Snelheidsbeperking op 'gevaarlijke stukje Centrale As'
Publicatie: woensdag 8 januari
Reacties
Preventief of correctief?
Als de provincie preventief onderzoek had uitgevoerd dan was mogelijk tijdens de aanleg van de as al gekozen voor andere opties.
Dus gewoon mosterd na de maaltijd en omdat er nu slachtoffers zijn gevallen moet de Provincie dus echt handelen.
Gewoon nu het probleem oplossen en dat valt echt onder de terminologie correctief.
En is men nu er verder van overtuigd dat 70 km per uur het probleem tijdelijk oplost?
We wachten de komende periode af en hopelijk zal de snelheidsbeperkende maatregel nu eerst voldoende zijn.
Want ja je moet er maar achter komen in het onderzoek dat je een foutje hebt gemaakt.
Ik ben er de bewuste donderdagavond langs gereden en op de ovonde bij Hurdegaryp was helemaal niets aan de hand. Geen hagel of natheid op de weg. Pas na Noardburgum werd de weg glad door hagel die op het wegdek bleef liggen.
De hagelbui was echt plaatselijk en op de Boppewei eindigde ook een auto in de sloot. Dat was in dezelfde cirkel van 2 / 3 kilometer. Het was wel opvallend dat er op de westelijke rijbaan veel meer hagel langs dan op de oostelijke rijbaan.
En gelijk weer die onzin opmerkingen dat het op voorhand voorkomen had kunnen worden enz enz.
Nederland is een land met percentage gewijs zeer weinig verkeersdoden. Je kunt niet ieder scenario nabootsen en op voorhand alles uitsluiten.
Absoluut vreselijk dat er meerdere ongelukken zijn gebeurd in de afgelopen periode laten we dat voorop stellen.
Skakie; je mag het onzin opmerkingen vinden maar als er onderzoek wordt uitgevoerd dan is er echt wel wat aan de hand.
Wegen moeten aan allerlei normen en richtlijnen voldoen. Het kan bv zomaar zijn dat het afschot op dit deel onvoldoende is.
En het is een gegeven dat op dit stukje inmiddels meerdere ongevallen hebben plaatsgevonden.
En het is een gegeven dat je als weggebruiker de weg veilig kunt gebruiken.
Maar ja jij vind dit onzin.
Want dat er nu in een keer een vangrail aangebracht wordt i.v.m extra veiligheid is ook maar onzin toch?
Kinne we weer moai over de 'kerken' naar Liwadden.
De centrale as is een oersaaie weg voor bestuurders, daardoor zie je heel veel bestuurders ‘appen’ onderweg. En dat in combinatie met snelheidverschilen geeft risico’s. Controle is nodig !!
Op elke weg zitten bestuurders te appen. Elke weg is in principe oersaai. De maximumsnelheid op dit traject is 100km/u. Er zitten alleen veel semi-Max Verstappens die menen dat de Centrale As een racebaan is.
Het betreffende stuk weg ligt niet beschermd door geluidswallen en iets verhoogd tov de omgeving,en zal bij lagere temperaturen ook eerder afkoelen en glad worden dan de rest van de centrale as,
Bij gladheid waarschuwen ze vaak voor op en afritten, bruggen en viaducten,
Ik denk (mss heb ik volledig mis) dat daar een deel van het probleem zit,
En de snelheid, het is tenslotte een mooie "aanloop" vanuit dokkum
In de luwte van de geluidswal en Sanjes safari vriest het sneller op en blijven sneeuw- en hagelresten ook langer liggen. Bovendien is op grote delen van de Sintrale As de afwatering erg matig. Ik rij alle dagen over de As en de Wâldwei, met nat wegdek heb je op de As een spray achter de auto aan en dat is op de Wâldwei lang zo erg niet. Ik denk dat het ten dele ook met het soort gebruikte asfalt heeft te maken.
@pdklh: de onderhoudskosten van ZOAB zijn veel hoger en de capaciteit van de Centrale As is ruim voldoende.
Ik snap de keuze van Prov. Fryslân.
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegbeheer/aanleg-wegen/zoab#:~:text=Op%20de%20Nederlandse%20snelwegen%20is,spat%2D%20en%20stuifwater%20tijdens%20regen.
Ik stel voor om de snelheid terug te brengen naar 80kmh, voor de veiligheid van de weggebruikers. (U vraagt..)
Men rijdt dan ongeveer 90kmh, dat resulteert in een maximale capaciteit.
En de kosten blijven laag voor de weg van niets naar nergens:
https://www.wegenwiki.nl/Dichtasfaltbeton
@stormvloed, ga je 1st ff inlezen: https://www.rijkswaterstaat.nl/kaarten/wegbeheerders
Normaal bij winterse buien pas je zelf je snelheid aan
Het is de folie onder het asfalt het water kan niet meer weg.
Bij de aanleg met folie is er over gesproken , dat het een gevaarlijke weg gedeelte zou worden.
Het werd toen aangelegd wegens bodem vervuiling.
Menggranulaat paste men eerst toe , als fundering van de asfalt weg.
Maar dit mocht niet in het bodem water komen.
Een andere fundering methode met folie er onder zo dat het water niet in de bodem verdwijnt.
En nou is het een gevaarlijke weg gedeelte geworden.
Bij overvloedig water.
😒😒😒😒😒😒😒😒
ALLES voor t klimaat!!!
Je ziet het resultaat!!!
Kijk, dit is een goed onderbouwde reactie en is denk ook het euvel.
Lijkt meer dan logisch, wegdek blijft zeiknat en beetje vorst of kou zorgt al voor een spiegel.
Anders dan al die standaard aannames
Ik rij er dagelijks langs, de weg is prima, de mensen die er rijden zijn het probleem, het is verschrikkelijk wat er is gebeurd, maar wat ik bijzonder vind is dat er net voor een ongeluk iedereen nog netjes door rijdt, dan opeens is het mis, ( veranderen van rijbaan, appje,knoeien met de radio,telefoon aan het oor,enz
Er wordt veel te hard gereden op de centrale as.
Het kan wel wat minder hard,dat is ook veel veiliger.
Alle bovenstaanden maar even solliciteren bij rijkswaterstaat.
Misschien het gas wat minder intrappen!!!!
Een vangrail plaatsen bij stukken met hoog talud en sloten. Mogen ze bij die afslag A7 Heerenveen richting Heerenveen-Zuid ook wel doen. Als iemand doorschiet vanwege gladheid beland ie in de fietsertunnel vanuit Tjalberd met alle gevolgen van dien. Klaverblad Drachten ook aanpakken, zeker de af/opritten A7. Allemaal veels te klein/kort uitgevoerd. Moet eerst vaak fout gaan voor er actie komt vanuit Provincie / RWS.
@2006...06: Als je alles gaat automatiseren gaat het zeker één keer helemaal fout.
-Die GPS wordt in Rusland nu al verstoord.
-Niets ontvangen is ook geen optie, ik heb oortjes in.
Sommige mensen hebben een alcohol slot, misschien moet dat uitgebreid worden met een stoorzender en een verplichte snelheidsbegrenzer voor alleen die mensen die zich bewezen niet aan de regels kunnen houden.
de gemiddelde mens heeft al aangetoond dat ze zelf het ook niet kunnen. Het gaat nu vaker fout, dus die ene keer moet je voor lief nemen. En het enige risico hier mee is dat je te langzaam gaat, of in eens wel sneller kan.
Waarom zou je wat moeten ontvangen in de auto? Met je oortjes in ben je ook afgeleid, we zijn als mens te beperkt om 2 dingen tegelijk te doen. Ik kan mij niet een situatie herinneren dat de maatschappij voor 2000 niet kon functioneren. Lekker die telefoon uit
De pak kans in Nederland is zo klein, dus de mensen die zich bewezen niet aan de regels hebben gehouden is niet een vertegenwoordiging van het gehele probleem.
en die starlink satellieten blijken volgens mij wel goed te werken, in oorlogsgebieden en afgelegen gebieden
Als ik 's, middags tussen vier en zes uur over se cetrale as 100 rijd dan heb ik vaak het gevoel dat ik stil sta. In het bijzonder de busjes halen mij met een zeer hoge snelheid voorbij. Misschien heeft dat ook wel iets te maken met de relatieve hoge eenzijdige ongelukken.
outsider uit Damwâld
"Je gaat geen geld over de balk gooien als er geen risico is.Een incident toont een risico aan pas dan ga je het beheersen. Jij gaat toch ook geen trap halen als het ook met een krukje kan?"
Grappenmaker, dus eerst gewonden of erger voor een ontwerp / situatie aanpassen? Nog nooit van maatschappelijk kosten gehoord? Wat denkt u? Dat kost geen geld? Pleister er op, klaar? Bovendien is er het principe "one time right" , meteen goed doen, niet achteraf. Veiliger en goedkoper op de lange termijn.
Deze bocht loopt ook nog eens naar beneden dus er rust ook nog eens een opwaartse kracht op de auto.
https://www.wegenwiki.nl/Verkanting
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan