CDA hekelt 'uitkleden' Openbaar vervoer in Buitenpost
Publicatie: 11 juli 2022, 9.27 uur
Reacties
Geld wint altijd en als dan de mensen die ( vrijwillig of gedwongen) afhankelijk zijn van openbaar vervoer de klos zijn, jammer dan. Ons Fries kamerlid H de Hoop maakt zich ook al sterk voor het uitkleden van het openbaar vervoer.
Maar het is ook tijdrovend . Ik vergelijk wel eens een autorit met een busrijs naar diezelfde bestemming maar ga altijd maar weer met het otootje want het duurt 2 x zo lang en "s avonds laat terug lukt ook meestal niet meer.Ik
IZoals in Duitsland een maandkaart voor €9 voor alle openbaar vervoer is hier ook een oplossing.
Laatste keer dat ik gebruik maakte van het openbaar vervoer miste ik een aansluiting die volgens de dienstregeling makkelijk haalbaar was, en het kaartje of code werkte niet in een buurtbus (of belbus?) wat het boekje wel zou moeten werken. Het busvervoer is erg onaantrekkelijk gemaakt met al dat gedoe, ik zou graag vaker gebruik maken van het openbaar vervoer, en dat geldt vast voor meer mensen, dus wat jij oppert, een kaart als in Duitsland lijkt mij ook een goed idee, openbaar vervoer aantrekkelijker maken ipv uitkleden
Het OV is in heel Nederland een zooitje. De busmaatschappij hebben het alleen recht en doen wat ze willen. Daarom is het groot probleem in Nederland.
Dit is onsin. De provinsje is opdrachtjouwer. Sy stelle it ferfiersplan op, ov bedrieuwen skrieuwe yn en de meast gadelike krygt it. Fanselts hat it bedrieuw die t it kryrt allinnichrjocht. At oaren ek op de selde linenen riiden soeden dan ha je gjin stjinstregeling.
Lege bussen zijn vaak aanleiding voor dergelijke maatregel. Enkele jaren geleden was er het Euro kaartje in de zomermaanden. In de bus stappen voor €1.-. Er werd goed gebruik van gemaakt. Misschien moeten we daar naar terug. Maak het openbaar vervoer aantrekkelijker i.p.v het uit te kleden. De aangekondigde maatregelen hebben een omgekeerd effect
Vergeet ook niet dat een groot deel van de mensen die afhankelijk is/was van het OV (de oudere medemens) buiten spitstijden nu allemaal alternatieven heeft met taxi vervoer.
Allemaal krokodillentranen van het CDA, om zo voor de schijn solidair te zijn met de plebs op het platteland. Mobiliteit hier? Typisch achterhoedegevecht, een klassiek "te laat" verhaal.
Iedereen die iets ouder is dan de goedbedoelende De Hoop (respect trouwens) en niet onder een steen heeft geleefd, weet dat de auto (=vrijheid) via de autolobby, de politiek en het bijbehorende beleid in een neo-liberale setting (=vrije marktdenken) al zeker sinds de jaren -60 (1960) van de vorige eeuw voorrang heeft gehad (dus 60 jaar afbraak van het openbaar vervoer en het gaat inderdaad gewoon maar door) Overigens zie je het zelfde proces (afbraak van het algemeen belang) in de woningbouw, de zorg, politie, leger, energiemarkt, onderwijs etc.., etc.. Kortom de alom geprezen privatisering van de markt heeft zijn werk gedaan. Historisch besef maakt soms veel duidelijk. "Als je goed kijkt, zie je het" (Johan Cruijff)
Conclusie:
Alleen de rijken kunnen nog op het platteland wonen, de armen moeten vertrekken, omdat de gouden koe, inderdaad een gouden kalf blijkt te (om even in CDA terminologie te blijven) zijn.
Ik wens jongeman De Hoop veel geluk en vooral veel levensjaren, want hij heeft nog 60 jaar te gaan om de bewust veroorzaakte schade aan het OV te repareren en het verhaal van het gouden kalf te lezen Gelukkig wordt de mensheid steeds ouder.
CDA in den Haag kwam zelf met dit idee... Dus CDA in Achtkarspelen... Even overleggen met jullie leiders.. Want dit speelt in alle gemeenten in Nederland en al sinds begin dit jaar.. Waarom trekken jullie nu pas aan de bel dan?
,,Het kabinet staat op het punt om noodlijdende vervoersbedrijven in het ov niet langer te steunen”, schrijven de politici. ,,Het gevolg is dat in 2023 20 tot 30 procent van het ov geschrapt dreigt te worden.”
De vervoersbedrijven krijgen tot eind dit jaar coronasteun om het verlies aan inkomsten door het sterk gedaalde aantal reizigers op te vangen. Het aantal reizigers halveerde de afgelopen twee jaar. Lokale overheden hielden door de coronasteun zo’n 90 procent van hun ov-netwerk in stand. Maar die steun stopt aan het einde van dit jaar.
,,Vervoersbedrijven hebben minimaal een half jaar nodig om bezuinigingsmaatregelen door te voeren”, waarschuwen de politici in de brief. ,,Daarom is er uiterlijk eind juni 2022 uitsluitsel nodig over hoe we het ov in 2023 laten rijden. Zonder duidelijkheid zijn de bedrijven genoodzaakt om afschaling voor te bereiden.”
Triest hoe het OV verder wordt uitgekleed en dorpen lastiger te bereiken worden. Lijn 13 rijdt al weinig dus wat wordt er dan precies bespaard?
Er openbaar vervoer is op et platteland niks, en sil ek niks wurre. Ze zitte der opsluiten ien een kooi,(de regering) en komje der net ut
't Lijkt wel of dit alleen Buitenpost raakt maar volgens mij zijn er dan ook wel meer dorpen 'de dupe' zijn van dit uitkleed feestje. Misschien kunnen de democraten in Buitenpost daar ook aan denken i.p.v. alleen maar aan "Buitenpost" te denken!
Kontkruippartij
Toe no even Cda dat “Cda hekelt” “heeft moeite met” dat is krekt poltiek. Wees gewoo. voor of tegen iets. Weten mensen ook waar ze aan toe zijn
Ja krekt,hat er grutte muoite mei,do bist foar of tsjin,sloppe hap.
Moeten ze bij de leden van Provinciale Staten zijn, die laten dit gewoon toe!
De provincie is consessiehouder(eigenaar van het vervoersgebied) en dicteert derhalve de uitvoerder van het OV, in dit geval Arriva. Met andere woorden wie betaald bepaalt.
De provincie is concessiehoudre zoals mem myself ook al zegt, vervoersmaatschappijen mogen op deze concessies inschrijven voor een bepaalde periode. De maatschappij die bij inschrijving het hoogste bod gedaan heeft mag het vervoer gaan doen. Die hebben er dus baat bij om onrendabele lijnen minder tegaan bedienen.
It heetste bod???? De goedkeapste krygt it.... Net de djoerste
logisch toch ,dat men deze grote vehikels opduikt
ik zou de dieseltank niet graag willen vullen en dan nog betalen ,dan ben je met 300 euro niet klaar en dan de chauffeur nog even betalen ,dit gaat hem niet meer worden
Vergelijking is logisch maar klopt niet helemaal, voor openbaar vervoer is geen goedkoper alternatief op internet te vinden.
@friezin55,
De maatschappij die bij inschrijving het hoogste bod gedaan heeft mag het vervoer gaan doen. Het is het LAAGSTE bod. Nog even deze, op basis van telgegevens op een bepaalde lijn wordt bepaalt i.o.v. de opdrachtgever of deze lijn nog wel bestaansrecht heeft. Vervolgens mag de uitvoerder met een voorstel tot bezuinigen komen en krijgt die de zwarte piet toegeschoven.
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan