Account
Logo
Zoeken
3.1 °C

Sionsberg in Dokkum sluit afdelingen

Publicatie: 28 november 2011, 14.00 uur

Reacties

japiekrekel uit Verweggistan

Niet best !!
Sluit dan de hele boel maar, want zo blijft er alleen nog maar een veredelde huisartsenpost over !!
Voor de mensen in de Noordoost hoek van Friesland erg spijtig, maar dit zag je natuurlijk wel aankomen.
Mijn/onze ervaringen waren verder wel positief over de behandeling en verzorging,...... nogmaals, jammer.

28-11-2011
argentijnsedog uit Ternaard

Das lekker en dan mag je naar lwd vliegen als je iets met spoed hebt zeker, zit je half uur in de auto, nou dan is het spoedje er ook af. Schiet dus niet op.

28-11-2011
richard uit Dokkum

Met speciale dank aan die Hoogervorst die dankzij de zorgverzekering de verzekeraars zoveel macht heeft gegeven. Hierdoor gaan de verzekeraars steeds vaker op de stoel van de artsen zitten. Maar zolang de premies maar binnen stromen en hun cijfertjes maar kloppen. Welke graaier maalt dan nog om een patient?

28-11-2011
r54 uit Damwâld

hebben de hoge heren nu hun zin

28-11-2011
boerke uit Dokkum

As de Sintrale As der leit giet it hiele sikenhus wol ticht, jo binne dan samar mei de ambulanse yn Grins, Ljouwert as Drachten. Dy pear pasjinten dy no noch yn de Sionsberg binne kinne MCL as UMCG der under it kofjedrinken wol by ha sa grut is it der.

28-11-2011
Swaplans uit swarte mosk

As jo sjoche hoe folle auto's as d'r op it hiem stean deis, dan hat de ''berg'' rjocht op bestean

28-11-2011
hunter2 uit Kollum

Als a klink nou de 144 miljoen terug geeft
Wat ie heeft verbrast met griep spuiten
Kan de sionsberg nog heel lang open blijven

28-11-2011
centraal uit Dokkum

Heel triest.Wat is de volgende stap??

28-11-2011
staartmees uit Oudwoude

jammer zeg niet dat ik er vaak heen moet maar toch

28-11-2011
blossom72 uit de Westereen

Heel erg jammer dat dit gebeurd is.Hoop niet dat ie helemaal gaat sluiten.
Ik ga liever naar Dokkum dan naar die grote fabriek in Leeuwarden.Alles is veel gemoedelijker in Dokkum.Nooit ergens last gehad in dat ziekenhuis...

28-11-2011
doelloze uit Dokkum

Wordt "Volumezorg" de term van nu? Met andere woorden, het zoveelste nummertje in de rij waar je behandelend arts eerst uitgebreid moet kennismaken en zich moet inlezen voordat je überhaupt maar met de arts kunt spreken?

De kracht van een klein ziekenhuis ligt in de persoonlijke benadering, de arts en patiënt kennen elkaar een beetje en daarmee wordt het wat vertrouwder en minder "eng" om in een ziekenhuis te moeten zijn.

Maar regering van NL ga vooral lekker door met het creëren van "betermaakfabrieken", we hebben met scholen al gezien dat dit FAN-TAS-TISCH heeft gewerkt om leerfabrieken te creëren.

Mijn tip naar de Haagse Maffia: "U moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg."

28-11-2011
brink uit Drachten

Jammer voor de mensen die er tevreden over waren ..., zorg is dus, zoals we al wisten, "handel" geworden.

28-11-2011
aquarius uit Kollumerzwaag

Alle ziekenhuizen worden medische fabrieken zo langzamerhand .
Hoe groter het bedrijf hoe onpersoonlijker men wordt behandeld .

28-11-2011
staalworm uit Wierum

Als de manager`s er eens worden uitgegooid dan was het probleem nagenoeg opgelost die dragen niks bij die zijn alleen maar lastig vinden van alles uit maar niks werkt. Dat is niet alleen hier in Dokkum zo maar overal.Kijk maar eens naar Buurtzorg dat nog maar enkele jaren draaid zonder manager`s geweldig!!!!

28-11-2011
advertentie

peake uit de broek

@ blossom 72 wanneer je nooit ergens last van hebt wat doe je dan in het ziekenhuis?

28-11-2011
hindrik50 uit Ternaard

Ja, dit is nu de afbraak van de zorgstaat, privatisering (bezuinigen)zorgverzekeraars, door de VVD en PVV ieder voor zich, dus volgende keer maar eens beter nadenken voordat je op deze partijen stemt.
Ben het ook met Staalworm eens, al die tussenmensen eruit, veel minder vergaderen en overleggen.

28-11-2011
blossom72 uit Uithuizen

@peake ik bedoel met geen last dat ik geen klachten heb over de sionsberg.En inderdaad kom ik zelf er niet zo vaak,maar ik heb ook nog kinderen die wel eens iets mankeren en dan ga ik het liefst gewoon naar Dokkum.Ten eerste hoef je daar geen parkeergeld te betalen en de sfeer vind ik daar stukken beter dan in Leeuwarden

28-11-2011
dappered uit Heerenveen

hindrik50 uit Ternaard: Ik ben het hier op dit punt volledig met jou eens. Kijk maar eens naar de onderkant van onze samenleving hoe die gepakt worden. Het zou ongeveer 1% lager zijn. Voor een bijstandmoeder ongeveer 13 euro p/m. Maar de werkelijk heid is dat een bijstandmoeder er bijna 1200 euro op achteruit gaat. Want alles word haar afgepakt. Omdat het crises is. Ja geld naar Griekenland brengen kan Rutte wel en zijn mede bendeleden gaan echt met die kar mee. Onze staat die is opgebouwd word nu afgebroken ten voordele van de rijken. Heer bewaak dit dan toch, of moet ik mijn woede ook richting U richten. Maar ik blijf bidden.

28-11-2011
janklaasen uit Dokkum

It is spitich dat der in pear ôfdielings yn it sikenhûs ticht moate, mar as dat ynhâld dat it in redelik sikenhûs bliuwe kin sûnder dat geharrewar fan de ôfrinnende tiid, haw ik dat der graach foar oer. Ek is it moai dat der gjin oant weinich banen ferdwine sille! Sa hâld Dongeradiel en de hiele regio NoardEast Fryslân in redelik sikenhûs!

28-11-2011
pinky uit kollumerzwaag

Zeker jammer voor de sionsberg
En wat gebeurd er met het personeel?
Zal ook wel worden ontslagen.
Weer een paar werkelozen erbij.

28-11-2011
dikkeprima uit Ureterp

Kwaliteit kost geld, persoonlijke aandacht niet.
Ook de grotere ziekenhuizen bieden zorg op maat doelloze. Kijken naar de mogelijkheden binnen het budget wordt vaak uitgelegd als negatief, jammer.

28-11-2011
tineke1960 uit dokkum

ik vind het heel jammer

28-11-2011
david88 uit kollum

allemaal bij de frieslandzorgverz weggaan is een van de hoofddaders

28-11-2011
friesmeiske uit Feanwâlden

Jammer ik ben heel tevreden over de sionsberg. Daar ben je nog een mens met een naam en geen nummer en ze bellen je terug als ze dat moeten doen. In grotere ziekenhuizen ben je een nummer kan je zelf 5x bellen voordat ze eens terugbellen zoals ze beloofd hadden. Ik hoop dat de sionsberg blijft bestaan anders moeten we allemaal naar Leeuwarden waar je ook al een nummer bent in plaats van patiënt en mens.

28-11-2011
berbertsje uit Hurdegaryp

Heel erg jammer!!

28-11-2011
cimdokkum uit hoofd dorp dongeradeel

tussen nu en 10 jaar hebben wij geen ziekenhuis meer in dokkum als je mij vraagt.

dan kan er mooie dure Appartementen in van meer dan 500 per maand. in deze hoofd dorp met stads rechten.

ALS ER EEN STAKING KOMT OM DIT TERUG TE DRAAIEN DAN DOE IK MEE.
ONZE ZIEKENHUIS MOET VOLEDIG BLIJVEN.
we betalen anders al genoeg ziekenfonds.

28-11-2011
bastiaan uit haema

en de heren directeuren/managers hun salaris en bonus maar verhogen...

28-11-2011
bas uit dokkum

ik vind het eeuwig zonde! dat dit nu zo moet!

Nu hebben de lui die hier laatst zo negatief waren over de sionsberg hun zin! proficiaat hoor!

28-11-2011
expansie uit Anjum

T is ek net te ljowen, d r bin ôfdielingen bij die nog mar krekt nei en/of opnei ienricht bin.
Dit is toch complete kapitaalvernietiging en dan nog mar net te praten oer een grut gedielte fan t personiel,die hun oltied foar 100% ienset he,se mat mar ôfwachtsje ot se ooit wer oan de bak komme.
T wurd tied dot de zgn lânbestjoerders es een keer nei hun kiesers hearre wat der foar en troch sit se der.





28-11-2011
zwarteschaduw uit kollum

ja schrik hier erg van
wat willen die dure mannen in denhaag nu
zelf hebben ze alle middelen tot hun beschikking
waar ze maar naar toe willen
maar hier in het noorden is de Sionsberg ons heilig
zelf hebben wij er super ervaringen mee
dit ondanks dat de vooruitzichten ..... waren
onze dank gaat in het bijzonder uit naar dr Kaspers
hij is er al een tijdtje niet meer als chirurg
hopelijk gaat het hem heel goed en geniet hij van zijn welverdiende rust
maar de plaatsvervanger ook alle goeds gewenst
want beste mensen als je het woord KANKER krijgt te horen dan valt de hele wereld weg
MAAR met behulp van " De Sionsberg" THANKS
voor het leven van mijn vrouw

Pieter.

28-11-2011
doelloze uit Dokkum

@dikkeprima. Voor specialistische behandelingen kan ik prima in Groningen terecht en dat is ook niet wat ik verwacht van een "streekziekenhuis". Voor de basiszorg van een ziekenhuis zou ik graag in mijn eigen regio willen blijven. Die basiszorg is voor mij en mijn omgeving altijd uitstekend geweest...
Het gaat mij er vooral om dat door de verzekeraars en Den Haag KWANTITEIT voor KWALITEIT wordt aangezien, met als voorbeeld CZ:

Te weinig borstoperaties per jaar? --> We vergoeden niet meer voor dat ziekenhuis.

Zegt dat iets over de kwaliteit van de operaties? NEE!

Afdelingen die daadwerkelijk langdurig onder de maat presteren volgens de KWALITEITSnormen mogen inderdaad afgestoten worden, andere afdelingen zouden d.m.v. samenwerking met andere ziekenhuizen afgeslankt in stand gehouden kunnen worden. Maar wat ik hier dus in het artikel lees is dat het alleen maar om VOLUMENORMEN = KWANTITEIT gaat.

28-11-2011
bas uit dokkum

ik heb een boek wat gaat over het ontstaan van de sionsberg. wat hebben de mensen dr vroeger enorm voor gevochten om dit ziekenhuis hier van de grond te krijgen, en wat werd het door de plaatselijke bevolking gedragen en gesteund. allerlei actie's werden er georganiseerd om geld in te zamelen. beroemd was in die tijd bv de lucifers actie. Wat mogen we trots zijn op ons ziekenhuis meer dan 10 jaar heeft het geduurd voor het ziekenhuis destijds van start kon en nu wordt het in korte tijd simpelweg kapot gemaakt! toen er een mri scanner nodig was heeft de plaatselijke bevolking er voor gezorgd dat dat ding er kon komen. Nu heeft de sionsberg de plaatselijke bevolking weer nodig nu op te protesteren en om te vechten voor het behoud!

28-11-2011
regendruppeltje uit Uithuizen

Misschien kunnen we gewoon heel het ziekenhuis sluiten? Ouderwetse troep. Al moet ik 1 ding benadrukken. Het personeel is over het algemeen zeer vriendelijk, en klantgericht, voor zover er sprake van is een ziekenhuis.

28-11-2011
dappered uit Heerenveen

19lisanne71 uit Burgum: Toen ik nog in die omgeving woonde, werden mijn ogen schoon gemaakt met was benzine wegens chronice ontsteking. Dus wel terdege waarheden in verhalen. Toch zal ik bidden.

29-11-2011
klaskerik uit Broeksterwâld

Ja dit zat er al lange tijd aan te komen en verbaasd me dan ook niks, je moet met een wat ernstiger probleem ook niet naar Dokkum toe willen waar niet de nodige zorg altijd aanwezig is, dan maar een nr. in het MCL als er maar de juiste zorg aanwezig is en word geleverd.
Voor een blinde darm, gebroken been bloedprikken etc. geen probleem dan is Dokkum bêst genôch!

29-11-2011
jado58 uit Drachten

En toch is het beleid van het management ook hartstikke fout. Laat ze hun bonussen maar inleveren en geldverspillende onzincursussen (sile op eigen kompas) en ondezoeksbureau,s (heeft ook milioenen gekost en niks opgeleverd) maar eens uit eigen zak betalen. En die ruziende cardiologen moeten een schop onder hun kont.

29-11-2011
fontana uit Dokkum

Heel triest dat het zo loopt. Ik vind dat we (ondanks alles), toch moeten blijven vechten voor het voortbestaan van een zo volledig mogelijk ziekenhuis in deze regio.

29-11-2011
bamford uit Pieterburen

Dit is sluiting van het totale ziekenhuis. Naar buiten toe doen ze alsof het enkel een paar afdelingen betreft. Maar als je de eerste hulp sluit, betekent dat ook veel minder opnames in het ziekenhuis en dus een fatale neerwaartse spiraal. En zonder cardiologen kunnen andere specialisten ook niet functioneren. In ziekenhuizen spelen cardiologen een centrale rol bij heel veel complicaties. Patienten die risico lopen op die complicaties worden niet meer in Dokkum opgenomen. Als de geboortezorg grotendeels verdwijnt, gaan ook de gynaecologen en kinderartsen weg (wat moeten ze nog in Dokkum?). En omdat de oncologische chirurgie verdwijnt, zullen ook de oncologische chirurgen naar elders gaan waardoor de overblijvende chirurgen (voor zover aanwezig) onder enorme druk komen te staan.

Helaas zat dat eraan te komen. Het kaartenhuis is ingestort. Het ziekenhuis in Dokkum bestaat feitelijk niet meer.

29-11-2011
fryskefrou uit Dokkum

Erg jammer maar als je de kwaliteit niet meer kunt waarborgen wat moet je dan? Bovendien was er veel ruzie onder de specialisten onderling. De ene wilde voor de andere geen extra dienst draaien met als gevolg dat er dus NIEMAND was. Erg gevaarlijk en anno 2011 not done. Ze hebben zichzelf kapot gemaakt. Jammer voor de mensen die vaak naar het ziekenhuis moeten en voor de mantelzorgers.

29-11-2011
advertentie

bamford uit Pieterburen

Om te voorkomen dat de bestaande specialisten massaal vertrekken moeten ze in Dokkum nu als de donder fuseren met een ander ziekenhuis om te profiteren van de specialisten die daar aanwezig zijn. Mogelijk kunnen de poli´s dan overeind blijven en kan er zelfs een soort opnamemogelijkheid blijven bestaan voor herstellende patienten. Laat je niks wijsmaken, het MCL of Nij Smellinge is de enige reddingsmogelijkheid.

29-11-2011
oosternijkerk uit oosternijkerk

Hebben we wel de juiste poppetjes op de juiste plekken vraag ik mij af???? Een psychiater als directeur, die zich zelf afgelopen jaar ook nog eens een fijne salarisverhoging heeft gegeven.Een toezicht wat niet nodig was geweest als deze direkteur zijn huiswerk toen goed had gedaan. En wie zijn nu de dupe dat het ziekenhuis zo debet draait.?? Juist..alle andere wel goed draaiende zorg instellingen die ook bij Pasana horen. Het Christelijke kunnen ze wel voor de naam Pasana weg halen behalve de C ...van crimineel

29-11-2011
stabij uit Dokkum

wij hebben helaas wat minder goede ervaringen wat de berg betreft,jammer maar waar,als je niet van t houtje bent lieten ze dat wel even merken.nu zal ik hier wel weer reactie op krijgen maar het is hun eigen schuld,fout beleid veel geld over de balk enz.

29-11-2011
buurtwacht uit Dokkum

wat een domme opmerkingen hier! Laat de deuren maar open van de Sionsberg, maar klaag dan later ook niet dat er medische fouten zijn gemaakt. Ga eens op onderzoek uit en je ontdekt de ene medische blunder na de andere in de Sionsberg. Als het jou overkomt ben je dan nog steeds een voorstander van dit beleid zonder enige vorm van ruggegraad?

29-11-2011
sjippe uit Damwâld

Helemaal mee eens oosternijkerk.Meende vorige week gelezen te hebben dat de direkteur €260.000,-- per jaar verdiend.Wat doet ie daarvoor? De boel naar de barrebiesjes helpen en niet te vergeten de verzorgingshuizen die eraan vast zitten. Maar weer bezuinigen op kwaliteit van zorg, schoonmaak en voeding. De oudjes zijn de dupe, de gewone werknemer staat met de rug tegen de muur...Hoe is het mogelijk dat dit ongestraft door kan gaan?

29-11-2011
bamford uit Pieterburen

Sjippe, het zal inderdaad een kwestie van weken of dagen zijn voordat de directeur vertrekt. Als je iemand naast je krijgt om nog te redden wat er te redden valt is dat vernederend. Waarschijnlijk krijgt hij nog een riante vertrekbonus mee, net als de beide voorgangers die Pasana 9 ton armer hebben gemaakt. Vervolgens gaat hij ergens anders aan de slag als "interim manager" of "adviseur". Dit soort managers is net onkruid.

29-11-2011
ambtenaartje uit lutjerijp

gewoon sluiten dan maar dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent..gewoon een massa ontslag aanvragen en dichttimmeren die tent want dat willen ze blijkbaar ! Ben het helemaal eens met Buurtwacht uit Dokkum, blunder na blunder...praat me niet van specialisten daar want een fietsenmaker maakt het beter

29-11-2011
stdcynisch uit Drachten

@zwarteschaduw, juist bij zaken als kanker zou je toch willen dat je zo snel mogelijk in een ziekenhuis terecht komt waar sprake is van meer expertise en routine, het is niet voor niks dat je bij dergelijke diagnoses snel aan bent aangewezen op het MCL of meer waarschijnlijk het UMCG. Laten we daar blij om zijn.

29-11-2011
waldnetfan uit Ingwierrum

@fryskefrou: je zegt "Erg jammer maar als je de kwaliteit niet meer kunt waarborgen wat moet je dan?"
Ik zeg dan: dan moet je niet de boel sluiten, maar drastisch ingrijpen en de zaken verbeteren!!!
Het beleid cq directie is fout, een aantal artsen is fout, en de zorgverzekeraars hebben veel te veel macht. Is mijn mening.
Nu sluiten ze het halve ziekenhuis en halen weer een dure manager binnen, lijkt mij geen goede oplossing.
Wij hebben helaas ook weinig goede ervaringen met de sionsberg, maar dat ze de eerste hulp sluiten vind ik wel heel erg. Hou het in ieder geval open voor simpele ziektes, bloedprikken en eerste hulp.
De mensen uit deze omgeving zijn nu de dupe van het wanbeleid.

30-11-2011
bas uit dokkum

ik vraag me eigenlijk af of al die mensen die zulke slechte ervaringen hebben met het ziekenhuis dit ook officieel via de daarvoor bestemde kanalen (klachtencommissies ed) kenbaar hebben gemaakt of dat ze dat hier nu alleen maar op waldnet deponeren. voor die genen die dat alleen hier maar op waldnet deponeren vind ik dat ze geen recht van spreken hebben! dan doe je in mijn ogen alleen maar aan stemmingmakerij en dan zou het U passen om U stil te houden!

30-11-2011
waldnetfan uit Engwierum

bas, wij hebben in alle gevallen ons ongenoegen en ontevredenheid meteen uitgesproken tegen de betreffende artsen.
Bovendien heb ik onze ervaringen, met argumenten, gemaild naar de Sionsberg. Naar een adres wat daarvoor bestemd is. Ze beloven een reactie, maar tot nu toe hebben wij niets gehoord...
Dus ik vind dat ik wel recht van spreken heb.
En ik vind nog steeds dat dit ziekenhuis niet gesloten moet worden.
Als er zaken mis gaan, dan moet je die gevallen (en die artsen en bestuurders) onder de loep nemen, zodat je het kunt verbeteren.
Verbetert er niets, dan vind ik dat die personen vervangen moeten worden door anderen, die hun werk wél goed doen.
O ja, één van de cardiologen heeft wel min of meer zijn excuus aangeboden, maar toen wij aangaven toch liever naar een andere arts te gaan veranderde zijn houding meteen weer...
Zulke mensen horen geen arts te zijn, in geen enkel ziekenhuis.

30-11-2011
moses uit Burgum

Erg jammer dit. Als daadwerkelijk een aantal afdelingen dicht gaan is de kans des te groter dat op termijn Sionsberg in zijn geheel dicht gaat. Is niet te hopen voor deze regio...

30-11-2011
martinez uit Broeksterwâld

de friesland wil daar de boel idd sluiten steeds vaker de sionsberg slecht in het nieuws brengen maar er is imand die emails verzamelt tegen sluiting daar kun je naartoe mailen als je dus ook tegen sluiting bent : reddesionsberg@knid.nl dus ik zou zeggen ga uw gang.

30-11-2011
bas uit Dokkum

waldnetfan@ kijk deze reactie van jou vind ik dan ook goed en dan als je het zo ervaart als jij dan heb je ook recht van spreken vind ik. anders is dat voor de genen die niet naar hun arts en niet naar de klachtencommissie enz zijn gegaan en toch commentaar hebben, die mensen hebben in mijn ogen nu ook geen recht van spreken! je begrijpt wel denk ik dat ik iets nauwere contacten binnen het ziekenhuis heb, en ik vind het alleen al voor die mensen die daar dag in dag uit met veel liefde en overgave hun werk doen, heel erg dat er zo negatief over het zieknhuis wordt gesproken, die mensen wordt te kort gedaan! enkele jaren geleden was het bij elsevier nog het beste zieknhuis van nederland en werd de kracht van een klein ziekenhuis juist als zeer positief ervaren!

30-11-2011
waldnetfan uit Engwierum

@bas
Ik twijfel er niet aan dat er ook goede dingen gebeuren in de Sionsberg, dat hebben wij zelf ook ervaren. Helaas zijn die keren op één hand te tellen, het zijn er precies 5, namelijk 1 x zwangerschapsecho (aardige én bekwame man), 1 x een kleine operatie, 1 x keelamandelen bij kind verwijderd, en 2 x dokterswacht. Deze 5 gevallen hebben we echt positief ervaren. Het gaat dan wel om meer dan 25 jaar, en dan zijn 5 positieve ervaringen niet veel. Helaas staan er veel meer gevallen tegenover die zeer negatief ervaren zijn. En dat vind ik echt jammer. Het gaat dan om gyneacologen, kinderartsen, een oogarts, een orthopeed en een neuroloog. In de meeste gevallen zei de arts doodleuk dat als het ons niet beviel, dat we dan maar naar een ander moesten gaan. Tja, dat hebben we dus gedaan...
De verpleegkundigen waren ook niet altijd aardig, maar dat heb je overal wel eens.
Maar nogmaals:
De Sionsberg NIET sluiten, maar het bestuur en vooral de zorg verbeteren!

30-11-2011
stabij uit Dokkum

ja bas uit dokkum ,wij hebben idd. een klacht in gediend!!!er werd alleen verrekte weing ,zeg maar niks mee gedaan ik veroordeel niet iedereen maar er zijn daar mensen die zo arrogant zijnals de neten.

30-11-2011
knudde uit dokkum

@ Stabij.
Er is geen enkele klachtencommissie trouwens die onafhankelijk te werk gaat. In geen enkel ziekenhuis . Want zou men aan een ingediende klacht wel aandacht gaan besteden het gewoon betekent
dat erbij ernstige blunders en een gegrond verklaring het ziekenhuis ook nog wettelijk
verplicht is om dit te melden bij de inspectie van volksgezondheid.
En hier zit een ziekenhuis natuurlijk niet echt op te wachten, vandaar de zo slecht funcionerende klachtencommissies. Ze zijn er alleen in het belang van het ziekenhuis zelf en niets anders.
Een landelijk meldpunt voor het indienen van klachten zou dan ook een beter
iniatatief zijn. Bijvoorbeeld bij de inspectie van Volksgezondheid zelf.




1-12-2011
vrouwtjetheelepel uit Kollumerzwaag

Je kan er nog wel bevallen maar complexe gevallen worden verwezen...Valt een keizersnede onder een complexe bevalling of kan dat nog gewoon daar ??

1-12-2011

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan