Account
Logo
Zoeken
5.5 °C

Boze schapenhouder legt door wolf gedode dieren langs de weg

Publicatie: 18 maart 2022, 20.13 uur

Reacties

BoDuke uit Buitenpost

Misschien gaan ze er wel anders tegenaan kijken als zo'n roofdier een keer een kind grijpt..

18-3-2022
J-One uit Buitenpost

Hoeveel honden (die lieve huisdieren) vergrijpen zich jaarlijks aan kinderen in Nederland? En hoeveel mensen zijn er wereldwijd per jaar door een wolf aangevallen?

Like
18-3-2022
Polvo53 uit Drogeham

In Nederland zijn 1,5 miljoen honden en een handvol wolven, dat is dus geen vergelijk.
Dat geldt ook voor andere landen.
Maar een hond die een schaap doodbijt of een kind aanvalt wordt doorgaans afgemaakt.
Ik zie daarom niet in waarom een wolf dat wel ongestraft mag doen.
Het is bepaalt geen een lief en aardig diertje.

Like
18-3-2022
rommie uit Oudwoude

Boduke, wat een onzin. In Scandinavië nog nooit een kind aangevallen door een wolf. En deze klagende boeren zouden ook nachthokken kunnen plaatsen. Waarom moeten de schapen altijd in de buitenlucht slapen zonder bescherming? Daar hoor je deze boeren nooit over. Honden vallen ook schapen aan, maar nee daar hoor je ze ook niet over. Het kost geld om goede bescherming te kopen. Maar waarom kunnen schaapskooien het wel?

Like
19-3-2022
advertentie

sytse321 uit Damwâld

in Scandinavië kun je ook met een geweer om je heen schieten zonder iemand te raken, Nederland is veel te dichtbevolkt voor zo,n roofdier, we hebben campings midden in natuurgebieden waar ook kinderen spelen.

Like
19-3-2022
J-One uit Buitenpost

@polvo53, ik maakte ook het vergelijk tussen honden in Nederland en wolven wereldwijd. Wanneer een wolf een kind zou aanvallen en hij wordt gevangen moet ie ook worden afgemaakt. Alleen zijn we nu bezig met het schreeuwen om wolven preventief te ruimen, met als dooddoener kinderen als slachtoffers inzetten. Want ja daarmee speel je gelijk op de gevoelens van de mens. Terwijl de wolf in omringende landen als decennialang amper voormenselijke slachtoffers zorgt. Maar ja dat zijn weer feiten en die doen het niet zo goed op het gevoel.

Like
19-3-2022
BoDuke uit Buitenpost

Hoe meer van deze beesten er komen hoe vrijer ze worden, ze zullen dus steeds dichter bij de mens komen, in een dichtbevolkt land als Nederland dus volstrekte onzin deze beesten de ruimte te geven. En als jij spreekt over 'amper menselijke slachtoffers' bevestig je mijn punt J-one

Like
19-3-2022
J-One uit Buitenpost

Nogmaals, de kans dat je door een paard/ram/stier wordt aangevallen is honderden malen groter, maar de Wolf is de Satan.

Like
19-3-2022
BoDuke uit Buitenpost

We konden heel goed zonder wolf, dus laat dat beest lekker daar waar hij de ruimte heeft. Dus nogmaals, dat beest heeft geen toegevoegde waarde hier en veroorzaakt alleen maar ellende en leed onder (vooralsnog alleen) weerloze schapen

Like
19-3-2022
J-One uit Buitenpost

Oh een dier moet toegevoegde waarde hebben. Ondertussen moeten jagers wild afschieten om de populaties in stand te houden. Werk dat prima door een wolf kan worden gedaan. Zodat de wolf ook wegblijft bij de schapen. Geen plek in Nederland omdat ie geen toegevoegde waarde heeft, de arrogantie van de mens ten voeten uit.

Like
20-3-2022
BoDuke uit Buitenpost

Dan alles terug naar de basis, je auto weg want daar rij je ook wild mee dood, winkels dicht en zelf gaan jagen op voedsel en een tuintje om je eigen voedsel te kweken.. weet niet wat voor droomwereld jij in leeft, maar een wolf heeft hier niets te zoeken, of hoe jij het liever wil horen, de wolf hoort thuis in het wild. En dat is daar waar hij de ruimte heeft

Like
20-3-2022
J-One uit Buitenpost

Ruimte genoeg in Nederland. En als de wolf hier komt dan heeft hij hier schijnbaar toch iets te zoeken. Jij woont in een door de mens gecreëerde droomwereld, waar telkens minder plaats is voor (wilde) dieren. Alle ruimte moet ter beschikking staan aan de mens en alles wat niet in het eigen straatje past heeft geen bestaansrecht, geen toegevoegde waarde. Wat ik al zei: de arrogantie van de mens om de natuur naar zijn hand te zetten.

Like
20-3-2022
BoDuke uit Buitenpost

En hij vind niks en verscheurd dus weerloze schapen, deze samenleving is inderdaad ingericht op en door mensen, dan de polders ook maar weer terug geven aan de vissen. Arrogantie van de mens om een veilige en aangename omgeving voor zichzelf te creëren? De mens is het enige zoogdier wat kan nadenken over-en-terugkijken op zijn acties, veilige omgevingen kan creëren voor mens en dier. Het is voor de wolf ook beter in zijn natuurlijke habitat te vertoeven, ongerepte wildernis. Dus niet hier. En over waarde gesproken, voor het in stand houden van een gezonde wildstand heeft de wolf hier in Nederland functie, voor het beest ook niet fijn

Like
20-3-2022
J-One uit Buitenpost

https://www.naturetoday.com/nl/nl/nature-reports/message/?msg=28929

Op de Veluwe, Oostvaardersplassen, allemaal ruimtes waar de wolf zich prima kan vestigen. Alleen onderweg daar naar toe is er af en toe niet genoeg eten in de natuur. Boeren worden daarvoor gecompenseerd.

Maar net zoals kippenhouders zich beschermen tegen de Vos, zo moet een schapenboer rekening houden met de wolf.

Like
21-3-2022
advertentie

J-One uit Buitenpost

En hier nog een artikel over het belang van de wolf voor de hele ecologische samenhang in de natuur. https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=21916

Daarvoor heb je geen ingrijpen van de mens meer nodig in de natuur, de natuur regelt zichzelf dan steeds en steeds meer zelf. Zoals het hoort.

Like
21-3-2022
BoDuke uit Buitenpost

Prachtig om te lezen! Dankjewel!
Weet alleen niet of de vergelijking op gaat. Yellowstone beslaat qua grootte ruim 20% van Nederland. Dus als we de oostvaarders plassen uitbreiden naar 20% van Nederland dan krijgen we een vergelijkbaar ecosysteem. Ik blijf erbij dat een kat in het nauw rare sprongen maakt, en zolang de ruimte hier zo beperkt is geloof ik niet dat de wolf hier vrij moet rondlopen. Waarom moeten er wel of niet dieren bijgevoerd in de oostvaarders plassen? Ook zo'n discussie, is het geen optie daar een paar wolven tussen te zetten, mini GeleSteen park?

Like
21-3-2022
J-One uit Buitenpost

Oostvaardersplassen is een perfect voorbeeld hoe de mens probeerde de natuur naar zijn hand te zetten. Maar daarbij essentiële dingen over het hoofd zag. Ten eerste was het een afgesloten gebied, waardoor populaties zich niet kunnen mengen met andere populaties op bijvoorbeeld de Veluwe. Gevolg was een populatie die te weinig divers bleef en daardoor er teveel van één soort moest zien te overwinteren. De natuur zorgt dan voor een natuurlijke selectie, de dood. Maar wat dacht de mens, dat is zielig al die dode dieren, laten we gaan bijvoeren.

Dus inderdaad zorg voor aansluiting van de Oostervaardersplassen met de Veluwe en andere natuurgebieden, zodat ook de wolf en andere roofdieren zich er makkelijker kunnen vestigen, zodat de natuurlijke selectie zijn gang kunt laten gaan. Zonder bijvoeren, zonder jacht en de wolf heeft zijn kostje wel gehad en laat over het algemeen de schapen met rust.

Als je alle natuurgebieden in Nederland met elkaar verbindt heb je een soort van Yellowstone...

Like
22-3-2022
burgumwest uit Burgum

Mooi, kan de Sonac ze zo meenemen

18-3-2022
kinara uit Donkerbroek

dat is de flora/fauna wet, loslopende kat rooft nest leeg, wordt straks het volgende nieuws

18-3-2022
victoria uit Dokkum

Kan me best voorstellen dat deze man boos is.

18-3-2022
devil1 uit Kollum

Ja, boos en verdrietig als hij er aan terug denkt hoe die dieren hebben geleden en hoe bang deze dieren zijn geweest. Niet normaal dat dit toegestaan is in dit land.

Like
18-3-2022
mercedes uit De Westereen

afschieten.

18-3-2022
mettimuis uit Drachten

Zo denk ik er ook over ;-)

Like
18-3-2022
fenomeen uit De Westereen

Waarom moet nu al die schapen worden afgeschoten ?

Like
19-3-2022
mcprutser uit Drachten

Als blijkt dat het wel een wolf was krijgt de man een vergoeding volgens mij (zal misschien niet kosten dekkend zijn). Misschien handig om te weten dat een stel lama's, alpaca's of ezels de kudde goed kunnen beschermen tegen wolven.
https://www.levendehave.nl/nieuws/ezels-lamas-en-alpacas-kunnen-schapen-beschermen-tegen-wolven

18-3-2022
bakenbraad uit Drachten

Wat een goed stukje bedankt voor de link

Like
18-3-2022
peukje uit Burgum

Een kind wat spelenderweg een beet afdaalt bij een boerderij.
Is daar ook een vergoeding voor?
Het jachtgebied van wolven is heel groot.
Daar zijn die natuurveldjes in Nederland niet meer geschikt voor.

Like
19-3-2022
age uit Rottevalle

Vlgs mij brengen mensen in auto's meer schade aan, aan het milieu, de natuur, flora en fauna en medemensen dan wolven Mercedes...

Zullen we die mensen dan ook maar afschieten?

18-3-2022
kaptein uit Burgum

Goed idee,kan ik het lijstje bij jou inleveren en zorg jij voor de uitvoering?

Like
18-3-2022
slomejapie uit Winschoterhoogebrug

Hoe dan Kaptein? Hij staat zelf boven aan de lijst...

Like
19-3-2022
Swtor uit Dokkum

Het is je eigen verantwoordelijkheid om je vee veilig te houden, zet er dan een fatsoenlijk hekwerk omheen en haal de dieren binnen als het donker is, koop een goede herdershond echt echt. Lekker makkelijk om dit op een ander te willen afschuiven...

18-3-2022
mcprutser uit Drachten

Sa ist mar krek.

Like
18-3-2022
Panoramix uit Oentsjerk

It is de natoer. En de ienichste dy't der wer net klear op is, is de boer...

18-3-2022
devil1 uit Kollum

Dom praat net, memyself, dit bist heart hjir net. Ôfknalle dit ûngedierte. Op 41.000 km2 in Nederlân is gjin plak foar dit bist. Aanst ek noch tigers en beren tink? En werom moat de boer maatregels nimme om harren bisten te beskermjen? Om san rot wolf? Moatte de bisten dan alle jûnen opslúten wurde? Om san rot wolf? Bruk dyn ferstân.

Like
19-3-2022
rommie uit Oudwoude

De wolf is hier op natuurlijke wijze heen gekomen. Hoe zo hoort hij hier niet? Deze boeren moeten gewoon een hok bouwen. Maar nee, kost weer geld. Hoe zo hart voor hun dieren? Triest dat jij ze beschermd. Natuurlijk ben jij ook zo'n boer, anders reageer je niet zo bekrompen.
De boer vermoord de schapen ook weer voor vlees, dat gaat zeker ook op een lieve manier Devil1? Jij komt alleen maar schreeuwen als jij tegen woord krijgt. Maar reageren op bouwen van goede bescherming hoor je Devil1 niet. Krijg steeds minder respect voor deze zeur boeren.

Like
19-3-2022
Swtor uit Dokkum

devil1

De wolf heeft hier voorheen altijd al geleefd..... Wij als mens maken de keuze om schapen/vee te houden. Dat vee hoort hier niet opgepropt in een weiland te zijn. Naast jou "oplossing" van afschieten wat strafbaar is overigens... Kun je als kleinvee houder genoeg maatregelen treffen om de wolf van je land te weren, maar klaarblijkelijk mag de veiligheid van je vee tegenwoordig niks meer kosten...

Like
19-3-2022
devil1 uit Kollum

Rommie en swtor, ik ben geen boer en ook niet van boeren komaf, ja misschien in de verte ergens. Ik heb alleen een paar kippen. De wolf hoort hier nu niet meer. Vroeger woonden er geen 17 miljoen mensen in dit land. En Rommie boeren een hok bouwen voor hun schapen? Moet je eens bij de gemeente komen om een bouwvergunning, meestal lukt dat niet i.v.m. bestemmingplannen. Maar als de wolf in Oudwoude rond loopt, wat niet geheel vreemd is met het lauwersmeergebied op steenworp afstand, en zich vergrijpt aan jou schoothondje, praten we wel weer.

Like
19-3-2022
gaatse uit Schapehals

Ik wil een klinker kopen. Ik kies de 'u'.

18-3-2022
Janvangent uit Brantgum

Alles moet maar wijken voor homo sapiëns.Zelf het allergrootste roofdier wat er bestaat.
Er is geen plaats voor ander leven als het hun niet uitkomt.
Bescherm je beesten dan ook eens en jammer niet altijd zo.

18-3-2022
advertentie

cheese uit Ureterp

Heeft de beste man zelf ook maatregelen genomen? Of was hij daar te beroerd voor? Er zijn genoeg opties om een wolf te weren of het in ieder geval erg lastig te maken. Maar als je zelf niets doet moet je ook niet gaan jammeren. Blijkbaar gaat het hem om de centen i.p.v. de dieren anders had hij ze wel beschermd. Goed bekeken hoort de wolf hier van nature en de schapen niet. Wolven die mensen aanvallen schiet je af. Maar wolven die onbeschermde schapen pakken laat je met rust want dat is jouw schuld geweest. Gaan we ook adders doodmaken als men zijn hond los over de hei laat lopen?

19-3-2022
freule uit Dokkum

Sa ist!

Like
19-3-2022
devil1 uit Kollum

Al die reaguurders met hun betonnen tuintjes weten vermoedelijk niet eens hoe een schaap er uit ziet, ja van een plaatje en opgezocht via google. Want ik kan niet begrijpen hoe je zo kan reageren. Wel eens een kudde schapen in paniek gezien? Dacht het niet. En de boeren dan de schuld geven dat ze hun vee niet beschermen? Schaam jullie, dit ongedierte hoort hier niet thuis, afknallen.

19-3-2022
hfw uit Drachten

Hoezo wolf hoort hier niet? Leefde hier normaal maar de vraag is, is het wenselijk dat de wolf weer terug komt. Of krijgen we een tweede Wolvenga

Like
19-3-2022
eksteroog uit Eastermar

de wolf is de Poetin onder de dieren

dit beest moord weerloze dieren af en
Poetin moord weerloze mensen af
U hoeft mij niet te vragen wat ik hier mee zou willen doen

19-3-2022
Janvangent uit Brantgum

Mens gaat op safari in afrika de leeuw denkt ik pak jou want jij hoort hier niet.
Dan pakt sapiëns een geweer en pang weg leeuw

Like
19-3-2022
Janvangent uit Brantgum

Alles moet en zal wijken voor de mensheid.
Wij horen hier officieel ook niet hebben het ook ooit maar ingepikt hoor.
Jammer dat ze wapens hebben zonder kunnen ze niks dan zijn het net angsthazen.

Like
19-3-2022
boerke uit Dokkum

Kin de Rendac (en net Sonac) de kadavers sa ophelje.

19-3-2022
TRANS AM uit Drachten

en maar hopen dat abbi kabbabbi langskomt .ben je er zo vanaf .

19-3-2022
lebuinus uit Twijzel

Eigenlijk geen schapenhouder, maar een schapenbijdeweglegger dus.

19-3-2022
Hjirweiderhinne uit Buitenpost

Mijn hond is ooit op een nacht losgebroken, smorgens veel dode schapen in het weiland en in de sloten. De mensen die langs de weg stonden te kijken wilden mij wel afschieten. Nu de wolf zoveel slachtoffers maakt houden ze het met de wolf! De mensen zijn erg veranderd.

19-3-2022
Hott uit Terwispel

Deze schapenhouder heeft vaak kreupele schapen lopen. M.i. is dat ook dierenmishandeling, maar dan hoor je hem niet. Misschien dan ook maar een bord langs de weg plaatsen

19-3-2022
boerke uit Dokkum

De wolf is de beschermeling van de PvdD, stuur daar de rekening maar heen.

19-3-2022
eksteroog uit Eastermar

oh ,Hott ,misschien behandel jij je vrouw ook wel niet goed

dan ook maar een bord langs de weg plaatsen,toch



19-3-2022
Hott uit Terwispel

Je weet niet waar je het over hebt. Of loop je ook kreupel vanwege je eksteroog

Like
19-3-2022
Sverge uit Drachten

sytse321 uit Damwâld......wel eens in een Scandinavisch land geweest/geleefd? Denk je dat iedereen daar maar met een geweer rondloopt te knallen in de natuur? Wist je dat er in deze landen meer doden vallen door aanvallen van elanden dan van wolven of beren? Een wolf gaat echt niet op jacht naar een kind. Nederland is inderdaad wat te dicht bevolkt voor misschien de terugkeer van de wolf. Maar om ze nou zomaar neer te knallen vind ik te ver gaan.

19-3-2022
sytse321 uit Damwâld

"Natuurbeschermers" knallen ook vossen dood omdat ze tot last zijn voor de Weidevogels, en zo wordt alles hier in Nederland beheerd en in toom gehouden. Bomen worden gekapt voor heide, duinen worden met graafmachines afgegraven voor zandhagedissen, weilanden worden gemaaid om bijzondere bloemen te krijgen, natuur in Nederland is een grote dierentuin/park.

Like
19-3-2022
brell uit Uithuizen

150 jaar geleden verdwenen bijna alle wolven uit Nederland, uitgeroeid omdat ze vee doden. Nu zijn ze terug en zijn ze beschermd. Dat op zich is goed. Helaas is de leefomgeving van de wolf dramatisch veranderd in Nederland, veel meer mensen, steden, landbouw en veeteelt. Ik begrijp de reacties wel als het gaat om de boeren die een economisch belang hebben bij het houden van schapen, het is een inkomen. Aan de andere kant is ons land niet alleen overbevolkt door mensen maar ook in de veeteelt is er een “overbevolking”. En daarin bevindt zich de wolf, of we dat nu leuk vinden of niet. In vroegere tijden beschermden de mens zijn veestapel, tegen de wolf, maar ook tegen ander gespuis. De beschermingen die er toen waren, tot aan de komst van de wolf nu, waren niet meer nodig. Het is dus niet vreemd dat we niet meer gewend zijn aan die gevaren. Volgens mij kunnen de wolf en de schapenboeren best naast elkaar leven als er betere voorlichting wordt gegeven hoe een wolf zich gedraagt, Gemeenten zouden een wolvenplan moeten hebben om zowel boer als wolf te beschermen. Trouwens, zodra een wolf een mens ruikt gaat hij ervandoor.

19-3-2022
BoDuke uit Buitenpost

Klopt niet helemaal wat je zegt, een wolf die een mens ziet of ruikt zal deze in de gaten houden, helemaal als er jongen in de buurt zijn. In een dichtbevolkt gebied zullen ze snel wennen aan mensen, helemaal als ze ook nog voedsel vinden of zelfs krijgen (ach die arme wolf..) Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van de wolf? Ik zie er geen

Like
19-3-2022
Sverge uit Drachten

BoDuke, zo te horen heb je ervaring met het tegenkomen van een wolf. Bij mijn broer, achter in het bos in Zweden woont een roedel wolven van ongeveer 18 exemplaren. Sporen gevonden, ja. Gehuil gehoord, ja! Maar terwijl zijn tuin grenst aan een meer en aan de overkant het bos waar de wolven leven is hij nog nooit een wolf tegen gekomen, zelfs in de winter niet als het meer is dicht gevroren. Zijn buurman die in het bos woont heeft ook nog nooit last van de wolven gehad. En ook nog nooit van de beer die daar in de bossen leeft. De wolven en de beer zijn daar ook nog nooit in het dorp gezien. Geloof me een wolf is een schuw dier, dus die slaan echt wel op de vlucht als ze een mens zien, horen of ruiken. Tja, als je te dichtbij hun hol komt, terwijl ze jongen hebben, dan wordt het een ander verhaal. Dan heb jij hoogst waarschijnlijk al diverse sporen en waarschuwingen van de wolf genegeerd. Net als sommige mensen dat bij honden doen. Dicht bevolkte gebieden zal een wolf in eerste instantie vermijden. En mensen die wolven gaan voeren is weer typisch iets van de mens. Hiermee lok je de dieren naar je toe en dat is erg, erg dom.

Like
20-3-2022
advertentie

brell uit Uithuizen

Klopt!

Like
20-3-2022
BoDuke uit Buitenpost

In Zweden hebben ze de ruimte, kunnen mens en dier elkaar de ruimte gunnen, precies mijn punt.
Zweden 11x groter dan Nederland, 40% minder inwoners, Zweden grootste deel van de bevolking in enorm grote steden, hier allemaal dorpjes, woonstreken en stadjes.
Ik gun het beest ook het beste, en dat is niet een plek in een dichtbevolkt land als Nederland..

Like
21-3-2022
age uit Rottevalle

Misschien kunnen we de wolven schaapskleren geven?

Hij zal zich dan als een mak schaap gedragen..

19-3-2022
Basicman uit Arum

Al die roofbisten wurre tige beschermt,Sjoch mar nei de boetes die stjinne op it deaden fan in stienmut.

Tûzenden euro's,je sille mar san bist yn hûs ha of ûnder de motorkap fan je auto.

Wit DE manier om die kringen of te meitsjen,sil it hjir mar net size.

Misschien helpt it ek tsjin wolven.
Oar mar in kogel.

Ol die bisten binne troch die ránestedelijke dwazen útroppen tot beschermde beskermde bisten,lekker makkelik fan ût je vinex hûske.

19-3-2022
Kotejebe uit Drachten

Is het eigenlijk niet beláchelijk arrogant dat ‘de mens’ denkt dat álles maakbaar is, incl. natuur?! Als we de natuur nou ‘s écht alleen laten, dan redt ‘t zich prima.
Ook de wolf. Op elk eiland waar de mens verscheen verdween in no time de natuur en werd de keten verstoord ! Dat de natuur terug slaat zal duidelijk zijn mensen met enig zicht zien, dat ook de pandemie een reactie is op het wangedrag van de grootste predator de mens.

19-3-2022
batsumienemieger uit Noardburgum

De grootste predator de mens? Ga jij nou het enige organisme dat op aarde het denkvermogen heeft om te begrijpen dat we bestaan en daarmee het enige dier is die het leven uberhaupt kan waarderen en als enige spijt kan hebben van een eerder gedane actie. Ook het enige wezen op aarde die emphatie kennen en de behoefte heeft om zoveel mogelijk te weten en om met vreemden te communiseren of om van mening te veranderen. Uberhaupt een mening heeft en een ander hierdoor kan begrijpen. Of niet. Het enige wesen op aarde die begrijpt dat de aarde een super zeldzaam en klein stipje is in het gehele universum dat het bestaan van het universum en alles wat zo wonderbaarlijk en verschijnsellen en de enorme onvoorstelbare reacties, explosies en alles wat er ooit ergens is gebeurd van bigbang tot supernova's. Van dark matter tot tot het wonder van het proces bij de geboorte van een ster. Het fenomeen van aantrekkingsgracht tot alle gebeurtenissen en voor het ontstaan van ieder moment en elk element nodig voor het ontstaan van leven. Dit enorme geschenk en het bij verre meest intelligent en waardevolle is op dit kleine planeetje en ver ver daaromheen is voor jou de gene die jij verafschuwt, schuldig aan dierenleed en geen vrije leefomgeving van alles wat er verder aan leven is gunt of heeft ontnomen? Mag ik een tip geven. Als jij dit meent en ook echt meent, het zal hard aankomen maar daar ben jij ook eentje van. Dus als je dit echt vind ga dan niet wijzen naar een ander maar neem echt de verantwoordelijkheid en maak er een einde aan. Jij blij want je hebt alles een stukje beter gemaakt voor de dieren. De dieren blij omdat ze iets meer plek hebben. Wij blij omdat je de grootste nsber bent en daarmee tegenstander van de rest is verdwenen. Kortom iedereen blij. En anders houd je mening voor je en poets je tanden en spoel je mond schoon. Er komt namelijk een enorme bult stront uit als je de mond opentrekt. Viespeuk!!

Like
20-3-2022
machopluis uit Drachten

Wat een idioot

19-3-2022
skelemerrie uit Nij Beets

We praete oer 10 jier wol wer wolvenlovers!!
Dan djoche jim fest wol ien dot it te let is om hjir wolven op een ferantwurde manier hun gong gean te litten.

19-3-2022
Janvangent uit Brantgum

Dat hiene ze 500 jier lien al mei de minske dwan matten sjog wat foar raar wurk die meitsje.
En no ist te let en binne der meer as 8 miljard op it lytse aardboltsje en der mat no alles foar wyke.

Der is de wolf mar een mietje bie.

Like
19-3-2022
wammes uit Uithuizen

ik ben het helemaal met je eens, de mens is het ergste roofdier op de aarde !

alles moet wijken voor de mens, elk dier temmen we om te benutten voor eigen gewin en als we het niet kunnen gebruiken maken we het dood !

gelukkig is het zo erg dat de natuur die we zelf stuk maken door alles te kappen en dood te maken, nu terug slaat met overstromingen en bosbranden om de mens uit te roeien, hopelijk lukt het !

Like
19-3-2022
batsumienemieger uit Noardburgum

Begin bij jezelf zou ik zeggen.
Waar wacht je op??

Like
27-4-2022
zijlijn uit Frieschepalen

alle wolven zo gauw mogelijk afschieten !
ze hebben hier niets te zoeken, ga maar naar de steppen in Siberie, kan Poetin hun mooi gezelschap houden.

19-3-2022
Janvangent uit Brantgum

Er zijn er wel meer die hier niets te zoeken hebben volgens de boze witte sapiëns de homo.

Like
19-3-2022
Klaas bruinsma uit De Tike

Ik ben een wolf activist ..welbekend op Twitter en deskundige bij wolven in Nederland.Jullie weten niet waar jullie over praten.Dat is wel duidelijk.

19-3-2022
kaptein uit Burgum

Ik meende dat ze je hadden afgeschoten in 1991,of ben je weer herrezen?

Like
19-3-2022
thefox uit Doodstil

Normaal leggen de boeren de dode dieren ook bij de weg zodat Sonac uit Burgum op kan halen dus een protest is dit niet!!
Voor degenen die bang zijn voor de grote wolf vrees hem niet! Zolang je het uiterlijk van een biggetje niet hebt en geen rood kapje draagt hoef je van een wolf niks te vrezen...

19-3-2022
age uit Rottevalle

Nou FOX kijk maar uit...hij lust je rauw..

19-3-2022
eksteroog uit Eastermar

klaas Bruinsma ,kan het ook zijn ,dat jullie die krengen hier in Friesland zelf uitzetten en dat die boeren de gruwelijke dood van hun schapen maar moeten slikken

dat is toen der tijd ook met die duivelse buizerd gedaan

19-3-2022
Janvangent uit Brantgum

Eksters horen hier ook niet afschieten die rovers.

Like
19-3-2022
mcprutser uit Drachten

En Janvangenten horen hier ook niet, maar terug naar de zee of ook afschieten? :P

Like
19-3-2022
advertentie

Janvangent uit Brantgum

Gewoon maar afschieten joh gewoon doen.
Lucht lekker op is de mens goed in pang pang pang.

Like
19-3-2022
BoDuke uit Buitenpost

Ik ben voor om met janvangent te doen wat de wolf met het schaap doet

Like
19-3-2022
prideux uit De Knipe

Cheese uit ureterp

De wolf hoort hier van nature
Als hij een mens aanvalt schiet je hem af
?o ja een geweer hoort hier van nature ( not )

19-3-2022
Basicman uit Arum

Klaas Bruinsma die is jirren wérom al dea sjitten,ha se ûs wiesmakke
Drugs en sa,Mabel W S. En meer foute figuren.
Nou

19-3-2022
oarsom uit Broeksterwâld

Wat een reacties. Maar als nu uit de genomen monsters blijkt dat de dader niet een wolf is? Al die reacties voor niets..
Zullen we eerst de uitslag maar afwachten? (ik zeg niet dat het niet een wolf was, maar het moet wel eerst worden bewezen)

19-3-2022
Basicman uit Arum

Nou skynt ie nog te ljibbjen en freon mei de wolf te wezen.
Je witte it net meer.

19-3-2022
Hoestno? uit Drachten

Als de wolf alleen zou doden om te eten...
Maar hij lijkt meer te kicken op zoveel mogelijk te doden.......eten van die schapen doet ie bijna niet!
Dus Nederland is te klein voor de 🐺

19-3-2022
wammes uit Uithuizen

de wolf legt een voorraad aan, hetzelfde als dat vele andere dieren ook doen .

Like
21-3-2022
age uit Rottevalle

Als de mens alleen zou doden om te eten...

19-3-2022
patman uit Drachten

Ik denk; Als wolven mensen zouden houden voor het vlees en er zouden om de haverklap een handje vol schapen zijn die er een paar mensen tussen uit zouden roven,...Dat de wolf ook niet blij zou zijn ( Even voor de goede orde Wij zijn de gene die 100 stukjes vlees vrij af te halen in de natuur plaatsen Wolf was hier enkele eeuwen langer dan wij nl toen lagen ze niet voor het oprapen geloof ik! .... Oh en age uit rottevalle; als iedereen 1 stuks vlees uit de natuur mocht stropen, hadden we binnen 3 weken geen wilde dieren meer! smart thinking

20-3-2022
mcprutser uit Drachten

Hoe zit het met het DNA onderzoek staat het al vast dat het om een wolf of een hond gaat?

27-4-2022

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan