Account
Logo
Zoeken
10.1 °C

Javo Tours kon faillissement niet afwenden

Publicatie: 3 februari 2016, 14.27 uur

Reacties

betterwitter uit Eastermar

dus zich letterlijk bijna dood gewerkt voor het bedrijf !! had ie beter kunnen stoppen en rentenieren met dat wat er eerder over was nu heb je niks!!

3-2-2016
stdcynisch uit Drachten

Zo zie je maar, niet teveel op de pof weggeven.

3-2-2016
johnny2000 uit Drachten

Komt natuurlijk ook door dat de taxi markt compleet kapot wordt gemaakt door cowboys en aanbestedingen.

In de aanbestedingen wordt wel van alles geeist en er wordt alleen maar gekeken naar de goedkoopste partij (bijv. een taxi Klomp).

Goed voorbeeld is natuurlijk aanbesteding van de Aliade/Talant. Klomp heeft hier ver onder kostprijs op ingeschreven waardoor "us" taxibedrijven kansloos waren en er nu klomp-rijders kunnen fluiten naar hun salaris (wat de rechter blijkbaar prima vind).

Jammer voor Java, was altijd een mooi bedrijf met een lange historie iig!

3-2-2016
schim uit Opeinde

Commentaar van Johnny2000 zegt alles. Sterkte voor de medewerkers/sters van JAVO en hopelijk dat er een doorstart komt. Als dit maar niet via Klomp is. :(. Hier zijn genoeg verhalen over naar buiten gekomen.

3-2-2016
advertentie

sjors33 uit Surhuisterveen

Klap op de kop mij de de klomp die klomp.Bij klomp is het een grote bende de kinderen moeten om half 9 op plaats van bestemming zijn maar worden meer dan een half uur later heen gebracht enz . Ging dat bedrijf en de gemeenten alleen maar om er financieel en het hebben en goed koper nu heeft de gemeente er weer een aantal werklozen bij.

3-2-2016
bertkd uit Drachten

Niet best dat Javo failliet is, een mooi bedrijf kapot... I.d.d. de taxiwereld van momenteel is totaal verziekt door allerhande prijsvechters die totaal incompetent zijn. Maar ja, wie goedkope troep wil krijgt goedkope troep.

3-2-2016
stdcynisch uit Drachten

Wel jammer dat het wagenpark, met die iconische bestickering, waarschijnlijk uit het straatbeeld zal verdwijnen nu. Een begrip voor Drachten e.o..

Vroeger, toen alles nog kon in dit land, kwam er wekelijks meermalen een grote Javo bus bij onze basisschool voorrijden om een klas een paar straten verderop naar De Welle te brengen. En een uurtje later weer retour... De busreis was minstens zo leuk als het zwemmen zelf.

3-2-2016
henkypenky uit Abeltjeshuis

Dit is nog maar het begin van de faillissementen in de taxiwereld.Door prijsvechters (Klomp,Witteveen) wordt zo scherp ingeschreven,dat onderaannemers tegen kostprijs of lager moeten rijden.Alleen om het materiaal en de werknemers te kunnen betalen.Als ik ook kijk naar het ( vroeger) lucratieve weekendvervoer dan zijn de toestanden belabberd. 15 jaar geleden reed bijv.Waaksma met 30 auto's en busjes. Nu zijn dat er nog hooguit 8 tot 10.Grote discotheken zijn dicht ( Pruim/ Kruisweg/Quatrebras),en staan de auto's/ bussen dus weekends stil.

3-2-2016
famkeutdepeen uit Boornbergum

Johnny 2000 slaat de spijker op zijn kop.het werk gaat voor veel te weinig geld de markt op.

3-2-2016
gogem uit Drachten

Het wordt hoog tijd dat gemeenten en instellingen eens gaan kiezen voor kwaliteit. Goedkoop wordt duurkoop blijkt maar weer. Goedkoop aanbesteden en straks chauffeurs in de WW of bijstand. En dat kost niks? goedkoop + bijstandstrekkers=duurder eindbedrag.
Maar wie zijn er nog meer de dupe? de mensen waar het om gaat! Mensen die van Talant door Oenema en onderaannemers werden thuisgebracht waren om bv half 4 al thuis. Nu zijn diezelfde mensen pas om kwart over 4 of half 5 thuis. Lekker hoor over de ruggen van chauffeurs en hulpbehoevenden goedkoop uit willen zijn.


GEMEENTEN: VEEG JE OGEN EENS SCHOON!

3-2-2016
tlelens uit Koufurderrige

De sterksten blijven over. Niks mis mee! Marktwerking heet het. En zo is het.

3-2-2016
dmotion uit Dokkum

Erg jammer om te zien dat Javo kopje onder is gegaan. Sterkte voor de familie Jansma en iedereen die voor hun werkt(e). Hopelijk is er een mooi en goed bedrijf die voor een overname kan zorgen.

Naast Javo is er helaas nog een personenvervoerden failliet gegaan, namelijk Beimers Taxi (Leeuwarden, St. Annaparochie en nog andere regio's).

Hopelijk worden beide op een goede manier overgenomen, en niet door een prijsvechter als klomp of witteveen.

Alle conculega's nogmaals veel sterkte!

@alle zure reageerders, zoek graag even een andere site waar jullie je ergernissen kwijt kunnen. De mensen die hierbij betrokken zijn hebben nu wel genoeg aan hun hoofd. En zitten zeker niet op dit soort reacties te wachten.

3-2-2016
gogem uit Drachten

@dmotion: sluit ik me als conculega bij aan

3-2-2016
kachelbout uit Augustinusga

DE wereld draaid al zo lang .En dit soort dingen gebeuren dagelijks . Er zijn mensen die denken een baan voor het leven te hebben .Maar dat is voorbij .Het is sneu maar .600.ooo werklozen invalieden met grootte zaken draaien ook gewoon.De wereld is moeilijk maar je moet overleven.Hopelijk hebben deze mensen gauw weer een baan.Groeten Kachelbout

3-2-2016
advertentie

gogem uit Drachten

Hoort uitbuiten van chauffeurs daar ook bij? Moet je snel bij zo'n uitzuiger solliciteren

3-2-2016
bertkd uit Drachten

@dmotion, dat is praat.

3-2-2016
henkypenky uit Abeltjeshuis

Javo Tours is een bedrijf dat al tientallen jaren bestond.Zal niet meevallen om goede overname kandidaten te vinden.Ook de grote taxibedrijven hebben het moeilijk.VMNN was zo'n grote uit Friesland, maar daar zijn inmiddels Oenema ( Heerenveen) en Beimers ( St.Anna) ook al failliet.En Klomp ? Dat is vorig jaar gered door een investeerder,en lijkt het nu ook weer financieel moeilijk te hebben.Regionaal blijven alleen Kijlstra en Waaksma over ( beiden werkten veel samen met Javo en zitten ook in de vervoermaatschappij VMNN ). Kijlstra concentreert zich op het lokale vervoer,na de verkoop van hun Leeuwarder tak aan Beimers en lijkt een goede overname kandidaat. Waaksma heeft veel schoolvervoer in N-O Friesland,betrouwbaar bedrijf,maar heeft de laatste jaren ook financieel het moeizaam gehad.Mede door WMO vervoer ( naar NOF),Talant/Alliade naar Klomp,faillissement Oenema, is Waaksma van 250 naar 140 personeelsleden gekrompen.

4-2-2016
tlelens uit Koufurderrige

Kachelhout praat geen poep. Zijn bijdragen snijden hout. Hij denkt na over de materie en weet op intelligente wijze zijn mening uit te dragen. Vooral zo doorgaan kachelhout!

4-2-2016
bolle uit Drachten

Die mafketel uit koepoedderigge snapt het geloof ik niet. De sterksten blijven over, nee de slechtsten blijven over. Een Klomp die notabene zijn eigen personeel niet betaald, kinderen vergeet op te halen. Wolbers die rond rijd met ouwe bussen, JAVO heeft geld gestoken in nieuwe bussen die voldeed aan normen die notabene de gemeente eist. Het was altijd goed geregeld het zwemvervoer, het schoolvervoer. Jammer dat de gemeente dit allemaal zo toelaat. Wederom een bedrijf naar de knoppen door toedoen door deze geweldige gemeente.

4-2-2016
riemer uit Drachten

Het is aan de gemeenten te wijten dat deze bedrijven failliet gaan.
WMO vervoer moet voor een zeer laag bedrag en het kan gewoon niet uit voor de vervoerder.
Gemeenten zitten voor een dubbeltje op de eerste rang denken ze.
Maar wat als ook Klomp failliet gaat?
Wie rijdt er dan nog wel?
De WMO tarieven vervoer zijn lang niet dekkend voor de kosten.
Laat de gemeenten daar eens over nadenken. Zij hebben, dmv de aanbesteding, een markt aan gort gedraaid.
En dat is door meerdere partijen steeds gemeld rond de aanbesteding.

We zitten straks met kinderen en gehandicapten die niet naar school / dagbesteding kunnen omdat er geen vervoerder meer is.
Dan is er misschien wel geld bespaard maar zijn er mensen de dupe. Lijkt met niet de juiste weg.....

5-2-2016
henkypenky uit Abeltjeshuis

Eliel : even voor de duidelijkheid de taxibedrijven zuigen niet zomaar de prijzen uit hun duim. Die worden door de Provinciale Staten geregeld,met een kleine variatie in km.prijs ( centenwerk ) De marges in de taxibranche zijn zeer klein,een groot taxibedrijf is al blij met 3 a 4 % winst.Op het schoolvervoer is dat nog minder.Grote kostenposten zoals brandstof zijn hierop ook nog van grote invloed.Bij kleine taxibedrijfjes,die geen schoolvervoer,WMO,Europese aanbestedingen,kantoorpersoneel e.d. doen zijn de kosten veel lager.Om te overleven tegenwoordig moet men heel groot of heel klein zijn. Ben meer als 15 jaar chauffeur en kantoorwerk bij taxibedrijf geweest/gedaan,en ben dus goed ingevoerd in deze materie.

5-2-2016
marcoaxe uit Houtigehage

Vroeger hete Javo DAVO.

5-2-2016
henkypenky uit Abeltjeshuis

Lees net de VMNN het heeft overgenomen ( o.a. Kijlstra/Waaksma). Had het dus bij mijn eerdere beweringen goed. Goed nieuws voor het JAVO personeel en uiteraard de mensen die zij vervoerden.

6-2-2016

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan