Burdaarder heeft dé oplossing voor bereikbaarheid Ameland
Publicatie: 26 september 2023, 10.00 uur
Reacties
Super origineel, super onpraktisch. Als je nagaat dat het niet elke dag rond hetzelfde tijdstip eb of vloed is. Stel je moet om 10 uur werken, maar om 9 uur is het vloed, dan moet je, of heel vroeg weg, of te laat komen. Wel een goeie fantasie.
Als je werkt op het vaste land, ga je ook maar mooi op het vaste land wonen. Veel beter voor het milieu.
Er is ooit al eens een dam gebouwd naar Ameland. Dat was in 1872. Die dam is alleen weg gespoeldt door stormvloeden.
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/een-dam-naar-ameland
Goh wat een lumineus idee. Dat nou nog nooit iemand daar op is gekomen.
Er kan gewoon op het Wantij een dam opgeworpen worden waar een weg overheen kan met ergens een mogelijkheid (Brug) voor boten die over het wad verder willen. En op het Wantij beinvloed je de getijdenstroming minimaal omdat op het Wantij de oostelijke en westelijke getijdenstroming botsen is het daar ook het ondiepst dus Rijkswaterstaat doe daar je voordeel mee op termijn is het goedkoper dan het eeuwige gebagger!
En dan gewoon net als bij de Hindenburgdamm tussen Sylt en het Duitse vasteland: alleen per spoor bereikbaar, zodat men niet massaal met de auto naar het eiland gaat*.
*Alleen in het belang van de eilanders zelf kiezen voor een autotrein.
Het Duitse Eiland Juist is alleen bij hoogwater bereikbaar. Misschien moeten wij hier in NL niet zo veel eisen stellen en de boot alleen bij hoog water laten varen. En Eilanders die werk hebben op de vaste wal moeten dan maar in de kost als zij zo nodig op de vaste wal willen werken. En anders maar verhuizen.
Wat je krijgt met deze dam is dat ze kilometers en kilometers dam 2 keer per dag moeten gaan schoonvegen en spuiten. Leuk dat dit in Schotland perfect werkt, dat is een zee met een harde bodem. Geen meters aan bagger en drab die zo vloeibaar is als water. Daarnaast spoelt die dam zo weg tenzij er jaarlijks heel veel geld tegenaan gesmeten wordt. Plus de UNESCO status ben je direct kwijt, deze dam is planologisch nooit rond te krijgen gezien de beschermde status van het waddengebied.
Wel is het een heel interessant idee, niet gek bedacht/afgekeken. Het is wel nuttige stof die aanzet tot nadenken. De vraag is wat de eilanders er van vinden. Ik ken er meerdere en dit is vloeken in de kerk volgens mij.
Eerst moet je kijken naar de haalbaarheid. Het lijkt me vrij eenvoudig om een dam aan te leggen, het is maar 6 kilometer. Kost een paar miljoen, een fractie van het continu baggeren van de vaargeul.
Als ik op de veerboot zit, dan heb ik niet het idee dat die boten zo duurzaam zijn met hun dieselmotoren?
Door eb en vloed wordt de toegang beperkt wat nadelen maar ook voordelen heeft. Je kan bovendien regulering toepassen door entree te heffen.
Nee, dus het lijkt u beter om met auto's over te steken?
Het neemt wel een paar jaar in beslag voordat de weg er ligt en dan rijdt het meerendeel toch elektrisch. Heb je geen uitstoot op de Wadden.
En denk aan wat je allemaal bespaart. Geen terminals, geen parkeerplaatsen, geen pier etc. KNRM krijgt misschien wel iets meer werk om zo nu en dan een gestrande auto te redden maar je zou ook een slagboom kunnen plaatsen zodat mensen alleen kunnen oversteken als het 100% veilig is. En wat ik zei, evt. entree heffen.
"Nee, dus het lijkt u beter om met auto's over te steken?"
@Hansieteeuwen, ik neem aan dat je beseft dat tussen zwart en wit nog wel wat grijstinten zitten.
Dat er een dam ligt, betekent niet automatisch dat mensen per auto naar het eiland (zouden moeten) kunnen rijden.
Men kan ook voor een spoordam kiezen, zoals bij Sylt (dat is natuurlijk wel wat anders dan het in het artikel beschreven plan).
Als de dijk al een risico tot falen vormt, moet je een nagaan wat de impact van een weg zou betekenen. Het kost bakken met geld om zo vaak de weg weer te repareren door verslijting en/of doorbraak. Stromingen kunnen voor verzwakkingen zorgen. En als het waterpeil hoger wordt, bestaat de kans dat er een laagje blijft staan. Dan is de weg al redelijk snel onbruikbaar.
Het kost nog grotere bakken met geld om die vaargeul iedere keer weer uit te baggeren en die veerboten te laten varen. Reken maar dat er geld bij moet om die boten te laten varen zodat eilandbewoners naar het vaste land kunnen. Misschien dat het in het toeristenseizoen rendabel is maar daarbuiten is het geld weggooien voor die eilandbewoners die zo nodig naar het vaste land moeten.
Dan is zo'n dijk een stuk goedkoper aan te leggen en te onderhouden. En houdt de provincie geld over voor de rest van Friesland.
"Als de dijk al een risico tot falen vormt, moet je een nagaan wat de impact van een weg zou betekenen. [...] Stromingen kunnen voor verzwakkingen zorgen."
Hansieteeuwen, je weet dat de stand van de techniek sinds de Dam van Teding niet heeft stilgestaan? Krachten en risico's kunnen nu stukken beter berekend worden.
Of dacht je dat een dam van Holwerd naar Ameland meer te verduren zou hebben dan bijv. de Afsluitdijk?
Natuurlijk is het plan dat in het artikel beschreven wordt, redelijk onhaalbaar. Alleen al vanwege de tijden waarop het eb/vloed is ... beetje onhandig als het vloed is als je 's ochtends naar je werk op het vasteland moet.
Maar een dam zoals bij Sylt zou prima kunnen.
Nee, als de techniek zoveel beter zou zijn, dan zouden ze niet elke keer een laagje bovenop de dijk leggen. Bij een recente bijeenkomst werd het duidelijk dat er vraag is naar originele ideëen, maar dat de techniek die het allemaal mogelijk moet maken niet ver genoeg is. Het berekenen gaat beter, maar de uitvoering laat het idee dan in de steek.
"Nee, als de techniek zoveel beter zou zijn, dan zouden ze niet elke keer een laagje bovenop de dijk leggen."
Wat een onzinredenering, Hansieteeuwen! Dus als de techniek goed is, hoeft men in de toekomst nooit meer onderhoud uit te voeren of aanpassingen te doen vanwege veranderende omstandigheden.
Ga lekker terug naar je blokkenhoek!
Nee, dat bedoel ik niet. Uit de bijeenkomst blijkt dat er vraag was naar een nieuwe oplossing, maar dat die er nog niet was en dat daarom er elke keer een laagje bovenop gelegd wordt. Natuurlijk is onderhoud een vereiste, maar bij de dijk gaat het om een niet te vervangen oplossing, waar nog geen alternatief voor is. Dat bedoel ik, met alle respect.
Gewoon inpolderen die Waddenzee. natuur is het toch al niet meer met al die recreanten, bootjes, festivals, militaire oefeningen, gasboringen.
Laat de eilanden de eilanden en verboden voor auto’s met toeristen
De eilanden zijn compleet afhankelijk van het toerisme. Volledig openstellen voor auto's lijkt me een goede zaak. Dat gaat op andere eilanden ook goed.
Ja het rijdt op Vlieland en Schiermonnikoog lekker door inderdaad.
Logies? Bestieren Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie nu ook al een vakantieverblijf op het wad? Met of zonder ontbijt?
Als je 1 miljoen euro van Holwerd aan zee gebruikt voor deze weg dan is probleem opgelost!
Veel mensen hebben nu al geen verkeersinzicht dus
een weg die onderloopt.. , komen alleen maar ongelukken van.
En anders gewoon met de roeiboot unieke milieubewuste WOKE belevenis.
Voor die wortel kauwers uit de randstad.
gewoon een tolbrug bouwen
probleem opgelost
Gewoon een hovercraft techniek gebruiken voor de oversteek.
Kades aanpassen en je kunt de verbinding binnen een kwartier halen. Een voor het logistiek leveren + toeristen van en naar het eiland en een 2e alleen voor personen.
ja maar dan is het begrip eiland ook weg denk ik als het aan het land wordt vastgekoppeld en daarbij als we massaal met de auto naar het eiland gaan dan wordt het een veel te grote drukte waar laat je al die wagens? ...straks een overbeladen eiland met toeristen zeker en stampvol met auto,s daar gaat de natuur!!...gewoon hovercraft techniek gebruiken die dingen kunnen in allerlei omstandigheden mensen heen en weer varen naar het eiland hoef je ook geen vaargeul meer te graven een kwartiertje ben je er ! dat kost ook een paar miljoen misschien maar dan heb je het probleem wel opgelost je moet een eiland mooi een eiland laten blijven vind ik .
"ja maar dan is het begrip eiland ook weg denk ik als het aan het land wordt vastgekoppeld en daarbij als we massaal met de auto naar het eiland gaan dan wordt het een veel te grote drukte waar laat je al die wagens?"
Een voor auto's vrij toegankelijke dam/weg is inderdaad een slecht idee. Maar dat is natuurlijk niet de enige mogelijkheid.
Tussen Sylt en het Duitse vasteland ligt ook een dam, maar daar loopt een spoorweg overheen.
In plaats van met de veerboot ga je met de trein.
Iemand al eens aan een tunnel gedacht?
en of je hier dan met een auto of per trein/tram doorheen gaat kun je altijd nog bedenken. maar voordeel is dan wel dat het eiland een eiland karakter blijft houden, je niet meer tig keer hoeft te baggeren en er geen schepen met zware dieselmotoren hoeven te varen. ook ben je niet afhankelijk van vloed en eb zoals bij bovengenoemd idee. en het wad blijft het wad. en om drukte van auto's tegen te gaan kun je bv met tol/toegang tickets gaan werken. waarmee je ook het onderhoud kunt betalen.
Weet je wel hoeveel ruimte je nodig hebt om toegang tot die tunnel mogelijk te maken?
@Ole, ja.. en er is genoeg ruimte daar.
Als je dat eiland een kwartslag weet te draaien,tegen de klok in, staat de vuurtoren bij de pier van Holwerd , rij je er zo op en af
Dit bestaat in de Waddenzee al: naar het Deense eiland Mandø. Drie jaar geleden nog geweest met onze VW-bus, geen enkel probleem. https://maps.app.goo.gl/JkwJU3bjgevxUkpC9?g_st=ic
Zet gewoon een rechtstreekse electrische gondel uit, Mooi veel glas er in voor een prachtig uitzicht over het wad.Dan heb je volgens mij een unieke beleving die prima samen gaat met de natuur zonder uitstoot en lawaai van autos of grote boten.
Ingezonden reactie per mail:
Van Bolhuis, Eastrum
Als reactie op de weg over het wad.
Maak een verbindingweg
met een ophaalbrug.
Ophaalbrug voor boten en voor de bewoners het eilandgevoel
Geen veerboten, diesel en co2 en niet meer baggeren.
De nieuwe (tol)verbinding geschikt maken voor autoverkeer , wandelaars en fiets.
Voor dagjesmensen de auto parkeren op de holwerder pier en met het openbaar vervoer reizen.
De bereikbaarheid neemt enorm toe en de overtochtkosten worden minder.
Vraag. Wat zijn de jaarlijkse kosten van het baggeren vaargeul, onderhoud veerdiensten, vervuiling en co2 uitstoot.
De oplossing is :
Kleinere boten laten varen alleen fiets en voetgangers.
Alleen electrische voertuigen op het eiland, gemotoriseerd verkeer blijft op vaste wal. Vrachtverkeer alleen tijdens hoogwater met grote boot.
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan