Account
Logo
Zoeken
8.9 °C

Activist mag demonstreren tijdens intocht Sinterklaas

Publicatie: 2 november 2021, 14.00 uur

Reacties

Bong uit Drachten

Zwarte piet is gewoon zwart of mensen dat nou leuk vinden of niet!

2-11-2021
popeye1943 uit De Westereen

Laat Zwarte Piet toch gewoon blijven!!!

Like
3-11-2021
Bong uit Drachten

Ja

Like
3-11-2021
Toeterniettoe! uit Bethlehem

Willen jullie nu eens ophouden met elkaar de zwarte Piet toespelen!

Like
4-11-2021
advertentie

blader uit Drachten

Zielig hoor om hiertegen te demonstreren. Het is en blijft een kinderfeest en die discrimineren niet! Normale volwassenen weten dat er niets discriminerend achter zit. Anderen willen alleen aandacht en krijgen dat ook nog. Bah!

2-11-2021
jes74 uit Drachten

Precies! Helemaal mee eens! Laat de kinderen gewoon met hun onschuld geloven in zwarte piet!

Like
7-11-2021
SeatIbiza6J<3 uit Drachten

niks beters te doen?

2-11-2021
wietkweker uit Drachten

Nou Dimitri…je staat vast bovenaan in de woke-competitie 🤣

2-11-2021
krektwat uit Burgum

Kinne wy disse minkukel net cancelje? Lit em lekker yn Hearrenfean blieuwe te ruien.

2-11-2021
ati uit Drachten

Yn e war mei 't Fean of 't Fean...

Like
2-11-2021
krektwat uit Burgum

Nee. Disse man komt oarspronkelijk uut Hearrenfean.

Like
2-11-2021
ati uit Drachten

Hearenfean wurdt yn dy omkriten ek "'t Fean" neamd.

Like
2-11-2021
ati uit Drachten

Hij is yn'e war bedoel ik.

Like
2-11-2021
krektwat uit Burgum

Ow sa. Ik snap em.

Like
3-11-2021
advertentie

riemersma uit Dokkum

Of Piet nou zwart of roodbont of paars is dat boeit mij niks en de kinderen ook niet..Als iemand wil demonstreren, dat recht hebben we (gelukkig) in Nederland. Maar een kinderfeest laat je een kinderfeest en de intocht van Sinterklaas en zijn Pieten verstoor je niet.."Gewoon" een fatsoensnorm.

2-11-2021
ookinwoner uit Burgum

Kansloos, een probleem maken van iets dat er niet is. Maar Sinterklaas kan misschien last minute wel een alternatieve route (roete? ;-) kiezen op iets buiten gehoorsafstand van deze droeftoeter?

2-11-2021
tjibbetjepkema uit Uithuizen

Ik ben zo blij dat mijn kinderen ondertussen de leeftijd hebben bereikt dat 'het geloof in' er af is. Sterkte aan alle ouders die nog wel met kinderen in die leeftijd zitten en die nu uit moeten gaan leggen waarom er allemaal boze mensen staan te roepen bij sinterklaas.

2-11-2021
Wendt uit Burgum

Juist een uitgelezen kans om de kinderen uit te leggen dat we in Nederland een demonstratierecht hebben. Dat we in Nederland ruimte geven aan minderheden. Discriminatie en onderdrukking wordt in Nederland in beginsel niet getolereerd.

Thuis zou ik vervolgens YouTube videos laten zien over de Oeigoeren in China. Hoe zij moeten leven in een totalitair land. Ik zou ze daarbij ook aangeven dat een democratie als de onze echt niet heilig is maar we doen het best goed!

Like
2-11-2021
gurbejonghuh uit Drachten

Allemaal leuk en aardig wat je daar zegt, met zwartepiet discrimineren we niet, dat is helemaal nooit de opzet geweest.
Het is pas een probleem gemaakt door de bemoeienis vanuit de VN en het buitenland, en daar heeft een klein groepje bij aangehaakt, en die lopen de boel nu te verzieken met (al jaren) dat gezijk over discriminatie.

Like
2-11-2021
virtualizer uit Burgum

Als het zo door gaat zijn wij over niet al te lange tijd de Oeigoeren in ons eigen land, Langzaam maar zeker.

Like
2-11-2021
tjibbetjepkema uit Uithuizen

@ Wendt, volgens mij heb je zelf nog geen kinderen, anders had je waarschijnlijk wel geweten dat kinderen in de leeftijdcategorie 'ik geloof nog in sinterklaas' helemaal nog geen besef hebben van dat soort dingen. Kinderen in die leeftijdscategorie zijn bezig met die lieve zwarte piet die snoepjes geeft, en sinterklaas die kadootjes komt brengen. Die willen op de foto met zwarte piet en sinterklaas. En die denken echt niet dat zwarte piet een onderdrukte knecht is van die racistische sinterklaas.

Like
5-11-2021
jes74 uit Drachten

@gurbejonghuh en tjibbetjepkema: helemaal met jullie eens. Kinderen die er in geloven zijn helemaal niet met discrimineren bezig. En dat stomme mens van de VN had zich met hele andere zaken moeten bemoeien ipv met ons sinterklaasfeest voor de kleintjes. En dat hele kleine groepje mensen die het idd al jaren willen verpesten moesten zich eens achter hun oren krabben.

Like
7-11-2021
Waldruier uit Burgum

Weet die Activist wel dat Surhuisterveen in de Wâlden ligt??

2-11-2021
OvB uit Drachten

Stel dat er vanuit de historie van het Sinterklaasfeest alleen maar witte pieten geweest waren, dan hadden dezelfde mensen nu geëist dat er zwarte pieten bij moesten. Het is bij deze groep mensen toch nooit goed. Niet best.

2-11-2021
Gouke sibbele uit Bikkershorn

Ach ja, nu krijgen de kinderen mee dat ze van alle kleuren kadootjes krijgen behalve van de kleur die nu niet meer mag. Ik noem de kleur van zwarte piet maar niet.

Like
2-11-2021
Gouke sibbele uit Bikkershorn

Ach ja, nu krijgen de kinderen mee dat ze van alle kleuren kadootjes krijgen behalve van de kleur die nu niet meer mag. Ik noem de kleur van zwarte piet maar niet.

Like
2-11-2021
devil1 uit Kollum

OvB uit Drachten zo is het. Klopt als een bus.

Like
4-11-2021
Frieskk uit Drachten

De samenleving en rechterlijke macht is verrot als ze de demonstranten op de plek van intocht tussen de kinderen laten demonstreren.
Jouw feest staat míj niet aan dus kom ik jóuw feest vergallen tot jij jóuw feest aanpast naar míjn wensen óf tot jij geweld gaat gebruiken omdat ik je feest jaarlijks vergal.

2-11-2021
Wipper uit Augustinusga

Zielig figuur die vent🤬

2-11-2021
nosaofnet uit Lutjegast

Diegenen aan alle kanten, die van zwarte piet een politiek item maken, veroorzaken dat het racistisch overkomt of gebruikt wordt.

Verhard allemaal niet en laat Sint Nicolaas er een leuke tijd van maken.

Geen ge-ja-maar!

2-11-2021
Swtor uit Dokkum

Hè jakkes het gezeur begint weer.... Ik ben in 1980 vanuit ZA naar Nederland gekomen, mijn vel is donker en ik heb krullen.... Ben in Friesland opgevoed, spreek fries betaal netjes mijn belasting en heb nog nooit moeite gehad met zwarte piet..... Kunnen we hier gewoon mee stoppen en piet mooi laten zo als ik hem ken van uit mijn kindertijd...? Niet elke donkere ( Fries ) heeft er problemen mee.. dus zou het dit jaar fijn zijn om er ook niet op aangekeken te worden.

2-11-2021
bignick2 uit Drachten

Mooie reactie swtor.. respect..

Like
2-11-2021
jes74 uit Drachten

@swtor: er zijn héél veel donkere mensen die er geen problemen mee hebben dus ik snap het allemaal niet meer. Laat dit kinderfeestje gewoon blijven zoals hij was.

Like
7-11-2021
janvantrien uit Drachten

Deze meneer heeft een vergunning dus het recht om te demonstreren. Maar laten we hem met z'n allen gewoon negeren. En spreek dit laatste woord a.u.b. goed uit omdat het anders racistisch klinkt. Want dan ben ik weer de spreekwoordelijke 'Zwarte P...' 😉

2-11-2021
wammes uit Uithuizen

leuk woord : negeren

Like
2-11-2021
Titanium H Balk uit Opende

Haha de meerheid zwijgt nu al altijd, laten we deze keer die kleine minderheid de bek snoeren. Ze zijn nu bij de verkeerden.

Like
3-11-2021
robby143 uit Harkema

Iedereen mag er toch tussen lopen als zwartepiet.deel je pepernoten uit aan de kinderen.dat mag gewoon hoor.doe je niks verkeerds.ook verstoord je geen kinderfeestje

2-11-2021
3meterbier uit Houtigehage

Dat mag tegenwoordig ook niet meer in Nederland:

https://wnl.tv/2019/11/16/pegida-aanhangers-verkleed-als-zwarte-piet-gearresteerd-bij-intocht-apeldoorn/

Like
2-11-2021
tjitske66 uit Buitenpost

Dat waren pegida aanhangers die aangehouden werden omdat ze demonstreerden buiten het bedoelde vak. Als je komt feestvieren als zwarte piet word je vast niet gearresteerd.

Like
2-11-2021
advertentie

Like
3-11-2021
Frieskk uit Drachten

De media geeft deze debielen veel en veel teveel aandacht. Net zoals een andere "problemen' tegenwoordig. Zo wordt een niet bestaand probleem heel groot gemaakt.

Ze worden nu elke avond in talkshows gezet en op die manier worden burgers bewust tegen elkaar opgezet wat de hele achterliggende gedachte is van msm media.



2-11-2021
friesgeboren uit Drachten

Wat een prachtige reacties hierboven, en voor knobbe, die een beetje van het padje is, noch een tip: https://www.ggzfriesland.nl/.
Hij wil Jenny Douwes laten opsluiten waarschijnlijk omdat ze knapper is dan zijn eigen vrouw.

2-11-2021
dewierewaldman uit Jistrum

2021 it jier fan WOKE wêzen, gjin blanken mear, allegear lekker veganistysk gjêsfretter wurde, gjin kryst mear mar warme winterweken. Al dat opdrongen Gutmensch wêzen, komt my de stroat út. Praate mei dat tuig van de KOZP jout neat. Dit folk moat as in mûzepleag bestriiden wurde, en oan e woartel ta, oars komt der neiteam dy't ek sa ferotte binne. Gjin dialogen mear, opkomme foar de eigen gewoantes en tradysjes! Rats roets, de Slach om it Fean!

2-11-2021
ovj uit Drachten

Ik zal er zijn S
Oude tijden herleven

Like
2-11-2021
Hindrik Wester uit Kornhorn

It is wot, dat in hantsje fol minsken san ynfloed ha kinne die 't in iewenalde traditie om seep helpe kin. Yn Den Haag duorret it jieren om in wetsfoarstel d'r troch hinne te drukken. Mar yn in lyts skoftsy tiid wie Swarte Piet in racist en op tal fan plakken is d'r al ferdwoen. Ik bin GJIN racist. Nederlân is Nederlân mei syn eigen kultuur, krekt as oare lânnen. At je yn Nederlân libje wolle sille jo die kultuur acceptjerje matte. Ot it jo net sint matte jo in lân sykje werfan de kultuur jo wol oanstiet. En dat is net allinich sa mei Swarte Piet mar oeral yn. Nim de situaasje yn Ter Apel. At it jo net sint, gean dan fuort!!!

2-11-2021
genieter59 uit Drachten-Azeven

als die weg gaat wacht ik hem op tn herenveen veder zrg ik niets

2-11-2021
pruttelpot uit De Westereen

Wat leven we toch in een ziek land, ga aan het werk, en maak je nuttig voor de maatschappij,
Wat een misselijk persoon.
m.v.g zwarte Piet.

2-11-2021
nosaofnet uit Lutjegast

Dit helpt?

Like
2-11-2021
Toeterniettoe! uit Bethlehem

Myn broer wie ek in kear swarte Piet, jouns pepernúten struie, mooi, hy hie in in tekening mei in swarte Piete holle foar syn gesicht, it rong in bytse mis, "a sjoch dat is heit", de spanning wie foarby.
Sa is it ek mei de "nep"swarte Pieten, se moatte fermomd weaze, oars witte se fuort waat er achter sit.

2-11-2021
apeboom uit Oudega


welke idioot geeft hier voor een vergunning!!!

2-11-2021
Enter uit Dokkum

Yn Dokkum wolle se swarte Pyt ek al ôfskaffe. Wylst fierwei de measte minsken him swart hâlde wolle. (Sjoch de útslach fan de poll.) Hoesa demokratysk en de mearderheid beslist...

Like
2-11-2021
virtualizer uit Burgum

Laat die opruier toch komen, hij kan alvast rekenen op een zeer warm onthaal.
En dit soort lui negeren is hedendaags niet meer mogelijk gezien ons regeer(D66 en groen links)dit soort beroepsjankers financieel steunen, ja hoe triest het ook is maar zo is de realiteit van het hedendaagse Nederland.
Letterlijk gezien zijn het domme slaafjes die zich voor het karretje laten spannen(toch heimwee naar het verleden?)van het linkse gepeupel die diversiteit EIST in dit land maar daar niet openlijk(ja waar zijn ze dat wel in want transparant is veranderd in roetzwart..)voor durven uit te komen.

Like
2-11-2021
dwergje uit De Westereen

Dit is geen fries maar een lul die aandacht wil.
Domme kloot. Schaam je meeloper.

2-11-2021
digitaal uit Dokkum

Alles en iedereen die op wat voor manier dan ook banden heeft met Kick Out Zwarte Piet zoveel mogelijk het recht om te demonstreren tegen Zwarte Piet afnemen.Dat zou ideaal zijn,maar kan helaas niet.Stel activisten die de Nederlandse tradities naar de bliksem willen helpen.Ga demonstreren in de landen van oorspronkelijke afkomst,maar blijf met je poten van onze tradities.Het is steeds weer hetzelfde groepje, vaak gekleurde, onruststokers die het overal verzieken.Donder toch op zeg!!!!

2-11-2021
wiezijtgij uit De Ruigewaard

Oh god daar beginnen we weer, is dat gezijk nog niet afgelopen over zwarte piet, ik zie de dagen zwart in helaas

2-11-2021
Kotejebe uit Drachten

Virtualizer of zo iets kan Wilders blind opvolgen het brallen in oneliners is er al het , dreigen idem maar het gebrek aan resultaat en het nooit nemen van verantwoordelijkheid moet ze nog wel bewijzen. Ik zou zeggen minder,minder….

2-11-2021
virtualizer uit Burgum

Ga je inburgeringscursus opnieuw doen badeend.

Like
2-11-2021
petrovski uit Buitenpost

Dimitri is een zeurpiet

2-11-2021
Janvangent uit Brantgum

Oa skaffe die hiele sinterklaas is net meer fan disse tiid.
Wâldpiekejes kom op gean mei jim tiid mei.
Tradities wer ha we it oer.

2-11-2021
advertentie

wammes uit Uithuizen

ja wat moet je er van zeggen ? in brantgum kan je geen tradities hebben denk ik want er woont 1 gezin en die weet waarschijnlijk niet wat er in de buitenwereld speelt . dus is het makkelijk om iets af te schaffen waarvan ze het bestaan niet kennen . dus jan van get en gezin : spring eens over de sloot en kijk wat je buren doen

Like
3-11-2021
kamg uit De Westereen

Dat soort idioten een schop onder de kont geven
Het zijn over het algemeen mensen die geen leven hebben en zo aandacht willen hebben
De meeste donkere mensen hebben er ook geen moeite mee
Die weten dat het geen discriminatie is

2-11-2021
Kotejebe uit Drachten

Begrijp dat mevrouw virtualizer erin geslaagd is mijn bemerking niet te begrijpen maar om daar haar badeend aan op te offeren is ontroerend. Dank !

2-11-2021
wiewie uit Mûnein

Niets discriminatie.. het gaat er toch om dat Piet niet wordt herkend. Noem hem witte piet en verf hem zwart. Einde discussie. Ooit iemand gehoord in een discussie blanke vla? Ik ben blond maar voel me niet aangesproken als iemand het over een dom blondje heeft. Moet ik me dan wel aangesproken voelen ? Wie doet mee met demonstreren? Te belachelijk voor woorden. Deze discussie. Ik zou zeggen.. geen aandacht meer aan besteden.

2-11-2021
Janvangent uit Brantgum

Laat u allen inenten i.p.v te zeiken over een aflopende traditie net als dat klote knalvuurwerk get a life.

2-11-2021
ati uit Drachten

Tot ze aan een traditie komen die jou aangaat... Dan is Leiden in last natuurlijk en ben je niet uit de panelen te rammen hier.

Like
2-11-2021
Sjibbe uit Surhuisterveen

Iedereen mag demonstreren, maar dat doe je niet bij een kinderfeest. Het zegt ook iets over de mensen die dit doen, het zijn zielige mensen die dit oude kinderfeest naar de verdoemenis proberen te helpen. Heel veel scholen moeten zo nodig ook meedoen, omdat ze geen ruggegraat hebben en daarom ook maar aan deze onzinnige roetveeg acties moeten meedoen. Omdat ze bang zijn dat ze buiten de boot vallen als ze niet meedoen. Normaal denkende mensen zien niks verkeerds in zwarte piet die halen er geen verkeerde racistische gedachten bij, kinderen ook niet, het word ons aangepraat, door een klein clubje figuren, wij weten allemaal wel wie, en de lokale omroep NPO, die niks beters te doen hebben en ons wel even zullen vertellen wat wel of niet kan.

2-11-2021
ijzervlechter uit Sumar

Oppakke mei disse debiel, oanpakke sulke idioaten 😁💪💪💪

2-11-2021
age uit Uithuizen

Kom niet aan ONS kinderfeest!

Toch?

Alsof het kinderen ene moer uitmaakt, of Pietermanknecht nou zwart, bruin, geel, groen, rood, wit, blauw, oranje of wit is..

Die willen alleen weten in welke hoek het spul ligt.


pe es

Sommigen hebben het graag over achterlijk woestijnvolk..als het om mensen uit andere landen gaat.

Ik vraag me af hoe mensen uit andere landen ons noemen, als ze hier de reacties lezen..

2-11-2021
3meterbier uit Houtigehage

Geachte Age,

Ik citeer je even:

Alsof het kinderen ene moer uitmaakt, of Pietermanknecht nou zwart, bruin, geel, groen, rood, wit, blauw, oranje of wit is..

Daar heb je gelijk in ik heb nog nooit een kind zien demonstreren tegen Zwarte Piet het zijn alleen maar een handje vol volwassenen die er staan,maar die staan ook bij demo's van BLM, Antifa, tegen Trump enz.enz. Dus waarom moet de kleur van zwarte piet ten koste van alles worden veranderd?? Tegenwoordig moet er bij een kinderfeest een groot politiemacht worden opgetrommeld,moeten er betonblokken neergelegd worden,is er onrust onder de bevolking enz. En dat allemaal omdat de kleur van Zwarte Piet moet worden veranderd terwijl de kinderen de kleur niet uitmaakt...

Vr.Gr Meterbier

Like
3-11-2021
krektwat uit Burgum

@AGE. Dit is niet achterlijk woestijnvolk, maar wel achterlijk hypocriet die Ashanti afstammer van een Jerry Affreyi. Deze man zijn voorouders verkochten krijgsgevangenen aan de Turken Amerikanen en Europeanen. Hij komt dus zelf uit een slavenhandelaren familie, itt tot ik zelf. Mijn voorouders waren juist de slaven van de landsheren hier in de Friese Wouden.

Like
3-11-2021
Donkerwite pyt uit Heineburen

Sa ist ! Ferjit nea dat it gewoane kloatsjesfolk hjir ek ûnderdrukt wurden is troch it kapitael en de tsjerke !

Like
3-11-2021
ati uit Drachten

Dimitri Kknobbe, komt uit Groningen en een lid van KOZP...

"'Wij hebben ook een paar prangende vragen aan de politie', zegt Dimitri Knobbe van Kick Out Zwarte Piet."

"Dimitri Knobbe - Kick Out Zwarte Piet"

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/201682/Kick-Out-Zwarte-Piet-Blij-met-onderzoek-maar-vraagtekens-bij-werkwijze-politie

"
Dimitri Knobbe uit Groningen heeft de protestgroep De Lieve Goede Sint opgericht. Vorig jaar organiseerde hij anti-zwartepiet-actie in Groningen en dit jaar demonstreert hij in Emmen"

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/154264/Emmen-gaat-voor-zwart-Assen-kiest-roetveeg

2-11-2021
kensid uit Waskemeer

Zoveel mogelijk als zw**** piet komen. We laten onze cultuur toch niet verkloten door dat stelletje? Wat volgt? Kerstboom verbod? Kerstfeest mag je al niet meer zeggen, nu noemen we dat winterfeest. Pasen noemen we nu lentefeest. Wat volgt? Na mondkapje hoofddoekje?

2-11-2021
riemersma uit Dokkum

kensid: Ik vermoed dat alle oude tradities op den duur terugkomen:Vrouwen geen kiesrecht en bij huwelijk een vrouw ontslag- Zondags twee keer naar de kerk en alle zwembaden en winkels zondags gesloten- Vijf en een halve dag werken, alleen zaterdagmiddag en zondag vrij want dat hoort bij onze traditie- juffen en meester mogen leerlingen weer slaan- --wie vult aan??

Like
2-11-2021
elcapitan uit Drachten

Touwtje uit de brievenbus, fiets niet op slot, geen opsporing verzocht. geen woningnood, geen internet, geen mensen die je bankpas willen hebben, geen narcostaat, geen moord en doodslag, niet om elk wissewasje protesten, geen drugs, geen dementerende politici, geen roversbendes uit het oostblok, grenzen weer dicht. Nou, we kunnen nog wel even doorgaan.

Like
3-11-2021
elcapitan uit Drachten

Touwtje uit de brievenbus, fiets niet op slot, geen opsporing verzocht. geen woningnood, geen internet, geen mensen die je bankpas willen hebben, geen narcostaat, geen moord en doodslag, niet om elk wissewasje protesten, geen drugs, geen dementerende politici, geen roversbendes uit het oostblok, grenzen weer dicht. Nou, we kunnen nog wel even doorgaan.

Like
3-11-2021
Janvangent uit Brantgum

En geen armoede en honger @elcapitain uit drachten.
We hebben alles wat ons hartje begeerd. Sinterklaas is gewoon overbodig geworden,dus dan heeft hij ook geen knechten meer nodig.
Probleem opgelost. 🇳🇱

Like
3-11-2021
me2you uit Dokkum

Tijdens de intocht aan de route??? Niks geleerd van de intocht van Dokkum destijds dat word “oorlog”
Mensen laten we met zn allen niet naar de intocht van Surhuisterveen gaan als dit de plannen zijn. Daar ga je je kind toch niet aan blootstellen !!

2-11-2021
Polvo53 uit Drogeham

Ik vraag me af waarom die mensen tegen zwarte piet demonstreren, ze strijden niet tegen discriminatie, ze wakkeren het juist aan.
Het discriminatie monster was al meer dan 100 jaar dood, maar zij hebben het weer wakker gemaakt.
Als kind had ik heilig respect voor zwarte piet, politie, postbode, brandweer, allemaal hadden zwarte uniformen aan, dat was een status symbool.
Zwarte Piet zag ik dan ook als een soort politie agent van Sinterklaas, iemand met status!
Zoals je van de politie een bekeuring kreeg, zo kreeg je van zwarte piet een tik met de roe als je stout was geweest.
Nee, dan heb ik eerder moeite met Sinterklaas, er zijn wel meer bisschoppen gek op kinderen.

2-11-2021
advertentie

devil1 uit Kollum

Haha die laatste zin😂

Like
4-11-2021
devil1 uit Kollum

Haha die laatste zin😂

Like
14-12-2021
rom33 uit Surhuisterveen

Een levens verzekering zou geen overbodige luxe zijn.

3-11-2021
opheldering uit Broeksterwâld

Goedemorgen, het is ongelofelijk dat we er allemaal intrappen, wat vroeger normaal was is nu abnormaal ,je moet nu homo,lesbie,transseksueel,je geen man of vrouw weten te zijn anders hoor je er niet meer bij.begrijp me goed je moet ieder mens respecteren alleen wat zo ernstig is dat je niet meer mag zeggen dat je zondigt wanneer je een relatie hebt met iemand van het zelfde geslacht,man en vrouw zijn geschapen,die zullen tot een vlees zijn zegt onze God ,de God van hemel en aarde. Het is te zot van woorden dat die homo/genderpropaganda ons word opgedrongen en wanneer je het hier dan niet mee eens bent je dan zogenaamd discrimineert. Er is veel leed onder degenen die zich anders voelen dan het in de schepping is bedoeld dat moeten we wel beseffen en ik bidt voor u die dit betreft. Zeker mogen deze mensen niet geplaagd uitgejouwd worden.

3-11-2021
wiegrie uit Damwâld

weer ee
n hersenloze nietsnut

3-11-2021
trabantfan uit Hurdegaryp

Dimitri??? wiene der gjin Fryske(at it net oars kin) Nederlanske nammen>>

3-11-2021
koeke uit Buitenpost

Kinne hja dizze malloot net foar in skoftsje opslutte yn in sletten ynrjochting? Yn els gefal oant nei 5 desimber ! Dêr kin der mei de fergunning yn de hân demonstrearje en fynt er fêst ek wol in pear medestonders.

3-11-2021
unforgiven uit Drachten

Een witte priester op en paard, met zwarte knechtjes in apenpakjes. Sorry, maar ik vind het niet meer kunnen. Pas het gewoon aan, roetveeg pieten, gekleurde pieten. Wat maakt het uit? Maak er gewoon weer een feest van dat voor iedereen leuk is.

3-11-2021
Polvo53 uit Drogeham

Ik nodig je uit mijn kijk op zwartepiet nog eens te lezen hier boven.
En knecht was vroeger gewoon werknemer, boerenknecht, timmerknecht enz.
Dat je zwart als minderwaardig bestempeld is een probleem tussen jou oren, ik keek heel anders tegen zwart aan.
Lijkt mij voorkomen dat zwarten zichzelf minderwaardig vinden om hun kleur en symbolen daarvan aanvallen.

Like
3-11-2021
De marktleider uit Twijzelerheide

Gewoon zwarte piet en anders niet

3-11-2021
riemersma uit Dokkum

Zijn de mensen die zwarte Piet (fanatiek) willen behouden misschien ook dezelfde mensen die bang zijn voor het nieuwe vaccin tegen Corona? Bang voor alles wat nieuw is..??!! Een onderzoek(je)waard?

3-11-2021
TRANS AM uit Drachten

zwarte piet is niet nieuw en de griep is er ook al jaren .

3-11-2021
TIelens uit 't Veen

Wij zijn er ook Knobbel. EHBO kistje meenemen meid!

3-11-2021
dumny uit Rottevalle

Lit disze mân mar eewen kennis meitsje mei de wâldpyken, komt fest goet

3-11-2021
age uit Uithuizen

Geachte 3(?)Meter(?)bier(?)

Dank voor u uitleg.

Toen ik naar school ging, lieve, stoute, slimme. domme, zwarte, getinte, witte, dikke, dunne, grote en kleine kindertjes, heeeeeel laaaang geleden, werd in de geschiedenislessen niets over ons slavenhandel verleden verteld.
Ook waren er op school nog geen donkere kinderen.
Wij vierden Sinterklaas met zwarte Pieten, onschuldig en vrolijk.

Tegenwoordig, wordt op scholen, in de geschiedenislessen WEL aandacht besteed aan de keerzijden van ons koloniale verleden en ook aan de slavenhandel.

Tegenwoordig zijn op (veel) scholen zeker in grote steden, kinderen met voorouders uit Suriname, Indonesie etc
(Wist u trouwens, dat sommige van deze kinderen nog de achternamen hebben die hun voorvaders, slaven 'kregen' van hun baas, bv Rijkaard, Vrijdag, Goudappel)

Dat is niet onze schuld, maar NU we dit weten, DIT verleden, zouden we toch moeten kunnen begrijpen, dat voor sommige donkere Nederlanders bv geboren in Suriname, en hun kinderen en kleinkinderen deze 'traditie'? elk jaar weer pijn doet?

Dat begrijpen kinderen heel goed, zeker als ze donkere klasgenootjes hebben en kinderen hebben er totaal geen moeite mee, dat Zwarte Piet in de zak terug naar Spanje terug gaat.

Daar wou ik het maar bij laten..

Mag ik u vriendelijk groeten, met respect ?

Ja dat mag ik.

Dus vr. gr. en respect!

3-11-2021
wammes uit Uithuizen

wat mijn ouders, voorouders , buren, vrienden, bekenden en internet reageerdwazen zoals age uit uithuizen doen / gedaan hebben boeit me niet ! mij treft geen blaam omdat IK HET ZELF NIET GEDAAN HEB ! ik kan er dus ook niet op afgerekend worden en ik neem ook geen verantwoording voor die onzin . NU NIET EN NOOIT NIET . wie denkt dat je het verleden als eigen schuld moet beschouwen moet eens een psychiater opzoeken

Like
3-11-2021
virtualizer uit Burgum

Het zal mij ook worst wezen wat er toen slecht of goed was want de geschiedenis kan je niet terugdraaien.
De lieden die de slaven verhandelden waren ook zwarten, het waren dus ook geen lieverdjes, je eigen volk verkopen als handel...
Hedendaags worden kinderen ingezet om andermans haat jegens een karikatuur of gewoonte om te zetten naar afkeer(lees haat)
Age kan het zo prachtig zeggen "kinderen maakt het niks uit" nee natuurlijk niet want het is een feest met snoep en kado`s.
Ja en zo krijg je uiteindelijk toch je zin, via een omweg dan, maar het doel word bereikt door op scholen al te beginnen gaat het na zoveel jaar zonder slag of stoot zoals anderen willen.
Je kan het haast misbruik maken van hun onbevangenheid noemen, kinderen zijn puur en makkelijk te manipuleren dus waarom moeilijk doen als dit de makkelijkste weg is naar...?

Ik ga nu even keihard een deur intrappen.
Laten we het hele gedoe over christus ook gelijk afschaffen, kerken dicht en slopen die handel, bijbels uit de handel en voortaan naar de moskee want kerk en god is slecht, diversiteit is het toverwoord dus hup links, subsidieer dit voor minder Jezus en Meer Allah!
Het gaat misschien nog wel gebeuren ook...

Ja nou zullen heel wat grote gelovige kerk aanbiddende grote kindertjes hier op zeiknet boos op mij zijn maar dat zal mij een zorg zijn.

Like
3-11-2021
riemersma uit Dokkum

wammes...NOOIT NIET = ALTIJD---datjunnutevenweet.

Like
3-11-2021
skelemerrie uit Nij Beets

1mantsje?
Mar eem een oerke oan e kant sette mei een stik of wot boekemannen!
Gjin drokte om ha toch!😊😉

4-11-2021
rom33 uit Surhuisterveen

Opzettelijk aanleiding geven tot, provoceren. De gemeente Burgemeester behoort zijn burgers te beschermer tegen dit soort wandbeleid. Voorbeeld Dokkum. Wat er nu gebeurt door de Burgemeester is actief uitlokken, en is daarom in overtreding actief uitlokken is in Nederland verboden.

4-11-2021
advertentie

Hoestno? uit Drachten

Zwarte Piet is gwoon Zwart....sa ist mar krekt

4-11-2021
Dat bin ik uit Anjum

OpsoDimitrie jehu! Oanpakke.

4-11-2021
pft uit Zwagerbosch

mischien de witwas piet?

4-11-2021

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan