Zorg over elektrische auto’s in parkeergarages Drachten
Publicatie: woensdag 22 januari
Reacties

Dat antwoord is simpel dus, gewoon kiezen voor veiligheid. En die dingen buiten laten parkeren. Als daar dan brand is kan er ook niks meer uit met wat pech.




haha weer iemand die schreeuwt als een kip zonder kop.
Vroeger hadden we geeneens auto's, jij gaat toch ook niet op je paard boodschappen doen ofwel soms?
en vroeger hadden ze ook geen elektriciteit, jij loopt thuis toch ook niet met een olielampje?
Tijden veranderen, zal niet altijd goed gaan maar het gebeurt toch.
En hoe vaak is bij een woningbrand niet elektriciteit de oorzaak? zullen we dan de huizen maar niet meer voorzien van stroom??


Elders mag je met LPG ook niet parkeergarages in, vanwege brandgevaar. Kan dus ook voor accu-auto's geregeld worden toch?
En wethouder kan wel zeggen gebouwd op brand, maar de ene brand is de andere niet. Bij accu brand komt meer en langer hitte vrij plus een grote hoeveelheid giftige gassen.
Wethouder iets met klok en klepel. Maar dat zijn we wel gewend aan de G.Boelensstraat.



Je ziet de comments al van verre aankomen: "Elektrisch rijden doen we op de kermis" of "lekker buiten laten"...
De mythe dat alle EVs in brand vliegen ligt aan die onzinnige E scooters en fatbikes die we met zn allen uit China halen. Deze accus hebben geen EU keurmerk en zijn vaak slecht in elkaar gezet.
Onderzoek wijst uit dat er 'maar' 4 branden per 100.000 EVs zijn, tegenover 68 per 100.000 voor brandstofmotoren. (MSB, 2022).
Laden vormt wel een risico in de zin van onblusbaarheid. Tijdens het laden zijn de cellen in gebruik, en mochten ze dan toch vlam vatten zijn ze bijna niet te blussen. Oplossing: gewoon niet laden in een garage.
Voordat ik voor linkse EV rijder uitgemaakt ga worden: Heb altijd benzine gereden, en ga mijn motor die op benzine loopt ook niet wegdoen. Maar mensen die onzin en claims zonder bewijs doen moeten zich eerst eens inlezen.


Beetster.
En jij claimt dat een EU Keurmerk zaligmakend is?
Houd je zelf toch niet langer voor de gek met de jouw voorgekauwde cijfers!
Eerst inlezen maar dan wel in de zelfde propaganda lectuur als waar jij je hebt ingelezen zeker?
En jij rijd ook alleen maar electrisch omdat jouw baas daar subsidie voor krijgt?






Donkerwite Pyt; Ik geloof dat u niet goed gelezen heeft. U beticht mij van het rijden van een EV voor de subsidie, terwijl er onder mijn bericht een duidelijke disclaimer staat dat ik nog in een brandstofauto rond tuf. Sterker nog, ik heb een benzine auto, een diesel auto en een motor op benzine op het erf staan. Zelfs mijn fiets is niet elektrisch!
Daarnaast roept u dat het door mij genoemde onderzoek propaganda is. Deze onderzoeken zijn positief door de peer review heen gekomen en zijn onderzocht door onafhankelijke instanties zonder een financiële agenda. Mocht u gelijkwaardige onderzoeken en papers kunnen vinden, zal ik die met alle plezier inzien.


Een elektrische auto kun je opdezelfde manier blussen als een gewone auto, niks meer niks minder. ALLEEN als het accupakket brand met een Thermal runaway is deze moeilijker te blussen (alleen onderdompelen), alleen dit is niet altijd het geval...
Beide keren is het blussen van een auto in een parkeergarage een probleem en niet optimaal, beide keren kun je er niet met een brandweer auto naar binnen etc. Brandweer Fryslan moet meer inspelen op dit soort branden, speciale blusdekens over de auto heen, auto op een speciale (robot) transporter laden en naar buiten rijden en daar afblussen/onderdompelen. Dit zou een specialisatie kunnen zijn net zoals drones, OVRT etc.


Leuk bedacht, maar als een voertuig in de brand staat brand meestal niet alleen de spiegel af.. er is bij een elektrische auto altijd kans dat bij bijvoorbeeld een brand of een ongeval het accupakket ook de sjaak is.
Als Brandweer Fryslan ga je daar niet een robot voor aanschaffen op een potentieel incident in een kelder, dat is water naar de zee dragen en totale verspilling/waanzin. Je kan niet elk incident maar dichttimmeren door daar middelen tegenover te zetten.
Blusdekens zijn leuk, maar dan moet je alsnog die garage in (waar het gevaar dus al is) bij een beginnende brand heel leuk (misschien) maar verder niet toepasbaar.
Beter dus gewoon elektrische voertuigen niet in de garage laten stallen, dat is de makkelijkste en korste oplossing.


Er zijn al bergers met zulke robots, dan kan de brandweer ook zulke robots aanschaffen (zoals ik zei, specialisatie dus niet elke kazerne hoeft 1, net zoals drone team). Is eigenlijk soort pallet wagen met een motor die je met afstandsbediening kan bedienen.
Als je wilt blussen of blusdeken, beide keren moet je de garage in, en met blusdeken heb je sneller de vlammen (tijdelijk) er af. Zijn al genoeg onderzoeken na gedaan. Ook diesel en benzine auto’s kunnen in de fik vliegen, en nogmaals alleen als het accu pakket mee doet is een elektrische auto moeilijk te blussen….


En welke berger hier in het noorden is dat? juist, geen enkele.. En dan nog, ookal was die er wel.. welke berger/of hulpdienst gaat een brandende auto verplaatsen, geen enkele inderdaad dat is namelijk levensgevaarlijk.
Net als een blusdeken voor auto's, die nog helemaal niet op de markt is maar alleen getest word.



Maar bij de bouw is rekening gehouden met branden, aldus Le Roy.
Klopt maar niet van een EV auto die veel langer en dus heter word . Het beton is daar niet op berekent. Tenzij toegevoegd vaan staal- of polypropyleenvezels in een betonmengsel minimaliseert de mate van afbrokkeling door brand en verbetert zo de brandwerendheid van elk betonelement. Wat toen bij de bouw nog geen sprake van was.






En er is al een electriciteits tekort


Overdreven sensatie en voornamelijk door onkunde.
Eerst moet je weten dat accubranden bij EV zeeeer zeldzaam zijn, met olie en brandstof doordrenkte auto's branden veeeel vaker en daar zijn er ook nog meer van.
Een EV is vooral te blussen door de onderkant van de auto langdurig af te koelen.
Spoelkop onder de auto leggen en wachten.
Bij brandstof auto's moet je om veel meer letten zoals LPG tanks, brandstof die weglekt en de vlam meeneemt.


Gewoon naast de drachstervaart parkeren kunnen ze hij brand zo met de shovel in het kanaal worden gegooid .


Naar aanleiding van een uitzending van BNN VARA Grote zorgen over ondergronds laden elektrische auto’s vanwege brandgevaar
22-02-2020 en reactie regering,
Helaas zijn er in deze uitzending twee belangrijke risico's door de onderzoekers en de bagatelliserende brandweer woordvoerder niet belicht. Er zijn in den lande ook nog parkeergarages onder winkelcentra waarvan bij calamiteiten automatisch de rolluiken van in en uitrit automatisch sluiten en de toegangen naar de winkels erboven zijn voorzien van automatische schuifdeuren welke het niet meer doen bij stroomuitval. Dus mogelijke slachtoffers kunnen er dan niet uit en de brandweer kan er dan niet in. Ook de suggestie de laadpalen bij de ingang te plaatsen is belachelijk omdat bij brand deze mogelijke uitgang dan geen vluchtweg meer kan zijn. Dat die brandweer woordvoerder zich schaamteloos alleen uitspreekt op aannames rechtvaardigt dan ook deze aanname, " het zal wel een VVD' er zijn". Hier buiten om geld dat in de laadvoorschriften voor de accu's van boosters, scootmobielen en elektrische (driewiel) fietsen waarvan de gebruikers nu niet echt snel ter been zijn keihard staat dat zij niet buiten mogen worden geladen.


Als dat gaande is in een parkeergarage, waar de brandweer lastig bij de EV kan komen, heeft dat soms verregaande gevolgen. Het is al moeilijk blussen en een elektrische auto in een natte container plaatsen in een parkeergarage is helemaal onmogelijk.
In Zuid-Korea is de discussie over het parkeren van een elektrische auto in een parkeergarage opgelaaid na een grote EV-brand in een parkeergarage. In de hoofdstad Seoel was de brandweer maar liefst acht uur zoet om het vuur te doven van een elektrische auto in een parkeergarage. Niet alleen de EV vloog in de hens, ook 140 andere auto’s raakten beschadigd door de brand. Boven de parkeergarage zat een wooncomplex, 200 woningen zijn tijdelijk onbewoonbaar verklaard.

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan