Account
Logo
Zoeken
21.8 °C

Al 100.000 euro opgehaald voor blokkeerfriezen

Publicatie: 10 november 2018, 16.10 uur

Reacties

pepper uit De Westereen

Ja, en ik heb ook gestort

10-11-2018
onne uit Drachten

Sowieso moet die crowdfunding door gaan. Er moet zo veel opgehaald worden dat we de taakstrafuren kunnen gaan uitbetalen met een tarief van € 100,-- per uur. Zodat het een taakbeloning ipv een straf wordt. Het zijn tenslotte geen slaven. Want daar was het toch om te doen dacht ik zo......

10-11-2018
nullisecundus uit Drachten

En gaat er met zulke maatschappelijke reacties nu nergens een lampje branden?
Het LAMPJE van, mmm de bevolking denkt er iets anders over?

Laten we hier nu eens een referendum over houden.

10-11-2018
Onafhankelijk denker uit Hallum

Goed recht dat men in hoger beroep gaat, en dat daar geld voor wordt opgehaald is niet verboden in dit mooie land. Volgens mij hebben de blokkeerders en de Mevrouw ook wel straf verwacht, alleen viel de hoogte behoorlijk tegen. Dus succes met het beroep, maar eigen rechter spelen mag niet en dat blijft staan. Dus een straf zal wel blijven dat cadeau kan Sint niet geven denk ik.

10-11-2018
advertentie

rommie uit De Westereen

Bertkd en 240 uren werkstraf is normaal? Sommige drankrijders kregen veel minder werkstraf. Dit is gewoon een politiek statement maken, door ze zulke belachelijk hoge straffen te geven.

10-11-2018
bertkd uit Drachten

Rommie it is ek gjin kleinigheid fansels. It blokkearen fan in snelwei is nogal in fergryp. It benimmen fan in oar syn rjocht ek. Jo hoeve echt gjin anti swarte pyt te wezen om dat te sjen. Heger berop sil neat jaan.

10-11-2018
age uit Uithuizen

Ze mogen in hoger beroep gaan, dat is een recht voor iedereen, net als demonstreren...
Kun jij uit reacties op Waldnet en andere media vaststellen, hoe DE BEVOLKING er over denkt Nullicecundis?
Ooit gehoord van de zwijgende meerderheid?

Vr.gr. respect.

10-11-2018
vogelbekdier uit 't Kret

???de zwijgende meerderheid schrijft Age, zelfde als het denkbeeldige vriendje die sommige kinderen hebben. Maar gelukkig staat de zwijgende meerderheid achter Age, zijn er wel een miljard?

10-11-2018
outsider uit Damwâld

Kunnen we zwarte Piet niet uitfaseren? We kunnen de kinderen toch niet elke keer aan onze slavendrijvervoorouders laten herinneren? Ik vindt het al erg genoeg dat wij voor de nootmuskaat een heel eiland hebben uitgemoord..

10-11-2018
ovj uit Drachten

Geweldig nieuws binnen 1 dag € 85.000 zal nog ver oplopen
De buitenlanders zullen met de NEK worden aangekeken

10-11-2018
romke uit Rinsumageast

dat domme praat over de zwijgende meerderheid .... net alsof de zwijgende meerderheid tegen zwarte piet zou stemmen ???? als er 100.000 euro binnen 24 uur word gedoneerd dan lijkt mij dat een groot statement dat men dit niet recht vind .

10-11-2018
virtualizer uit Burgum

Een zwijgende meerderheid is misschien nog wel het allergevaarlijkste, een slapende vulkaan kan zo ineens uitbarsten.
KOZP,de grauwe eeuw en andere splinter, aan het staatsinfuus liggend en gefinancierde, groeperingen gaan iig gewoon door met hun gedram en dat is geheel in lijn der verwachting.

10-11-2018
janrutgers uit Oentsjerk

We hebben 17.000.000 inwoners en laten er nou eens 10.000 mensen 20 euro geven, dan is dat toch nog maar een 0,0588% van de totale bevolking. (kinderen meegerekend)

Dan hebben er dus 16.999.000 geen cent gegeven, om wat voor reden dan ook.
Geeft toch een wat andere kijk op "Heel Nederland" staat achter Zwarte Piet.

10-11-2018
fryskfrommes uit Kollum

Ik bliouw dr by dat se in lintsje fertsjinne ha allejer! D waanders mat har kapot skamje . Dselde hîe dit foarkomme kint . En natuurlik ha we wer donere . Dat kin ek net oars . ûs traditioneel erfgôed is ynt geding. Ik bin trots op ûs fryske toppers

10-11-2018
advertentie

bertkd uit Drachten

Ik denk dat de meerderheid van Nederland redelijk genuanceerd denkt over zwarte piet. De meerderheid, en vooral de kinderen, doen helemaal niet moeilijk over het uiterlijk van zwarte piet. Maar door de aktie van de "blokkeerfriezen" (wat een woord) wordt de discussie zo scherp dat het latent aanwezige racisme vanzelf boven komt drijven, dat blijkt.

10-11-2018
marcoaxe uit Houtigehage

Begrijpelijk dat Age verhuist of verbannen is naar het Groningse Uithuizen .
De zwijgende meerderheid ? Nu de zwijgende zijn meestal een stel die hersenloos achter iets aanhollen.
Dat zie je terug in het CDA.
Of bedoeld Age met ''De zwijgende meerderheid ''het 6de leger?
Dan kun je als je zo'n kinderfeest verpest toch niet over respect meer praten?

10-11-2018
romke uit Rinsumageast

ach janrutgers .. wat sneu dat je echt niet kan rekenen ... 17 miljoen min 10 duizend is 16.990 000.
dus niet zo smokkelen sneujantje.maar ik denk dat 100.000 euro binnen 24 uur gedoneerd krijgen een heel groot statement is . ( weet het wel zeker )

10-11-2018
vogelbekdier uit 't Kret

@Romke, die lult in zijn eigen wereld en is blind voor de werkelijkheid. Ga ik niet eens mee in discussie.

10-11-2018
age uit Uithuizen

Vogelbekdier schreef hier een keer, dat de reacties op Waldnet nog maar het topje de ijsberg vol onvrede waren en dat er op bijna alle hoeken van straten boze mensen zouden staan.
Hij mag dit schrijven en ik mag schrijven dat ik onzin vind.
Ik zal niet roepen blokkeren...redactie !!
Virtualizer roept vlgs mij al zooooo laaaaaang dat er zoveeeeeeeeel in dit land verkeerd is, met de regering, alle politici, de rechters, de politie, de kerk, de moslims etc, altijd de anderen.
'Wie zonder zonde is werpe de eerste steen'

Ik wijs al die ontevreden der aarde er op dat vlgs veel onderzoeken, Nederland op alle gebieden tot de beste der wereld hoort.
Klopt niet?
Bij verkiezingen scoort Blonde Geert, DE leider van DE ontevreden Nederlander nog steeds minder dan 25? %..
De zwijgende meerderheid mot hem dus niet, de zwijgende meerderheid is best tevreden.

Fijn weekend iedereen!

10-11-2018
jan61 uit Drachten

Kunnen ze de dure advocaten en rechters mee betalen de VVD,ers
Zakkenvullers.
Nog een paar jaar dan hebben wij nederlanders niets meer te zeggen
Dan regeerd de buitenlanders hier!

10-11-2018
ovj uit Drachten

kozp
grauwe eeuw

Opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland 46
Deze idioten horen niet tussen weerloze kinderen te staan

10-11-2018
mdread uit Drachten

Dominee Gremdaat doet een goede duit in de zak: https://youtu.be/tYjfv4t-PIM

10-11-2018
riemersma uit Dokkum

Vinden jullie het goed als wij 20 euro aan een goed doel geven i.p.v.bovenstaand doel? Als jullie het NIET goed vinden----sorry, dan doen we het toch.

10-11-2018
ambtenaartje uit Lutjerijp

Slimme man die Jan Rutgers, maar veel in woorden niet in daden..

10-11-2018
virtualizer uit Burgum

Virtualizer roept vlgs mij al zooooo laaaaaang dat er zoveeeeeeeeel in dit land verkeerd is, met de regering, alle politici, de rechters, de politie, de kerk, de moslims etc, altijd de anderen.
'Wie zonder zonde is werpe de eerste steen'

Age begint weeeeer over zijn nachtmerrie blonde geeeeert, voor de zooooooveeeeelste keer meneer, het gaat niet over geert en zijn Pvveeeeee

Dat idee van stenen gooien daar integen is een strak plan, stel je jezelf ter beschikking? fijn! :)

10-11-2018
sjaki uit Boelenslaan

effe wat anders maar heeft wel met het probleem te maken de haagse burgemeester heeft het demonstreren daar verboden alls sinterklaas daar binnen komt
omdat er veel kinderen zijn op dat moment
dus dit had verleden jaar ook gekund in dokkum lijkt me
wel vreemd dat het daar nu wel verboden kan worden nu

10-11-2018
an71 uit Uithuizen

Zegt genoeg heel nederland is er nu klaar mee.
Dinsdag weer een rechtzaak ze gaan maar door.
Als ik in file beland doorrijden belemmer ik anderen.
Zou er ook een advocaat zijn die de burgemeester aan willen klagen.
Als ze dokkum nu komen ben ik van de partij.
Negerzoenen maar mee.
Meer steden gaan ze ook weren.
Ze gaan door zou ik maar hier weggaan als je moeite hebt met Sint en zwarte Piet.
Dus dan maar kleinerende opmerkingen maken doen zij ook.
Ze willen wel hun kado elke maand een uitkering.

10-11-2018
J-One uit Buitenpost

En de Ankers en hun bondgenoten zien hun uurtarief per minuut oplopen. Wat zal er gelachen worden in Akkrum.

10-11-2018
elcapitan uit Drachten

Janrutgers, je slaat de plank geheel mis. Ja dat rekensommetje kan de domste Fries wel maken hoor. Maar het slaat nergens op. Er zullen genoeg mensen die vinden dat Zwarte Piet bij ons hoort en moet blijven, maar willen niet doneren om overtreding van de wet de financieren. Dat is hun goed recht en ik denk ook niet dat de gestraften er moeite mee hebben dat die niet doneren. Vrijheid weet je nog? Maar ik hoor je denken, die gedoneerd hebben zijn allemaal “domme lui” die de overige Friesen belachelijk maken. Ja toch? We weten allemaal dat de wet is overtreden, maar ieder mag daar zijn mening over hebben. Wie dat niet vindt kan nu beter zwijgen. Die verkondigd dan dingen die alleen toegepast mogen worden als hun dat uitkomt. Fijn weekend verder.

10-11-2018
bruinboon uit Zuiderkolonie

https://youtu.be/f9R-p61giVg

10-11-2018
marcoaxe uit Houtigehage

Age ; Geert leider van DE ( Douwe Egberts )
Dan ben je niet op de hoogte.
Scoort Geert slecht? Uit opinie scoort juist Geert goed in de groep 35 plus en scoren ze juist goed met groei en werk. En als politicus van het jaar scoort hij ook vaak hoog.
Hij scoort wel beter dan jou partij DENK met hun 3 zetels!
Wat hij zegt ......denkt de meesten onder ons.

Elcapitan heeft weer es een nieuw slachtoffer.
''Als je de wet overtreed mag nu ineens iedereen een eigen mening over hebben.......(maar waar heb ik hem daar zo anders over geschreven?????)

10-11-2018
samdoria uit Kootstertille

Wat een gezeik allemaal laat ze gewoon hun straf nemen zoals het is. Parkeren op een snelweg mag simpelweg niet. Er zijn mensen bij die overdag niet willen werken en nu moeten werken. Ik ben het wel eens dat ze iets tegen die malloten doen maar dat hadden ze even anders moeten aanpakken.

10-11-2018
age uit Uithuizen

Ik wil u graag deze mooie tweet, die ik ergens las, meegeven de zondag in:
'De rechters in de rechtszaak tegen de blokkeerfriezen verschuilen zich achter de wet!'
…...
????

Zo, denkt u daar maar eens rustig over na..

Ik wens u allen een fijne zondag, waar u ook bent


Vr. gr. respect.

10-11-2018
oarsom uit Broeksterwâld

Dy wurkstraffen, ja dat is foar sommigen fan dy "blokkeerfriezen" wol efkes wennen. Wurkje. Dat jild giet yndie nei Anker en Anker. Dy wolle wol graach yn heger berop, al witte sy wol dat it neat opsmite sil. Foar hun wol fergees reclame.

De straffen kinne yn heger berop wolris heger wêze.. Dan mar wêr efkes skoaie om jild. Hooplik bliuwt der noch wat oer foar sinterklaaskadootsjes foar de bern.
Ik bin eins wol benijd wat de bern fan dy blokkeerfriezen fan (dy aksje fan) hun âlden fine. Of binne hja dêr nea nei frege..? Mar it gie dochs om dat feestje foar de bern? Ai ai.

10-11-2018
marcoaxe uit Houtigehage

Zie je wel Age ......''Denk(t)u daar maar eens rustig over na''

10-11-2018
bertkd uit Drachten

Ik vind het wel heel vervelend wordt dat er steeds geroepen wordt dat "de Friezen" achter dat blokkeervolk staan. Dat is niet zo. Net foar in oar tinke aub.

10-11-2018
nightcrawler uit Drachten

bertkd;last met lezen? er is al 100.000 euro ingezameld,voornamelijk door Friezen..Sjoch nei de feiten...

10-11-2018
rommie uit De Westereen

@bertkd, ja dat kleine percentage linkse antifa figuren niet. Die zijn altijd overal tegen.

10-11-2018
riemersma uit Dokkum

Uh uh---cijfers: Friesland heeft ongeveer 650.000 inwoners..100.000 euro ! Minderheid en meerderheid: Mensen die daarmee schermen ( pro zwarte Pieten en Geert Wilders) ..Wel eens van ene Hitler gehoord?? Waarmee ik wil zeggen:/vragen: MOCHT er een meerderheid zijn..heeft een meerderheid altijd gelijk?? Moet ik nog een lesje "gelijkhebbende meerderheden met enorm veel ellende" hier neerpennen??

10-11-2018
ambachtschool uit Hantumeruitburen

Waar is Fryske BTW nu we hem zo hard nodig hebben?

10-11-2018
riemersma uit Dokkum


marcoaxe uit Houtigehage : Nou nou- zo kandie wel weer !! Wel eens in Auswitsch geweest?

10-11-2018
reddeer uit Drachten

Ongelooflijk zo veel geld al bij elkaar. Wat ik hoop dat geld wat over blijft Naar een goed doel gaat. Of zal er volgende week uitvaart kosten van betaald moeten worden. Als ik overal zo lees staat er veel te gebeuren.ik hou mijn hart vast.

10-11-2018
vogelbekdier uit 't Kret

Al ruim 127.000 euro???

@age, wederom zonder bronvermelding iets in mijn naam plaatsen, helft gelogen en helft uit zijn context. En nu al ongeveer 10 x geschreven waarom je een ban MOCHT krijgen. Sorry dat ik hoofdletters gebruik maar het dringt kennelijk maar niet tot je door. Blijf bij het onderwerp en hou op halve oncontroleerbare zinsdelen te plaatsen.

10-11-2018
bertkd uit Drachten

100000 euro zo in een bodemloos put gegooid. Ik vind het treurig.

Dat ons mooie Fryslan zo ver is gezakt. . . Om je kapot te schamen.

De domheid regeert.

10-11-2018
riemersma uit Dokkum

marcoaxe : Ik wil absoluut niet ingaan op je opmerking abortus en Hitler.
bertk: Bodemloze put ? nee hoor- advocaten kunnen er mooi mee op vakantie in een luxe BMW

10-11-2018
vogelbekdier uit 't Kret

O en Age. Waarom mag blonde Geert wel maar Zwarte Piet niet????????

10-11-2018
Onafhankelijk denker uit Hallum

Nogmaals, je mag niet voor eigen rechter spelen en snelwegen afsluiten en meer gaat het hier niet om. Helaas komen bij veel de onderbuik gevoelens los. Over buitenlanders de Wo2 zelfs abortus etc. Veel verdraaide waarheden. Deze hele pietendiscussie is er al meer dan 30 jaar. https://www.youtube.com/watch?v=sKe93IsZjJw

10-11-2018
age uit Uithuizen

Vogelbekdier, als iets wat ik schreef niet klopt, vlgs jij, vertel dan eens wat je daarover precies wel schreef?

Vind JIJ het niet ontieglijk kinderachtig om te vinden dat iemand die hier iets schrijft een ban van jou MAG krijgen?
Wat verbeeld jij je eigenlijk wel dat jij zou bepalen wie wat mag schrijven en wat anderen mogen lezen?
Alsof wat wij hier schrijven belangrijk is.

Meneer Wilders is blond en zijn voornaam is Geert?
Waarom zou ik dan hem niet Blonde Geert mogen noemen?

Je hebt de discussie over Zwarte Piet van de laatste jaren niet gevolgd?
Ik heb zelf in de jaren '60 van de vorige eeuw op school Sinterklaas gevierd met Zwarte Pieten en dat was TOEN normaal.
Maar met de kennis van nu weet ik dat sommige medelanders daar moeite mee hebben en waarom, dus voor mij mag ie minder zwart.
Het maakt kinderen ook niks uit, wat voor kleur die malle Pietjes hebben.

Vr.gr. en respect!

10-11-2018
elcapitan uit Drachten

Ja hoor, je kon er op wachten. Daarvis het orakel uit Houtigehage weer met zijn abortus en vergelijk met Hitler. Het is te hopen dat de redactie (wederom door toedoen van Marko) de stekker hier uittrekt. Het is niet te geloven die man heeft totaal niets anders te melden. Ik trek de stekker er voor mij wel uit, dit figuur hoort nu eenmaal tot de categorie veel geschreeuw en weinig wol. Hij zal maandag (zondags mag hij niet) wel weer reageren.

11-11-2018
nightcrawler uit Drachten

bertkd; er zijn gelukkig nog mensen die achter de actie's van de "blokkeerfriezen"staan. Ik schaam mij kapot dat jij je een Fries noemt..NSBers hadden we tijdens de intocht van de Duitsers in mei 1940 ook. Die titel past jou beter.
.

11-11-2018
henkiedolf777 uit Drachten

het sinterklaas feest is natuurlijk een nederlands feest dat moet blijven maar ieder gezond mens snapt wel dat een blanke met zwarte smienk met zwarte krulletjes en veel goud die het hulpje van sinterklaas is..
dat het absoluut racistisch is natuurlijk hoe dan ook vind ik ook dat er rare hindustaanse moslim en joodse tradities zijn en ieder zijn ding de verschillen maken het leuk met als kanttekening dat het fucking racistisch hahah

11-11-2018
Onafhankelijk denker uit Hallum

nightcrawler uit Drachten// NSB was een organisatie die geen andere mening accepteerde. Gelukkig mogen we verschillend denken ook in Friesland. We zijn allang het station gepasseerd dat we naar elkaar kunnen luisteren. Nogmaals eigen rechter spelen mag niet. Je in een ander kunnen verplaatsen lukt bij de meesten niet meer zowel van voor als tegens.

11-11-2018
diuwer uit Boornbergum

al met al vind ik het als fries fijn dat we zo gesteund worden

11-11-2018
bertkd uit Drachten

@nightcrawler: Er zijn tijden waarop ik trots ben op Fryslan. De schoonheid van het landschap. De bereidwilligheid om een elfstedentocht zwemmer te steunen tot hij niet meer kan. Machtig mooi. Maar ik vind deze blokkeer aktie zo verschrikkelijk kleinzielig en achterlijk dat ik me schaam ja. Het beeld is ontstaan dat alle Friezen een stel domme autocrossers op klompen zijn die niet in staat zijn zich te verplaatsen in de mening van een ander. En dat vind ik iets om je kapot te schamen. Achterlijk gedoe, een hogere classificatie heb ik er niet voor. En dan te bedenken dat mensen geld geven om dit kansloze proces te rekken. . . Ik begrijp dat echt niet. En dan mij uitmaken voor nsb er? Ahum. . . Jullie zijn degene die de vrijheid van meningsuiting frustreren dus daar ga ik maar niet op in. . .

11-11-2018
vogelbektdier uit 't Kret

@nightcrawler, verwijzingen naar de NSB gaan veel te ver, die periode heeft niks met deze discussie te maken. Of je nu voor of tegen bent, het is zeer onsmakelijk.

@ Age, kerel wat ben jij een steen zeg.
Jij bent degene die mij uitspraken in de mond legt, je kan ze niet onderbouwen en als verdediging moet ik het maar bewijzen....zucht.
De ban is voor jou ook echt een ban want je blijft erdoor in de ban. Prima ik zit er niet mee, ga mij er ook niet meer voor verantwoorden.

Weet je waar racisme begint Age, door mensen op hun kenmerken te benoemen zonder noodzaak. Waarom noem jij Geert Blonde Geert?? Totaal onnodig en puur vanwege een kenmerk.
Sylvana Simons is zwart, dat kenmerk ga ik niet eens benoemen omdat ik mij bewust ben van de lading.
Jij doet het wel, je predikt de multicult maar je hebt zelf geen moeite om te doen wat de "racisten" ook doen.
Maakt je geen haar beter en zelfs even slecht

11-11-2018
klaas67 uit Gytsjerk

Wat een heleboel niet snappen blijkbaar is dat de onvrede bestaat uit het FEIT dat het O.M. deze actie van de blokkeerders WEL buiten alle proporties straft en dat de actie's van o.a. de zeurpieten NIET toen die de Erasmusbrug blokkeerden. Dat het O.M. ook niet optreed tegen feestvierders die al toeterend en snelwegen blokkeren is ook iets dat mee telt in de onvrede. Gelijke monniken ,gelijke kappen .. heeft niks te maken meer met dat groepje terroristen die naar Dokkum afreisden om daar een kinderfeest te verkloten op uitnodiging van Waanders,die wat mij betreft ook vervolgd moet worden voor het contact leggen met deze terreurgroep !! DAAR gaat dit zo langzamerhand over .. dat het Sinterklaas feest onderhevig is aan verandering ben ik me ook wel van bewust en de juiste oplossing vanaf begin aan had geweest om roetveeg Pieten en regenboog Pieten te introduceren zonder het GEZEIK van racisme,ik denk dat het draagvlak dan vele malen groter was geweest. Goed Weekend verder.

11-11-2018
datvindik uit Drachten

Als je dan vervolgens in de telegraaf het volgende artikel leest,

https://t.co/jA30mdn8ok

dan klopt er iets niet helemaal. Dan vallen de straffen voor de blokkeerfriezen en Jenny Douwes wel heel zwaar uit.

11-11-2018
samdoria uit Kootstertille

Deze hele discussie van jullie allemaal dwaalt af. Ik vind het goed wat de heren gedaan hebben met hun zwarte pieten actie maar dat ze de op de snelweg parkeren is een domme actie en daar gaat de rechtszaak over. Daar hadden ze beter over moeten na denken.

11-11-2018
nightcrawler uit Drachten

Het zou ook zomaar kunnen, als ik de berichten moet geloven, dat de weerstand na deze corrupte uitspraak weleens groter kan worden dan voorheen.
De mensen blijven het niet pikken hoor!
2018 zou zomaar eens het jaar kunnen zijn waarin dat stinkende ongedierte hun Waterloo gaat vinden!

En die blanke meelopers/verraders zoals o.a. bertkd krijgen hun eigen portie ook nog wel!

11-11-2018
advertentie

janrutgers uit Oentsjerk

Ik las dezer dagen een uitspraak: "Vrijheid van meningsuiting is een goed ding, maar niet voor iedereen" en dat is precies wat er op dit moment ook hier speelt.
Een ieder, van wie duidelijk is, dat de pro pieten ofwel blokkeerfriezen niet worden gesteund, moet zijn smoel houden en opzouten. Zo niet wordt men uitgemaakt voor alles wat maar denkbaar is, van sneunues tot NSBer en meer van dat fraais.
En dat wil dan de democratie verdedigen, mag ik even een teiltje?

11-11-2018
vogelbektdier uit 't Kret

Keurig, al bijna 160.000????

11-11-2018
outsider uit Damwâld

Waarom moet Sinterklaas perse met met een ploeg negers de hort op.
Doe niet zo kinderachtig. Tijd voor modernisering. De telefoon met een draaischijf missen jullie ook niet...

11-11-2018
age uit Uithuizen

Laatste van mij hierover
Vogelbektdier, je schreef, dat ik je woorden in de mond legde?
Ik heb je gevraagd te vertellen wat je dan precies schreef?
Geen antwoord, jammer.
Ik heb het idee dat wij over racisme verschillend denken.
Vlgs mij is racisme, een heel ras, of volk be/veroordelen bv om (mis) daden van een paar.
Bv bij berichten over criminele Marokkanen roepen dat ALLE Marokkanen criminelen zijn, of dat een heel volk achterlijk woestijnvolk is.
Ik noem meneer Wilders Blonde Geert omdat hij Geert heet en prachtig blond haar heeft.
Ik vind sommige uitspraken van meneer Wilders haatzaaiend. Dat is mijn mening.
Ik roep niet dat DUS alle blonde mensen haat zaaien.

Over die blokkeerfriezen denken wij totaal verschillend.
Dat mag.
Ik vind mensen die een demonstratie tegenhouden, geen helden.

Vr. gr. en respect.

Ik heb het idee dat sommigen argumenten en scheldwoorden door elkaar halen?



11-11-2018
bertkd uit Drachten

@night crawlen. . .

Dus ik ben een blanke meeloper en verrader. Dank je.

Dit is dus het niveau waarop jij met iemand omgaat die het niet met je eens is.

Ik denk niet dat ik nog verder met jou in discussie ga. Lijkt me vrij zinloos.

In ieder geval: Wie doneert aan de actie van de "blokkeerfriezen" denkt dus dat een hoger beroep zin heeft. Er zijn strafbare feiten gepleegd dus ik wens jullie een succes. Het kon jullie wel eens vies tegenvallen maar kennelijk zitten jullie daar niet mee. Het zij zo.

11-11-2018
Onafhankelijk denker uit Hallum


nightcrawler uit Drachten | 11-11-18 | 15:55
Je schrijft "Blanke/meelopers verraders" jammer dat je niet snapt wat je daar zegt. Helaas zal de frusstratie misschien wel van uit je persoonlijke situatie komen. Dan zou ik daar misschien ook nog wel begrip voor kunnen hebben. Maar we hebben het hier over een strafbaarfeit. Ook ik vind de straf pittig. Daarvoor hoger beroep en het recht daar ttoe. Maar voor alles is wat te zeggen maar niet voor blokkade van snelwegen.

11-11-2018
samdoria uit Kootstertille

Ik ben het helemaal met je eens mooi gesproken ‘onafhankelijkdenker uit HaKlum’

11-11-2018
vogelbektdier uit 't Kret

@Age, weer de makkelijkste weg kiezen, stoppen met reageren en straks in een ander topic weer vrolijk verdergaan.
Jij gebruikt zonder bronvermeldingen citaten en hangt ze aan mij in een discussie die nvt is. Je kan het niet onderbouwen, daarom schrijf je dat ik dan maar het tegendeel moet bewijzen.
Zeer zwak maar dat is niet nieuw want dat doe je al jaren hier.

En idd mag je benoemen dat het blonde haar prachtig is, dat is de zwarte kleur van onze Piet ook. We komen er wel beste Age.

En nu niet stiekem weer reageren he, ook niet in eêander topic?

11-11-2018
vogelbektdier uit 't Kret

@Bertkd.
NSB en die onzin is onsmakelijkheid ten top en heeft geen raakvlak met de discussie. Dat mensen dat roepen is uit onmacht in een discussie en de ander willen beledigen. Zou daar geen woorden aan vuil maken als ik jou was.

Dat mensen massaal geld doneren heeft primair niet als doel het proces te bekostigen maar om hun onvrede te laten blijken. Kan je tegen zijn maar negeren is onjuist

11-11-2018
personeel uit Dokkum

https://www.facebook.com/dolfijnfm/videos/10155320810170278/
Dit vindt ik nou mooi gesteund door Nederland.
Allemaal vrolijke mensen één groot feest.

11-11-2018
apzet uit Drachten

Is verandering echt zo erg?Kielhalen doen we toch ook niet meer.

11-11-2018
blackface uit De Westereen

@janrutgers
Een teiltje zal bij jouw helaas niet helpen.
Een pilletje echter wel, mocht dit niet helpen dan maar terug naar Zuidlaren.
Wat een zielige oude verstokte vrijgezel ben je met je onzinnige smerige opmerkingen.

11-11-2018
klaas67 uit Gytsjerk


apzet uit Drachten | 11-11-18 | 18:46
Verandering is niet erg,de manier waarop en de reden wel. De straffen die zijn opgelegd zullen vast terecht zijn als deze ook opgelegd waren aan o.a. de zeur Pieten die,nadat ze hun zin niet kregen in Dokkum de Erasmusbrug bezetten en blokkeerden. Gelijke monniken gelijke kappen. Dat bruid stoeten die de snelweg blokkeren e.d. ook niet soortgelijke straffen krijgen opgelegd getuigd dus van een voortrekken en onrecht. Daar gaat de discussie zo langzamerhand om en dat willen sommigen maar niet snappen. Ik heb net gelezen dat een bruidsstoet is beboet omdat zij zich schuldig hebben gemaakt aan dezelfde overtredingen en meer o.a. uit auto's hangen en door rood licht rijden. Had deze groep dan ook gestraft met zware taakstraffen e.d. Dat is de reden denk ik waarom een groot gedeelte van de Friezen,waaronder ikzelf,boos zijn op dit onrecht. Goed weekend verder.

11-11-2018
personeel uit Dokkum

Is er nog iemand die de bek open durft te halen na het bekijken van dit filmpje.
Stelletje idioten.denk na!!

11-11-2018
blackface uit De Westereen

@apzet
Leuk prentje van die vrolijke zwarte piet, die dansend en springend lekkers uitdeelt aan de kids.
p.s. terreur jerry zal blij met je zijn.

11-11-2018
ambtenaartje uit Lutjerijp

Ik sluit me aan bij @blackface ..

11-11-2018
riemersma uit Dokkum

WEl dames: Zijn jullie het na ernstig nadenken en de hier gevoerde weloverwogen discussies over voor/tegen zwarte Piet en zwarte Pietsje in alle redelijkheid en vriendelijkheid ook eens kunnen worden? WIE heeft een ander kunnen overtuigen van zijn/haar gelijk en wie HEEFT zich laten overtuigen door een ander?? OF...denken jullie precies zo over dit onderwerp als een jaar geleden?? ZO ja: DAN kan de discussie hier stoppen alsmede volgende waldnetzwartepietennieuws reacties die achterwege kunnen blijven...TOCH ?

11-11-2018
bertkd uit Drachten

@ Vogelbekdier, ik vind je argumentatie niet slecht, ik kan daar wel inkomen. Er is inderdaad veel onvrede en mensen willen daar handen en voeten aan geven.

Blijft dan wel de vraag waar die onvrede dan vandaan komt en waarom er zo, in mijn beleving, ongenuanceerd wordt gereageerd. Wie zich enigszins in de materie verdiept weet gewoon dat ook een hoger beroep geen kans heeft om het simpele feit dat een rechter slechts kijkt naar strafbare feiten. En die zijn wel gepleegd, ook al vind je de gedachte erachter misschien sympathiek.

11-11-2018
machiel uit Hongerige Wolf

Pfff laat ze toch gewoon straf krijgen ...dat hoort erbij als je iets strafbaars doet..dan krijg je straf.. jammer ..zo leren ze er nog niks van...dat is juist de bedoeling van straf...mag van mij wel paar jaar de bak in...

12-11-2018
advertentie

uit Drachten

Goede zaak ik heb ook geld gestort.
Zeker weten hoger beroep gaan aantekenen.
Arme Jerry durfde niet te komen die had het zogenaamd te druk met zijn "kruistocht". Kan hij toch beter lekker terug gaan waar die vandaan komt daar heb je geen sinterklaas. Probleem gelijk opgelost.
Als je in een ander land komt pas je je maar aan, aan de gewoontes en tradities, je leert Nederlands en gaat aan het werk en anders ga je lekker terug.

12-11-2018
unbeliever uit Boelenslaan

Apzet Drachten, los van het feit dat er een overtreding is gemaakt, ben en blijf ik voor Zwarte Piet. Dat plaatje wat je laat zien is nou precies de stemmingmakerij. We tonen het slechte (1 foto) als bij Studio Sport in de samenvatting alleen maar aanvallen van bijvb. PSV getoond worden hebben de kijkers al snel de indruk dat de andere ploeg niets is. Je doelt hier vast op bangmakerij? Plaats dan ook een plaatje van de Bijbel, volgens mij staat deze ook vol met bangmakerij. Toch??

12-11-2018
unbeliever uit Boelenslaan

Apzet: https://cultuurondervuur.nu/tag/jerry-afriyie/

12-11-2018
vogelbektdier uit 't Kret

@unbeliever, Apzet wil uiteraard een racistische stempel drukken dmv het delen van een plaatje uit vroegere jaren. Dat waren de tijden dat er anders met kinderen werd omgegaan dan hedendaags. De mattenklopper van moeders op de billen, een stuk zeep in je mond of de liniaal van meester over de vingers. Sinterklaas en Zwarte Piet gezien in die tijdsgeest waar elke ouder een boeman kon zijn bij kattekwaad.

Apzet trekt een tekening ten gunste van zijn mening uit zijn verband.
Wat Apzet zich niet realiseerd is dat juist deze tekening aantoond dat Nederland zelf heel goed kan veranderen. Dat we daar geen idiote groeperingen voor nodig hebben die Nederland tot het bot versplintert en racisme doet laten opleven.

Nederland heeft al decennia geleden afstand genomen van de boeman met de roe. Het sinterklaasfeest us gewoon met de tijd meegegaan, stilletjes en zoals het hoort, zonder idioten die leven van racisme.

12-11-2018
fokke uit Kollum

Staat het geld al op een rekening of zijn het alleen maat toezeggingen?

12-11-2018
eksteroog uit Eastermar

men haalt wat uit om tegen de zwarte piet te zijn
wie is er nou uiteindelijk begonnen
juist ja ,de niet westerse beweging
en dat kan straks wel eens op een gigantisch bloedbad uitlopen

12-11-2018
ambtenaartje uit Lutjerijp

Mee eens eksteroog, uiteindelijk gaat het nergens over, ruim 20 jaar geleden maakte zich niemand druk over dit onderwerp, maar een paar schreeuwlelijke figuren nu wel, zoals een Jan Rutgers en een Riemersma... eigenlijk is dit helemaal geen onderwerp voor discussie, maar men mag graag onnozel doen en dingen roepen waar ze uiteindelijk niet eens achter staan..

12-11-2018
unbeliever uit Boelenslaan

fokke uit Kollum: de vraag stellen is hem beantwoorden! Kan mij niet voorstellen dat er ergens in den lande iemand aan de telefoon zit en je toegezegde donatie opschrijft. Je zult vast iets op een rekening kunnen storten. Zo gaat dit tegenwoordig in onze MODERNE maatschappij. Het is net zoals Vogelbekdier schrijft, wij zijn meegegaan in de modernisering en aanpassing. Daar behoort het gebruik van telebankieren en internet heden ten dage ook bij. Fluitje van een cent.

12-11-2018
bertkd uit Drachten

Gaat dit eigenlijk wel over zwarte piet of over discriminatie? Is het hier ook niet een botsing tussen stad en dorp? Vernieuwing tegen traditie? Revolutie tegen behoudendheid? Ik zie in deze hele discussie iets anders: de wereld verandert in een razendsnel tempo en daar proberen we vat op te krijgen. Kozp wil de toekomst rechts inhalen en daar komt reactie op van de behoudende kant van de bevolking die eigenlijk niet geeft om de eigenlijke verandering maar wel om het tempo ervan.

12-11-2018
vanvroeger uit Drachten

Wat weer een gescheld en elkaar de zwarte piet toespelen. Zet een aantal volwassenen bij elkaar en er is ruzie. Jullie lijken wel een stelletje kleine kinderen. Als jullie kinderen groot worden met dit gescheld over Nederland, geloof, wetten,regels enz, dan wordt ons mooie Nederland en Friesland een aso land met aso mensen.Kom op, ik hoop toch echt dat jullie naar school geweest zijn en geleerd hebben hoe je je hoort te gedragen t.o.v. elkaar. Ook schriftelijk. Tijd om eens weer normaal te gaan doen. Verschillende mening, dat is best en ieders recht, maar om mekaar zo uit te kafferen. Het is bij de beesten af. Schaam jullie!!

12-11-2018
riemersma uit Dokkum

vanvroeger uit Drachten EN anderen: Veel mensen hebben wel een boodschap VOOR een ander maar geen boodschap AAN een ander !

12-11-2018
onne uit Drachten

Het is heel simpel...
in gemeenten met een PvdA, D66 en GroenLinks burgemeester--> gaat zwarte piet het onderspit delven.
Ze krijgen hierbij steun van staatsomroep NPO/NTR en van D66 rechters.

Het is een oneerlijke strijd waar je als burger machteloos bent.
Echter de onvrede en haat tegen de overheid en gemeenten neemt hierdoor toe - dit gaat escaleren...

12-11-2018
vogelbektdier uit 't Kret

Bijna 175 000

12-11-2018
riemersma uit Dokkum

Onne- Tsja..zo simpel denken ...tsja---wij zijn de goeden en zij zijn de slechten---gaat er in als koek..dat was zo- dat is zo en dat zal voor velen helaas ook zo blijven..

12-11-2018
vdurksem uit Easterlittens

Lusterje mar nei "van vroeger ut Drachten". Die wiet wot fatsoen is..... En hat gelyk... ?

12-11-2018
marcoaxe uit Houtigehage

Unbeliever wee met zijn bangmakerij. Zo geobsedeerd is hij er van dat hij in alles dat weer naar voren komt.
Terwijl als je Gods Woord goed leest en je leest over een Nieuwe Hemel en Nieuwe aarde die in alles goed is.
Dan kun je niet over bangmakerij spreken.

Dus Unbeliever......hou je bij het onderwerp.
Dat schijnt voor jou al moeilijk te wezen!

12-11-2018
unbeliever uit Boelenslaan

Riemersma Dokkum: Als het het goed heb gezien is die vermelding van Marko inmiddels verwijderd. Eindelijk!!!

12-11-2018
apzet uit Drachten

Hoop dat het pietengeld naar een goed doel gaat.

12-11-2018
sociaal uit Damwâld

Wat een geld al, we laten ons niet kisten door dat knoflookvolk.

12-11-2018
marcoaxe uit Houtigehage

Je kunt zo zien als Unbeliever zijn obsessie weer heeft. Gaat ie weer fouten maken in zijn schrijven. En hij maar pochen dat ie zo goed kan schrijven hahaha.

Het hypocriete van elcapitan en Unbeliever is dat Riemersma zelf over Hitler begon. En dan hoor ik je niet.
Natuurlijk niet ,omdat dat jullie soort is.
Maar ja , als je over Hitler hebt , dan heb je het ook over Abortus .
Vroeger zeiden ze ; dit nooit weer. Nu bij legaliseren makken ze het juist bonter dan hun voorganger!
Maar zo verzwakt alles. Over een paar jaar hebben ze het sinterklaas/zwarte piet feest zo dat het niet meer in deze vorm bestaat.
En daar werken jullie even hard aan mee hoor!
Als jullie beter stemmen , dan hoeven jullie straks ook niet de A7 te blokkeren.

Grappig dat juist capitan Iglo de schrijffouten van Unbeliever over neemt. ''v'' hahaha
Unbelievable !

12-11-2018
advertentie

samdoria uit Kootstertille

Tjonge jonge wat een gezeik allemaal. Degene die geld heeft gestort moet eigenlijk ook dezelfde straf krijgen. Allemaal gezeur om niks. De kinderen gaan naar het feest en de ouders maken ruzie.

12-11-2018
riemersma uit Dokkum

Kan het onderling met modder bekogelen hier ook achterwege blijven??

12-11-2018
marcoaxe uit Houtigehage

Laat maar even uitrazen Riemersma.
We hebben het over doneeractie en dan kunnen we met de broers elcapitan en unbeliever alle kanten op. Maar helaas zonder onderbouwen.
Ik zou uitgekotst worden.....maar onderbouwing mist. Ze zeggen dat ik buiten er nog meer uitkraamt .....maar daar blijft ook onderbouwing uit. Bij de kerk zien ze mij ook liever gaan. Mis onderbouwing.

Mogelijk zijn broertjes Unbeliever en elcapitan met hun lampions op 11 nov gestuit bij een dichte deur. Tja dan moeten ze hun frustraties kwijt.
Ik moet een vrouw zoeken. Unbeliever ben jij dan gelukkig in je huwelijk , want jij zit anders ook alleen maar hier ! hahahaha

Dat jij überhaupt reageert vind ik lief. Is er toch 1 die aan mij denkt ! hahaha

Mij meenemen naar Auswitch ,maar waarom? Als je de foto's een abortus kliniek neemt zie je toch het zelfde?

Of mocht je van je vrouw of vriend gisteren niet mee op koopjesjacht bij Blom?

12-11-2018
riemersma uit Dokkum


marcoaxe uit Houtigehage | 12-11-18 | 21:33

DAN heb je mijn opmerking van 20.42 uur niet begrepen EN ik ga absoluut niet in op je reactie.

12-11-2018
eigenleven uit Wilp De

Dit is geen gezonde discussie hier op waldnet. Modder gooien naar een ieder die een andere mening heeft is beneden alle pijl. Ook weten de meeste reageerders hier niet waarom de NSB in eerste instantie was opgericht. Verdiep u eens in de geschiedenis over het ontstaan van zwarte piet en/ of de NSB. Sowieso nuttiger om te doen in plaats van ruzie maken. De burgeroorlog komt er zonder waldnet ook wel.

12-11-2018
apzet uit Drachten

sociaal. Wat bedoel je met knoflookvolk? Vertel het nu. En wel direct.

13-11-2018
vanvroeger uit Drachten

@ eigenleven: helemaal mee eens. Wordt tijd dat mensen weer een goede scholing en zinnig werk krijgen. Veel waldnet schrijvers vertonen hetzelfde gedrag als wat ze import verwijten. Alleen zij hebben witte kleur en de anderen donkerder. Maar in hun hart leeft dezelfde haat. Wordt tijd dat ze dat leren, en hand in eigen boezem steken. Eerst naar jezelf en je motieven kijken en als je tijd over hebt, naar anderen.

13-11-2018
alziendoog uit Leeuwarden

Zo lang de mens leeft zijn we het nog nooit eens geweest met elkaar.

Mensen blijven mensen en men stelt zich uiteindelijk links of rechts toch graag boven een ander. Maar liefst niet hardop.

Zodra de hel uitbreekt is het zeker ieder voor zich. Nu ook al maar nu doen we alsof we heel loyaal zijn naar elkaar.. tot...

In deze discussie komt deze kloof tot lichte uiting.

De multiculti samenleving kan onmogelijk een succes (voor iedereen) worden. Als we dat accepteren zijn we al heel ver.
En wie dan iets wel of niet mag zoals een feest voor zijn kinderen of een feestje uit een 'vreemd' geloof... tja

Leef en laten leven. Dan komen we het verst denk ik.

Niet op alles afgeven.. Het is net als in het verkeer.. geven en nemen. Soms krijg je ongevraagd voorrang en soms moet je ongevraagd even in de ankers.. That's Life.. Accepteer het of zoek wat anders.

13-11-2018
marcoaxe uit Houtigehage

Klopt Riemersma , dat je er niet op in gaat.
Zelf Hitler benoemen met de vraag of als de meerderheid iets vind dat het altijd goed is.
Maar bij abortus is het niet anders. Het overtreft qua doden Hitler. Tevens is het door meerderheid gekozen. Maar of het goed is wat de meerderheid gelegaliseerd heeft is niet eens de vraag , want kinderen verwaarlozen worden ze uit hun ouderlijk huis ontzegd ,maar kinderen in de moederbuik mag gewoon gedood worden.

Maar afgezien dat waren jullie blij dat mijn schrijven weg gehaald word. Maar dat iemand een ander voor NSB uitmaakt ......hoor ik juist die personen die zo vel op mij gekanteld zijn .....dan weer niet !
Moet ik daar uit opmaken dat je/jullie op die uitspraak weer mee eens bent?

13-11-2018
unbeliever uit Boelenslaan

Marco, nee, ook op die opmerking heb ik op het uitroepteken gedrukt. Dat soort uitspraken horen hier ook niet. Dat de redactie die daarna laat staan kan ik niks aan doen. Ik wil ook nog wel een kanttekening maken over het gebruik van Hitler. De vergelijking van jou en die van Riemersma staan in geheel andere contexten, hij bedoelt hiermee volgens mij.... dat dit heerschap van alles riep en iedereen volgde hem hersenloos. Het vergelijk van jou gaat scheef t.o.v. Datgene wat jij niet wilt. Qua aantallen zou het misschien kunnen kloppen, maar daar gebeurde dit niet uit vrije wil en bij jou probleem staat men er zelf achter en vraagt erom. Gebruik dus die vergelijking niet om zoals je hoopt, extra kracht bij te zetten. En denk zelf ook eens na, je hoeft niet altijd iedereen klakkeloos te volgen. Tunnelvisie is voor niemand goed.

13-11-2018
riemersma uit Dokkum

marcoaxe uit Houtigehage | 13-11-18 | 18:24

Je hebt vrijheid van denken en van schrijven---gelukkig maar ...Evenwel, zit je me nu te pressen om een reactie!!??!!??---Over iets waarvan ik duidelijk heb laten blijken dat ik er niet op in wil gaan..Ik ga nooit een discussie uit de weg maar je gedachtegang is werkelijk stuitend..nou vooruit: vind IK stuitend..Zie de reactie van unbeliever, daar kan ik mij wel in vinden en daarmee is nu (HOOP IK) deze kous af!!

13-11-2018
marcoaxe uit Houtigehage

Hoe met pressen? Ik zie gewoon een vraag naar jou toe. Stond daarbij ''je moet beantwoorden''? Nee dus.
Maar mij valt op dat als ik wat zeg ....word er bijna dwangneurotisch op gereageerd.
Maar zie ik het woord NSB er voorbij komen , dan door jullie niet op gereageerd of überhaupt niet eens afkerig gereageerd word!

Mischien moet Unbeliever es in de zaak abortus verdiepen en schrikt van de hoeveel dwangmatigheid door mannen op vrouwen geschiet qua abortus. En ook op advies van ziekenhuizen wat bijna geen advies meer kunt noemen.
En bij Hitler ; hersenloos volgen? Moet je es in verdiepen hoeveel wetten er nog van hem NU NOG STEEDS gevolgd worden!
En het feit dat Duitsland zijn eigen oorlogsmisdadigers beschermd. Hoezo hersenloos?

Riemersma; Het gaat om als grote massa zegt ; of dat altijd goed is. Jij noemt Hitler. Ik benoem abortus.
En vind jij dat stuitend? Kijk dan es hoe een kind van abortus uit een vrouwen lichaam komt.
En zeg dan nog es stuitend !

13-11-2018
riemersma uit Dokkum

marcoaxe uit Houtigehage: Waarom ga je hier steeds op door? Je bent niet aan het pressen zo schrijf je, ik heb nu meermalen geschreven dat ik er niet op in wil gaan en je gaat maar door....maar je bent niet aan het pressen??!!??!!

13-11-2018
marcoaxe uit Houtigehage

Hoezo pressen? Je stelt toch vragen in je schrijven. Dan kun je toch een tegen reactie verwachten?
Je schrijft toch zelf dat ik de vrijheid ven denken en schrijven te hebben.
Maar ik merk wel dat dat niet ruim genomen/letterlijk mag worden genomen.

Het is mij duidelijk dat Hitler en NSB wel mag ,maar het benoemen van abortus daarin gelijk weer niet. Duidelijke tunnelvisie van jullie zijde!

14-11-2018
peterkratje uit Drogeham

Marcoaxe en riemersma.. ga potverdikke eens een keer normaal doen! Jullie lijken wel een stel kinderen man!

ga anders adressen uitwisselen en zoek mekaar op!

14-11-2018
unbeliever uit Boelenslaan

Dan wordt het druk in Houtigehage!

14-11-2018
vogelbektdier uit 't Kret

Telegraaf bericht nu dat er 192.000 is binnengehaald. Een ongekend hoog bedrag puur en alleen door de onvrede doe er heerst. Dat Telegraaf landelijk de focus op de actie legt zal de 2 ton met gemak gehaald gaan worden, met nog 3 dagen te gaan een ongekend bedrag. Een prachtig signaal naar de helden van Nederland???????

15-11-2018
apzet uit Drachten

Wie zijn de helden?

15-11-2018
vogelbektdier uit 't Kret

Wie is Apzet??????

Vast een vreemdeling zeker..
Die verdwaald is zeker..

Iemand met een Trollennaam.
Hulde aan de helden vrienden, zij verdienen alle faam.

Wat is de ftontvrouw haar naam

??

15-11-2018
marcoaxe uit Houtigehage

Unbeliever ; wilde jij dan ook komen.?
Neem dan je eigen andere nickname dan ook mee! hahahaha

15-11-2018
vogelbektdier uit 't Kret

Wie is Apzet??????

Vast een vreemdeling zeker..
Die verdwaald is zeker..

Iemand met een Trollennaam.
Hulde aan de helden vrienden, zij verdienen alle faam.

Wat is de ftontvrouw haar naam

??

15-11-2018

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan