen. Die zuurstof hebben we te danken aan bomen en planten. Zij zetten CO2 met behulp van licht (fotosynthese) en water om in zuurstof en suikers. Zonder deze fotosynthese zou er dus amper leven op aarde zijn. Wat wil je nou zonder stikstof en CO2? Laat je knettergek maken door de politiek, de handel en de commercie die ons angst aanpraten en zelf dik aan die onbegrijpelijke kreten verdienen!
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/k_100.webp)
doe maar een aquaduct, kun je er bij regen mooi even onder schuilen, én aquaduct heeft ook nooit last van passerende schepen.
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/p_100.webp)
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/p_100.webp)
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/pompebled.webp)
Hier de cijfers, had het linkje er niet in geplakt. Provincies hebben door de jaren heen, met enige variaties, circa 16-17 miljard eurootjes in onder meer de algemene reserves, bestemmingsreserves en beleggingen.
Overigens heeft Fryslân een aanzienlijk deel van haar miljarden uit de verkoop van de zgn. Nuon-aandelen al verjubeld aan vooral het verbeteren van de infrastructuur. Maar een aquaduct bij K’tille kan er vast nog wel vanaf 😉
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2023D42578
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/pompebled.webp)
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/r_100.webp)
Theo word niet beter op aquaduct door rij hoogte 4 meter
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/j_100.webp)
Een aquaduct kost wat meer als een brug. Maar als je op langere termijn kijkt is aquaduct goedkoper.
Fiets hoeven niet zo laag als de auto's.
Aquaduct heeft als voordeel dat er geen boot tegenaan kan botsen. Kunt altijd doorrijden. Ook voor het vrachtverkeer is er geen probleem.
Als je voor goedkoop wild gaan moet er uitneembare deel doen. Dit heeft als gevolg als er boot met hoge lading hebt. Dat de brugdek met de kraan worden op getild. Dit heeft als gevolg dat fietsen, auto's ondernemers, wandelaars, hulpdiensten, thuiszorgorg Een avond de brug niet kunnen gebruiken.
Maar ook het risico dat het een keer goed mis kan gaan. Met al die gevaarlijke stoffen.
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/p_100.webp)
Ik snap niks van de fietsersbond en ik fiets heel veel. Een aquaduct heeft het voordeel dat je eerst naar beneden gaat en dus vaart kunt maken en die vaart weer kunt gebruiken om omhoog te klimmen. Netto is de extra inspanning dus bijna nul. Veel beter dan een brug. Bovendien is een tunnel veel veiliger bij storm en geen last van gladheid bij ijzel of bevriezing.
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/pompebled.webp)
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/l_100.webp)
Tegen de tijd dat dat aquaduct er is heeft iedereen een elektrische fiets.
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/o_100.webp)
"Met een aquaduct ben je van alle problemen af", of "op de lange duur ben je goedkoper uit".
Ja, was dat maar waar.
Hoe zit het ook alweer met dat aquaduct tussen Sneek en Joure? En met die lekkages bij andere aquaducten, zoals in de Centrale As?
De provincie zit in dit geval met alle kosten, die bij Sneek worden door Rijkswaterstaat bekostigd. Voor dat geld kan de provincie heel veel andere (noodzakelijke) dingen doen.
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/p_100.webp)
Friesland is zo plat als een pannenkoek. Hier en daar een brug of aquaduct. Dat zijn geen hoge bulten of diepe gaten. En de fietsersbond begint meteen te mekkeren. Mooi een aquaduct aanleggen bij Kootstertille, naast waar nu de brug ligt. Die grond is al van de gemeente of provincie aan beide kanten van de brug.
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/s_100.webp)
Een aquaduct is een geweldige oplossing. Misschien kan de provincie Fryslân ook wat lenen bij de gemeente Tytsjerksteradiel in Burgum.
Die heeft ook de grootste kosten van de ca ( centrale as ) betaald.
Het geld kan nooit een probleem zijn .
De goede weg naar de toekomst.
💰💰💰💰💰💰💰💰💰🥳🥳🥳🥳🥳
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/k_100.webp)
Een brug is prima. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de huidige brug open is gegaan.
Een brug is goedkoper en veel sneller aan te leggen.
Schuilenburg lijkt mij beter te vervangen door een tunnel. Een hoge brug is daar slecht in te passen en een lage staat om de haverklap open.
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/b_100.webp)
In alle gevallen is er geen rekening gehouden met fietsers, maar ook zeker niet met mensen met een beperking. Die zijn blij dat ze kunnen fietsen met hun speciale fiets of met hun scootmobiel op pad kunnen maar met zulke hoogtes is dat niet te doen. Van mij mogen ze gewoon de brug repareren en laten zoals hij is
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/t_100.webp)
Wat een onzin dat men niet met de fiets door een aquaduct kan rijden. In de Simmerdyk tussen Tytsjerk en in de Foksegotten tussen Hurdegaryp en Feanwâldsterwâl zitten tunnels waar je met gemak door fietst . Wat een gezeur.
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan