Account
Logo
Zoeken
14.3 °C

Zaak Vaatstra: 'Dna-onderzoek nodig'

Publicatie: 29 april 2006, 11.55 uur

Reacties

teuvo uit Veenwouden

Iedereen weet wel dat er op één of andere manier iets in de doofpot is gehouden !! Ik hoop dat het hoe en wat nog eens boven water komt !!

29-4-2006
sytske uit Rinsumageest

die 2,7 miljoen ha ze ol fergriemd. hienen ze better wot nuttigs fan dwan kinnen. ik hoop dot ze de dader te pakken kreie.
Gringo

29-4-2006
mies uit Dokkum

is het in de meeste van dit soort afschuwelijke zaken niet zo dat ze grote fouten maken. en hier hebben ze ook of grote fouten gemaakt of inderdaad dingen in de doofpot gedaan.ik hoop voral voor de nabestaanden dat de waarheid een keer boven water komt.als de dader gepakt worden,direct de doodstraf voor al die jaren dat hij nog in vrijheid heeft geleefd en kon doen wat hij wilde.een gevangenisstraf zou hier niet op zijn plek zijn.

29-4-2006
tikeketi uit zwaagwesteinde

helemaal mee ens miep

29-4-2006
advertentie

viking uit Harkema

ze hadden toen gelijk naar het azielzoekerscentrum moeten gaan dan hadden ze hem gelijk gehad,

29-4-2006
mano uit Dokkum

de waarheid boven water halen moet zwaarder wegen dan alles andere, DOEN!!!

29-4-2006
schotel uit Kootstertille

tsjha ik vindt it maar belachelijk hoor...
al die aandacht het is heel erg wat is gebeurd maar moet je horen als je maar achter 1 ras aangaat (donkergekleurde mensen) en niet 1s achter je eigen huidskleur aangaat LET MAAR OP als de echte wordt gepakt is it een blanken....
want als er al donkergekleurde mensen zijn die niet meer durven te winkel in de westrein dat is toch niet meer normaal kom op zeg
kom op zeg het is net wat teuvo zegt er is een fout gemaakt anders was it al lang opgelos

29-4-2006
mummie uit KloosterLidlum

Helemaal mee eens schotel . Laten ze als nog dat groot schalige DNA onderzoek maar doen . Mischien dat er wat uit komt . Kan de familie het eindelijk een keer afsluiten .

29-4-2006
siepkje uit Burgum

Dom gelul,Viking,meteen naar het AZC!Een groot DNA onderzoek en wel nu meteen en iedereen die verhuist,of verhuisd is,ook laten testen.Ik sta achter Schotel.En stel nou,dat een AZCer het zou hebben gedaan,dan nog,kun je niet alle mensen van het AZC over 1 kam scheren,verwacht het onverwachte!

29-4-2006
waldnetfan uit Engwierum

Asielzoekers durven niet meer te winkelen? Nou, mijn kinderen durven niet meer naar de Aldi, omdat daar zoveel asielzoekers zijn! Ze moeten gewoon uitgebreid dna-onderzoek doen, dan zien we wel wie de dader is. De doodstraf ben ik tegen. Dan was die 1e verdachte in de zaak Nienke Kleis nu dood geweest, terwijl hij het niet gedaan had. Nee, zolang ze zulke grote fouten maken, geen doodstraf! De politie moet hun werk eens goed doen, en anders maar ontslag, dat geldt voor andere mensen toch ook?

29-4-2006
siepkje uit Burgum

Nou,waldnetfan,dat is niet best voor jou kinderen,zijn ze bang van de kleuren,of zijn het de vóóroordelen?Of is het de opvoeding?Dat pa en ma,ook bevóóroordeeld zijn en dit overbrengen op hun kinderen,kinderen zijn van natura heus niet bang,voor iemand met een andere huidskleur,dat wordt ze aangeleerd.Je moet eens vanuit die mensen kijken,hoe bang zij waren en misschien nog zijn,dat ze daarom hier zijn,stomme vooroordelen,zo kom je nooit verder!

29-4-2006
kootstertille uit Kootstertille

nou mensne de zaak is al erg genoeg! hoop ech dat ze de dader pakken! en dan mogen ze zn foto wel bekentmaken en zn adres en alles wa privee is zo dat iedfereen weer hoe of waar die van daan komt!

29-4-2006
boppe uit tytsjerk

Kom maar op met die DNA test!
En ik denk maar zo diegene die wiegerd
heeft iets te verbergen,dat heeft misschien niets met de moord temaken maar dan pakje er ook nog even een inbraakje mee ofzo...

29-4-2006
phlox uit Twijzelerheide

Walgelijk dat die Nawijn nu weer wil scoren met deze trieste zaak.
Hij weet natuurlijk dat er niks gevonden zal worden met een DNA-onderzoek (omdat de echte dader toch zal weigeren), zodat er weer meer vingers naar het AZC zullen wijzen, en dat soort dingen is waar zijn partijtje het van moet hebben.

29-4-2006
advertentie

waldnetfan uit Engwierum

siepkje, mijn kinderen zijn pubers, en kinderen pikken overal vooroordelen op, niet alleen van de ouders. Maar mijn middelste is van zijn fiets geslagen, door asielzoekers die dat ontzettend leuk vonden. En de jongste is (samen met een vriend) bedreigd door een groep van 8 donker gekleurde mensen, 's avonds laat. Natuurlijk gebeurd er ook vaak iets met blanken, en bepaalde types lopen ze dan ook met een boog omheen, of ze nu wit of zwart zijn. Door ervaring, niet door aangepraat vooroordeel.

29-4-2006
tilly uit Drogeham

zwart,geel paars of blank dat doet er nu niet toe in mijn ogen....dat de dader wordt gepakt en gestraft das het belangrijkste...al 7 jaar zijn de ouders,familie en vrienden van marianne er op aan het w88 dat de dader wordt gepakt.....sterkte familie in deze weer zo zware dagen voor jullie.....

29-4-2006
paperclip uit Buitenpost

Geen discussies over rassen ed aub,dit lost niets op.
Het gaat erom dat de dader(s) van deze moord gepakt worden.
In eerste instantie voor de familie Vaatstra.
Dat DNA-onderzoek MOET gewoon plaatsvinden.
Wanneer men het daderprofiel goed bekijkt is de kans zeer groot dat deze uit de regio komt en ooit weer in herhaling valt.(De hemel verhoede het).
Ook ik heb in het begin aan het AZC gedacht maar heb intussen mijn twijfels.

29-4-2006
staartmees uit oudwoude

geen gezeik een nieuw dna onderzoek, en dan alles en iedereen kleur of geen kleur het moet.
en nou maar hopen dat de dader gepakt wordt, dan zal de familie Vaatstra eindelijk rust hebben hoop ik

29-4-2006
jokibeer uit Buitenpost

waarom maken ze dit nu bekent , dat er een grootschalig dna onderzoek word gestart . nou kan de dader dit ook lezen en gaat ie mischien wel buiten die 15 km wonen .dan hoor je niet meer bij die 20.ooo mannen waarvan het dna word onderzocht.

29-4-2006
pietersma uit Zwaagwesteinde

Beste mensen, Zullen wij nu eens niet een keer reageren met elkaar. Laten wij ons stil houden uit eerbied voor Marianne en vooral voor de ouders en familie Vaatstra die het deze dagen echt moeilijk hebben.
Al deze reactie's zijn toch niet nodig??
Familie Vaatstra ik leef met u mee, sterkte deze moeilijke dagen.

29-4-2006
theweilt uit Burgum

in de zaak natalie halowee konden ze F16 in zetten om iets te onder zoeken ,maar hier in FRIESLAND kan een groot schalijk DNA niet kost te veel, ik hoop dat ze de bevolking van toen een DNA test laten doen van 30 km in de omtrek.

29-4-2006
justina uit Twijzel

Dat er fouten zijn gemaakt, dat wisten we allang, maar ik hoop, dat ze door een grootschalig DNA onderzoek, nu eindelijk de dader gaan pakken. Maar in deze moeilijke dagen ben in gedachten bij de familie van Mariannne. Veel sterkte!

29-4-2006
mouse uit kollum

Ik hoop dat ze nu eens echt de moordenaar oppakken, dat dna onderzoek onder de bevolking hadden ze gelijk moeten doen.
Nu lees ik op teletekst dat de dader misschien ook wel een politieman is.
Het klopt toch ook niet dat een aantal politiemannen geen dna af wilden staan?

29-4-2006
viking uit Harkema

de dader zit allang weer in zijn land waar hij weg komt.

29-4-2006
phlox uit Twijzelerheide

Daar ga je alweer: omdat een paar (politie)mensen weigeren DNA af te staan, zijn ze meteen verdacht.
Misschien dat juist poliemensen goed weten hoeveel fouten er nog kunnen worden gemaakt met DNA-onderzoek (Deventer moordzaak) en daarom weigeren.

29-4-2006
waldnetfan uit Engwierum

Stil houden, pietersma?? wat heeft de familie Vaatstra daaraan? Wordt de dader dan eerder gepakt? De familie heeft veel meer aan steunbetuigingen. En ik ben voor een groot dna-onderzoek. Ze moeten alle mogelijkheden gebruiken om de dader te pakken, dna-onderzoek, maar ook andere sporen helemaal opnieuw uitpluizen, door politiemensen die er nog niet eerder mee bezig geweest zijn. Die moeten gewoon weer bij het begin beginnen. Een nieuw, compleet en grondig onderzoek!

29-4-2006
kip uit twheide

ja plox,met zulke gedachten als jij hebt komt er ook geen oplossing.

29-4-2006
paperclip uit Buitenpost

jokibeer,nooit gehoord van bevolkingsregister?
de mensen die ten tijde van de moord woonachtig waren in de straal van 15 km rond de vindplaats worden dan opgeroepen.
Ook al is iemand bijvoorbeeld vorig jaar naar Australie verhuisd ofzo dan nog moet diegene DNA afstaan.Dus nu verhuizen ofzo maakt niets uit.

29-4-2006
okki uit jubbega

Die gast die het op zijn geweten heeft die heeft er goed over nagedacht. Vroeg of laat valt ie door de mand. En hoe meer er gepraat wordt hoe beter.

30-4-2006
siepkje uit Burgum

Daar heb je gelijk in paperclip,maar er zijn er ook nog mensen,die tijdelijk hier woonden of op visite waren,die kan je al niet natrekken,alleen maar als ze gezien zijn,door getuigen,natuurlijk,maar dan moeten die wel praten.

30-4-2006
whiteroses uit Kollum

ik wil de fam vaatstra een hart onder de riem steken
het is voor hun al moeiljk genoeg ,een dochter op deze manier verliezen
en dan nu al die walgelijke reackties ,hebben jullie dan geen inlevings gevoel ?
fouten zijn er gemaakt en dat de zaak nog niet is opgelost is inmens triest
waarom van te voren oordelen ,wacht het eerst eens af

30-4-2006
mieke uit Drachten

Ze moeten meer doen met dna onderzoeken.
Voor mij part nemen ze bij heel nederland dna af stoppen die in een dna-bank.
Dan worden er sneller misdrijven opgelost,dna is identiek,komt heel zelden voor dat er iemand zelfde dna heeft.
Wil de familie vaatstra weer veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd! En hopelijk krijgen ze na zo lange tijd alsnog de dader te pakken!

30-4-2006
jokibeer uit Buitenpost

oke paperclip niet aan gedacht ook geen verstand van maar dit was m,n eerste gedachte hierbij .

30-4-2006
pruttegier uit Kollum

Familie Vaatstra veel sterkte,ik vind DNA test voor iedereen in heel Nederland verplicht! Mede doordat je mischien hierdoor ernstige misdrijven kunt oplossen.Wie niets te verbergen heeft kan toch bijna niet weigeren.Goed dat het weer in het Landelijk nieuws is!! Hoe meer bekendheid hoe beter.....

30-4-2006
a4 uit dokkum

het is weer eens rond 30 april en dan moet het weer zo nodig.
Mensen laat het rusten de dader komt waarschijnlijk toch niet meer boven water.
betrokkenheid via de media uitspreken is geen kunst het is belangrijker de familie persoonlijk te steunen en er te zijn voor hen

30-4-2006
brc uit valom

Het is zo jammer dat er onderscheid word gemaakt met een dna test.
Maar niet iedereen van het AZC testen omdat er dan teveel commotie zal ontstaan onder de bevolking.
Maar geen agentjes testen omdat dat onze eigen mensen zijn.
Geen onderscheid maken, nooit!!

30-4-2006
blondvrouwtje uit Kootstertille

rust,wat is rust als je een kind verliest krijg je nooit meer rust.

30-4-2006
mieke uit Drachten

Helemaal mee eens blondvrouwtje.
Zolang de dader niet is gepakt kun je het hoofdstuk nooit afsluiten!

30-4-2006
paperclip uit Buitenpost

a4,De familie zal NOOIT rust krijgen zolang de moordenaar nog vrij rondloopt.
Ik hoop voor je dat je nooit iets soortgelijks mee gaat maken (moord,verdwijning enz. van een familielid oid) want dan zul je spijt krijgen dat je de zin "mensen laat het rusten"gebruikt hebt.
Het is waarschijnlijk goed bedoeld van je, maar je trapt met deze opmerking veel mensen op het hart.

30-4-2006
advertentie

fryskfamke uit Fryslan

Tja idd paperclip!!! De familie wil ook graag dat de dader gepakt word,en na 7 jaar...word dat ook wel tijd dacht ik zo!!

30-4-2006
ikku uit hjirre

toevallig net voor koninginedag dat zoiets weer in de telegraaf komt.en als je de mensen die er verstand van hebben hoort een storm in een glas water even de zaak onder de aandacht brengen(opruien)en mischien valse hoop geven.doe het nou een goed,en pak alles aan om de zaak op te lossen en gan iet telkens valse hoop geven.als je bovenstaande dingen leest iedereen heeft een mening en dat mag maar er is er maar een die weet hoe het zit,en das de dader!!

30-4-2006
ikkehier uit Damwoude

wat wilde ik graag voor de familie dat er een einde kwam aan deze kwelling ik moet er niet aan denken hoe ze hun moeten voelen dus ik zou zeggen alles eraan doen het zal je kind maar zijn

30-4-2006
30uke uit Kollum

Destijds heb ik DNA afgestaan. Het afnemen ging snel en de uitslag was snel binnen. Ik weet dat aan de hand van DNA een betrouwbare voorspelling gedaan kan worden omtrent de etnische achtergrond van de (mogelijke) dader. Mag dit wettelijk al zo ingezet worden? Tijdens studie (ergens in 2000 ) mocht dat nog niet. Hiermee kun je complete groepen uitsluiten (zoals bewoners van het toenmalige AZC). De dader zou heel goed een streek/dorpsbewoner kunnnen zijn! Kom maar op met dat onderzoek!!!

30-4-2006
30uke uit Kollum

Het is dus al bekend dat het niet om een Aziatisch of Negroide type gaat: "Uit aangetroffen sperma is bekend dat hij niet gesteriliseerd was. Uit aangetroffen haar blijkt dat hij in ieder geval geen Aziatisch of Negroïde type mens is, maar een blanke. Niet per se van origine uit Nederland afkomstig." Bron: www.peterrdevries.nl

30-4-2006
dereadehulk uit Hurdegaryp

De reden dat de politie niet direct naar het AZC is toegestapt is simpelweg omdat men bang was voor represailles. Was de dader gepakt, en was gebleken dat hij uit het AZC kwam, dan had heel De Westreen de rotzooi bij het AZC platgewalst. En waarom is het discriminatie om te denken dat een buitenlander het heeft gedaan als haar lichaam wordt gevonden op een hangplaats voor AZC-ers ? De dader vinden ze nooit weer, die zit allang weer in z`n eigen land zonder enig spoor...

30-4-2006
drank uit Rottevalle

Wat mij betreft nemen ze van iedereen bij de geboorte gelijk het DNA-profiel mee. Iedereen staat toch wat bloed af bij de hielprik. Wanneer je dan ook van alle immigranten een DNA-profiel maakt dan hoeft er nooit weer zo'n discussie te ontstaan zoals er nu is.
Bij moordzaken mogen ze van mij gebruik maken van zo'n databank. Zeker wanneer er duidelijke sporen zoals sperma aan wezig zijn.
Moet trouwens nu nog zien of dit onderzoek er werkelijk komt. Lijkt mij verkiezingspropaganda?

30-4-2006
dan uit zwaagwesteinde

voor mijn gevoel probeert een hogere hand van alles tegen te houden ik heb hier een raar gevoel over van het begin af aan sorry (het is maar een gevoel)

30-4-2006
rumoost uit Surhuisterveen

Het had maar eens iemand van ons Koningshuis moeten zijn, of een dochter van een minister, dan was er niets in de doofpot gestopt, en hadden ze de dader al lang gehad.

1-5-2006
sape uit Zwaagwesteinde

Allereerst wil ik naar de familie Vaatstra aangeven dat de datum van vandaag bij veel mensen in het geheugen gegrift staat en de gebeurtenis van 7 jaar geleden NOOIT zullen vergeten. Op het moment dat ik dit intik schijnt de zon, de vogels zingen, maar 1 mei is en blijft een zwarte dag, in de eerste plaats voor de familie, maar ook voor mij! Dat onderzoek MOET er komen! En politiek voordeel voor de heer Nawijn? Het zij zo! Als hierdoor de dader gepakt wordt mag ie voor mij min. president worden!

1-5-2006
siepkje uit Burgum

Inderdaad,hij trekt het zich aan en maakt er werk van,zulke kamerleden,moesten er meer zijn.En Tneim,daar heb je gelijk aan en zelfs de topcriminelen,worden hier beschermd,vanwege de liquidaties,onder hen,maar zij zijn niet onschuldig en dit lieve meisje wel,familie Vaatstra,sterkte!

1-5-2006
uit 't fean

ik vind een dna test in heel nl en niemand die kan weigeren en geen onderscheid in ras gewoon iedereen testen en als de dader dan gevonden is en er is echt geen twijfel meer mogelijk meteen de doodstraf geven

1-5-2006
heidepiek uit Twijzelerheide

Er zijn ook wel burgers die een dna test hebben geweigerd,laten ze die dan gewoon lopen als ze niet willen ?
Ze moesten die dan ook behandelen als verdachten net zoals politiemensen die weigeren...mensen die niet mee willen werken moeten toch ook beschouwd worden als verdachten ??
Heel erg veel sterkte voor de familie.

1-5-2006
bekje uit Kootstertille

Er is opzettelijk gewacht tot de gemoederen bezakt waren, de dader zich in alle rust uit de voeten kon maken en de mensen het misschien vergeten zouden zijn. Maar een voorval als dit valt niet te vergeten!!! Er word teveel naar de verkeerde kant gewezen, iemand die zo sporen kan uitwissen moet bekend zijn met onderzoekprocedures. Wat kun je beter doen als de zaak in de doofpot te stoppen als het om eigen mensen gaat. Heel NL DNA!! Niemand uitzonderen, mannen, vrouwen en kinderen t/m 15 jaar.

1-5-2006
miej uit Harkema

al deze reacties..en dan zeuren over vooroordelen..
Mensen toch..discusseer nou niet zo, dit helpt echt niet..
Fam Vaatstra veel sterkte in deze moeilijke tijd..

1-5-2006
steffanie uit Zwaagwesteinde

Ik wil de familie veel sterkte weer toewensen in deze dagen. En ik vind dat het juist goed is van die DNA onderzoek, en ja alle mannen moeten er aan mee werken ook de politie en de andere hogere mannen. Niet alleen de burgers. Zou niet best zijn als het een van de politie is wie kun je dan nog vertrouwen. Ik hoop voor de familie maar ook voor de anderen dat ze de dader mogen vinden en opsluiten dan heeft iedereen weer rust.

1-5-2006
vectra uit harkema

zo is het readehulk!!

1-5-2006
josje uit Damwoude

een ieder die niet mee wil moet verplicht worden ik hoop dat de dader gepakt word en de familie ook eens een boek kan sluiten. wij horen het nu weer even maar zei pakken er dag en nacht mee,ze moeten ook de mensen zoeken die de laatste jaren zijn verhuist. en de politie niet mee willen werken moeten zei nu het voorbeeld geven,dat ze hun niet schamen tegenover deze familie.

1-5-2006
tilstar uit Kootstertille

Sorry dat ik het zeg, maar als ze de dader pakken hoop ik dat het iemand uit eigen dorp is. Iedere keer de mensen uit het AZC beschuldigen, zonder enig bewijs is echt typisch iets voor De Westreen e.o. Ik hoop echt dat het iemand uit haar buurt is geweest, dan ben je die rottige vooroordelen kwijt. En mogen er wel heel wat sorry's en steunbetuigingen naar het AZC.

2-5-2006
breitwand uit Anjum

Ik wil niet in details treden maar zoals de moord is gepleegd wijst de dader niet naar een europeaan.Dus dan ook geen Fries zou je zeggen.Ik ben ook geen voorstander van vooroordelen maar het is in dit geval geen wonder dat het gebeurd.
Als men meteen naar het a.z.c. was gegaan
had dat ook veel twijfels weggenomen.
Alles is onderzocht behalve het a.z.c.
terwijl daar alle reden voor was immers
ze was toch bedreigd door één der bewoners.Dat is toch vreemd dat men daar niet op reageert.

2-5-2006
advertentie

nreap uit regio

Het tegenhouden van een grootschalig DNA onderzoek is een politiek besluit. Het mogelijk maken van zo'n onderzoek zal ook een politiek besluit zijn. De enige weg om dat voor elkaar te krijgen is via de politiek. Derhalve een goed initiatief. Ik wens Nawijn en Akerboom, de initiators langs deze weg veel succes. Familie Vaatstra in gedachten zijn we bij u!

3-5-2006
nreap uit regio

Stuur een email naar minister Donner van Justitie met een persoonlijke oproep aan hem om dit grootschalige DNA onderzoek mogelijk te maken.
vragenaanministerdonner@minjus.nl

3-5-2006

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan