Loswal Burgum afgezet voor stenen
Publicatie: 7 oktober 2005, 14.00 uur
Reacties
Werom net mei dat skip of een zee-waardig skip troch nei lauwers-eag.
Of selfs nei skiermunseag.
@gp500 ik had ongeveer dezelfde gedachten, maar ik denk dat dat te goedkoop is.
Een project moet echt duur zijn om indruk te maken.
Dat slat nergens op 3/4.
Ik freagje 't my echt ôf.
Waldnet, sa iets falt een journalist toch ek op.
de frachtriders mar seure oer de djoere diesel, mar sok unnoazel ferfier litte se net graech sjitte. En Peijs mar roppe dat der mear oer it wetter moat en minder oer de dyk. Hat se sels in putsje, moat se it goeie foarbyld ek jaan.
@gp500 ik was het helemaal eens met je reactie van 14:43 uur, maar in je reactie van 16:18 uur val je me hierop aan.
Was mijn conclusie soms niet goed en vraag me daarom af of jij een betere conclusie hebt.
De reden van het zo te vervoeren zal de volgende zijn:via het wad of het Reitdiep zijn de schepen aan max. diepgang gebonden cq.afmetingen.via het PMG kanaal kunnen wij met max.110m lengte en 11.45 breedte en 3.20 diepgang hier komen,dus maximale benutting van onze tonnage,daarbij is het voor de transportbedrijven een mooie bijkomstigheid,toch?levert toch altijd extra werk op,dus inkomsten en een stukje werkgelegenheid.
Bedankt skipper.
Sa iets hy ik al yn de holle.
Oars doche se 't ek net.
@kûken25, werom bist hjir dan.
Sjoch dan fijn yn de rânested.
akelige wachttiid fan 30 min.
@gp500 en @skipper volgens mij ligt zowel Schiermonnikoog en ook België aan de Noordzee.
Of de stenen, zoals @skipper noemt, met schepen met een lengte van 110m, 11,45m breedte en een diepgang van 3,20m heb ik niet gecontroleerd, maar dat er geen goedkopere oplossing is moet ik echt betwijfelen.
ja ok 3/4 belgie ligt aan de noordzee, al gekeken waar de maas ligt??? heb 23 jaar terug op een schip gezeten waarmee we zout vervoerden van delfzijl naar antwerpen en kwaadmechelen, en dan leeg naar de maas ,stenen laden voor de akzo in delfzijl,zie de atlas, daarbij is dit vervoer nog altijd goedkoper,sla de statestieken er maar op na per ton/km. en zijn we op dit moment onderhevig aan een enorme schaalvergroting in de binnenvaart dat het niet anders als zo.
@skipper de kosten van de keien van België naar Schiermonnikoog zijn niet alleen bepaald door de prijs per ton/km van de binnenvaart maar volgens mij wordt deze aanzienlijk verhoogd door de keien in Burgum over te laden op vrachtauto's om dan bij Lauwersoog de weg per boot te moeten vervolgen.
Dit lijkt me erg omslachtig en duur.
nee ook dat heb je mis.als je met een schip naar lauwersoog gaat kun je max.600 ton meenemen.dan moet je al een vergunning aanvragen bij de prov.groningen omdat je met een buitenmaats schip op een vaarwater komt waar het schip te groot voor is,die krijg je op de gaarkeukensluis,en is geldig tot zoutkamp.leeg kun je over het wad terug.maar een schip van 2000 tot 3000 ton gelijk lossen en met kippers van burgum is goedkoper,want dat wordt aangenomen als 1 grote partij en je hebt minder schepen.
3/4 zal je nog wat zeggen;een reis Beez(maas) naar Burgum gaat voor ongeveer 5,75 € per ton. We nemen gemiddeld 2200 ton mee dan maak je een vracht van 12.650€ . ik neem aan dat je weet wat een liter gasolie aan de pomp kost? wij verstoken op zo'n reis 3000 liter dan gaat je personeels kosten er nog af en de verzekeringen je evt. meerkosten,en niet te vergeten je havengeld voor de gemeente Tytsjerksteradiel gaat er ook nog af, per ton ,en we liggen dan in provinciale vaarwater.
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan