4,3 °C

Friesland heeft tekort aan openbare laadpalen

do 28 januari 2021 12.31 uur

LEEUWARDEN -

Er zitten een hoop voordelen aan elektrisch rijden, waaronder lage kosten per kilometer. Elektrisch rijden neemt ook enorm toe in populairiteit. Echter blijkt uit een onderzoek van Vattenval dat je met een elektrische auto het slechtst af bent in Friesland. Ondanks dat Nederland de grootste laaddichtheid van Europa heeft, kan het in Friesland dus nog behelpen zijn als je bent aangewezen op publieke laadpalen.

Laadpunten per gemeente

Het aantal laadpunten per gemeente ligt in Friesland een stuk lager dan in andere Nederlandse provincies. Hierdoor ligt het aantal inwoners per laadpaal vanzelfsprekend een stuk hoger. Ook moet je in Friesland gemiddeld het verste lopen naar een laadpaal. De gemiddelde loopafstand naar een laadpaal is 325 meter, terwijl het landelijke gemiddelde 262 meter is.

Leeuwarden & Terschelling

Er zijn wel uitzonderingen: Leeuwarden telde in 2020 ongeveer 117 laadpalen en Terschelling zo’n 100. Dit laatste is opvallend, want in Terschelling zijn geen elektrische auto’s geregistreerd. En meet je het aantal laadpalen af tegen het aantal huishoudens? Dan scoort Terschelling zelfs het beste van alle Nederlandse gemeentes, met 25 huishouden per laadpaal.

Weinig aanvraag opties

Naast weinig laadpunten per gemeente, zijn er in Friesland ook relatief weinig gemeenten die inwoners de mogelijkheid bieden om een openbare laadpaal aan te vragen. In 2020 deed slechts 28 procent van de gemeenten dit, wat van alle Nederlandse provincies het laagste percentages is. Landelijk ligt dit percentage namelijk op 79 procent. Aanvragen van openbare laadpalen gebeurt vaak via de website van gemeenten.

Toekomstplannen

Er is in Friesland dus nog een hoop winst te behalen als het op openbare laadpalen aankomt. Daarom heeft de provincie een aantal doelen gesteld voor 2030. Zo moet er in 2030 op iedere 10 Friezen één laadpaal zijn. Ook is er een akkoord getekend dat voorschrijft om in 2030 zo’n 67.000 laadpalen in de provincie te hebben. Hiervoor krijgt Friesland 585.000 van het Rijk, zodat deze samen met de Friese gemeenten meer laadpalen kan realiseren. De verwachting is dus dat Friesland een inhaalslag gaat maken, waardoor je er in de toekomst ook als elektrische rijder goed uit de voeten kan.

Thuis je auto opladen

Wil je niet wachten tot 2030 met elektrisch rijden en heb je ruimte om je auto op eigen terrein te parkeren? Dan is het slim om zelf in een laadpaal te investeren. Je kunt dan altijd met een volle accu van huis gaan, waardoor je geen rekening hoeft te houden met openbare laadpunten op je route. Bovendien blijf je hier profijt van hebben, ook wanneer er in de toekomst wel meer openbare laadpunten in Friesland zijn. Laden met een laadpaal thuis is namelijk een stuk voordeliger dan openbaar laden. Met thuisladen ben je ongeveer tussen de 21 en 35 cent per kWh kwijt, terwijl je met openbaar laden al snel tussen de 30 en 59 cent per kWh betaalt! Ook scheelt het je tijd, omdat je geen tijd verliest met het zorgvuldig plannen van je route en je je auto 's nachts kunt opladen. Je hoeft dus geen ommetjes te maken naar openbare laadpunten, waar je ook nog de kans loopt om in de rij te moeten wachten op je beurt.

 

Regionaal nieuws

4,3 °C

9 inbraken

10 inbraken

Nieuwste items
Meest gelezen
5 jaar geleden
10 jaar
15 jaar
Maak de kubus - steentje voor steentje - kleiner tot er niets overblijft.

Of speel iets anders op WâldNet Games.