Dit is de meest onveilige gemeente (voor verkeer) in Friesland
Publicatie: dinsdag 14 januari
Reacties

Dat verbaasd me weinig. Als je ziet hoe die lui van de gemeente drachten ingericht hebben blijft dat de komende jaren ook nog wel even zo.


Volgende aflevering NPO televisieprogramma "Gevaarlijkste wegen van de wereld" is op de Waldwei.


Verbaasd me niets
Smalle wegen overal de fietsers op de weg omdat de fietspaden er niet meer zijn .rotondes waarbij je achterstevoren in de auto moet zitten om uit te kijken of er geen fiets aankomt .veel plaatsen slecht verlicht of geen verlichting .onverwachte betonblokken op donkere onverlichte plek neer zetten .enz enz .



Gefeliciteerd gemeente Smallingerland eindelijk prijs met je klote weg inrichting ik noem vogelzang,torenstraat,kruising de kaden en niet te vergeten rotonde bij de lawei, onze gemeente heeft er een handje van om de zwakkere in het verkeer te gebruiken om automobilisten af te remmen door ze letterlijk voor de bus te gooien om alles zo onoverzichtelijk mogelijk te maken en maar hopen dat het goed gaat een als het dan toch eens mis gaat ben je als automobilist bijna altijd schuldig en de gemeente wast zijn handen in onschuld, nou dat verdient echt de hoofdprijs en die kregen ze dus nu.
En nu ben ik zeer nieuwsgierig of ze er ook iets mee gaan doen en dan bedoel ik dus niet een feestje vieren en champagne drinken.



Toch is de praktijk weerbarstiger: in Zaandam was een race-weg, waar van alles is geprobeerd: drempels, wegversmallingen, rotondes.
Na heel verl gekrakeel is ook ingevoerd bij de wegversmallingen , dat fietsers, brommers en scooters de versmalling werden ingestuurd. Heel veel gedoe hier omheen, herkenbaar?
Toch werkte het prima en ging de snelheid drastisch omlaag en het aantal ongelukken idem dito. Automobolisten remden nu wel af, want ....... risico-aansprakelijkheid!
Zo ook achter CS in Amsterdam (maar dan zonder auto's ) ging het uiteindelijk veel beter.




Ik verwacht dat de gemeente nog meer shared space gaat invoeren, fietspaden opheffen en nog meer rotondes met 2 op, 1 af. Handhaving op snelheid, verlichting en spookfietsen zal worden verminderd.


Nog een recent voorbeeld van de onkunde van de verkeersambtenaren. De situatie op de T-splitsing Leerlooierstraat met de Oliemolenstraat. Dit lijkt een uitrit, maar is een gewone zijstraat waar rechts voorrang heeft. Je kunt dus wachten op de ongelukken daar.


Waarom verbaasd mij dat niet, Smallingerland op 1. Ik heb vroeger mijn rijbewijs in Leeuwarden nog behaald. Daar gold voor, als je daar slaagt, kan je overal in de wereld veilig rijden. Maar ook met een dergelijk rijbewijs, is Drachten er niet overzichtelijker op geworden. Mensen lopen veelal in donkere kleren, tegen een overwegend donker straatbeeld, waarbij de verlichting bij wegovergang inmiddels dimlicht mag heten, en je dus de overstekende mens pas heel laat ziet.
En dan nog het drama dat alle fietspaden in en om het centrum verdwijnen. Op de fiets kom ik er niet meer, veel te gevaarlijk. Dus kind in de auto en zo naar school. En dan de hoeveelheid fietsers die er wel zijn, en van alle kanten komen, is.p.v. de rotonde enkel met de klok mee, of 1 richtingsverkeer op de fietsstroken. Bv op de kruising van Leidijk Splitting had makkelijk een rotonde aangelegd kunnen worden, de ruimte is er wel. Maar men koos voor kris kras overal verkeer vandaan. Geen wonder dat er met regelmaat eentje platgereden wordt. Het lijkt wel of men te veel ideaal plaatjes in het hoofd heeft, maar vergeet dat mensen niet reageren volgens die ideaal plaatjes. Daardoor krijg je bv olifantpaadjes, in dit geval, plaats nr. 1 in ongevallen, waarbij de meesten ongetwijfeld niet geregistreerd staan, omdat men het onderling afhandelt.










allemaal flauwekul praat hiero , als iedereen oplet niet met de telefoon knoeit zijn of haar hoofd er bij houd is er niks aan de hand knipperlichten op tijd gebruiken rustig rijden en geen voorrang nemen als het niet kan , ik rij bijna dagelijks door drachten en zie de fouten van anderen en kijk dus goed uit, ook nog nooit ongeluk gehad wel bijna door anderen hun onoplettendheid dus opletten geblazen . en ja allemaal weer , en . haha




Misschien de hulp inschakelen van Inez Weski?






Weet de nieuwe burgemeester wat hem te doen staat. Ontslag verkeersambtenaren en zo snel mogelijk. Deze ondeskundigen heb het met hun miljoenen verkeersprojecten Drachten heel erg gevaarlijk gemaakt.


Als ze het gewoon bij de basis inrichting en regels houden is het voor de meeste weggebruikers al moeilijk genoeg te begrijpen.


Wat verl negatieve reacties, helaas herken ik ze ook. Ongelofelijk hoeverl punten in Drachten onoverzichterlujk en gevasrlijk zijn. Je zou het bijna knap kunnen noemen, als het niet zo gevaarlijk is. Zijn die ambtenaren ooit wezen kijken voor ze een weg inrichten?
Maar ja, boeit dit de geneente: het gaat om mooie vooral grote projectrn: opknappen vsn de Lawei, zwembad, hangarwoningen, het gemnentehuis, de haven, …..


Tijdens de vrieskou op de fiets door Drachten gefietst, gladde fietspaden , wie verzint dit, fietspad met een hellling zodat je zijwaards richting de weg mag glijden. Bizar


Ook ik herken me hierin. Als ik in de buurt van Drachten kom wordt er meteen al gejakkert op de Waldwei waar niemand zich aan de 100 lijkt te houden. Op de snelweg idem dito.
Zou zeggen pak deze pantoffelhelden snel aan want thuis zijn ze brave man of lieve vader maar op de weg hebben ze overal de scheit aan.




Meegaan met het verkeer is oké. Goed zelfs; verkeer is gebaat bij consistentie. Maar je rijinstructeur zal daar zeer zeker niet 'overtreed gerust verkeersregels als anderen dat ook doen' mee bedoeld hebben.
Als anderen 130 op de Wâldwei rijden, betekent dat niet dat jij dan met hen moet 'meegaan'.


We reden met drank op in de lesauto! dan was het zijn laatste rit van de dag, ‘s avonds uur of 9, even een paar biertjes in de kroeg en dan naar huis. Daarna stapte hij weer achter t stuur.
Ik moest lesrijden met de kofferbak vol illegaal vuurwerk. Onderweg snel even afleveren, en weer verder lessen. Ik heb met veel plezier het rijbewijs gehaald




Niet alleen in het verkeer is het in drachten gevaarlijk maar op de kade ben je weekends ook niet veilig


Nietszeggende cijfers, zo zonder verdere context.
X-aantal ongelukken per x-aantal inwoners. Wat zegt dat nou helemaal over de veiligheid van de wegen?
Op wat voor wegen gebeurde het? Wat is de verkeersintensiteit? Was de aard van het ongeval?
De Wâldwei en de A7 voeren door Smallingerland. Op die twee wegen, met name die weggedeeltes, vinden regelmatig ongelukken plaats. Die komen ook op het conto van de gemeente Smallingerland, terwijl dat eigenlijk weinig met de verkeersveiligheid in de gemeente te maken heeft.




Veel eenzijdige ongelukken door telefoongebruik, niet opletten of met andere dingen bezig. Gevaarlijke gemeenten en wegen bestaan niet. Alleen gevaarlijke bestuurders.


Al met al is overduidelijk dat het noodzakelijk wordt dat bepaalde gedachten o.a. die van de Shared Space" "zal moeten verdwijnen. Ik denk dat het zonder meer noodzakelijk is, dat de totale Gemeenteraad in deze zal moeten reageren daar van de thans aanwezige beleidsmakers niets goeds meer is te vedrwachten.


Mist en gladde wegen ,ontzettend veel ongelukken,vanmorgen ook weer een dodelijk ongeluk.Men rijdt te hard ,houd geen afstand of men is met iets anders bezig in de auto,broodje eten,scheren,neus poederen ,lippenstiften,en BELLEN, ook wegwerkers hebben soms te maken met levensgevaarlijke toestanden waarbij ze zelf ternauwernood aan de dood ontsnappen.Dus heeft niks te maken met gevaarlijke wegen nee de mensen maken de weg gevaarlijk.Ga smorgens een half uurtje eerder naar werk kun je het rustiger aandoen.Eet je broodje thuis met bakje thee en zet telefoon uit in de auto.Ook vrouwen maak je op thuis en niet in de auto.negentig procent van alle ongelukken komen door onoplettendheid van de bestuurder.drink geen alcohol in het verkeer en gebruik geen drugs ,zal het aantal ongelukken al verminderen.En als het kan stap wat vaker in de bus die brengt je veilig naar je bestemming en neem een taxi als je in het weekend met vrienden gaat stappen.ook nog goedkoper en je komt veilig thuis.


Als er ijs op de weg ligt kan een scheur in het asfalt je al van de weg af laten gaan, al ga je mar 5 km per uur. Achterwielaandrijving of 4x4 , stevige zijwind. Een kleine stuur correctie. Als het glad is op de weg, ligt het gewoon niet aan de chauffeur alleen. Bij achterwielaandrijving slijt 1 wiel sneller dan de andere 3. Automaat reageert weer anders dan handmatig. Als je 2x achter elkaar precies dezelfde route rijdt op een gladde weg , zijn de ritten compleet verschillend

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan