Gemeentelijke wens: fietstunnel bij McDonald's Dokkum
Publicatie: donderdag 7 december
Reacties
Een tunneltje op deze plaats is inderdaad zeer merkwaardig, lijkt weer zo’n standaard reflex te zijn om te denken dat een tunnel hier dan de oplossing is.
Men grijpt meteen naar de duurste oplossing zonder eerst andere maatregelen geprobeerd te hebben.
Een oplossing kan ook zijn om een deel van de rijbaan (op de rondweg vanaf de in- en uitrit bij de McDonalds en het carpoolterrein tot aan de rotonde) met een drempel te verhogen om de snelheid eruit te halen en de oversteek qua inrichting meer ‘body’ te geven.
Groot gat graven, kunnen daar mooi die staalslakken van de centrale as er ook meteen bijgegooid worden. Bodemkwaliteit daar is toch al niet hoog.
Deze gemeente zit constant te broeden om weer een nieuw geld verslindend project uit de hoge hoed te toveren.
Fietsers even wachten, nou dat valt nogal mee en vaak laten de automobilisten je zelfs voor, dus ik zie dat zogenaamde probleem echt niet.
Zeker weer bedacht achter een bureau in het gemeentehuis een van hun kinderen zal er wel langs moeten fietsen
Hoeveel ongelukken met fietsers zijn daar dan eigenlijk gebeurd?
Naast enkele voordelen heeft zo'n tunnel ook nadelen. B.v. veel criminaliteit speelt zich af in (fiets)tunnels. Hoe veilig is een tunnel 's avonds en 's nachts voor de jeugd, m.n. voor meisjes? Weegt die onveiligheid minder zwaar dan de (eventuele) onveiligheid van nu?
Kan er dan wel een loket in die tunnel komen? Dan kun je daar alsnog je McDonalds bestelling afhalen.
Ik zie mogelijkheden.
Ik begrijp iets niet helemaal.
Ik volg het regionale nieuws dagelijks, al jaren. Nog nooit zag ik daar een ongeval van betekenis op die plek, blijkbaar wordt er goed op elkaar gelet.
Mijn vraag is dan ook, waar is de onveilige situatie?
En de fietstunnel bij groenrijk zwaagwesteinde onder de centrale as door moest dicht vanwege onveiligheid. Zot zot zot. Idioterie zoals zovaak bij de overheid geld zat zeker.
Ik zie een hoop negatieve reacties, maar ik zie het toch wel degelijk als een gevaarlijk punt.
Een aantal keren per week kom ik er langs met een grote vrachtwagen, meestal op drukke tijdstippen met veel verkeer en ook veel fietsers, en ik zie het erg vaak bijna mis gaan.
Aan de ene kant klopt het wel dat de snelheid van auto's op dat punt laag is, maar ik zie maar weinig auto's echt stoppen om fietsers te laten oversteken.
Dat hoeft wettelijk gezien ook niet want fietsers hebben daar geen voorrang.
Maar ik zie ook heel veel fietsers, met name jonge scholieren, die niet wachten tot ze kunnen oversteken maar die gewoon doorfietsen in de verwachting dat de auto's wel voor hun stoppen.
Dit is in mijn ogen wel degelijk gevaarlijk, als zo'n fietser wordt aangetikt door een auto dan kan dat zeker slecht aflopen.
De fietsers zouden in principe beter moeten weten, maar we weten allemaal wel hoe de jeugd is, en we zijn zelf ook jong geweest.
Bovendien neemt de verkeersstroom daar al enige tijd enorm toe en dan valt het soms niet mee om daar als fietser over te steken, dus een aanpassing van het oversteekpunt in wat voor vorm dan ook lijkt me zeker op zijn plaats, voorkomen is beter dan genezen.
Zo is dat,ben het helemaal met u eens.
Had er laatst ook bijna een groepje onder de auto toen ik af wilde slaan vanaf damwoude.
Daar staan er bosjes voor dus je ziet ze niet en ze fietsen inderdaad zo door.
Dus voorkomen is inderdaad beter.
Wil niet graag iemands kind onder de auto hebben.
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan