Raad Noardeast staat unaniem achter idee buslijn Kollum-Drachten
Publicatie: 12 januari 2023, 21.12 uur
Reacties
Foar Arriva moat sa'n ferbining finansjeel rendabel wêze, sa net dan moat is passe yn de OV-stipe fan de Provinsje (en die pot is mear as leech). En fan de 600o ynwenners fan Kollum, hoefolle stappe dêrfan elk heal oere yn de bus nei Drachten as Dokkum en oarsom? Foutsjes op'e grûn!
Zeer onrealistisch en duur plan, er zit nu al bijna niemand meer in de bus dan een enkele student, zet niet bepaald zoden aan de dijk. Als Arriva dit een geweldig idee had gevonden, waren zeker wel eerder mee gekomen. Bovendien wordt het openbaar vervoer steeds duurder.
Ze kunnen daar beter een veerpont dienst opzetten in Kollum, het is een van de slechts bereikbare gebieden in de provincie. En zo kunnen ze hun waterstad status ook nog eens vermarkten!
Super idee! Veel jeugd gaat nu met taxi vervoer naar speciaal onderwijs drachten, omdat de busverbinding ruk is. Maar ook ziekenhuis is niet te bereiken zonder tig keer overstappen. Over mbo studenten nog niet gesproken
Openbaar vervoer is overal waardeloos en schijnt straks nog slechter te worden. Mss tijd om de buurtbus weer in te voeren?
Daar zijn toch de zogenaamde opstappers voor in het leven geroepen. Oftewel de belbus van de jaren 2023
Ik zou me niet druk maken. De vrije markt (de Heilstaat dus) regelt het allemaal wel keurig.
Alleen (=voorwaarde) als je geld hebt, is de vrijheid niet duur. Relax dus.
Kansloos plan. Onrealistisch en geldverspilling.
Allereerst: Er is nu in de spits een rechtstreekse busverbinding tussen Kollum en Drachten. Ja, het duurt vijf kwartier, maar er is een bus. Lijn 12 is in Buitenpost gekoppeld aan lijn 62/63, dus reizigers hoeven al niet over te stappen.
Er zit alleen geen kop in die bus, en aangezien scholieren en studenten over het algemeen sowieso gebonden zijn aan het OV, zullen er met de invoering van een rechtstreekse snelbus niet ineens tientallen of zelfs honderden reizigers per dag bij komen. Die snelbus blijft nog leger dan het hoofd van Sigrid Kaag.
Daarnaast: Waarom moet na Kollum de eerste halte van die "snelbus" het station in Buitenpost zijn? Dan rij je dus vanaf Kollum al achter lijn 62/63 aan, die nu al elk halfuur naar station Buitenpost rijden met aansluiting op de trein. Of je moet niet op de trein aan willen sluiten.
Ik erger me ook aan het feit dat het per se een "elektrische snelbus" moet zijn. Het plan is al achterlijk duur en onrealistisch, waarom dan zo nodig ook nog elektrisch? Hoe wil men dat betalen? De aanschafkosten van een elektrische bus zijn al minstens dubbel zo hoog, de stroomprijzen zijn explosief gestegen, en dan heb ik het nog niet gehad over de uitvoerbaarheid en de laadinfrastructuur...
Gewoon lijn 12 doortrekken naar Kollum. Hoe moeilijk kan het wezen.
Die is praktisch al doorgetrokken naar Kollum. Lijn 12 is vrijwel altijd gekoppeld aan lijn 62/63 op station Buitenpost. Je staat alleen wel tien minuten stil op het station vanwege aansluitingen op de trein.
ik zeg het al jaren maar in drachten is niks je hoeft daar niet heen als je in kollum woont heb je alles wel dar heb je ook gewoon een poies en een hema en een kleerenwinkel zou niet weten wat je in drachten moet
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan