Account
Logo
Zoeken
20.7 °C

Sumar: Bewoners zijn ongelukken zat

Publicatie: 29 oktober 2008, 16.04 uur

Reacties

joepie uit Burgum

Als je er 80km mag rijden maar niemand zich daar aan, waarom zouden ze zich dan wel aan jullie 60km houden?? Bovendien, als er geen controle op is heeft het helemaal geen zin. Berms zijn er niet om door te rijden, maar puur om het regenwater in op te vangen.

29-10-2008
teuvo uit Veenwouden

En bocht is nooit gevaarlijk, dat zijn de mensen die hem nemen !!

29-10-2008
19flierefluiter78 uit Sumar

Deze weg is niet gevaarlijk. De mensen die er op rijden maken deze weg gevaarlijk.

29-10-2008
joepie uit Burgum

Ik heb aan de foto enkel toe te voegen, dat de witte kantlijn ontbreekt. Dit is vaak wel handig vooral bij donker. Dan heb je een duidelijker beeld over hoe ver je bij de buitenste rand van het wegdek rijd.

29-10-2008
advertentie

apster uit Eastermar

tik em aan!!

29-10-2008
tseardpils uit Hurdegaryp

Je kunt wel maatregelen nemen zodat mensen langzamer gaan rijden: drempels, paatltjes etc. Dat helpt volgens mij wel.

29-10-2008
uit 't Surhústerfean

Ik ben het met teuvo en 19flierefluiter eens. Een weg is niet gevaarlijk, de bestuurder maakt het gevaarlijk.

Ik mag hopen dat bestuurders toch wel zelfstandig kunnen inzien dat je voor die bocht snelheid zou moeten minderen. Dan hoef je ook niet door de bermen heen.

@joepie wat zijn Berms eigenlijk? Een nieuw soort gras dat je in bermen vind?

Water opvangen is overigens niet de hoofdfunctie van de berm, maar het is wel een nevenfunctie.

29-10-2008
joepie uit Burgum

1 berm, 2 berms of zijn het dan bermen bekende?

29-10-2008
hieper uit De Pomp

Als je de weg niet goed kunt zien (bijv. omdat er geen witte lijnen zijn), dan is dat wel lastig, maar dan moet je dus langzamer rijden.
Er is dan ook geen enkele reden om er witte kantlijnen te plaatsen, want dat heeft alleen maar tot gevolg, dat er harder wordt gereden.
Ook waarschuwingsborden voor scherpe bochten zijn in dit opzicht flauwe kul en werken hardrijden alleen maar in de hand.
Men moet gewoon beter uitkijken en niet harder rijden dan het zicht dit toelaat.

29-10-2008
J-One uit Buitenpost

@ joepie, iemand die op een 80km weg 10km te hard rijd, rijd ook geen 90 in de bebouwde kom. Ok een enkele droeftoeter daargelaten.

Wanneer de weg 60 is, zal het meerendeel zich daar ook aanhouden wat weer vertragend werkt op mensen die wel te hard willen rijden. Op de Trekweg is dit ook met succes ingevoerd. Het merendeel rijdt tussen de 60-70 en echte hardrijders die er vroeger wel waren zie je nog zelden. Idd uitgezonderd die enkele droeftoeters waar geen enkele max snelheid voor geldt.

29-10-2008
hidme uit ergens

Bermen zijn om water op te vangen? Weet de regen dit ook, want er valt toch nog heel veel op de weg.

29-10-2008
truckertje uit Burgum

Op een 80 km weg hoef je niet perse 80 te rijden, je mag ook langzamer. Beetje verkeersinzicht is soms wel handig om in te schatten hoe hard je door een bocht kunt, maar ja, dat heeft niet iedereen.

29-10-2008
frans63 uit Burgum

Vanaf de kant vanuit de richting eastermar richting sumar 100 meter voor de bocht een weg versmalling of slalom aanbrengen om verplicht de snelheid terug te nemen zou een oplossing (kunnen) zijn, het is maar een idee hoor.

29-10-2008
eksteroog uit Eastermar

Frans ,heel mooi gemaild ,maar je moet het bord van 50 of 60 km niet vergeten ,anders kan het hard aankomen

29-10-2008
advertentie

zwitfitter uit Augustinusga

gewoon over op 45 km auto's!!;)

29-10-2008
bierbrouwer uit Drachten

Ik ben het daar niet mee eens bekende.

Zoals ik het beoordelen kan is dit een vervelende situatie die zeker in het donker slecht in te schatten is. Wie verw8 nou dat die berm ernaast zo laag is. Een mens KAN fouten maken, het is aan degene die verantwoordlijk is voor de wegen om die kans zo klein mogelijk te maken en te houden.

Hier ontbreekt wel 1 en ander aan de situatie om die kans te minimaliseren.

30-10-2008
joepie uit Burgum

Als er bijvoorbeeld van die grastegels in die bermgoten geplaatst zouden worden, is de weg zichtbaar breder. Maar dit is meestal maar zo,n 30 à 40 centimeter. Vele bestuurders kunnen de bochten nu dieper insnijden, tot gevolg dat er achter deze strook binnen korte tijd weer zo,n uitgereden goot aan het licht komt. Dus wat is dan het nut ervan??

30-10-2008
iamback uit Buitenpost

joepie uit Burgum: wel zichbaarder joepie. Maar nodigt het verbreeden dan niet uit, tot weer harder rijden. Hoe je het ook went of keert. De chauffeur/coureur is verantwoordelijk voor zijn eigenrijgedrag. Er zijn onstandigheden die een automobilist niet in handen heeft, dat zijn uitzonderingen.

30-10-2008
joepie uit Burgum

Klopt helemaal iamback!

30-10-2008
joepie uit Burgum

Iamback, toch nog een pietluttig foutje in jou reactie. Zie je het zelf ook?? Regel 1.

30-10-2008
suameerder uit Sumar

en deze weg wordt zonder dat er wat aan gedaan wordt straks als de centrale as er eenmaal licht alleen nog maar gevaarlijker met al het verkeer wat daar dan langs moet om naar Eastermar enzo te komen.
Dus gemeente doe er wat aan of moeten er eerst doden vallen voordat jullie er wat aan doen?

30-10-2008
nokko uit Houtigehage

olle bochten binne makkeluk mei 80 te nimmen, ik kom er elke dei 2x del.

30-10-2008
joepie uit Burgum

Ja,mar sumarders binne net sokke beste chauffeurs! En se meie graag eamelje.....................

30-10-2008
frou uit Sumar

Goh joepie, daarom zijn al die ongelukken ook door niet Sumarders veroorzaakt zeker.......

Ik vind het daar ook levensgevaarlijk, er wonen veel kinderen aan deze weg die over moeten steken als ze naar school gaan.

1-11-2008

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan