Account
Logo
Zoeken
24.5 °C

Papiercontainer voor huishoudens Tytsjerksteradiel?

Publicatie: 9 maart 2021, 19.05 uur

Reacties

trendweaver uit Hurdegaryp

Bij ons komt toch echt een professionele afvalwagen langs voor het papier, ik heb nog nooit een tractor of aanhangwagen gezien. Probeert men nu hier al de opinie te sturen? Daarnaast nog zo'n 240 liter geval, die krijgt de gemiddelde burger in een jaar nog niet vol en staat dus alleen maar in de weg. Van mij mogen ze hem graag houden.

9-3-2021
WâldNet uit Burgum

In Burgum wordt het met tractoren gedaan. Elk dorp doet het op eigen manier. Hurdegaryp is ons onbekend maar als het professioneel gebeurd dan is er misschien geen vereniging die het doet.

Like
9-3-2021
reinier uit Burgum

Prima idee! Nu ook nog het plastic apart verzamelen en dan begint het ergens op te lijken...

9-3-2021
stormvloed uit Twijzel

Reinier ik kan me wel vinden in u opmerking.
Helaas komt er nog veel papier in de bio bak en sortibak.
De mensen willen het papier niet verzamelen in hun huis of schuur.
En een plastic grondcontainers zouden ook een uitkomst zijn.
De gemeente Tytsjerksteradiel wil veel geld.
Maar weinig werk .
Dat vind ik NIET kunnen in deze tijd.
Je verdient naar hoeveelheid werk je hebt , voor het inzamelen van afval.
🤑🤑🤑🤑🤑🙊🙊🙊🙊🙊🕵️‍♂️🕵️‍♂️🕵️‍♂️🕵️‍♂️🕵️‍♂️🕵️‍♂️🕵️‍♂️

Like
9-3-2021
jitze78 uit Hurdegaryp

Sinds jaar en dag wordt er in Hurdegaryp oud papier opgehaald. Dit wordt georganiseerd door een coördinatorengroep van acht personen, daarnaast zijn er ongeveer 160 vrijwilligers actief, zij helpen eens per jaar mee met het ophalen van oud papier.

De opbrengst komt ten goede aan verschillende verenigingen, scholen, instellingen e.d. van ons dorp, zodat iedere inwoner van Hurdegaryp op één of andere manier kan meeprofiteren van deze actie.

9-3-2021
WâldNet uit Burgum

Bedankt voor toelichting over hoe het gaat in Hurdegaryp. Volg deze pagina voor de 3 bijeenkomsten die volgen, eerste op 18 maart https://ris2.ibabs.eu/Agenda/Details/Tytsjerksteradiel/88af20de-5824-454c-a696-ed24ee3b4f67

Like
9-3-2021
suameerder uit Sumar

Hier in dit dorp wordt het door vrijwilligers opgehaald, in het buitengebied wordt het met auto/tractor met aanhanger opgehaald en in de container gedaan die in het dorp staat en in het dorp zelf wordt het 's avonds met een kraakpers auto opgehaald daar zit 1 chauffeur van omrin op en 3 vrijwilligers die dus op de clusterplaatsen het oudpapier in de wagen gooien. Gaat hier prima

10-3-2021
renegade uit Dokkum

Alsof de 2e optie niks kost..

10-3-2021
jarmo uit Elsloo

Ik lees, van enkele clubs heeft de gemeente geen reactie ontvangen. Werkt de gemeente zelf ook niet zo? De gemeente heeft mij al zeker 3 keer beloofd om terug te bellen en is deze afspraak ook 3 keer vergeten.

10-3-2021
dommel uit Tytsjerk

En wat kost het de gemeente, dus ook de inwoners wanneer er containers, eventueel een vrachtwagen aangeschaft moet worden en er personeel voor ingezet wordt?

10-3-2021
Waldhin14 uit Feanwâlden

Attendeer de burger eens op het gratis postfilter.nl, waarbij je geen geadresseerde post (zoals postcodeloterij enzo) meer krijgt. Dat werkt helaas niet voor bedrijven waar je ooit eens iets hebt gekocht (dus heb je met een loterij meegespeelt blijf je die troep ontvangen). Daarvoor kun je je echter aanmelden op het "overlijdensregister' van postfilter.nl. Je meldt jezelf dan overleden waarna bedrijven je niet meer commerciële post mogen sturen, abonnementen en dergelijke lopen wel gewoon door. Ook ideaal als je nog steeds troep krijgt van 2 bewoners geleden.

Ik hou het toevallig eens bij wat ik dit jaar tot nog toe ontvangen heb:
-briefje van een onderaannemer van Woonfriesland
-stempas
-kanditatenlijst

3 stuks in 70 dagen, lekker man!

10-3-2021
Waldhin14 uit Feanwâlden

En voor daarnaast natuurlijk het opt-insysteem in, waarbij je met een 'ja-sticker' moet aangeven dat je wel reclame wil, in plaats van andersom.

Like
10-3-2021
Ratio uit Surhuisterveen

"Dat werkt helaas niet voor bedrijven waar je ooit eens iets hebt gekocht (dus heb je met een loterij meegespeeld blijf je die troep ontvangen). Daarvoor kun je je echter aanmelden op het "overlijdensregister' van postfilter.nl. Je meldt jezelf dan overleden [...]"

Of je stuurt het betreffende bedrijven gewoon even een mailtje dat je geen post van hen wenst te ontvangen. Dat werkt meestal prima.

Jezelf als 'overleden' registreren om geen geadresseerde post te ontvangen ... *zucht*

Like
10-3-2021
derkosak uit Burgum

Blijven die oud papier prijzen laag? Of kan dat fluctueren? Als er voor een extra bak gekozen word is dit wel definitief, ook al krijgen ze er weer de goede prijs voor. Links om of rechts om komt de rekening toch wel bij de huishoudens. Zit ook niet te wachten op een extra bak.

10-3-2021
advertentie

Waldhin14 uit Feanwâlden

Voor het opt-insysteem in, zodat je een 'ja-sticker' moet plakken als je wel reclame wil en niet andersom.

Attendeer de mensen daarnaast op het gratis Postfilter.nl, waarbij mensen zich kunnen aanmelden om geen reclame meer via de geadresseerde post te krijgen (zoals Postcodeloterij). Bij bedrijven waar je ooit iets hebt gekocht werkt dat niet maar daarvoor kun je je afmelden via het 'overlijdensregister' van Postfilter.nl. Bedrijven mogen je dan geen commerciële post meer sturen, je blijft wel je abonnementen enzo behouden. Ik heb dit ook gedaan en heb in de eerste 70 dagen van het jaar slechts 3 stukken ontvangen (waaronder een stempas en kandidatenlijst). Zo kun je al een boel troep voorkomen, en kan de afvalstofheffing eens omlaag.

10-3-2021
Ratio uit Surhuisterveen

"Bij bedrijven waar je ooit iets hebt gekocht werkt dat niet maar daarvoor kun je je afmelden via het 'overlijdensregister' van Postfilter.nl. Bedrijven mogen je dan geen commerciële post meer sturen, je blijft wel je abonnementen enzo behouden."

Of je stuurt de betreffende bedrijven gewoon even een mailtje dat je geen post meer van hen wenst te ontvangen. Dat werkt meestal ook prima.

Jezelf als 'overleden' in het postfilter registreren om bepaalde post niet meer te ontvangen ... *zucht*

Like
10-3-2021
Ratio uit Surhuisterveen

Overigens is het op zichzelf wel een goed advies dat mensen zich bij het postfilter aanmelden.

Like
10-3-2021
Waldhin14 uit Feanwâlden

Postcodeloterij, vriendenloterij, bankgiroloterij, oude energieleveranciers, banken, kranten die je weer wat willen aansmeren, tv-aanbieders die willen dat je ook hun snelle internet er bij neemt, etc. Je blijft bezig, even doodmelden en je bent ervan af.

Like
10-3-2021
Ratio uit Surhuisterveen

Alsof dat absurd veel werk is, even een mailtje sturen. Dat kun je met één standaardmailtje dat je gewoon elke keer gebruikt doen. Jezelf doodmelden is een belachelijke oplossing voor een klein probleem.

Als je daar, zoals je zelf zegt, echt zoveel werk van hebt, moet je sowieso eerst eens nadenken over je abonnementenbeleid. Misschien is het een idee om je niet overal bij aan te melden, dan heb je dat postprobleem ook niet.

Like
10-3-2021
Waldhin14 uit Feanwâlden

Elke keer apart afmelden is een belachelijke omslachtige oplossing. Je weet van te voren niet van wie je allemaal post krijgt, dus krijg je eerst van iedereen eerst post binnen waarna je je pas kan afmelden. Dat kan dus proactiever. Ik snap het probleem ook niet: u vindt postfilter een goed idee, maar je afmelden bij het overledenenregister niet. Beiden zijn slechts administratieve handelingen, die nauwelijks van elkaar verschillen. Het postfilter biedt momenteel geen mogelijkheid om je af te melden bij bedrijven waar je ooit klant bent geweest, dan is dit een prima oplossing om exact dat te bereiken.

Volgens uw logica is postfilter dan ook niet nodig want je kan overal ook wel een mailtje voor sturen. Ik zie niet in waarom je voor een omslachtige wijze zou kiezen als het makkelijker kan.

En nee, ik heb er niet zoveel werk van, sterker nog: helemaal geen! En u mag raden hoe.

Like
10-3-2021
Ratio uit Surhuisterveen

"Elke keer apart afmelden is een belachelijke omslachtige oplossing. Je weet van te voren niet van wie je allemaal post krijgt, dus krijg je eerst van iedereen eerst post binnen waarna je je pas kan afmelden. [...]"

Daarvoor is dus Postfilter, om je af te melden voor post van bedrijven waar je je nooit bij hebt (aan)gemeld.

"Volgens uw logica is postfilter dan ook niet nodig want je kan overal ook wel een mailtje voor sturen."

Nee, Postfilter is handig, omdat je je dan in één keer kunt afmelden voor post van alle bedrijven waar je nooit contact mee hebt gehad.

Dat is niet hetzelfde als je afmelden voor post van bedrijven waar je wel contact mee hebt gehad. Allereerst zou je dus al kunnen nadenken over het in eerste instantie contact aangaan met die bedrijven; misschien is het een idee om je niet overal bij aan te melden ... Maar mocht je dan toch post krijgen (dat kan nooit zo veel zijn, tenzij je je bij absurd veel bedrijven aanmeldt), is het niet heel erg veel werk om even een mailtje te sturen.

Jezelf doodmelden is absurd en neigt ook naar fraude. Jezelf doodmelden om geen post te ontvangen ... dan ben je gewoon diep gezonken.



Overigens zou ik een opt-in-systeem (of evt. toch opt-out) wel wat vinden als je je bij bedrijven afmeldt.

Wilt u post van ons blijven ontvangen?
[ ] Ja
[ ] Nee

Like
10-3-2021
Waldhin14 uit Feanwâlden

Volgens mij begrijpt u niet wat het overledenenregister is. Het bestaat zodat nabestaanden niet meer geconfronteerd worden met de naam van de overledene. Van fraude is geen sprake, omdat abonnementen gewoon doorlopen, het is dus niet zo, dat als u doodmeld daarna geen tv meer kunt kijken. Het gaat puur om reclamepost. Betalingen lopen gewoon door. Het verschil tussen het normale postfilter en het overledenenregister is dat u een overlijdsdatum erbij schrijft. Vervolgens stemmen de systemen van de meeste bedrijven deze gegevens af en wordt je niet meer commercieel benaderd, net zoals dat bij het normale postfilter alleen nu dus ook bij bedrijven waar u een klantrelatie mee heeft of had. U maakt te veel van het doodmelden, maar er komt geen bloemen of werknemer aan te pas. Het is een automatische handeling.

En omdat Postfilter de optie niet biedt om je ook voor deze bedrijven af te melden, moet je creatief zijn. Je kan ze wel mailen, maar dan ontvang je dus eerst al steeds post en zorg je ervoor dat een werknemer uw adres weer handmatig moet overnemen, terwijl dat dus met het overledenenregister automatisch gaat. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

U beweert wel steeds dat het niet veel moeite is, maar lijkt niet te willen accepteren dat het dus nog makkelijker kan, waardoor je met 2 minuten klaar bent. Waarom zou je dan een afwachtende houding aannemen en reactief reageren. Het is ook ideaal voor studentenhuizen en woningen waarvan de oude huurder niet bekend is. Voor belangrijke bedrijven passen mensen hun gegevens wel aan, wat resteert is rotzooi. Je kunt wel steeds verhuisd op de brief schrijven maar daar heeft het bedrijf ook weinig aan.

Probeer het overledenenregister eens te zien als het ´meld u af voor bedrijven waar u een klanterelatie mee heeft of had`

Dat laatste ben ik met u eens, maar bij nieuwe aanmeldingen zou het nog mooier zijn als dan al gevraagd wordt of ze u post mogen toesturen, mailen of bellen.

Like
10-3-2021
olijfje uit Gytsjerk

graag net zo als in oenkerk. daar staat elke donderdag een container om te legen. en doe dan ook gelijk plastic apart inzamelen.

10-3-2021
ookinwoner uit Burgum

Heeft men ook gekeken naar het daadwerkelijke volume aan papier dat per adres wordt opgehaald? Het lijkt me dat een container voor alleen papier veel te groot is. Of willen ze die dan bv eens per 4 weken gaan ophalen? Dan is hij nog niet vol... En als we dan uiteindelijk en onvermijdelijk het plastic apart gaan sorteren moet er een 4e container bij?

10-3-2021
Ratio uit Surhuisterveen

"Het lijkt me dat een container voor alleen papier veel te groot is. Of willen ze die dan bv eens per 4 weken gaan ophalen?"

Dat doen ze in Achtkarspelen al tijden. Dat werkt prima, een papiercontainer die eens per vier weken wordt geleegd.

Like
10-3-2021
ookinwoner uit Burgum

Zoals verwacht dus: "Of willen ze die dan bv eens per 4 weken gaan ophalen? Dan is hij nog niet vol...".
Dan kan het wel elke 6 weken dus. Dat om verdere belasting te voorkomen, de huidige situatie betalen we allemaal al namelijk, zie quote uit het raadsvoorstel:
"Het effect van de lage marktprijzen betekent dat de uitkering van subsidie aan de verenigingen voor 2021 groter zal zijn dan in 2020. De financiële gevolgen zijn verwerkt in de begroting 2021 en doorvertaald naar de afvalstoffenheffing."

Like
15-3-2021
mnmburgum uit Burgum

Het ophalen van oud papier door verenigingen en scholen is nodig om zaken te kunnen bekostigen. Waar moeten zij die inkomsten dan weg halen?
Als er dan door de gemeente wordt nagedacht over afvalstromen kunnen ze m.i. beter kijken naar plastic afval. Wij hebben niet genoeg aan een leging van de restafval container van 1x per 3 weken. Ik heb daarom al het plastic afval van 1,5 week maar eens apart gehouden. Hiermee had ik driekwart van de container kunnen vullen.

10-3-2021
harryadema uit Burgum

Kom maar op met die container!!!!!!!!!!! Altijd makkelijk, ook heerlijk als zwembadje met de hete zomers.

Like
10-3-2021
virtualizer uit Burgum

Ik zie liever een extra container voor plastic want voor oud papier is het prima geregeld en voor dat ellendige plastic nog niks!.
Dit plan kan als het aan mij ligt...in de kliko!

10-3-2021
Ryptsjerk 1974 uit Ryptsjerk

Lit de ferieningen gewoan it âld papier ophelje, sa wurde se noch stipe. Yn Ryptsjerk wurdt it troch frijwilligers en in Omrin auto dien. Meiinoar yn it spier foar de skoalle en ferieningen, sa heart it dochs? Daliks geane de lêsten fan'e gemeente wer omheech. Lit se no it plastic apart ophelje, der hawwe wy wat oan. De tsjinstferliening giet efterút, en moatte mear betelje.

11-3-2021
nero uit Ryptsjerk

Mooi blijven ophalen dat oud papier zoals nu ,ik wil er niet nog een container bij, we zijn alweer 5 a 7 % omhoog gegaan.

12-3-2021
diede uit Hieslum

Afval bij bij nascheiding is bewezen dat er meer wordt gerecycled van pmd’s. Daarom wordt er bij voorbaat niet voor gekozen om plastic apart in te zamelen. Ook hier zitten veel extra kosten aan verbonden zoals veel extra ondergrondse containers en ook containers bij de mensen thuis. Daar beter het restafval eens per 3 weken te laten ophalen en als burger goed de rest fractie te scheiden zoals gft glas papier en grof huishoudelijk. (Piepschuim enz)

12-3-2021

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan