Account
Logo
Zoeken
11.1 °C

Referendum over koopzondag in Drachten

Publicatie: 23 juni 2014, 10.45 uur

Reacties

uit Leeuwarden

Zondag is wel een dag waarop veel mensen erop uitgaan. Zeker in combinatie met de Drachtstervaart zou het logisch zijn dat men op zondag op terrasjes kan zitten...

Misschien is de zondagsrust ook wel uit de tijd. Misschien is het beter om per wet te regelen dat men minimaal

23-6-2014
terazino uit Drachten

@ dr88en. Ik ben bang van wel. Daarvoor zit hier veel te veel van dat volk.
Ik blijf er bij dat ondanks dat een zondag opening de vrije keuze van de winkelier moet zijn. Alle verbetering van het centrum incl dat nieuwe slootje en de komst van een grote publiekstrekker als de mediamarkt moeten uitgebuit gaan worden.

23-6-2014
jantsjepantsje uit Drachten

Ik vraag me af, hoe ze dat aanpakken. Krijgt iedereen bericht, zodat we kunnen stemmen? Ik ben voor een koopzondag. Je moet met je tijd mee gaan. "Bekende uit Leeuwarden" heeft het heel mooi beschreven. Om het iedereen naar de zin te maken, kun je de zondagochtend buiten schot houden. Wordt er aan beide kanten wat toegegeven, want het moet niet zo zijn, dat we alleen rekening houden met gelovigen. Geen kritiek, aangezien ik zelf ook gelovig ben. Zondagrust is door ons mensen bedacht, want eigenlijk behoort dit zaterdag te zijn.....

23-6-2014
sjors005 uit Slochteren

Op andere dagen is de winkekstraat vergeleken met 10 jaar geleden al uitgestorven, laat staan op zondag.
We willen allemaal online kopen en daardoor gaan veel winkels failliet.

23-6-2014
advertentie

diuwer uit Boornbergum

goed idee van de gemeente !!!!

23-6-2014
vreemdevogel uit Smallingerland

Ik wil een koopmaandag ochtend! Ik vind niet dat het nodig is dat zondags de winkels open zijn. Er zijn genoeg mogelijkheden om op andere tijdstippen je aankopen te doen. Surf naar:

https://www.facebook.com/pages/Ik-wil-geen-koopzondag-in-Drachten/388177947989577?fref=ts

23-6-2014
hin uit Ureterp

Die zondagsrust is misschien voor gelovigen belangrijk, maar al helemaal voor winkeliers zelf! Als er een koopzondag is zijn ze min of meer verplicht open te gaan omdat ze anders inkomsten mislopen aan de concurrentie. Ik zou instemmen met een koopzondag middag en een kooploze maandag.

23-6-2014
sdrassa uit Drachten

Halleluja! Het zal eens tijd worden dat er een koopzondag in Drachten komt. Tijd om met de tijd mee te gaan als je de op een na grootste stad in Friesland wil zijn.

23-6-2014
driesterren uit Drachten

Koopzondag is voor mensen die doordeweeks te lui zijn om hun dingen te doen. Voor de kleine winkeliers is het bijna een verplichting om mee open te gaan waardoor die straks nauwelijks nog een priv

23-6-2014
uit Leeuwarden

"Koopzondag is voor mensen die doordeweeks te lui zijn om hun dingen te doen."

- Drogreden


"Voor de kleine winkeliers [...] mensen lokt."

- Dit is ook een punt waar ik enigszins over struikel. Echter, als vrije tijd een blokkade opwerpt - wat ik absoluut begrijp - kun je ter compensatie ook besluiten om op bijvoorbeeld maandag niet te openen; maandag is voor veel winkeliers ook niet bepaald een rendabele dag. Als je

23-6-2014
uit Leeuwarden

Mijn vorige reactie was overigens voor Driesterren.

Aanvulling:
Maar de keuze moet volledig bij de winkeliers blijven. Zij bepalen of er een koopzondag komt, of niet...

23-6-2014
thor uit Drachten

Niet lullen maar poetsen open die winkels 7 dagen in de week wij leven in het jaar 2014 alle zo genaamde fundamentalistische ideeen zijn nu toch wel zon beetje achterhaald toch?

23-6-2014
uit Leeuwarden

Bedankt dat je ons vertelt welk jaar het is, Thor, maar als argument is een beroep op moderniteit - evenals haar tegenhanger, traditie - een drogreden.

23-6-2014
alfadc uit drachtstercompagnie

waarom op zondag open het winkel personeel krijgt dan geen overwerk toeslag meer want het is dan een gewone dag.
het is nu al moeilijk een vrij wiekend af te spreken omdat mijn vrouw al op zaterdag werkt.
de koopzondagen zullen door het bestaande personeel gedaan moeten worden want de winkelier zal er geen extra personeel bij aan nemen dus banen levert het niet op.

de gene die hier luid roept van de winkels moeten open op zondag moeten eens gaan denken, zou ik wel op zondag willen werken!

de grote winkels zijn al open tot 21 uur door de week waarom nu nog langer? tijd zat om je boodschappen te doen dacht ik.
als het zo door gaat moet iedereen op zondag werken, want we hebben door de week geen tijd want dan moeten we werken.


KOOPZONDAG NEE je zult mij nooit op een zondag of feestdag in een winkel zien ik kan op zulke dagen best wat anders bedenken om te gaan doen dan winkelen.

23-6-2014
advertentie

gp500 uit Twizel

lyt it gewoan sa ot it is.

24-6-2014
pmfrl uit Drachten

alfadc uit drachtstercompagnie dus, omdat jouw vrouw en jij geen vrij weekend kunnen plannen ben jij tegen, je vrouw kan ook stoppen met werken hoor of of is het hypotheekje wat te hoog afgesloten dat ze moet werken??????? Nou dan is het helemaal geen reden, onze winkels hoeven niet dicht op zondag, omdat jij zo nodig te duur moest kopen cq boven je stand te leven.

24-6-2014
eksteroog uit eastermar

zo is het Driesterren en alfadc

En laat je vooral niet afkaffen door zo iemand als een bekende

hij weet totaal niet hoe het dagelijkse leven van een hardwerkende winkelier er uitziet

als de gemeente wat wil,dan moet men een referendum onder de winkeliers houden,dat zijn de mensen die het aan gaat

dat stelletje luie verwende zuinige krenten van klanten,die zonodig op zondag in de winkels de kat uit de boom kijken en toch nergens wat kopen,daar hoef je het echt niet voor te doen

en mocht het onverhoopt eens op zondag 25 tot 30 graden zijn,dan liggen deze luie klanten met hun dikke reet in de zon te bruinen

en de winkeliers zijn ploeteren maar voort en er komt niets extra's in het laatje

dus niet doen

24-6-2014
uit Leeuwarden

Het is wat als je niet met argumenten kunt discussi

24-6-2014
uit Leeuwarden

En het is maar wat je afblaffen noemt, Eksteroog. Tot nu toe heb ik me op de argumentering gericht, niet op de man.

24-6-2014
uit Leeuwarden

Maar zoals al vaker is gebeurd, wederom het verzoek mijn argumenten gewoon te weerleggen; aanschouw mijn geplaatste pro-argumenten en weerleg ze met inhoudelijke argumenten...

24-6-2014
schim uit Opeinde

Welke vraag ook hierbij gesteld zou kunnen worden, waarom een maandag inruilen voor een zondag?
Zelf vind ik dat het

24-6-2014
uit Leeuwarden

Daar ben ik het volledig mee eens, Schim, dat de beslissing bij de winkeliers moet liggen en niet bij de consumenten.

24-6-2014
uit Leeuwarden

"Welke vraag ook hierbij gesteld zou kunnen worden, waarom een maandag inruilen voor een zondag?"

Dat is mijns inziens afhankelijk van de klandizie. Als op maandag(middag) niemand komt, is het in ieder geval ook niet rendabel om open te zijn. Als op die maandelijkse koopzondag wel klanten komen... dan lijkt mij een keer per maand wisselen niet vreemd.

Blijkt uiteindelijk dat op zondag niemand komt, kan men altijd weer van openstelling afzien.

Maar de keuze moet inderdaad wel bij de winkeliers blijven.

24-6-2014
schim uit Opeinde

Nu maar hopen dat de politiek ook de reacties op Waldnet leest. Soms kom je gelukkig nog zinvolle argumenten en reacties tegen. Niet vaak, maar zolang ze niet kwetsend zijn prima, anders lees je ze toch niet, toch/

24-6-2014
alfadc uit Drachtstercompagnie

pmfrl uit Drachten, jij hebt de keutel bij het schone eind.
een geweldenaar die in dat ene bericht van mij meteen mijn hele financi

24-6-2014
alfadc uit Drachtstercompagnie

pmfrl uit Drachten

als je dan toch met de centjes bezig bent en je hebt mogelijk een huis huur of koop met mogelijk een hypotheek dan zou je ook kunnen weten dat een hypotheek of huur niet het grootste deel van je vaste kosten is.
voor de dag die jij graag wil dat de winkel open is heeft de winkelier wel de hele dag de lampen aan en mogelijk de kachel, hij weet niet wanneer er iemand komt en jij moet wel comfortabel kunnen winkelen.
daar zitten de extra kosten in samen met personeel wat ook graag extra betaald wil worden moet er wel een beste omzet ge draait worden wil een koopzondag uit kunnen.
de eerste keren zal het best wel druk zijn want dan is het nieuw maar mogelijk gaat dat inzakken als het ingeburgerd is.
let wel ik zeg mogelijk,ik ben geen helderziende

24-6-2014
eksteroog uit eastermar

bekende,als jij je gelijk wilt halen,heb je dan anders niets te vertellen,dan dat die ander geen argumenten heeft

helaas,beste vriend, het woord " argument" word vaak door doelloze filosofen en politici gebruikt

wat ik schreef is jammer genoeg de keiharde waarheid van de winkeliers
jij bent nooit ondernemer geweest met als zegen 6 dagen te werken en nu kan het er 7 worden

wat denk je
wat zou dichter bij de waarheid staan een argument of de keiharde werkelijkheid

jij zou je zorgen moeten maken ,als jij de rationele keuze van een argument en de werkelijkheid niet meer weet te onderscheiden

24-6-2014
uit Leeuwarden

Samenvatting van Eksteroogs betoog: denkt dat de waarheid gelijk staat aan ad hominems. Hint: de waarheid kun je ook als argument formuleren en dan beargumenteren waarom het de waarheid is. Gewoon 'het is de waarheid' stellen, heeft nul komma nada waarde. Maar ja dat had je geweten als je de MULO had afgerond. Het is ook wel triest als je zelfs daarvoor nog te achterlijk bent.

24-6-2014
uit Leeuwarden

Eksteroog zet zichzelf in ieder geval compleet buiten spel in de discussie. Dat kunnen we wel concluderen: is niet in staat andermans beredenering te weerleggen en vervalt daarna automatisch in beledigingen. Samenvatting van diens gedachtegang: koopzondag is slecht, want het is zo'.

24-6-2014
uit Leeuwarden

En als je het niet met diens gedachtegang eens bent, ben je gewoon een luie uitvreter die nooit gewerkt heeft. (Ik zou zeggen: negeren)

24-6-2014
eksteroog uit eastermar

sorry beste vriend Bekende,jij kunt het blijkbaar niet meer in 1 reactie af,zeker een beetje kortsluiting in de bovenkamer

dat heb je wel vaker met doelloze filosofen ha ha ha

je zou mij er natuurlijk met dit onderwerp tussenuit kunnen vissen ,maar het feit [en dat staat sterker dan de argument]
is dat ik het dinsdag 9.05 eens was met Driesterren en alfadc

nu zul jij alle zoals jij dat noemt "argumenten" van onze 3 bij langs moeten gaan ,om jou domme filosofische beredenering kracht bij te zitten ,ha ha ha

maar denk erom,verwar het werkelijke niet met het filosofische

25-6-2014
uit Leeuwarden

Ik kap zo meteen af, omdat tegen onzin niet te discussi

25-6-2014
uit Leeuwarden

Nog een voorbeeld:

- Er is zwaartekracht. Dat is gewoon een feit.

Dat is natuurlijk een redenering van niks, ook al wordt alom aangenomen dat het een feit is. Het is een cirkelredenering (het is zo, omdat het zo is).

- Er is zwaartekracht. Wanneer we een object op hoogte loslaten zal deze vallen. Dit doordat de aarde trekkracht op objecten uitoefent, hetgeen we zwaartekracht noemen.

Nu zeg je ook waarom wordt aangenomen dat het een feit is. Dat staat nog altijd sterker dan de cirkelredenering.


"Nu zul jij alle zoals jij dat noemt "argumenten" van onze 3 bij langs moeten gaan"

Driesterren heb ik al op gereageerd. En zodra jij met argumenten komt, zal ik die graag weerleggen of beamen. Maar als het bij ad hominems blijft, dan houd ik het voor gezien.

Waarbij overigens nog excuses voor mijn 'terugval' gisteravond. Het was enigszins kleutergedrag.

25-6-2014
uit Leeuwarden

Alfadc,

Je hebt gelijk dat koopzondag kosten met zich meebrengt, waar het maar de vraag is of er ook inkomsten zijn. Dat kan ik niet ontkennen.

Maar ter compensatie voor de maandelijkse koopzondagmiddag zou je ook maandelijks

25-6-2014
uit Leeuwarden

En mocht blijken dat op koopzondagmiddag niemand komt, kun je evenwel weer besluiten de volgende keer niet weer te openen.

De keuze ligt daarin volledig bij de winkelier of deze al dan niet meedoet.

25-6-2014
alfadc uit Drachtstercompagnie

bekende;jij hebt in dat opzicht ook gelijk maar wat mij het meest tegen staat is dat er nu een voor bijna iedereen een vaste vrije dag is en dan niet meer.
kijk eens wat er op zoon dag allemaal gebeurt wat dan niet meer kan.
ik zeg alleen maar de sport verenigingen die hebben het al moeilijk om vrijwilligers te krijgen die hun spaarzame vrijetijd willen op offeren om klaar te staan voor de club.
mogelijk zijn die dan niet meer nodig want het elftal heeft ook al te weinig man.
ander voorbeeld, mijn vrouw moet werken op zondag en mag daar mogelijk een slappe dinsdag voor compenseren, dan moet ik dus naar mijn baas om vrij te vragen voor die dinsdag en dan zitten mijn kinderen nog op school die krijgen vast niet vrij.
er zitten 52 zondagen in een jaar daar vallen mogelijk 6 vanaf dus blijven er maar 46 dagen over om aan je sociale contacten te spenderen en je gezin en dat vindt ik bar weinig.

25-6-2014
eksteroog uit eastermar

bekende,hoe jij je argumenten nu op het spel zet,dat is echt niet te geloven

het is allemaal natte vingerwerk,op geen enkele basis van feiten gebaseerd

moet je hem horen

Als op dinsdag normaal (vrijwel) niemand komt, kun je besluiten die dag te sluiten

nou de winkeliers zien jou aankomen met jou filosofische dom gepraat ha ha ha
en let op,zoiets durf jij tegen hardwerkende ondernemers te zeggen,die al jaren en jaren hun bedrijfstak hebben uitgevoerd[Een Feit]

heb je nog meer in je bol,om je zelf voor gek te zetten !!!

groetjes

25-6-2014
uit Leeuwarden

Dus, Eksteroog... Omdat een winkelier altijd hard heeft gewerkt, is het niet mogelijk om

26-6-2014
uit Leeuwarden

Maar als je het graag over feiten hebt.

"Maar ter compensatie voor de maandelijkse koopzondagmiddag zou je ook maandelijks

26-6-2014

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan