Smallingerland in strijd tegen fietsongelukken
Publicatie: 21 september 2023, 10.09 uur
Reacties
De gemeente zet wat in werking en na de tijd is het altijd uithuilen en opnieuw beginnen blijkbaar en mag de burger het allemaal weer ophoesten.
Gewoon weer terug naar ordinaire stoplichten, fietsers en auto's duidelijk van elkaar scheiden, niet van alle kanten om de rotonde heen en vooral veel handhavers in actie de boetes uitdelen als het mis gaat. Het is voornamelijk gedrag en daar helpt een mobiliteitsplan niet tegen.
'Vooral in Drachten heeft de auto overal voorrang'.... Pardon, bij 9 van de 10 rotondes hebben de fietser voorrang in Drachten....?
En dat is het probleem, fietsers kijken niet meer uit... Als de fietser zelf gewoon beter oplet gebeuren 9 van de 10 de ongelukken niet (het is alleen maar ik ik ik). Je moet achterste voren in de auto zitten, je moet op de rotonde stil staan om voorrang te geven, dit zorgt alleen maar voor onveilige situaties... Als het fietspad los ligt van de rotonde moet de fietser gewoon voorrang verlenen aan de automobilist en dan gebeuren er minder ongelukken (bv de rotonde bij de splitting/ziekenhuis, of bij knobbeldorfsplein)...
Inderdaad! Dat is ook mijn reactie. Je moet met twee man elk vier ogen hebben om op die k*t rotondes alle auto's, fietsers en voetgangers te kunnen zien. M.u.v. de auto's kunnen ze ook nog eens van alle kanten komen.
Verder hebben we, behalve op de rotondes nogal wat twee richting fietspaden. Dat moet je ook maar weten. Staat niet of nauwelijks aangegeven.
Absoluut levensgevaarlijk.
Rood is de kleur van bloed.
Passend zeker
Misschien moet de gemeente eerst even naar eigen beslissingen kijken op dit punt. Ik noem even de nieuwe verkeerssituaties gecreerd voor fietsers op de torenstraat/drift. Ik begrijp nog steeds niet waarom je ervoor kiest om het fietspad ineens over te laten gaan in rijbaan en dit op een kruising met een school. Daarbij de keuze om fietspad/voetpad/rijbaan in dezelfde kleur te straten.
Dat begrijpt helemaal niemand in drachten en dat illustreert precies hoever de gemeente van z'n inwoners af staat. 1 of andere doelloze komt met een plan en alle andere doellozen keuren het blind goed . En dan is het' nou nou we kunnen maar niet begrijpen waarom we de meest onveilige gemeente zijn geworden'.
Ik weet wel waarom! omdat het gezond verstand volledig ontbreekt bij dit soort beleidsmakers, ze doen maar wat
Beter na denken over verkeerssituaties en dit uitwerken met mensen die er echt verstand van hebben!
Een ding is zeker we hebben allemaal haast en houden geen rekening met omgeving en andere weggebruikers.
Neem de weg vanaf G Boelenslaan bij gemeentehuis een zebrapad bijna niet zichtbaar, rotonde Lawei
onoverzichtelijk, Zebrapad ligt 30 meter vanaf de fiets overgang geen zichtbaarheid. Rotonde Drift idem geen zichtbaarheid. De Kaden een groot drama geen zichtbaarheid, Kaden Dwarsvaart idem, Stationsweg Langewest idem, Stationsweg de meer idem. Dus er is zeker werk aan de winkel om de zichtbaarheid te verbeteren.
Ben ik de enige die deze melding nu al 10 x heeft ???
Komt door gedragingen van e-bikes die te pas en te pas voorrang nemen.
Voorrang hebben, krijgen of nemen. Een wereld van verschil. De meeste ongelukken gebeuren door het achteloos nemen van voorrang.
Daarbij zijn er ook rotonden waar de fietser geen voorrang heeft, maar waar ze net zo hard door knallen actief de blikken van automobilisten ontwijken om maar niet te hoeven stoppen. Lalala ik zie je niet dus jij stopt maar is hoe sommige fietsers rotondes nemen. Maar toegegeven het is niet alleen de fietser of alleen de automobilist welke hier vaak de fout in gaan. De inrichting draagt bij aan dit idiote gedrag van de verkeersdeelnemers..
Dat krijg je met adviesbureau's i.p.v. een echte verkeerskundige in dienst.........
Tussendiepen rotonde levensgevaarlijk moet je twee keer goed uit kijken oversteek plaats bij de brandweer kazerne
Ook zeer gevaarlijk punt. Laatst nog een fietser verongelukt!
Die punten moeten ze veiliger maken de gemeente!
@repelesteel; dat helpt niets! Drachten heeft veel 30km zones maar er wordt geen 30 gereden en als je er wel 30 rijdt wordt je ingehaald en raar aangekeken of ze kleven lekker op je bumper. Zelfs de gemeentewerkers rijden overal te hard! Ik woon in een 30km wijk maar zijn er echt maar héél weinig die 30 rijden (ik ben 1 van die weinigen die het wel doet) laatst reed er een touringcar, volgens mij van Paulusma, met dik 50 de wijk in. Dat vind ik gewoon echt giga asociaal. Ik kon niet eens bouwnummer en kenteken noteren anders had ik gebeld.
Drachten veel fietsongelukken?haha zelf gedaan met die belachelijke voorrangs regels voor fietsers,als ik met de auto bij de Lawei de rotonde om rijd, moet er een oppasser naast je zitten om uit te kijken, de meeste stommelingen op de fiets kijken trouwens op nog om voor ze hun gang staan,mij is vroeger geleerd om uit te kijken voor je ergens heen wil maar mensen denken tegenwoordig de wet beschermd mij dus ik jakker overal lekker door, Drachten heeft alles zo ingericht dat dit nou de oorzaak is, eigen schuld.
Laat de fietsers eerst eens duidelijk hun hand uitsteken en wat rustiger de rotonde naderen, zullen we daar eerst eens mee beginnen?
De meeste fietsers denken meestal dat de auto's wel stoppen
Ja en auto voor fietsers die geen hand uitsteken
Al het mooie van shared space! Lekker overzichtelijk allemaal!
Pak ook eens dat bellen op de fiets aan. Als je Drachten binnen rijdt zit bijna iedereen met de telefoon te knoeien op de fiets met losse handen. Ja politie niet lachend voorbij rijden maar kom maar eens uit die auto.
Is gevaarlijk vaak auto tegen mijn fiets gehad kwam de auto niet uit niet vragen hoe gaat het nu is veel gekker geworden steek mijn hand uit. Scooter zien dat niet hoorauto rijden als gekken, ik heb de fiets in hok gezet met bibber knieën woorden ik fiets niet meer al heb 100x voorrang
Vogelzang is net weer aangepast.
Fietsers op te smalle weg. Bloembakken (vol met onkruid) op het voormalige fietspad.
Prima idee!
Je vraagt je echt af wat voor mensen het gemeentehuis bevolken, enig nadenkend vermogen is zeker niet gevraagd.
een stel volledig incapabele ambtenaren die dat soort dingen bedenken, logica hebben ze niet en 36 uur per week vinden ze heel hard werken
diegene die dit allemaal bedacht heeft gaat nooit op de fiets maar allen maar in de auto denk ik want een fietser bedenkt het niet zo dom
En maak dan ook in godsnaam voetgangers duidelijk dat een fietspad niet per definitie ook een voetgangers oversteekplaats is zoals bij de lawei, want ze gaan er daar maar vanuit dat het ook voor voetgangers is en als ze geen voorrang krijgen omdat ze dat ook niet hebben krijg je als automobilist ook nog een grote bek en slaan of trappen ze tegen je auto en daar ben ik echt wel zo klaar mee😡
Helemaal met je eens, dat irriteer ik mij ook mateloos aan. Paas stappen verder lopen en dan hebben ze voorrang dmv zebrapad. Maar nee, je zult maar een paar stappen verder moeten lopen, dat kan niet hoor!
nieuwe busstation , ook zo ongelofelijk dom , was voorheen veel beter , ook voor de bussen , wie zoiets bedenkt moeten ze direct ontslaan , belachelijke situatie
Autorij cursus voor blinde paarden.
En opnieuw wordt duidelijk dat zelfs als er regels zijn, fietser op rotonde voorrand, de intolerantie het toch weer vaak wint.
Neen fietsers komen niet van alle kanten en rijden hun rondje, rustig li en re kijken door de automobilist en probleem opgelost. Maar ook hier geldt weer het bekende ego zeker gezeten in hun blikje wìl die automobilist gewoon door en niet belemmerd worden door niets. Fietser is kwetsbaar en krijgt terecht voorrang heeft een automobilist geen overzicht dan kun je je afvragen of dat rijbewijs nog wel dekkend is. Fietser en automobilist 90k kilometers per jaar.
Gewoon beginnen met centrum-Drachten auto & bus vrij te maken.
Alleen gemotoriseerd bestemmingsverkeer laten komen.
En zo álle ruimte geven aan de fietsers.
Maar ja enig vorm van logisch denken kent de gemeente niet.
Laat ook Veilig Verkeer Nederland, de fietsbond oid maar meedenken.
Ik snap volledig je punt. Maar het centrum van Drachten is al een voetgangersgebied. De enigste plekken waar auto's/bussen rijden is op de gauke-boelenstraat, drift, torenstraat en kaden. Als je dat afsluit ligt heel Drachten plat. Ik weet niet hoe je dat voor ogen had. De problemen ontstaan door wan-beleid vd gemeente, te weinig budget om iets op de schop te gooien en het dan toch maar doen, met een goedkope oplossing die 10x niks is. Fietsers voorrang is prima maar maak het dan overzichtelijk, en zorg voor een goede doorstroming van het verkeer.
Gewoon: Alleen parkeren in de parkeergarages of de grote parkeerplaats bij Expert. Bussen rijden alleen van en naar busstation en niet meer via Vogelzang etc.
Zou is en blijft het centrum prima bereikbaar en is het een heel stuk veiliger dan nu.
Ben het met je een dat het een stuk overzichtelijker moet. Maar visieloos Drachten snapt dat niet joh.
Fietsers hebben de "hele wereld" denken ze, handen uitsteken zou een optie zijn of doe het zoals in bv Almere daar rijdt al het verkeer op eigen banen. Busbaan, auto en apart fietspad. In zo'n grote stad werkt het prima.de enige rotonde waar het daar regelmatig fout gaat, is de rotonde waar fietsers en automobilisten elkaar tegenkomen, drachten is een puinhoop, voor zowel fietsers en automobilisten
Regelement gewoon weer naar oude fietsens geen voorrang meer op rotonde en michien ook dat ze op de rotonde de goede kant uit fietsen niet wat je nu vaak ziet tegen in fietsen ook daardoor gebeuren vele ongelukken
de rotonde zo inrichten ,dat de fietser duidelijk in beeld is rechts ,voor, de automobilist ,dus rechtsvoor de auto moet de fietser gezien worden,,,niet rechts achter je,bij die rotondes
T.a.v. eerdere berichtgevingen omtrent de "fietsongevallen" in Waltnet heeft men onlangs een enquête gehouden omtrent de mogelijke oorzaak.Daarop reageerden maar liefst 158 personen. Voorwaar volgens mij in deze heel veel. Waltnet bedankt daarvoor,temeer, daar bleek dat 2/3 daar van als oorzaak "Shared space" aangaven. Een duidelijk beeld voor de gemeente om die desbetreffende gebieden anders in te richten 0p korte termijn kan dat zelfs voor bepaalde gebieden gewschieden. 0ndankls de op handen zijnde onderzoeken zie ik er daar nog niet veel van terecht komen, temeer, daar men tot opheden bepaalde gebieden zelfs nog als zodanig promoot.o.a. rotonde Himsterhout /De Stal. Wat men daarover verwoordt is nog steeds geheel bezijden de waarheid. Voorts komt bij de herinrichting van o.a. de Torenstraat wederom bedoelde gedachte naar voren. Daar is volgens de gemeente sprake van een verblijfsgebied, met als functie dat men daar verblijft, doch volgens mij is de verkeersfunctie van het geheel zo wie zo aanwezig en zelfs groter dan de verblijf functie, dedrhalbe had de inriochbting ook daarop worden toegepast. Al met al zzal blijken dat het verkeer in de bedpoelde omgedving, met name voor het fietsverkeer, in her gedrang komt. Een en ander is inmiddels al te zien op de Vogelzang,hoe men daar het fietsverkeer door een blokkade van vaste bloembakken,op het "denkbeeldige"fietspad naar de rijbaan heeft gebracht. Een ondoordachte en gevaarlijke situatie.
Reiger was het heel simpel. Van alle bestuurders werd verwacht dat zij een rotonde tegen de klok in reden. Tegenwoordig is dat nog steeds zo, behalve voor fietsers, die ineens op veel rotondes van alle kanten de rotonde op mogen rijden. Ogen en oren te kort voor een automobilist
Het enige wat ik uit dit artikel haal is dat wegen weer worden open gebroken. Weer afgesloten wegen. En dat zal allemaal minstens net zo lang duren als de torenstraat.
Ben je zo weer bijna een jaar verder voor 1 weg
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan