Account
Logo
Zoeken
6.8 °C

'Voedselbank of familie koopt: wat is het verschil?'

Publicatie: 6 januari 2021, 20.03 uur

Reacties

KuifjeDokkum uit Dokkum

De gemeente accepteert dat mensen boodschappen gratis ontvangen. Dit schept dan uiteraard de verwachting dat dit ook van toepassing is als familie zoon of dochter met een uitkering boodschappen geeft. Vrij eenvoudig om iedereen hierin gelijk te behandelen. Waanzin om op basis van willekeur geld terug te vorderen.....

6-1-2021
Kareltje uit Aalsum

Gaat idd veel te ver, en volgens mij zijn er in deze gemeente wel andere dingen waar ze hun tijd en energie in zouden moeten steken.

6-1-2021
stormvloed uit Twijzel

Als je zo mensen uitkleedt.
Dan zou ik de boven kamer van je hoofd resetten.
Dit is onmenselijk gedrag , dit wil je niemand aan doen .
Om het leven van iemand naar de kloten te brengen.
🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑

6-1-2021
ambtenaartje uit Lutjerijp

Inderdaad Kareltje, maar het zijn ambtenaren en ik herken die wereld wel...

6-1-2021
advertentie

eksteroog uit Eastermar

natuurlijk een intrieste regeling van de regering

maar nu moet de burgemeester niet doen ,dat hij niet van deze regeling afwist

6-1-2021
waldmanutwalterswald uit Damwâld

Wat heeft de gemeente er mee nodig als ik een familielid wil helpen die een uitkering heeft, dat kost hun toch niets en ik werk er voor.

6-1-2021
riemersma uit Dokkum

Het is ook nog niet zo gemakkelijk allemaal.
Mensen die roepen dat bij de voedselbanken mensen komen in hun Mercedes en een shaggie in hun mondhoek. Mensen die roepen dat het allemaal eigen schuld is als mensen in de armoede terechtkomen. Mensen die WEL willen verlinken zijn klokkenluiders en mensen die OOK WEL willen verlinken zijn NSBurs. Mensen roepen en roepen..Niemand wil dat er misbruik wordt gebruikt van ons zorgstelsel maar belastingontduiking vinden we wel leuk terwijl van belastinggeld ook de kwetsbare groepen worden geholpen. Voedselbanken zouden niet nodig moeten zijn in een welvarend land als Nederland( dat roep ik ook) maar het blijkt nodig te zijn..Boodschappen betalen betalen voor je kind die in de ellende zit mag dan weer niet maar een ritje naar de voedselbank mag dan weer wel.
Het is me wat met al die regelgeving en het naleven van wetten- zowel voor ons onderdanen als voor alle ambtenaren..


6-1-2021
wiezijtgij uit De Ruigewaard

Daarom ik lees het hier goed, in de bijstand zitten is niet zo'n probleem hoor, ja je kan er niet geheel van rondkomen, dat weet ik, maar het zijn die regeltjes he, ik ken iemand, die zij 1 keer tegen mij, ik mag er een krantenwijkje bij verdienen in de bijstand, ja dat klopt, maar pas op je bent je kwijtschelding van gemeentelijkebelastingen en waterschaplasten kwijt, want dan kom je over de 110% regeling heen en heb je geen kwijtschelding meer, dus van die soort regeltjes he, je wordt er moe van, en dat betekent dus bijstand

6-1-2021
dolores uit Burdaard

Wat het verschil is?
Ambtenaren.
Die blijven tot in de lengte der dagen ons uitknijpen als een opgedroogde citroen over de datum.
Dàt is het verschil.



7-1-2021
jasper66 uit Adorpermeeden

Voedselbank is om verspilling tegen te gaan. Grote bedrijven geven hun spul om niet voor de (afval)spul hoeven te betalen aan verbranding en opruimen. De grote bazen en organisatie hebben een beste vinger in de pap wat voedselbank betreft.

7-1-2021
ruuds uit Drachtstercompagnie

Wat een onzin! Het is duidelijk dat je absoluut niets weet van hoe een voedselbank werkt en waar de producten vandaan komen.

Like
7-1-2021
janez uit 't Waar

ik heb een poosje bij de voedselbank gelopen , tis niet geweldig wat je krijgt , over datum spul in je pakket 8 kuipjes smeerboter die over datum zijn half verrotte groente, aardappels die je zo kunt poten zoveel spruiten zaten er aan , ik gooide vaak meer dan de helf van de spullen weg

Like
7-1-2021
ruuds uit Drachtstercompagnie

Weet niet waar en wanneer je daar liep. Er wordt streng op kwaliteit gelet. Moet ook want regelmatig komt NVWA langs. Jammer dat dit soort onwaarheden verspreid worden. Er doen veel vrijwilligers erg hun best om anderen te helpen.

Like
7-1-2021
Blackjack50 uit Foxhol

Samen staan we sterk!!
Elkaar een hand toe rijken

Behalve wanneer je in de bijstand zit. Want dan hoor je er niet bij

werken werken werken werken werken
Dan mag je wel van familie gift krijgen en doen wat je er mee wilt.

Oude regels weg er mee!!
Ik geef weg.
Mag je dat wel aannemen ?

Vast niet

Onbegrijpelijk 2021 en je mag elkaar wel steunen als je maar werkt
💩

7-1-2021
advertentie

peterkratje uit Drogeham

Kan het zijn dat er iets meer speelt dan alleen het voedselpakket? En dat de media alleen dit krijgt te horen?
Eerst maar afwachten..
Er zijn nl genoeg mensen die te lui zijn om te werken en het handje met alle gemak ophouden voor die centjes en daarnaast op verschillende duistere manieren wat extraatjes binnenhalen

7-1-2021
ruuds uit Drachtstercompagnie

Ja hoor daar gaan we weer. Dat wantrouwen en controleren is een verkeerd uitgangspunt. Er zijn mensen die regelingen misbruiken, maar ik geloof dat de meesten echt recht hebben op hulp. We moeten maar accepteren dat een enkeling de regeling misbruikt. Die controle kost heel veel en is minderwaardig want is gericht op het slechte in de mens.

Like
7-1-2021
peterkratje uit Drogeham

Serieus?? Ik stel een vraag met in mijn reactie een feit. En jij moet maar weer doen of we alles door de vingers moeten zien?
Iedereen in nl roept dat alles teveel geld kost en misbruik dit en misbruik dat.. maar ik vermoed dat dit een beetje te dicht in jouw buurt komt

Like
7-1-2021
ruuds uit Drachtstercompagnie

Welk feit bedoel je? Waar kan ik die feiten vinden? Hooguit een vermoeden.

Nee, we moeten niet alles door de vingers zien, maar naar een maatschappij die gebaseerd is op wantrouwen controle moeten we niet toe. Is onmenselijk en ook erg duur.

Te dicht in mijn buurt? Ken je me dan of weet je iets van mij?

Like
7-1-2021
Simon123 uit Drachten

Als je een man van de feiten bent zou ik graag meer info willen over je volgende uitspraak:
Die controle kost heel veel.

Binnen een maand kan een toezichthouder zijn jaarsalaris terug verdienen door mensen aan te pakken die bewust frauderen. En dit is niet gericht op het slechte in de mens zoals jij aangeeft, maar op slechte mensen.
Het is goed dat er een regeling als de participatiewet bestaat voor mensen die dit nodig hebben. Hier betaal ik ook graag belasting voor, maar het is goed dat er wel gecontroleerd wordt omdat er altijd mensen zijn die hier misbruik van maken.
De casus van dit nieuwsbericht ken ik niet dus zal daar ook niet over oordelen.
Wel vreemd dat deze wethouder hier wel een mening over heeft zonder de details te benoemen...
Daarnaast kan hij de raad geen antwoord geven op de vraag hoe zijn eigen ambtenaren hiermee omgaan.. Bijzonder...

Like
7-1-2021
peterkratje uit Drogeham

Beste ruuds.. het is een feit dat er een boel mensen te lui zijn om te werken.. hoe ik dat weet? Er lopen een flink aantal mensen rond met een uitkering die roepen dat ze geen werk kunnen vinden.. nou weet ik ( door mijn werk) dat dat onzin is.. er is genoeg werk maar zodra je zegt dat ze morgen kunnen beginnen en om 0700 aanwezig moeten zijn melden ze zich ziek of laten niks van hun horen.. en geloof me.. dit is er niet 1 maar zijn er in alleen smallingerland al 100den.. daar kun je gerust een controleur opzetten..

Like
7-1-2021
ruuds uit Drachtstercompagnie

Tja, als je dit een feit noemt..... ik gaf al eerder aan, dat er altijd mensen zijn die misbruik van regelingen maken. Dat wil ik niet goed praten, maar ik geloof dat dat uitzonderingen zijn. Er is werk idd, maar vaak niet passend. En dan bedoel ik dat de werkgever niet wil, te oud, te duur, overgekwalificeerd, .......

Like
7-1-2021
ruuds uit Drachtstercompagnie

Tja, als je dit een feit noemt..... ik gaf al eerder aan, dat er altijd mensen zijn die misbruik van regelingen maken. Dat wil ik niet goed praten, maar ik geloof dat dat uitzonderingen zijn. Er is werk idd, maar vaak niet passend. En dan bedoel ik dat de werkgever niet wil, te oud, te duur, overgekwalificeerd, .......

Like
7-1-2021
oarsom uit Broeksterwâld

Je mag jaarlijks een flink bedrag aan je kinderen schenken, belastingvrij. Wanneer die kinderen rijk of arm zijn maakt daarvoor niet uit. Maar o wee, bij de bijstand mag dat ineens niet.

En wat hierboven al staat: je mag bij de voedselbank gratis eten halen, maar eten halen bij je ouders mag ineens niet.

Deze regels zijn gewoon niet uit te leggen. En wat kosten die controles wel niet?

7-1-2021
Onafhankelijk denker uit Hallum

Helaas de goeie moet het met de kwade ontgelden.

We weten allemaal dat er misbruik gemaakt wordt. Niet alleen bij uitkeringen maar ook bij belasting.

We roepen dan allemaal aanpakken die hap. Dat er dan regels komen die in het nadeel vallen van de goeie dat zien we vaak.

Het gaat er om dat controlerende instanties niet handelen naar de letter maar naar de intensie van de wet.

Zie als de buurman de huur niet betaald en er staat een mooie auto voor de deur? En hij wordt uit de woning gezet met gezin? roepen we dan wat jammer voor gezin of zeggen we de buurman is mis.

7-1-2021
Vico2018 uit Drachten

Regeltjes, regeltjes.....deze zijn gewoon nodig. Alleen zijn ze niet zo goed op elkaar afgestemd. De ene regel bijt de andere. Daarom is het vergeven van advocaten. Die proberen wat krom is weer recht te praten. Wel voor 250 euro per uur natuurlijk.
Daar komen natuurlijk nog wel de kantoorkosten bij.

7-1-2021
klaaiker uit Ee

Alle subsidies, toeslagen e.d en dan bedoel ik alles afschaffen en daarvoor in de plaats een basisloon voor iedereen vanaf 18 jaar. Zie maar rond te komen en anders werk je er een paar uur bij.

7-1-2021
Onafhankelijk denker uit Hallum

Ja een basisinkomen is een discussie van jaren. Wel leuk om te weten dat republikeinse president Nixon hier de bedenker van is. Nu wordt het vaak als links afgedaan.

Like
7-1-2021
ruuds uit Drachtstercompagnie

Klopt niet, kijk maar eens op internet. Is een idee uit de zestiende eeuw van Thomas More. Heeft niets met links of rechts te maken.

Like
8-1-2021
wammes uit Uithuizen

iedereen zeurt maar als jij zelf werkt en iets meer gaat verdienen dan komt de belastingdienst om de hoek en vind je het waardeloos dat de werkende gestraft word omdat die zijn best doet en eigenlijk niks extra overhoud van het werk dat je verricht .

als je een uitkering hebt dan mag een een x bedrag overhouden per maand en het extra lever je in . dus boodschappen over een heel jaar word al snel een groot bedrag, een bedrag waar ze niks voor gedaan hebben maar wel van profiteren

daarnaast is dat bedrag misschien wel even hoog of hoger als het bedrag wat de werkende een beetje extra zou moeten geven

dus is het nu nog steeds oneerlijk ?

7-1-2021
pazuzu uit Doodstil

Ja, hoewel wettelijk kloppend blijft het nog steeds oneerlijk.
Dat je in dit land zo hard wordt gestraft wanneer je nauwelijks rond kan komen en zodoende wat levensmiddelen van je moeder aanneemt is doorgechoten en immoreel.
Echte fraude, zwart bij werken of serieus geld aannemen en verzwijgen is laakbaar en moet worden aangepakt. Maar als het om wat boodschappen gaat dan is iemand kapot maken met zo'n vordering + waarschijnlijk nog de helft erbij aan boete inhumaan. Dat wordt jaren schuldhulpverlening en armoede.
Asscher liet mensen kapot vallen en blijft gewoon zitten. Dijkhoff kreeg tienduizenden euri voor een functie die hij niet meer had. Politici die met een paar uur commissariaten tonnen bij verdienen. Pechtold aanvaarde een appartement. Honderden miljoenen gaan naar subsidies van aktiegroepen als milieudefensie en COC. Tientallen miljarden naar mislukkende klimaatplannen. Tientallen miljarden naar de EU om oa Italië te redden, waar de burgers 3 maal rijker zijn dan ons en 17 miljard hiervan wordt aan gendergelijkheid uitgeven.
Honderduizenden vluchtelingen kregen hier een woning, gratis zorg en een uitkering.
Maar de Nederlanders die in problemen komen wordt geen millimeter extra gegunt áls ze al wat krijgen van de staat.
Ondanks dat ze vaak hun hele leven wel hieraan hebben meebetaald.

Like
7-1-2021
ruuds uit Drachtstercompagnie

Dat je zo aangepakt wordt en als fraudeur behandeld wordt, terwijl het om een tas boodschappen of toeslagen gaat klopt zeker niet. Maar dat heeft niets met subsidies en vluchtelingen te maken!

Like
8-1-2021
lesko uit Drachtstercompagnie

Je moest eens weten hoe gemeente Smallingerland is. Als men daar de beer put van open trekt.

Like
8-1-2021
janus1964 uit Noardburgum

Wat ik niet zo goed begrijp, dat medelanders in Noardburgum een uitkering genieten maar dik in de handel in auto's, scooters ed. niet worden gekort of hebben deze mensen een speciale status. Het is wel willekeur.

7-1-2021
apeboom uit Oudega

triest verhaal en zeer beschamend voor een anbtenaar of hebben de hh geen ander werk te doen??

7-1-2021
lesko uit Drachtstercompagnie

Ik ken paar mensen die ook gekort zijn op hun uitkering. Om een reden van niks. Deze mensen zijn gekort op hun uitkering omdat ze bij een tafel aten op terras. 1 van de kinderen gooideer ongeluk cola om. De vader haalt een doekje uit het restaurant om tafel schoon te maken . Wat denk je wat der gebeurde.De vader en zijn vrouw moesten op gemeentehuis komen kregen te horen dat ze aan werk waren omdat 1 van het gemeentehuis het had gezien en had er fotos van gemaakt. De aderen de tafel was smerig niks mee te maken op de foto's was te zien dat ie aan werk was met een doekje . Het gezin hun uitkering per direct stop gezet omdat ze zogenaamd aan werk waren met een doekje en dikke bekeuring. Zo is gemeente Smallingerland ( hopelijk laat waldnet het nu wel staan)

8-1-2021
wammes uit Uithuizen

het zijn en blijven inkomsten en als je dat opgeeft heb je geen probleem . ik geef die mensen ook gelijk dat ze het niet doen maar als je dan wel terug moet betalen moet je ook niet gaan jammeren ! het staat gewoon in de wet en dat word je duidelijk gemaakt op het moment dat je een uitkering aanvraagt . daarnaast je bent geacht de wet te kennen

het is hetzelfde als dat je weet dat te hard rijden niet mag en je doet het wel dan krijg je een boete . je hebt zelf gekozen om te hard te rijden dus achteraf niet jammeren !

9-1-2021

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan