11.7 °C

Regeerakkoord: Drachten krijgt spoorverbinding met randstad

Publicatie: woensdag 15 december

 

REACTIES

het begin van het einde

zundapp uit Drachtstercompagnie

 

Tink it net. It moat in hege snelheidsferbining wurde, net in boemeltsje dat by elts doarp stopt.

memyself uit Oentsjerk

 

REACTIE VERWIJDERD

job1973 uit Hongerige Wolf

job1973 heeft gelet op zijn gezeur roots in west Nederland

Stokojedno uit Drachten

 

Geweldig dit, zo kan Drachten doorgroeien. Bouw alvast maar nieuwe woonwijken.

3meterbier uit Houtigehage

 

weggegooid geld! Wat is er mis mee om gewoon met de lijndienst-bus tussen H'veen-Drachten-Groningen te reizen, en denk aan de natuur, alwéér een natuurvernietigend plan

kohil uit Boornbergum

"Wat is er mis mee om gewoon met de lijndienst-bus tussen H'veen-Drachten-Groningen te reizen"

Op zichzelf is er niets mis met een busverbinding, behalve dat het minder comfortabel is dan een treinverbinding en ook nog eens langer duurt.

Daarbij werkt een trein ook beter om mensen uit de auto te trekken dan een busverbinding; weliswaar is de trein nog altijd minder populair dan de eigen auto, maar met een busverbinding krijg je mensen sowieso niet uit de auto.


"denk aan de natuur, alwéér een natuurvernietigend plan"

Ja, want al die mensen die nu met de auto van Heerenveen of Drachten naar Groningen gaan, omdat de bus gewoon niet aantrekkelijk is, zijn zo bevorderlijk voor de natuur ...

Ratio uit Surhuisterveen

Overigens is de treinverbinding niet alleen een treinverbinding tussen Heerenveen en Groningen, maar ook een verbinding met de rest van het land.

Iedereen die nu met de trein vanuit het noorden naar het zuiden wil, moet via het traject Meppel-Zwolle. Er hoeft op dat traject met iets te gebeuren en het noorden is met de trein onbereikbaar.

Ratio uit Surhuisterveen

Natuur ??? trein heeft geen uitstoot , de dieselbussen wel , dus dom vehaal

sdj11 uit Drachten

Efkes neitinke sjd11! Dizze boemeltrein freget 120km lang sa'n 50 meter breed grûn, dwers troch ûnder oare natoergebiet. Brêgen en oergongen mei toeters en bellen. In pear kear yn'e oere banjert dêr in stik izer oer hinne dy't bûten spitstiden om foaral leech is. En gjin útstjit? In berch fijnstof allinnich al troch syn tempo en remmen. Gjin diesel, dat sil sa wêze maar fansels wol de klassieke útstjit yn de stroom sintrales. Mits der tsjin die tiid genôch kernenerzjie is.

memyself uit Oentsjerk

 

ECHTE AMBTENAREN PRAAT !!!!

apeboom uit Oudega

 

Een kinderhand is snel gevuld en de goedgelovige zijn weer tevreden…gaat niet gebeuren en het geld gaat op an andere dingen

reinier uit Noardburgum

Ik hoop het reinier.

neiskjirrich uit Anjum

 

Eerst zien, dan geloven.

hyundai uit Drachten

 

Geloof er niks van met zo n kabinet
Zolang de VVD daar regeert en Rutte alles bij elkaar liegt gaat dat niet gebeuren .......

Hoestno? uit Drachten

 

mooie beloftes kunnen ze niet waar maken tegelijk
5 miljard bezuinigen op de ZORG.

jan61 uit Drachten

Die "5 miljard bezuiniging" op de zorg is stemmingmakerij van oppositie.

De komende jaren wordt er gewoon extra in de zorg geïnvesteerd. Echter, verspreid over decennia (zo ia het plan nu) 5 miljard minder.

De investering in de zorg stijgt al vele jaren. Dat is gewoon onhoudbaar, zo snel als dat de kosten momenteel stijgen. Dus het plan is om de zorgkosten de komende decennia met 5 miljard te remmen.

Maar ondertussen stijgen de investeringen in de zorg met enkele miljoenen.

Ratio uit Surhuisterveen

 

Slecht plan! Resultaat zal zijn: huizen worden hier een stuk duurder, het wordt hier drukker, we krijgen alle ellende van de randstad hier ook, het karakter van de provincie veranderd. Groot deel van de mensen in deze buurten zit er niet op te wachten behalve dan een paar fanatiekelingen die perse het moet doordrijven. Ook de aansluitende openbaar vervoer infrastructuur vanuit de dorpen is er niet en is niet rendabel.

cheese uit Ureterp

"Groot deel van de mensen in deze buurten zit er niet op te wachten behalve dan een paar fanatiekelingen die perse het moet doordrijven."

Ik zie graag de resultaten van de door jou gehouden enquête tegemoet.



Overigens durf ik er gif op in te nemen dat als die verbinding er ligt - als het gebeurt; eerst zien, dan geloven - een significant deel van 'die grote groep mensen die niet op die verbinding zit te wachten', vervolgens toch met de trein naar bijv. Groningen zal gaan. Ik hoor ze het al zeggen: 'Oh, wat is het toch handig dat je zo in de binnenstad kunt uitstappen! Dat je geen parkeerplaats hoeft te zoeken ...'

Ratio uit Surhuisterveen

Totaal met je oneens, maar dat mag! Ik zie die enquete onder de Noorderlingen wel zitten. Zou de politiek eerst moeten doen/ hebben gedaan onder de bewoners uit het Noorden van het land. En dan kijken of er voldoende draagvlak is.

job1973 uit Hongerige Wolf

Een stukje spoor van drachten naar Groningen zal men nog wel kunnen waarderen misschien, maar naar de randstad niet die verbinding heeft geen enkele zin en levert alleen maar ellende op

cheese uit Ureterp

"maar naar de randstad niet die verbinding heeft geen enkele zin"

Daar denken anderen schijnbaar toch anders over.

"en levert alleen maar ellende op"

Zoals? En waaruit blijkt dat?"

Ratio uit Surhuisterveen

Job1973,

De gemiddelde burger weet niet wat-ie wil, totdat-ie ziet wat het hem/haar oplevert.

Als je vraagt of ze de trein willen, zeggen ze nee. Maar als de verbinding er ligt, gebruiken ze 'm maar wat graag.

De verbinding tussen Groningen en Leeuwarden had er dan ook nooit gelegen, want je kunt toch met paard en wagen ... de auto hadden we dan ook niet gehad.

Zoals Ford zei, en ik parafraseer: als ik de mensen zou vragen wat ze willen, zouden ze een sneller paard zeggen.

Ratio uit Surhuisterveen

 

Goed lezen: met "medefinanciering vanuit de regio". Dat is de reden dat de lijn er niet ligt en ook bief komen zal. De provincie wil niet mee betalen. Die geeft het geld liever uit aan sociaal beleid en versterking van de friesche taal en kultuur.

sjong uit Drachten

 

20 jaar geleden zou hij er ook komen,..toen had ik er wat aan gehad,..maar nu ik hier al zo lang woon,..laat maar, laat dit hier maar, het is goed zo, niet alles hoeft zich te ontwikkelen tot grote steden met hoge torens. Friesland heeft een bijzonder stukje natuur wat je nergens anders ziet en beleeft. Toch is de zogenaamde vooruitgang niet te stoppen en word alles anders. Dan hoop ik wel dat de nieuwe generatie niet 20 jaar hoeft te wachten, het was voor mij een lokkertje om destijds hierheen te gaan. En als je wel gelokt word en hij is er over 20 jaar nog steeds niet, dan hoop ik dat je ook denkt, het is hier wel goed zo.

keiki uit Drachten

Inderdaad: het is al zo vaak geroepen dat het ws. nooit zal gebeuren.
Daar komt nog bij dat het OV vertrekt van een plek waar jij niet bent en eindigt op een plek waar jij niet moet zijn...
Investeer eerst in goede busverbindingen in de dorpen, maak het OV betaalbaar (lees: goedkoper dan de auto) en bereikbaar.

riemer uit Nij Beets

Inderdaad voor reizigers die nu in Leeuwarden opstappen verandert er niets.

Kees van der Meer uit Burgum

 

Dit zijn de gebruikelijke mooie woorden en beloftes van een nieuwe regering.Zelfde rommeltje als hiervoor,dus wordt weer niks.

victoria uit Dokkum

 

Trekken ze ‘m niet door naar Groningen?

Lekkerbeppesûkerbôle uit Jubbega

Vragen stellen kan je inderdaad een stuk wijzer maken....
Het hele artikel eerst lezen ook....

catweazle uit Drachten

 

De grote ingenieursbureaus en aannemers moeten ook wat te doen hebben natuurlijk. Tegen de tijd dat dit gaat lopen is de dijkverzwaring langs de grote rivieren klaar, alsook het onderhoud aan de afsluitdijk. Zie eerder ook de Betuwelijn en de HSL lijn. Miljarden geïnvesteerd en wat heeft het opgeleverd??? Bovendien worden die projecten vaak meer dan 2x zo duur als begroot.

fou uit Uithuizen

 

Binnenkort te zien bij Rail Away.

apzet uit Drachten

Hahahaha, dat zou wat zijn😁

vaartbewoner uit Drachten

 

Ik denk dat alles geregeld is, grond aankopen of eventueel onteigenen en dan nog beschermde diersoorten het dan al ongeveer 2080 is

friezin55 uit Surhuisterveen

 

lekker treinen

zwerver63 uit Trimunt

 

Friezin55 ik denk dat je 2180 bedoelt.
2080 is nog maar 60 jaar verder, zo snel werken ze niet.
Wat mij betreft beginnen ze morgen te graven.

wb uit Drachtstercompagnie

 

lekker treinen naar de randstad

zwerver63 uit Trimunt

 

Dit wurd de ein fan Fryslân. Net bêst.

Kees van der Meer uit Burgum

 

Eindelijk, die lijn had er 20 jaar geleden al moeten zijn.

jakobjan uit Houtigehage

 

Alleen maar rendabel als er 100.000 woningen bijgebouwd gaan worden in het noorden, dus nee, wegwezen met dit plan. Opsokkebolje!

"Een haalbaarheidsstudie die in 2020 uitkwam stelde dat er minstens 100.000 woningen bijgebouwd moeten worden, wil de Lelylijn rendabel zijn."

https://amp.nos.nl/artikel/2369193-wel-politieke-welwillendheid-maar-geen-geld-voor-lelylijn.html



ati uit Drachten

 

Se kunnen het geld beter bestede Om de zorg weer op peil te krijgen .en de minnima er wat bij te geven.

GBA uit Jistrum

 

Ik schat zo in dat de vaart gedempt gaat worden omdat dat de beste route is om Drachten binnen te komen🚂⛵

geert80 uit Kollum

 

station bij azc oost drachten sucses

diuwer uit Boornbergum

 

Oppleuren met dat ding😤

dre69 uit Drachten

 

Het vervoer randstad voor meer.
Snelkraak roven en stelen.
Makkelijker kunnen we het niet maken.

rom33 uit Drachten

 

Voor mensen die nu in Leeuwarden opstappen verandert er niets. De dorpen op het tracee Drachten Heerenveen gaan er aan.

Kees van der Meer uit Burgum

"De dorpen op het tracee Drachten Heerenveen gaan er aan."

Want?



"Voor mensen die nu in Leeuwarden opstappen verandert er niets."

Dat ligt eraan ... er wordt gesproken over een 'afbuiging' bij Heerenveen, zodat de trein vanuit Leeuwarden ook via het nieuwe traject kan en je niet meer per se via Zwolle hoeft.

Ratio uit Surhuisterveen

 

nooit een positief hier de centrale as was ook iedereen op tegen en roept iedereen wat makkelijk

mallefries uit Drogeham

 

Ik mis in de poll "een slecht plan"

Polvo53 uit Drogeham

 

Goed plan maar dan moet het OV wel gratis worden want je bent met de auto goedkoper uit. Vooral als je elektrisch gaat rijden

G uit Drachten

 

De boarger hjir yn Fryslân wurdt hjir neat better fan, as dy lyne der komt, komt de ynfaasje fan Hollânders echt los, hjir wenje, der wurkje, wer mear taalfebrekkers en betweters derby, minne saek foar Fryslân!

dewierewaldman uit Jistrum

No, dyn sit yn'e politiek, in skjinne taak leit der klear. Ik bin it mei dy iens! Opsokkebolje ;)

job1973 uit Hongerige Wolf

Ik bin it wurdsje broer fergetten.

job1973 uit Hongerige Wolf

 

Er gaan echt niet mensen vanuit de Randstad naar het Noorden om te werken. Het is sowieso al kolder om 1 a 1,5 uur enkele reis te reizen voor je werk op een kantoor o.i.d. . Waar wordt het voor gedaan? Lobby, groene nonsense, wenselijk denken

doekos uit Drachten

Je leest niet goed. De angst is er dat er meer mensen vanuit het Westen naar het Noorden verhuizen omdat de huizen er veel goedkoper zijn, met ruimer erf. Als de snellere spoorverbinding er is, is wonen in het Noorden en werken in het Westen wellicht aantrekkelijker voor hen.

job1973 uit Hongerige Wolf

"Als de snellere spoorverbinding er is, is wonen in het Noorden en werken in het Westen wellicht aantrekkelijker voor hen."

Nou, dat valt wel mee, Job1973. De tijdwinst gaat ca. 30 minuten zijn, gerekend vanuit Groningen. Dan duurt een reis nog steeds ca. 60 minuten.

Je moet wel heel erg gek op forensen zijn om elke dag twee keer 60 minuten tussen je werk en huis te reizen. Of het moet al zijn dat je het gros van de tijd thuis werkt en bijv. maar twee ker per week op kantoor.

Maar ja, sommige Friezen en hun pathologische angst voor niet-Friezen.

Ratio uit Surhuisterveen

Steek je kop maar in het zand. Ik ga niet meer op jou reageren, we worden het toch niet eens.

job1973 uit Hongerige Wolf

"Ik ga niet meer op jou reageren, we worden het toch niet eens."

Een eufemisme voor 'ik heb gewoon geen argumenten voor mijn beweringen'.


Er is geen enkel bewijs dat er een hausse aan mensen die in de Randstad werken, hier gaan wonen en dan elke keer gaan forenzen, gaat komen.

Ratio uit Surhuisterveen

 

3 tot 7 miljard. Dit wordt zoals gewoonlijk 6 tot 14 miljard. Minstens. MAAR WAAROM DE MARKERWAARD NIET INPOLDEREN??????? Straks regelen de hollanders wanneer de boer zijn gras mag maaien.Als er nog boeren zijn in het dan vernietigde en verpeste Friesland......

walders uit Damwâld

 

3.5 tot 7 miljard euro

dre69 uit Drachten

 

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Log in

Nog geen account? Meld je gratis aan