Account
Logo
Zoeken
8.8 °C

Steenmarters (90) gedood voor weidevogels

Publicatie: 8 december 2020, 17.34 uur

Reacties

Kareltje uit Aalsum

Mijn mening, laat de natuur toch zijn gang gaan, de tijd heeft al zo vaak bewezen dat die niet is te sturen.

8-12-2020
prideux uit De Knipe

Als je de natuur zijn gang moet laten gaan krijg jij geen melk vlees groenten aardappelen enz

8-12-2020
rommie uit Niawier

Misschien de weide dieren in een hok 's nachts plaatsen? Hoe vaak zie ik dieren niet los in de wei staan, en dan verbaast zijn dat roofdieren hun opeten. Nee de wolf mag hier niet komen, want de boeren en het cda zijn er niet mee eens.

Like
8-12-2020
henkie04 uit De Westereen

Misschien rommie opsluiten in een donker hok ,zijn we ook van die domme reacties af . Of gewoon blokkeren bij waldnet .

Like
9-12-2020
advertentie

Panoramix uit Oentsjerk

Jawis, dêr is de ensyklopie wer: It tsjineffekt fan it deaden fan in sterke liedende man út san groep is dat de opfolgjende sterke jongere man de macht oernimt troch sûne jonge froulje út te sikjen, dat docht wat geile jonge mannen as neie lieders graach dogge, en der takom jier in stikmannich mear omstappe as foarhinne!As't rôvers, predatoaren men se tsjinwurdich neamt, útskeakele as harren macht ferminderje wolst, moatst se hearder stipje sadat harren macht bliuwt mar de kracht ôfnimt, ynstee as dizze bisten om sjippe te helpen, wêrtroch nije sterke lieders harren kâns krije, sich suf neuke en der no wol 90 minder binne, mar takom jier in pear hûndert mear!

8-12-2020
musky uit Rinsumageast

Kareltje en rommie hebben zeker nog nooit aan nazorg gedaan,of ze hebben geen verstand van de natuur. misschien kunnen ze de boeren helpen om dieren te beschermen tegen de wolf.

8-12-2020
klaaiker uit Ee

De grootste predator is de mens zelf. Hoe meer er hier van komen in dit landje hoe meer bakstenen asfalt en beton inclusief grondwater verlaging.

8-12-2020
musky uit Rinsumageast

Er worden mannetjes en vrouwtjes gevangen,dus memyself zijn theorie klopt voor geen meter.

8-12-2020
Panoramix uit Oentsjerk

Jo snappe dinkjes net Musky. De froulje soargje wit hoe lang (de marters mear as in jier) foar de jonkjes en komme sawat net bûten. De mantjes skarrelje rûn om de fretterij te fersoargjen. De kans dat froulje en de (te) lytsje jongen pakt wurde, is dêrtroch nihil. Tink der nochris oer nei, in sjitgewear hat noch immen in segen brocht, it stipet de tsjinmachten! Wis en warachtjes ek yn dizze sitewaasje.

Like
8-12-2020
musky uit Rinsumageast

memyself. het zal misschien wel zo zijn maar de marter is een plaag en niet alleen in het veld maar ook in het kippen hok en bedrading van auto,s enz.

8-12-2020
jaoger uit Zevenhuizen

Het wordt tijd dat de natuur organisaties hekken met stroom om hun gebiedjes zetten. Zo de predators in hun gebiedje houden.
Hoeft de boer niet bang te zijn dat zijn schaapjes en andere dieren worden opgevroten door o.a de Wolf. Gaat er dan een "wolfje"dood van de honger, dan hoort ditzo. Want het is natuur!!
En die steenmarters, aanpakken! En zorgen dat de kuikens meer te vreten hebben door insecten, door mee bloemen in het gras. Dat is ook een mening. Leve de democratie

8-12-2020
musky uit Rinsumageast

En wat ook slecht is voor weidevogel is de diepte ontwatering en het niet meer kruiden rijke gras en de grote en snelle maai machines

8-12-2020
snotterpos uit Gytsjerk

Verwar boerenland niet met natuur. De boer heeft het land duur gekocht en moet produceren om geld te verdienen.

Steenmarter en vos moet je kort houden. Dat lukt niet in 1 jaar. Daar is een kwestie van lange adem. Gezorgd moet worden dat ze gedurende hele jaar overal bejaagd mogen worden.

8-12-2020
mirjamat uit Ternaard

Precies, daarom moeten we flink minder landbouwgrond hebben.

Like
9-12-2020
advertentie

riemer uit Nij Beets

Steenmarters zijn an zich best mooie dieren. Ook als je kijkt naar de trouw van moeder naar haar nest toe: zouden veel mensen iets van kunnen leren.
Maar: het is een ramp als een steenmarter in je woning of op je erf zit.
Wij hebben ervaring met dat mooie dier in onze woning (gelukkig een mannetje want die maken geen nest!) en met creatief nadenken hebben we het redelijk kunnen oplossen: in het bos naast ons huis mag de marter wonen. Onze woning is marterbestendig gerenoveerd en dat lijkt te werken.
Mens en dier kunnen wel op hetzelfde erf wonen.
het is net als met ratten: als er niets te halen valt heb je er geen last van :)

8-12-2020
dolores uit Burdaard

Wàt behelst dat creatief nadenken, Riemer?
Ik heb geen bos naast het huis...
maar wèl een sloper erin!

9-12-2020
Cloaca uit De Westereen

De steenmarter is toch een beschermd dier? vreemd om er 90 en meer te doden...

9-12-2020
memyselfandI uit Hemrik

Ok dus als ik
- een steenmarter heb die vernielingen aanbrengt aan mijn huis, mag ik niks doen en moet ik mijn huis maar aanpassen.
- een steenmarter mijn halve auto sloopt mag ik er niks aan doen en moet ik maar gaan lopen prutsen met WC blokjes en gaas.
- een steenmarter mijn kippenhok leeghaalt moet ik zelf maar zorgen dat ie er niet meer in komt.

Owee als ik in een van de boven genoemde dingen een steenmarter zou vangen en hem dood of eventueel bij mijn vervelende buurman neerzet.

Maar ter bescherming van de weidevogels mag je ze wel afmaken.....
Ben ik de enige die dit beleid niet snapt?

9-12-2020
aussie2 uit Rohel

Nu de wilde katten nog.

9-12-2020
mirjamat uit Ternaard

nu de boeren nog, die zijn de grootste oorzaak van het verdwijnen van weidevogels.

Like
9-12-2020
snotterpos uit Gytsjerk

Waarom woon jij in een boerendorp? Zijn woorden er eerst.

Like
9-12-2020
riemer uit Nij Beets

@memyself: het is inderdaad meer dan *** als je een steenmarter in huis hebt en het is gek dat je hem dan níet mag bestrijden maar wél mag weren.

@dolores: wat erg belangrijk is dat je zorg dat het onaantrekkelijk wordt om binnen te komen. Geen containers tegen de gevel etc.
Daarnaast is er een vrij goede spray te koop (bv bij deboerdrachten.nl) die redelijk werkt maar dat spul zou ik niet in leefruimten van mensen spuiten ivm de geur.
Wij hadden de luxe dat het dak vervangen moest worden en dat we direct alles goed dicht konden maken met hardhout etc..

En: vraag advies aan een deskundige, wij hebben Rentokil gevraagd om mee te denken.

9-12-2020
oarsom uit Broeksterwâld

Wil je terug naar de aantallen weidevogels van bv. 1970, dan moet je ook terug naar de gehele situatie van toen. Dat betekent oa. kleinschalig boeren, kruidenrijk grasland en vooral een (veel) hoger waterpeil. Die kleine plasdras-gebiedjes helpen echt niet, dat is alleen maar symboolpolitiek en een druppel op de gloeiende plaat.

Wij hebben het allemaal zelf in de hand. Maar helaas hebben maar weinig het er echt voor over.

9-12-2020
hinneboer uit Ee

ik had er een paar jaar geleden 1 in mijn kippenren, even een buks geleend en in het schemerdonker opgewacht en ja hoor in 1x raak. weg met dat ongedierte

9-12-2020
musky uit Rinsumageast

oarsom. Jou verhaal klopt helemaal,plasdrasgebiedjes is weg gegooid geld,het waterpeil omhoog en ruige mest dat was vroeger het beste land voor de weide vogels,dit had gekund op staatsbos en fryske gea landerijen, maar die vangen alleen maar subsidie.

9-12-2020
waldrinner uit Drachten

Dit is onzin Musky en dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel. Beide organisaties doen hun best, op sommige plaatsen gaat het goed, in andere gebieden lukt het minder. Weidevogelbeheer is moeilijk: bij natuurbeheer ten behoeve van weidevogels moet eigenlijk het "ouderwets" geboerd worden. hoge slootpeilen, ruige mest, laat maaien, percelen begrazen met lage veebezetting, enzovoort. Natuurclubs komen echt niet om in het geld, integendeel: ze moeten veel doen met beperkte middelen.

Like
9-12-2020
diuwer uit Boornbergum

de vraag blijft hoeveel zijn er niet gedood

9-12-2020
musky uit Rinsumageast

waldrinner, ik kan je verschillende gebieden aanwijzen die voorheen gebruikt werden door boeren die er op de ouderwetse manier boerden, later is het gekocht door staatsbos en het fryske gea,er werd niet meer bemest en het verruigde helemaal en de weide vogels verdwenen en maakten plaats voor ongedierte, dit allemaal met rijks subsidie.b.v. de ryptsjerkster polder

9-12-2020
waldrinner uit Drachten

Daar heb je gelijk Musky. Ik kan nog wel meer voorbeelden geven. Vaak wordt in deze gebieden een botanisch beheer voorgestaan of men richt zich op moeras soorten zoals de roerdomp. Dat is een keuze waar ik het soms wel en soms niet mee eens ben. Gelukkig heeft men nu ook gebieden waar het beheer voluit op weidevogels is gericht en waar ook goede resultaten worden geboekt, zoals de Surhuizumermieden en de Workumerwaard.
Dat is positief vind ik. Wat het geld betreft: voor natuurbeheer en natuurbehoud wordt in Nederland een schijntje uitgetrokken als je het vergelijkt met de totale landsbegroting.
Het moet allemaal op een koopje.

Like
10-12-2020
dolores uit Burdaard

Goed idee, Riemer! ik zal eens navraag doen naar de kosten van het vervangen van mijn dak met hardhout voor dat lieve wilde beschermde schatje. Altijd leuk voor die nog overgebleven tropische regenwouden. Gòd bezig!

10-12-2020
dolores uit Burdaard

Goed idee, Riemer! ik zal eens navraag doen naar de kosten van het vervangen van mijn dak met hardhout voor dat lieve wilde beschermde schatje. Altijd leuk voor die nog overgebleven tropische regenwouden. Gòed bezig! Begin jij alvast een een crowdfunding voor me?

10-12-2020
riemer uit Nij Beets

Wij hebben daar gewoon mazzel gehad omdat het toch moest. Ik kan me voorstellen dat het (als het niet nodig is) vette kosten zijn voor een beestje met een mooie vacht. En ik vind het ook vreemd dat dit dier wat veel schade aanbrengt niet domweg de nek omgedraaid mag worden. Nog geen 500 meter van mijn woning mag hij wél bestreden worden maar als hij op mijn erf zit of in mijn huis dan mag ik er niets aan doen anders dan "ontmoedigen". In de regel is een buks ook ontmoedigend denk ik dan maar...
Maar nogmaals: wij hebben de mazzel dat het dak na 100 jaar gewoon op was en vervangen moest worden en we konden daarbij marterwering toepassen. Als je die mazzel niet hebt: mooi *** want de schade van een steenmarter kan fors zijn.
Los daarvan zijn het wél mooie dieren alleen hun gedrag is nogal klote...

Like
10-12-2020
musky uit Rinsumageast

waldrinner, ik heb vanaf 1982 gebieden gezien die vol zaten met weide vogels zelfs de kemphaan ,toen het over ging naar it fryske gea en staatsbos was het gebeurd met de weide vogels,gelukkig komen er enkele gebieden er goed vanaf.

10-12-2020
theodorus uit Burgum

Zie hier dat men alleen maar praat over de steenmarter dat die de grote boosdoener is wat betreft het neergaande aantallen weidevogels .Vergeet ook niet de grote aantallen roofvogels ,wilde katten en huiskatten ,de ooievaar en vos.Ik heb nog de vijftig en zestigerjaren meegemaakt dat het wemelde van de weidevogels ,maar hun leefgebied was toen ook vele malen groter dan nu het geval is.Dorpen en steden groeien explosief en boeren gebruiken nog steeds kunstmest wat desastreus is voor het bodemleven,voedselaanbod voor de vogels zoals kiviet en grutto is dan ook sterk gedaald en op zon voedselarm weiland zal de kiviet en grutto niet broeden.Je ziet dan ook dat de weidevogels meer en meer broeden op maisland waar het voedselaanbod groter is Ook de lage grondwaterstand is er debet aan.Ook de enorme maaimachines kunnen een slachting aanrichten onder de kuikentjes Vroeger met een paard voor de maaimachine maakte je niet mee dat het paard een kuikentje doodtrapte.Denk dan ook dat ten eerste de grondwaterstand omhoog moet ,weiland weer bemesten met vaste mest en geen kunstmest meer gebruiken ,gier[jarre] flink verdunnen met water waardoor je minder ammoniak de grond injaagt,dan ook later in het voorjaar maaien ,liefst pas in de zomer,ook zou er gejaagd moeten worden op roofvogels,ook het aantal nesten van hun beperken ,zelfs de explosiefe groei van het aantal ooievaars zou beperkt moeten worden.Kijk nu ook maar es naar de weilanden zijn net tennisvelden geen bloem meer te bekennen ,geen bloemen dan ook geen insecten,waar zie je nog een veldleeuwerik [ljurk].?

Like
10-12-2020
musky uit Rinsumageast

sa ist theodorus.

10-12-2020

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan