Fietser gewond bij ongeval op rotonde
Publicatie: woensdag 13 november
Reacties
Die rotondes in Drachten is een drama, zebrapaden, fietsers, auto’s, je moet overal ogen hebben.
Als je daar vaker langskomt, weet je dat je daar snelheid moet minderen. Sowieso snelheid minderen bij een rotonde..
Als je niet op het verkeer om je heen kan letten, moet je misschien niet meer deelnemen aan het verkeer.
En als je Drachten erg vindt, kijk dan eens in steden zoals Groningen, Zwolle, Enschede.
Overal hebben voetgangers en fietsers voorrang op rotondes.
Rotondes in drachten zijn juist enorm overzichtelijk (op die van de Lawei na, dat is dan wel een gedrocht eerste klas). Fietsers hebben voorrang en klaar.
Wat eerder gaan kijken, anticiperen en snelheid minderen doet wonderen.
Drachtster rotonde: ondingen. Wie heeft bedacht dat je als fietser eerst de rotonde moet verlaten om vervolgens met een haakse bocht de weg over te steken. Dat is vragen om ongelukken.
De rotonde heeft geen voorrang, de bestuurder op de rotonde heeft voorrang op alle bestuurders die van rechts komen. De rotonde is een oneindige voorrangsweg.
René je bent aan het zeuren om nog meer voorrang.
Je zit lekker veilig in jouw blikkie zeurpiet! Het drama creër je zelf door een fietser aan te rijden. Rustig rijden geeft een veilig gevoel bij de fietser.
@outsider: Een rotonde is géén voorrangsweg, dus alle verkeer van rechts heeft voorrang. Zie ook https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/verkeersregels/rotondes.
Om te voorkomen dat alles op de rotonde vastloopt is de voorrang geregeld met verkeersborden en haaientanden.
Oké, elke kruising op de rotonde is een voorrangs kruising, dat is ook zo op een voorrangsweg.
https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/verkeersregels/rotondes
Alle berichtgevingen ten spijt,doch let wel. Bij plaatsing van borden D1 (rotonde) in bijlage 1 RVV MOET de voorrang geregeld worden.Dat is t.a.v het ongeval ook zo geregeld, doch ik ben het met S. de Jong eens, dat bij vele rotondes de "oversteek" voor fietsers te ver naar rechts is gelegen. Of bewust ongeval daar ook mee te maklen heeft gehad kan ik in deze niet beoordelen. Foto is daar te onoverzichtelijke voor. Vermeld punt is al vaker ter sprake gekomen en een algeheel onderzoek in deze zou ik toejuichen. Iets voor Waldnet om dat "op te starten".
Het stikt op die rotondes van de haaientanden en borden het is mij klip en klaar, rustig rijden en oplettendheid is geboden: 68 Zuiderdwarsvaart
https://maps.app.goo.gl/omkDvnuXh29SET9K6?g_st=ac
Ze zouden ook iets aan de verlichting kunnen doen in de gemeente; ook als je voorzichtig rijdt is het hier en daar enorm onoverzichtelijk en donker.
Deze rotonde rijd ik bijna elke ochtend, ja deze is op de fiets niet overzichtelijk en laat staan voor automobilisten. Zei kunnen de fietsers vanaf de Kade en de raai moeilijk zien. Ook moet je als fietser bijna een haakse bocht maken om over te steken. De plantenbakken belemmeren zicht, vanaf de raai moet je invoegen waren auto's reeds staan te wachten op de uitvoegstrook. Om vervolgens om de bakken met plantages richting kade te gaan.
Het probleem kan simpel worden aangepast.
Gemeente ga eens kritisch kijken op de locaties waar deze te wensen overlaten en een gevaar zijn voor verkeer.Lopend. fietsend, brommer scooter, brommobiel E-fiets, auto, bus, vrachtwagen etc.
Vroeger had men daar een slogan voor: "een veiliger verkeer begint bij jezelf"
Lijkt mij hier ook van toepassing, even opletten.. zowel de fietser als de automobilist.
@Jewatte, de volgorde kan beter. De automobilist is het gevaarlijkst en mag daarom eerst in jouw volgende.
De rotonde rustig naderen is de meeste automobilisten vreemd. Een fietser is z'n leven niet zeker en zal daarom altijd oppassen. De automobilist zal geen centje pijn ervaren bij een contact met een fietser.
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan