Contact
Account
Logo
Zoeken
Zoeken

Snelheidsbeperking op 'gevaarlijke stukje Centrale As'

Publicatie: woensdag 8 januari

Reacties

blackman uit Drachten

En nu ook controleren op deze snelheid!!!

woensdag 8 januari
slokje uit Burgum

Zo jammer dat er eerst weer iets ernstigs moest gebeuren voordat er maatregelen komen

woensdag 8 januari
bijzonder uit Drachten

Preventief of correctief?

Als de provincie preventief onderzoek had uitgevoerd dan was mogelijk tijdens de aanleg van de as al gekozen voor andere opties.

Dus gewoon mosterd na de maaltijd en omdat er nu slachtoffers zijn gevallen moet de Provincie dus echt handelen.

Gewoon nu het probleem oplossen en dat valt echt onder de terminologie correctief.

En is men nu er verder van overtuigd dat 70 km per uur het probleem tijdelijk oplost?

We wachten de komende periode af en hopelijk zal de snelheidsbeperkende maatregel nu eerst voldoende zijn.

Want ja je moet er maar achter komen in het onderzoek dat je een foutje hebt gemaakt.

woensdag 8 januari
Jan Jelle uit Burgum

Ik ben er de bewuste donderdagavond langs gereden en op de ovonde bij Hurdegaryp was helemaal niets aan de hand. Geen hagel of natheid op de weg. Pas na Noardburgum werd de weg glad door hagel die op het wegdek bleef liggen.

De hagelbui was echt plaatselijk en op de Boppewei eindigde ook een auto in de sloot. Dat was in dezelfde cirkel van 2 / 3 kilometer. Het was wel opvallend dat er op de westelijke rijbaan veel meer hagel langs dan op de oostelijke rijbaan.

Like
woensdag 8 januari
advertentie

Sjakie de Vries uit Garyp

En gelijk weer die onzin opmerkingen dat het op voorhand voorkomen had kunnen worden enz enz.

Nederland is een land met percentage gewijs zeer weinig verkeersdoden. Je kunt niet ieder scenario nabootsen en op voorhand alles uitsluiten.

Absoluut vreselijk dat er meerdere ongelukken zijn gebeurd in de afgelopen periode laten we dat voorop stellen.

woensdag 8 januari
Dat bin ik uit Eanjum

Amen

Like
woensdag 8 januari
bijzonder uit Drachten

Skakie; je mag het onzin opmerkingen vinden maar als er onderzoek wordt uitgevoerd dan is er echt wel wat aan de hand.

Wegen moeten aan allerlei normen en richtlijnen voldoen. Het kan bv zomaar zijn dat het afschot op dit deel onvoldoende is.

En het is een gegeven dat op dit stukje inmiddels meerdere ongevallen hebben plaatsgevonden.
En het is een gegeven dat je als weggebruiker de weg veilig kunt gebruiken.

Maar ja jij vind dit onzin.

Want dat er nu in een keer een vangrail aangebracht wordt i.v.m extra veiligheid is ook maar onzin toch?

Like
woensdag 8 januari
2006holwerder2006 uit Waaxens (Noardeast-Fryslân)

knap bijzonder, hoe jij je eigen invulling geeft aan iemand zijn reactie.

Like
donderdag 9 januari
sharky uit Dokkum

Kinne we weer moai over de 'kerken' naar Liwadden.

woensdag 8 januari
Polvo53 uit Drogeham

Tijdens winterse buien met hagel wordt het gedeelte spekglad. "Het is niet duidelijk wat de oorzaak van de ongevallen is."

Tja, wat moet ik daar nu van zeggen...

woensdag 8 januari
Jan uit Boarnwert

De centrale as is een oersaaie weg voor bestuurders, daardoor zie je heel veel bestuurders ‘appen’ onderweg. En dat in combinatie met snelheidverschilen geeft risico’s. Controle is nodig !!

woensdag 8 januari
tweintig uit Kootstertille

Op elke weg zitten bestuurders te appen. Elke weg is in principe oersaai. De maximumsnelheid op dit traject is 100km/u. Er zitten alleen veel semi-Max Verstappens die menen dat de Centrale As een racebaan is.

Like
woensdag 8 januari
japio72 uit De Westereen

Het betreffende stuk weg ligt niet beschermd door geluidswallen en iets verhoogd tov de omgeving,en zal bij lagere temperaturen ook eerder afkoelen en glad worden dan de rest van de centrale as,
Bij gladheid waarschuwen ze vaak voor op en afritten, bruggen en viaducten,
Ik denk (mss heb ik volledig mis) dat daar een deel van het probleem zit,
En de snelheid, het is tenslotte een mooie "aanloop" vanuit dokkum

woensdag 8 januari
pdklh uit Damwâld

In de luwte van de geluidswal en Sanjes safari vriest het sneller op en blijven sneeuw- en hagelresten ook langer liggen. Bovendien is op grote delen van de Sintrale As de afwatering erg matig. Ik rij alle dagen over de As en de Wâldwei, met nat wegdek heb je op de As een spray achter de auto aan en dat is op de Wâldwei lang zo erg niet. Ik denk dat het ten dele ook met het soort gebruikte asfalt heeft te maken.

Like
woensdag 8 januari
advertentie

outsider uit Damwâld

@pdklh: de onderhoudskosten van ZOAB zijn veel hoger en de capaciteit van de Centrale As is ruim voldoende.
Ik snap de keuze van Prov. Fryslân.
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegbeheer/aanleg-wegen/zoab#:~:text=Op%20de%20Nederlandse%20snelwegen%20is,spat%2D%20en%20stuifwater%20tijdens%20regen.

Like
donderdag 9 januari
outsider uit Damwâld

Ik stel voor om de snelheid terug te brengen naar 80kmh, voor de veiligheid van de weggebruikers. (U vraagt..)
Men rijdt dan ongeveer 90kmh, dat resulteert in een maximale capaciteit.
En de kosten blijven laag voor de weg van niets naar nergens:
https://www.wegenwiki.nl/Dichtasfaltbeton

Like
vrijdag 10 januari
stormvloed uit Twijzel

Outsider heb je al contact opgenomen met rijkswaterstaat.
Wat van soort asfalt er ligt.
Asfalt is leverbaar in diverse soorten .
U mening laat te wensen over.
😇😇😇😇😇😇😇

Like
vrijdag 10 januari
outsider uit Damwâld

@stormvloed, ga je 1st ff inlezen: https://www.rijkswaterstaat.nl/kaarten/wegbeheerders

Like
vrijdag 10 januari
stormvloed uit Twijzel

Heeft geen antwoord op wat van asfalt op de N356 ligt .
Graag een andere link.

Like
vrijdag 10 januari
outsider uit Damwâld

Ga zelf es de handen uit de mouwen steken. Het is gewoon AC of DAb. Veel belangrijker is: verkanting, neerwaartse helling weg, stroefheid, weersomstandigheden tijdens ongeval en was er een weer waarschuwing gegeven. Onderzoek dus...

Like
vrijdag 10 januari
stormvloed uit Twijzel

Ik ga geen onderzoek doen , daar zijn andere mensen voor.
🤣🤣🤣🤣🤣

Like
vrijdag 10 januari
outsider uit Damwâld

@Sv_ût_Twizel: Luie donder dat je bent.

Like
vrijdag 10 januari
rienk52 uit Harkema

Normaal bij winterse buien pas je zelf je snelheid aan

woensdag 8 januari
stormvloed uit Twijzel

Het is de folie onder het asfalt het water kan niet meer weg.
Bij de aanleg met folie is er over gesproken , dat het een gevaarlijke weg gedeelte zou worden.
Het werd toen aangelegd wegens bodem vervuiling.
Menggranulaat paste men eerst toe , als fundering van de asfalt weg.
Maar dit mocht niet in het bodem water komen.
Een andere fundering methode met folie er onder zo dat het water niet in de bodem verdwijnt.
En nou is het een gevaarlijke weg gedeelte geworden.
Bij overvloedig water.
😒😒😒😒😒😒😒😒

woensdag 8 januari
Maritime Pilot uit Dokkum

ALLES voor t klimaat!!!
Je ziet het resultaat!!!

Like
woensdag 8 januari
outsider uit Damwâld

Je mag toch aannemen dat het water goed wordt afgevoerd...
Dan zou de middenberm een vijver moeten zijn.
Als het goed is liggen er geindbakken aan de zijkant.
Menggranulaat? Hoogovenslakken zul je bedoelen daar wordt subsidie voor verleend.

Like
woensdag 8 januari
Richard uit Wier

Kijk, dit is een goed onderbouwde reactie en is denk ook het euvel.
Lijkt meer dan logisch, wegdek blijft zeiknat en beetje vorst of kou zorgt al voor een spiegel.

Anders dan al die standaard aannames

Like
donderdag 9 januari
outsider uit Damwâld

Het asfalt is ook waterdicht, het hemelwater moet middels de verplichtte verkanting in de weg en via de berm naar de sloot worden afgevoerd.
De folie heeft daar totaal niks mee te maken.
Als de berm in de sloot zou blubberen is de folie wel verantwoordelijk...

Like
donderdag 9 januari
musky uit Rinsumageast

Als het kalf verdronken is demt men de put.

woensdag 8 januari
outsider uit Damwâld

De put is nog niet gedempt: het risico is beheerst.

Like
woensdag 8 januari
pruttelpot uit De Westereen

Ik rij er dagelijks langs, de weg is prima, de mensen die er rijden zijn het probleem, het is verschrikkelijk wat er is gebeurd, maar wat ik bijzonder vind is dat er net voor een ongeluk iedereen nog netjes door rijdt, dan opeens is het mis, ( veranderen van rijbaan, appje,knoeien met de radio,telefoon aan het oor,enz

woensdag 8 januari
Mplwd uit Gytsjerk

Het water blijft ook in de bocht liggen bij afrit de westereen vanaf dokkum.

woensdag 8 januari
Gerjanda Lei-Faasse uit Dokkum

Er wordt veel te hard gereden op de centrale as.
Het kan wel wat minder hard,dat is ook veel veiliger.

donderdag 9 januari
Carel uit Twijzelerheide

Alle bovenstaanden maar even solliciteren bij rijkswaterstaat.

donderdag 9 januari
outsider uit Damwâld

Ik heb 6 jaar voor RWS gewerkt, aan de A12 en A2...
Jouw commentaar voegt niks toe.

Like
donderdag 9 januari
bijzonder uit Drachten

Het zou mooi zijn dat het resultaat van het onderzoek openbaar wordt gemaakt.

donderdag 9 januari
Rom uit Surhuisterveen

Gebruik je Verstand achter het stuur, dat is wat er aan de weg mankeert.

donderdag 9 januari
John uit Drachten

Misschien het gas wat minder intrappen!!!!

donderdag 9 januari
advertentie

Koekenbakkert uit Drachten

Een vangrail plaatsen bij stukken met hoog talud en sloten. Mogen ze bij die afslag A7 Heerenveen richting Heerenveen-Zuid ook wel doen. Als iemand doorschiet vanwege gladheid beland ie in de fietsertunnel vanuit Tjalberd met alle gevolgen van dien. Klaverblad Drachten ook aanpakken, zeker de af/opritten A7. Allemaal veels te klein/kort uitgevoerd. Moet eerst vaak fout gaan voor er actie komt vanuit Provincie / RWS.

donderdag 9 januari
outsider uit Damwâld

Je gaat geen geld over de balk gooien als er geen risico is.
Een incident toont een risico aan pas dan ga je het beheersen.
Jij gaat toch ook geen trap halen als het ook met een krukje kan?

Like
donderdag 9 januari
bijzonder uit Drachten

Nog nooit van bronbestrijding gehoort zeker?

In het licht van risico'sbestrijding.

Stap 1 Bronbestrijding
Stap 2 Maatregelen om risico's te beperken
Stap 3 Persoonlijke beschermmiddelen.

Jij gaat vermoedelijk ook met 2 extra airbags in de auto zitten

Like
donderdag 9 januari
2006holwerder2006 uit Waaxens (Noardeast-Fryslân)

dus stap 1, elke auto doormiddel van GPS de snelheid van het voertuig beperken en het niet mogelijk maken dat de telefoon iets ontvangt in de auto of dat hij gebruik kan worden

Like
donderdag 9 januari
outsider uit Damwâld

@2006...06: Als je alles gaat automatiseren gaat het zeker één keer helemaal fout.
-Die GPS wordt in Rusland nu al verstoord.
-Niets ontvangen is ook geen optie, ik heb oortjes in.
Sommige mensen hebben een alcohol slot, misschien moet dat uitgebreid worden met een stoorzender en een verplichte snelheidsbegrenzer voor alleen die mensen die zich bewezen niet aan de regels kunnen houden.

Like
donderdag 9 januari
2006holwerder2006 uit Waaxens (Noardeast-Fryslân)

de gemiddelde mens heeft al aangetoond dat ze zelf het ook niet kunnen. Het gaat nu vaker fout, dus die ene keer moet je voor lief nemen. En het enige risico hier mee is dat je te langzaam gaat, of in eens wel sneller kan.

Waarom zou je wat moeten ontvangen in de auto? Met je oortjes in ben je ook afgeleid, we zijn als mens te beperkt om 2 dingen tegelijk te doen. Ik kan mij niet een situatie herinneren dat de maatschappij voor 2000 niet kon functioneren. Lekker die telefoon uit

De pak kans in Nederland is zo klein, dus de mensen die zich bewezen niet aan de regels hebben gehouden is niet een vertegenwoordiging van het gehele probleem.

en die starlink satellieten blijken volgens mij wel goed te werken, in oorlogsgebieden en afgelegen gebieden

Like
donderdag 9 januari
Macgregor uit Abbeweer

Als ik 's, middags tussen vier en zes uur over se cetrale as 100 rijd dan heb ik vaak het gevoel dat ik stil sta. In het bijzonder de busjes halen mij met een zeer hoge snelheid voorbij. Misschien heeft dat ook wel iets te maken met de relatieve hoge eenzijdige ongelukken.

donderdag 9 januari
outsider uit Damwâld

Ik ben een poos terug door een hoekende achterligger op de invoegstrook ingehaald terwijl de linker rijstrook in gebruik was.
Ik heb mij verbaasd over deze actie, ik moest toen ff afremmen op de invoegstrook... Over maloten gesproken...

Like
donderdag 9 januari
2006holwerder2006 uit Waaxens (Noardeast-Fryslân)

waar gaat het heen met deze wereld! hoop dat het inmiddels weer beter met je gaat

Like
donderdag 9 januari
Berend uit Mûnein

Rom uit Surh veen dat is het en NOMO .

donderdag 9 januari
Realist1999 uit Dokkum

Wat een onzin, wie zegt dat dit aan de weg ligt en niet aan het rijgedrag op de centrale as? Het is er een ware racebaan... Dan kun je de weg de schuld geven, maar kun je dan niet beter bij de automobilist gaan kijken?

donderdag 9 januari
Koekenbakkert uit Drachten

outsider uit Damwâld
"Je gaat geen geld over de balk gooien als er geen risico is.Een incident toont een risico aan pas dan ga je het beheersen. Jij gaat toch ook geen trap halen als het ook met een krukje kan?"

Grappenmaker, dus eerst gewonden of erger voor een ontwerp / situatie aanpassen? Nog nooit van maatschappelijk kosten gehoord? Wat denkt u? Dat kost geen geld? Pleister er op, klaar? Bovendien is er het principe "one time right" , meteen goed doen, niet achteraf. Veiliger en goedkoper op de lange termijn.

vrijdag 10 januari
outsider uit Damwâld

Je moet eerst onderzoeken:
-Had ie een rijbewijs.
-Reed ie geen 200kmh
-Was ie onder invloed.
Etc.

Like
vrijdag 10 januari
outsider uit Damwâld

Ik neem aan dat in de betreffende bocht negatieve verkanting is toegepast en daarom moet je zeker op dit stukje weg, zeker bij mogelijke gladheid, een snelheid aanhouden die onder de maximale snelheid (de ontwerp snelheid) ligt.

vrijdag 10 januari
outsider uit Damwâld

Deze bocht loopt ook nog eens naar beneden dus er rust ook nog eens een opwaartse kracht op de auto.
https://www.wegenwiki.nl/Verkanting

vrijdag 10 januari
bijzonder uit Drachten

En dat weten de weggebruikers want dat staat duidelijk aangegeven?

vrijdag 10 januari

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan