Account
Logo
Zoeken
8.1 °C

Fries busvervoer versoberd: o.a. lijn 12 en 13 uitgekleed

Publicatie: 9 juli 2022, 9.20 uur

Reacties

betrokken uit Drachten

Ja, zo krijg je de automobilist echt snel de auto uit! :(

9-7-2022
Wendt uit Burgum

Ik weet niet precies waarom er versoberd wordt, maar ik neem aan dat er ook niet echt gebruik van gemaakt wordt. Dus dan is het goedkoper om de (vrijwel) lege bussen niet te laten rijden. In de spits blijven ze gelukkig wel rijden voor de scholieren.

Like
9-7-2022
johnhuges uit Burgum

Dan hebben ze straks nog minder mensen in het OV en kunnen ze zeggen niet rendabel, wordt weinig tot nooit gebruikt, nou dan maar opheffen . Sterkte OV vervoer Nederlandstaligen . Goed bezig met milieu problemen zo.. maak bussen goedkoper. Dan stappen er ook meer mensen in de bus.

9-7-2022
buitenstaander007 uit Uithuizen

Johnhuges: Een bus kost ruim over de 200.000. Een fabriek kan die niet voor minder geld maken.

Like
9-7-2022
advertentie

Janvangent uit Brantgum

😂👍

Like
9-7-2022
johnhuges uit Burgum

Prijs voor buskaartjes buitenstaander007 LOLBROEK. En dan beweren mensen nog steeds dat Groningers geen humor hebben .

Like
9-7-2022
kiki48 uit Dokkum

Provincie gek. Die strekt overal lijnen . Dorpen slecht bereikbaar.en bij station hoort ook bus. De westereen ook al lijn of haltes verdwenen.stel idioten

9-7-2022
Age de wolf uit Tijum

Busferfier fersobere hieltyd mear yn Fryslan,mar aanst wol miljarden utjaan oan e lelyline, om hjir tsientuzenen westerlingen wenje te litten.

9-7-2022
sjefspecial uit Kollumerzwaag

Brrrr griest mie oan

Like
9-7-2022
nogffdit uit Buitenpost

Is er al veel maatschappelijk/economische 'krom groei' hier in de BVNL, het gaat de komende jaren nog veel krommer groeien !
De deskundigen en beleidsmakers gaan proberen het weer een beetje (veel) naar 'vroughur' terug te dringen na decennialang veel mensen in een welvaartsbubbel gepusht te hebben.
Pruttel pruttel, petroleumstel enzo.
Nostalgie ... Pake & Beppe ... wie verlangt er niet naar.
(schrijf ik cynisch voor diegene die het nog niet doorheeft)

Like
9-7-2022
Pake Proem uit Drachten

Ja als je aangewezen bent op ov ben je weer het.....

9-7-2022
Ut &thûs uit Drachten

Mooi een kans voor anderen met schone bussen. Kleinere bussen en effectiever inzetten.

9-7-2022
Frieskk uit Drachten

In Ter Apel rijden meer bussen dan in heel Fryslan. Met beveiliging en politie. Dat dan weer wel…

9-7-2022
mirjamat uit Ternaard

ach, daar hebben we ons racistje weer die werkelijk élk onderwerp kan ombuigen naar vluchtelingen. Op zich best knap. Alleen totaal irrelevant.

Like
10-7-2022
advertentie

boekebaaske uit De Westereen

Versober de lelylijn aub nog voor hij er ligt. Dat voorkomt de import van hollandsche kak en daarmee versobering van ons moaie fryslân!

9-7-2022
A. van Duijn uit Klein Leger

Ik zit nooit in de bus, dergelijke luxe kan ik niet betalen. Ik ga altijd met mijn Dafje naar het werk. Vaak ook even achteruit, net als de rest van het land.

Me gras.

9-7-2022
Ratio uit Willemstad

Sommige lijnen zijn ook van die typische onzinlijnen. Niet vanwege de aangedane dorpen, maar vanwege de wijze waarop de routes zijn ingericht.

Neem lijn 12 van Drachten naar Buitenpost via Houtigehage, Boelenslaan en Surhuisterveen. Dat is een typische non-lijn. Compleet inefficiënt.

Die lijn had prima met twee andere meer rendabelere lijnen gecombineerd uitgevoerd kunnen worden.

- Lijn 13 van Leeuwarden naar Drachten via Surhuisterveen. Die rijdt nu nog om Boelenslaan en Houtigehage heen, maar zou prima door die dorpen kunnen rijden.

- Lijn 39 van Groningen naar Surhuisterveen. Die rijdt nu nog een rondje door Surhuisterveen om dan naar Groningen terug te keren, maar zou prima via Surhuizum en Augustinusga naar Buitenpost kunnen doorrijden om daar vervolgens om te keren.

Dat zou lijn 12 compleet onnodig maken.

Provinsje Fryslân zou qua OV veel meer met Groningen moeten samenwerken.

9-7-2022
bys1 uit Dokkum

Lijn 13 via Boelenslaan en Houtigehage betekent wel dat Rottevalle verstoken is van OV. Of je moet van Houtigehage weer naar Rottevalle rijden (weet niet hoe geschikt die weg is voor bussen), maar dan laat je Drachtstercompagnie links liggen. In alle gevallen zullen er dus wel een paar dorpen benadeeld worden. Daarnaast zal het in de nieuwe dienstregeling vermoedelijk zo zijn dat lijn 12 en 13 in de ochtendspits een halfuursdienst vormen van Surhuisterveen naar Drachten.

Lijn 39 door naar Buitenpost lijkt me niet echt realistisch. Je bespaart er niks mee op het traject Buitenpost - Surhuisterveen, voor de reiziger zal het ook geen verbetering zijn en de lijn wordt daar niet ineens rendabeler van. Daarnaast is dat een compleet andere concessie. Dan heb je een bus van de concessie Groningen-Drenthe die een uur door Fryslân rijdt en dat is dan op papier weer moeilijk.

Like
9-7-2022
Ratio uit Willemstad

Ik denk juist wel dat lijn 39 doortrekken naar Buitenpost een verbetering voor de reiziger zal zijn en het rendabeler wordt.

Het zorgt namelijk voor een aanvullende extra verbinding met de trein voor bijv. mensen uit Opende, Kornhorn en evt. Doezum en Grootegast. Dat is zeker handig voor hen die naar Leeuwarden moeten (bijv. voor werk of studie) en weer terug.

Die moeten tot nu toe eerst naar Surhuisterveen en dan overstappen op de bus naar Leeuwarden of Buitenpost ... maar die beide lijnen worden nu dus uitgekleed.

Daarbij lijkt het mij goedkoper om een al bestaande lijn die gewoon elk uur rijdt en wel redelijk rendabel lijkt te zijn een beetje te verlengen, dan een aparte, amper gebruikte lijn, te onderhouden.*

* Lijn 39 is een relatief drukke lijn; het laatste stukje naar Buitenpost zal dan misschien wat minder druk zijn, maar dat wordt wel gecompenseerd met de rest van de lijn.



Wat Rottevalle betreft. Ik denk dat de bus prima vanuit Houtigehage via de Ds. Visscherwei richting Rottevalle zou kunnen rijden.

Drachtstercompagnie zou er dan inderdaad buitenvallen, maar daar staat wel tegenover dat Boelenslaan en Houtigehage (en met lijn 39 erbij Surhuizum en Augustinusga ook) vervolgens gewoon een fatsoenlijke dienstregeling krijgen.

Voor Drachtstercompagnie zou echter mogelijk ook wel een oplossing zijn door bepaalde lijnen te combineren en/of te verleggen, zodat die mensen ook gewoon uurlijks bediend worden.

Like
9-7-2022
Dat bin ik uit Anjum

It is hjir gjin fergadering wol?

Like
9-7-2022
Ratio uit Willemstad

Dat bin ik, slimmerik, waar denk je dat fora voor bedoeld zijn? Inderdaad ... je mening uiten en met elkaar discussiëren.

Like
10-7-2022
bys1 uit Dokkum

De verbinding vanuit dorpen als Opende met Leeuwarden zal misschien iets verbeteren door een overstap minder, maar hoe veel vraag zou er nu zijn vanuit Groningse dorpjes naar Leeuwarden? Ik denk dat die vraag minimaal is. Daarbij is het maar de vraag of het überhaupt mogelijk is om lijn 39 door te trekken met behoud van aansluitingen op de trein, omdat er ook rekening moet worden gehouden met aansluitingen in Zuidhorn/Groningen.

Dat een slecht gebruikt routedeel wordt gecompenseerd door een beter gebruikt deel is gewoon onzin. Of je nu twee aparte lijnen laat rijden of één gecombineerde lijn maakt voor de kosten geen bal uit, en het is in beide gevallen totaal niet aantrekkelijk om een vrijwel lege bus naar Buitenpost te laten rijden.

Wat betreft lijn 13 via Houtigehage: Ik heb daar even naar gekeken en ben het in principe met je eens dat dit een verbetering zou zijn. De bus kan prima van Houtigehage naar Rottevalle rijden. Belangrijk vind ik zelf echter wel dat er alsnog een goede verbinding vanuit Surhuizum/Augustinusga etc. met Drachten blijft. Betekent dat je ofwel lijn 12 moet behouden, ofwel een goede aansluiting in Surhuisterveen moet bieden. Dat laatste is denk ik niet mogelijk, omdat lijn 13 vermoedelijk een halfuur wordt omgeklapt in één richting. Wil je dan nog aansluitingen bieden, dan moet je ofwel 50 minuten keren in Feanwâlden, ofwel 40 minuten keren in Buitenpost. Dat is simpelweg niet realistisch omdat het de vervoerder te veel geld kost. Ook stilstaande bussen kosten veel geld, omdat chauffeurs moeten worden doorbetaald in hun pauzes. Zal dit desondanks aankaarten bij Arriva.

Like
10-7-2022
Dat bin ik uit Anjum

@ ratio, dat snap ik ek wol, allinich kinst sulks better op papier sette en rjochting de gemeente en of oerheden stjoere. Wat hjir skrean wurdt is beslist neat mis mei! Mar it sil via disse wei helaes gjin inkele ynfloed as ferskil meitsje.

Like
10-7-2022
Ratio uit Willemstad

Dat bin ik, natuurlijk beïnvloed je de politiek niet direct door op fora een betoog te schrijven. Echter, een essentieel onderdeel van de politiek is ook dat je andere mensen probeert te overtuigen. Dat is ook het hele punt achter opiniestukken in kranten, ed.

Wat ik nu schreef, is hetzelfde principe als dat sommigen op Wâldnet steevast schrijven dat alle buitenlanders het land uit moeten. Alleen bevat mijn schrijfsel wat meer onderbouwing.



Bys1,

"Of je nu twee aparte lijnen laat rijden of één gecombineerde lijn maakt voor de kosten geen bal uit,

Ik heb de cijfers niet paraat, maar ik denk dat je je daarin verkijkt. Lijn 13 door Boelenslaan en Houtigehage laten rijden en lijn 39 laten doorrijden naar Buitenpost, is - zo schat ik in - wel goedkoper dan ca. 6 keer per dag een aparte lijn (nr. 12) laten rijden - die zelfs in de spits niet de meest drukke lijn is (zeg ik uit ervaring).

Lijn 13 en 39 rijden sowieso wel. Dat zijn hoogstens wat extra kilometers. Lijn 12 laten rijden, kost sowieso meer, aangezien je daarvoor op z'n minst twee extra bussen voor op de weg moet laten rijden.

Daarbij moeten we ook accepteren dat OV niet per se rendabel is en sommige lijnen c.q. bepaalde trajecten van lijnen meer kosten dan ze opleveren. OV is een 'dienst' ten behoeve van de mobiliteit van de bevolking.

Op de lijn Leeuwarden - Groningen zijn de treinen op sommige momenten ook zo goed als leeg. Toch laten we ze rijden, terwijl het goedkoper is om bijv. sneltreinen het ene uur wel, het andere uur niet te laten rijden.


Voor de aansluitingen van de bus met de trein in Buitenpost/Zuidhorn hoeft geen probleem te zijn. Sluit de bus niet op de sneltrein aan, rijdt een kwartier later de stoptrein wel - de sneltrein/stoptrein vanuit Zuidhorn naar Groningen maakt qua reistijd (behalve dat de één een kwartier later vertrekt dan de ander) verder ook geen verschil meer (beide treinen doen ca. 10 minuten over dat stukje).

Like
10-7-2022
Dat bin ik uit Anjum

Ok dat is ek wol sa. Fierder ek net raar bedoeld. Myn excuses 😊🤝

Like
10-7-2022
Ratio uit Willemstad

Bys1,

"[...] maar hoe veel vraag zou er nu zijn vanuit Groningse dorpjes naar Leeuwarden? Ik denk dat die vraag minimaal is"

Die vraag zal zeker klein zijn. Maar 'minimaal-nu' plus 'minimaal-erbij' is nog steeds meer dan slechts 'minimaal-nu'.

Daarbij kan dat ook weer deels compenseren voor het 'minder rendabelere' stuk van lijn 39 als je die doortrekt.

Doordat in de spits meer mensen (zij het geen honderdtallen) met lijn 39 reizen, kun je de bus buiten de spits ook handhaven voor de overige mensen uit de dorpen -- daarbij zou je er ook aan kunnen denken om de lijn buiten de spits te strekken (tijdens de spits door de dorpen, buiten de spits langs de dorpen) om kosten te besparen.

Bedenk namelijk wel: Buitenpost is niet alleen een station en een paar scholen ... het gemeentehuis staat er ook. Het gemeentehuis wordt praktisch onbereikbaar.




Maar hoe dan ook vind ik het gewoonweg wegbezuinigen van OV een zwaktebod en een klap in het gezicht van de inwoners. Ik snap dat er bespaard moet worden, maar kijk dan hoe je het OV efficiënter kunt inrichten, zodat dorpen niet praktisch van het OV verstoken raken -- lijnen verleggen, andere routes rijden, desnoods een belbus* die je minstens een uur van tevoren moet reserveren.

* Een 'belbus' en een 'opstapper' zijn overigens niet hetzelfde. De opstapper is bijv. duurder dan de belbus, en je kunt ook niet met je OV-chipkaart betalen.

Lijn 12 was bijv. een belbus, maar die is dus vervangen door de duurdere opstapper.

Like
10-7-2022
Ratio uit Willemstad

Het 'gemene' is gewoon dat het elke keer de kleinere dorpen zijn die moeten bloeden.

De volgorde wil wel eens wisselen:

- standaardlijnen worden belbussen
- avonddiensten worden geschrapt*
- buslijnen worden gestrekt
- buslijnen rijden alleen nog maar in de spits
- buslijnen worden opstappers
- en ... uiteindelijk verdwijnt de bus gewoon helemaal.



* Avonddiensten werden meestal al door de belbus uitgevoerd. Dat zijn vaak taxibusjes (o.a. Waaksma, Kijlstra, enz.) Dus als er niet gereserveerd wordt, heeft Arriva er al minder kosten aan. Misschien contractkosten, maar geen ritkosten.

Like
10-7-2022
Ratio uit Willemstad

Wat natuurlijk ook zou kunnen:

- Lijn 39 (Groningen - Surhuisterveen) met lijn 63 (Buitenpost - Dokkum) combineren.

Of:

- Lijn 13 van Leeuwarden (of Feanwâlden) via Twijzel en Buitenpost naar Surhuisterveen laten rijden en dan via Boelenslaan en Houtigehage naar Drachten. En omgekeerd.

- Lijn 39 van Groningen via Surhuisterveen en Harkema naar de rotonde Opperkooten laten rijden om vanaf daar terug te rijden.

Dan houdt je een goede verbinding met zowel Leeuwarden en Buitenpost.

Mensen die vanuit bijv. Drogeham of Kootstertille naar Leeuwarden (of Feanwâlden) willen, kunnen dan bij Opperkooten vanaf 39 op 13 naar Leeuwarden (of Feanwâlden) overstappen. Hetzelfde geldt als ze vanaf bijv. Drogeham of Kootstertille naar Buitenpost (richting Groningen) willen -- eerst 39 richting Opperkooten, dan 13 richting Buitenpost.

Ondertussen houden Augustinusga, Surhuizum, Surhuisterveen, Boelenslaan en Houtigehage ook een fatsoenlijke verbinding met Drachten, Buitenpost en Leeuwarden.


Voor Harkema is het een beetje om het even: ofwel bij Opperkooten overstappen naar Buitenpost (of Leeuwarden), ofwel in Surhuisterveen overstappen naar Buitenpost (of Drachten).

Like
10-7-2022
Ratio uit Willemstad

Geen probleem, Dat bin ik.

Je hebt natuurlijk ook gelijk dat ik dergelijke plannen ook met de Statenleden en de gedeputeerden zou moeten communiceren.

Dat ben ik ook zeker voornemens.

Like
11-7-2022
bys1 uit Dokkum

Het gaat me even niet om het stukje via Houtigehage, maar puur het deel Surhuisterveen - Buitenpost bespaar je niks als je het met lijn 39 rijdt tov lijn 12. Dat je in combinatie met het omleggen van lijn 13 wél een besparing hebt is natuurlijk een ander verhaal. Probleem blijft wel de aansluiting op lijn 13 die je dan maar in 1 richting kan bieden.

Overigens, voor je informatie: Ik heb het omleggen van lijn 13 vandaag besproken met Arriva en Arriva wil hier niet aan meewerken. Dit is ook een vraag die regelmatig vanuit inwoners van Boelenslaan/Houtigehage komt, maar het omleggen van lijn 13 kost zo'n 5 minuten extra reistijd en Arriva redeneert dat het bedienen van een beperkt aantal reizigers in die dorpen buiten de spits niet opweegt tegen het verlengen van de reistijd voor een groot aantal reizigers uit o.a. Surhuisterveen en Harkema. Lijn 12 blijft hoe dan ook rijden, omdat men een goede verbinding met Drachten wil behouden en het niet mogelijk is om in Surhuisterveen in beide richtingen aan te sluiten op lijn 13 van/naar Drachten (of je moet zowel in Surhuisterveen als Buitenpost meer dan een halfuur keren, maar dan heb je alsnog twee bussen nodig).

Like
11-7-2022
caspar uit Kootstertille

De dorpen zijn het dupe van deze inkrimpingen! De verbindingen tussen Groningen - Drachten, Leeuwarden - Drachten en Heerenveen - Drachten blijven weer buiten deze bezuinigingen!

9-7-2022
Ratio uit Willemstad

Uitzobderingen daargelaten, blijven stadsbussen traditioneel ook buiten schot. Inwoners van dorpen kunnen de tering krijgen, zolang de stadsbus maar elke 10 minuten rijdt.

Like
9-7-2022
bys1 uit Dokkum

Het stadsvervoer in Leeuwarden is anders flink uitgekleed afgelopen jaar. Komend jaar wordt op de schoolbussen binnen Leeuwarden ook nog verder bezuinigd.

Like
10-7-2022
zakhooi uit Houtigehage

Belachelijk .

9-7-2022
Houtigehage04 uit Houtigehage

Mee eens. Het is al niet te doen om met het ov vanuit Houtigehage te reizen. En nu zo al helemaal niet meer!

9-7-2022
Ron1965 uit Drachten

Belachelijk. Overheid net 150 milj extra in ov gestort.
Lijn 13 is op bepaalde best druk.

9-7-2022
betrokken uit Drachten

En de leden van Provinciale Staten gaan hiermee gewoon akkoord? Slappe hap!

9-7-2022

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan