Gedupeerde uit Nijega voert strijd tegen bank
NIJEGA - Nadat ze door een foute overschrijving 15.100 euro verloor, is Tineke Admiraal uit Nijega een strijd begonnen tegen de banken. "De ING voert alle betalingsopdrachten uit aan de hand van alleen het rekeningnummer, ongeacht de door de klant opgegeven tenaamstelling. Er vindt dus geen naam/nummer-controle plaats." zo vindt Tineke Admiraal. Zij werd in januari voor ruim 15.000 euro gedupeerd omdat ze het rekeningnummer niet juist ingevuld.
Tineke Admiraal maakte in januari 2013 per abuis 15.100 euro over van hun ING-rekening op het contractnummer van hun krediet bij Interbank. Dit nummer van 9 cijfers blijkt gelijk te zijn aan een ING-rekeningnummer van een vrouw uit Brabant. De ingevulde 'naam' blijkt op het afschrift doorgeschoven naar ‘mededelingen’ en de ING heeft eigenhandig de naam van de rekeninghouder ingevuld. "Het gekke is, dat het verplicht is een naam in te vullen, waardoor de gebruiker het valse gevoel van veiligheid krijgt. ING doet dus ook bij interne overschrijvingen geen controle." aldus Tineke Admiraal. "Ook blijkt de hoogte van het bedrag geen reden te zijn voor extra aandacht."
De ontvanger van de 15.100 euro heeft alle centen uitgegeven en staat onder bewind. Daardoor kan Tineke Admiraal fluiten naar haar geld. De ING liet haar weten dat ze zich niet verantwoordelijk voelen. Ze vertelden haar: "Het staat in de voorwaarden dat wij niet hoeven te controleren op naam – nummer." Om de banken toch duidelijk te maken dat het probleem bestaat
De gedeputeerden hopen met een Facebook-actie dit probleem onder de aandacht te brengen en zo nodig hun juridische procedure voor te zetten, om er voor te zorgen dat er uitgevoerd wordt wat klanten allemaal zo logisch vinden; naam - nummer controle. Om de strijd te kunnen voeren is Tineke Admiraal een actie op Facebook begonnen.
Heb je een tip? WhatsApp!
Stuur je bericht, foto of video via:
+31638400733 of via de tiplijn