Account
Logo
Zoeken
9.7 °C

Vervuiling: water later in Drachtstervaart

Publicatie: 17 januari 2015, 19.52 uur

Reacties

kozak1 uit Augustinusga

En die troep zit natuurlijk behoorlijk diep .Dus het kan wel eens een superdure klus worden In die vroegere tijden werd er niet zo naar het milieu gekeken. Misschien wel 10 meter diep die vervuiling

17-1-2015
oane79 uit Damwâld

Beter hadden ze die vaart mooi dicht gelaten, in plaats van alle troep op te graven van vroeger.

17-1-2015
driepinter uit Hjirwei

Kost in pear sinten mar dan ha jo aanst ek wat!

17-1-2015
weethetbeter uit Surhuisterveen


Er is volgens mij een diep riool gelegd in het midden van de vaart.

Waar is al die vervuilde grond gebleven?

Dit is maar een stukje van ongeveer 150 meter.

Zit er ook nog vervuiling onder het carillon en verder op ? zou me niets verbazen.

17-1-2015
advertentie

thor uit Drachten

Ja zeker toen ze aan het baggeren waren hebben ze er vervuiling in gegooid. en vroeger smeerden ze echt geen menie op de romp van een schip.
Mij is geleerd dat je met baggeren vervuiling uit het water weghaalt.
Zijn ze nou echt niet wijzer bij de redactie van deze site? dan is het ook helemaal niet verwonderlijk dat die zelfde redactie om onbenullige redenen reacties verwijderd!

17-1-2015
hapsnurker uit Drachten

Zo. Het volgende gat om geld in te dumpen is er al weer. Maar ja, dit prestigeproject moest en zou doorgedramd worden met alle gevolgen van dien. Goed bezig gemeente Smallingerland. En ga nou alsjeblieft niet vertellen dat hier geen rekening mee was gehouden.

17-1-2015
musky uit Rinsumageast

Van tevoren geen grond onderzoek gedaan zeker,nu maar uit zoeken wie hier voor aansprakelijk is.

17-1-2015
kozak1 uit Augustinusga

En de diepriool is geplaatst blijkbaar is het toen niet ontdekt?Of loost er een bedrijf op de vaart?Ik vind dit maar apart .Of komt het onder het carillon vandaan ?Dit hoop ik niet voor de Drachtsters .Hoever liep die vaart vroeger door ?Of door heel Drachten?

17-1-2015
wdm uit Hoornsterzwaag

Misschien weet de gemeenteraad nog een kunstenaar te vinden die voor een paar duizend euro een kunstwerk kan maken van die olie en zware metalen

17-1-2015
gerritpruts uit Twijzel

't Is misschien ook en idee om die vaart dicht te gooien en er een mooie brede straat van maken. En schilder de straat dan blauw, dan lijkt het op een vaart...

17-1-2015
snoad uit Drachten

Ouwe koeien uit de sloot halen...

17-1-2015
regiofri uit Drachten

Dit soort bodem 'affaires' tref je overal in den lande aan, niet alleen in Drachten. Bodem onderzoek en sanering zullen de oplossing zijn. Vergeet niet dat men in het verleden weinig benul had omtrent milieu technische zaken.

17-1-2015
kozak1 uit Augustinusga

Gerrit puts .Dat hadden ze eerst moeten doen .Het kost nu al bakken euris

17-1-2015
tlelens uit Koufurderrige

De gemeente had al riolen gevonden waar ze het bestaan niet van wisten. Deze moeten vervangen worden. Raar verhaal! De rioolbelasting is fors verhoogd per 2015. Ze hebben die riolen gewoon verzonnen, belasting verhoogd gewoon omdat ze al wisten dat de vaart vervuild was/is. En dat geld gaan ze nu gebruiken voor sanering van de zogenaamde vervuilde bagger. Jaja. De gemeente is in zijn eerste leugen niet gestikt!

18-1-2015
advertentie

hyper7 uit Hurdegaryp

als het goed is hebben ze ook nog een bedford eruit gehaald. men dumpte van alles vroeger erin

18-1-2015
age uit Uithuizen

Thuis heb ik nog een ansichtkaart
van de goeie ouwe Drachtstervaart
met daarop nog de Kaden
waarop werd gelost en geladen
door snotbongels en ouwe knarren
met bakfietsen en hounekarren
ze pruimden tabak en spuugden het weer uit
zo op de grond
niet echt gezond
maar dat interesseerde niemand een fluit
in de kroegen werd gedronken en gegeten
vechtersbazen werden in de vaart gesmeten
misschien komt die tijd een beetje terug
met de Drachtstervaart de kaden en de brug?

18-1-2015
kozak1 uit Augustinusga

Het was geen bedford .Maar een hondekar En nog een Triumpf motorfiets met zijspan.Is al gerestaureerd

18-1-2015
gerritpruts uit Twijzel

Age zit weer aan de geestverruimende middelen.

18-1-2015
kozak1 uit Augustinusga

Age als ze nu in de drachstervaart worden gedumpt met ruzie .Komen ze weer boven als zwarte pieten .Lijkt mij ook niet gezond

18-1-2015
keeskees uit Ureterp


voor zo'n project laat je tenslotte eerst grondonderzoek doen lijkt me..dus wie liet dat achterwege?
maar nu wel verbaasd zijn natuurlijk.


18-1-2015
frontaal uit Groningen

De demping van de Drachtster vaart in 1968. Beelden van Gerard Sipma en Roel Oostra. FriesFilmArchief.
_______________________________________________________


18-1-2015
rappe uit Drachten

Nieuws klopt niet.

Vervuiling is er niet door baggeren ingekomen. Zoals al eerder terecht is opgemerkt is het resultaat van baggeren juist dat vervuiling wordt weggehaald.

Verder klopt het niet dat het werk inmiddels 3 weken stil ligt. Wie goed heeft opgelet, heeft de aannemer de afgelopen weken bezig gezien met het verwijderen van het kokerriool en een deel van de grond. Vanuit een saneringsplan wordt waarschijnlijk voorgeschreven om de verontreinigde grond apart af te voeren. Na verwijdering van de verontreinigde grond, kan het werk gewoon verdergaan. Overigens kun je ook niet alle verontreinigingen van te voren in kaart brengen. Je kunt simpelweg niet elke vierkante meter onderzoeken en ook niet op alle dieptes. Soms worden er tijdens de uitvoering ook verontreinigingen ontdekt, zoals hier het geval is.

18-1-2015
virtualizer uit Burgum

de as is een dure,maar de drachstervaart word

18-1-2015
oane79 uit Damwâld

Wat is dat, een houn? Wy nimme het een h

18-1-2015
pykefanger uit Boornbergum

wat een zeikerds weer allemaal, het wordt prachtig, en ja, iets nieuws kost geld.
Valt wel op dat de meeste azijnpissers niet eens in Smallingerland wonen, waar maken jullie je in vredesnaam druk om? Vraag jullie je daar maar af of die vierbaans weg naar niemandsland zo nodig is?

18-1-2015
virtualizer uit Burgum

die vierbaansweg is meer nodig dan dat prestige project voor een klein aantal bootjes die drachten aan gaan doen.
en dan hebben we het nog niet eens over het WAAROM van het dempen van eertijds van de vaart...
ach,daar komen ze vanzelf ook wel achter,de geschiedenis gaat zich herhalen.

18-1-2015
age uit Uithuizen

Intessante opmerkingen over het dempen van de Drachtster Vaart Virtu!

Opgegroeid, als snotjonen in Drachten herinner ik me nog heel vaag het dempen van die Vaart en de Dwarsvaart, nog bezongen door Ritske Numan.

Zolals je schrijft het woord milieu kenden ze een halve eeuw geleden nog niet.

Teruglezend in de geschiedenis komen we vlgs mij ook weinig protesten en waarchuwingen tegen, toen besloten werd de Drachtstervaart te dempen.

De overgrote meerderheid van de bevolking was voor, ook omdat de vaart een soort riool geworden was en het water smerig.

Drachten moest en zou de Diamant van het noorden worden!

Er waren vlgs mij ook weinig protesten van historici tegen de demping ivm de belangrijke funktie de de Drachtstervaart voor de ontwikkeling van Drachten heef gehad.

De tijd zal het ons leren of het weer opgraven van de Drachtstervaart en de geschiedenis goed is geweest..

18-1-2015
virtualizer uit Burgum

het dempen was voor mijn tijd,maar ik heb van familie wonende in drachten wel genoeg gehoord,de lucht was er soms niet te harden....
begrijp me goed,het is mooi dat dit weer in ere is hersteld,maar men maakt mijns inziens een kapitale fout om weer ergens in het centrum te stoppen bij dat carillon.
weer een doodlopend stuk water,en stilstaand water gaat bij warm weer lekker bloeien tot een groene stinksoep,en je moet weer terug met je bootje want je weg vervolgen is niet mogelijk(toeristen vinden dat maar niks)
ik heb ook geen idee of daar men nu dmv buizen? wel zorgt voor doorstroming,dat is iets wat ik niet weet.
dus misschien dat ik dat nog meemaak dat ze hem weer dempen,ben ik dan nog niet dement dan ga ik er nog even lekker van genieten en tegen mezelf zeggen,zie je nu wel stel domoren....of heel misschien is dit een gouden greep maar ik betwijfel het!

18-1-2015
age uit Uithuizen

Virtu, wie weet komen we elkaar ooit tegen als jij een oud menneke en ik als een nog ouder menneke op een terrasje, mopperend over de stank.

Wat mij betreft gooien ze, als ze toch bezig zijn ook de rest van de Drachtstervaart en Dwersfeart weer open hoor!

Het lijkt mij trouwens best interessant voor historici, bv van het tv programma Andere tijden eens onderzoek te doen naar het Hoe en Waarom van het dempen van de Drachtster Vaart destijds.


Vlgs mij was het vooral een prestigeobject van het gemeentebestuur en ook de gemeenteraad...en ook de bevolking?

Het is onmogelijk om beslissingen van toen te beoordelen met de kennis van nu, maar ik vraag me wel af,of toen niemand de gevaren van uitbaggeren van die smerige vaart en het dichtgooien met zand...?? voor de grond en het milieu gezien heeft en er voor gewaarschuwd ?




18-1-2015
kozak1 uit Augustinusga

Als ik alle verhalen zo lees .Is alles nog afwachten waar de vervuiling precies zit ,Water loopt natuurlijk alle kanten uit .Waarom stonk de vaart vroeger dan zo? zijn er nog mensen die dit weten? Ben wel nieuwsgierig . Stond er ook een gasfabriek in de buurt? Kalkovens?

18-1-2015
frontaal uit Groningen

@age: Meestal zijn we het eens, naar die oude vaart stonk echt het was een open riool.
Ik was toen ong. 20 jaar en kan de me de situatie nog precies herinneren.
Mijn vrouw komt daar vandaan en ik heb er nog een tijd gewoond.

Het staat ergens op dit blog hier onder via de link maar die zoek optie daar werkt slecht.


http://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2012/06/het-drachtstervaart-plan/

18-1-2015
age uit Uithuizen

Frontaal, ik wil best geloven dat de Drachtstervaart stonk hoor.
Hij werd inderdaad gebruikt als een soort open riool.
Wij woonden toen,rond mijn tiende een paar jaar aan het Valaatsterend, direct achter de Kaden, waar een paar winkeltjes waren, Spar, Veenstra? en vlgs mij verderop richting brug een paar fabriekjes waar oa tabak en pruimtabak De Kei?werd gemaakt.

Vlgs mij liep de Drachtstervaart heel vroeger door tot in de Dwarsvaart en daarna ook in zijkanalen, wijken.
Ik denk dat als je daar in Oost Drachten, de Wiken eo zou graven je ook nog veel...tegen zou komen.

Kozak,wat de afgraving en demping van de Drachtstervaart betreft weten we natuurlijk niet hoe diep men heeft gebaggerd en wat voor vuil er nog zit, maar er waren dus fabriekjes en huizen rond de vaart met riolen die in de vaart uitwamen...

18-1-2015
thor uit Drachten

oane79 uit Damw

18-1-2015
sneezer uit Drachten

Waarom inderdaad die stinkvaart weer open gooien? Had het geld besteed aan een mooi buitenzwembad net als Surhuisterveen...want als het 30 graden is mogen wij straks lekker in de vaart afkoelen...

19-1-2015
frontaal uit Groningen

@Age: Ja hoor zo was het.
De Drachtstervaart liep door een groot gedeelte van Drachten via de Noorder en Zuiderdwarsvaart naar Rottevalle de Lits.
Met veel aftakkingen.
Hij liep nog waar nu de Hogeweg is naar Smal Opeinde.
Via de Dwarsvaart, Kaden, Moleneind, Tussendiepen, naar Buitenstverlaat.

Drachtstervaart Wiki.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drachtstervaart_(kanaal)

Hier staan onderaan nog mooie foto's van de vaart.
En ook nog video, s over Drachten. Anno 72 mooie site de Spanvis.nl

http://www.spanvis.nl/Drachten/De%20Drachtster%20vaart/index.htm

19-1-2015
uit Leeuwarden

Waarom de vaart stonk, Kozak1?

Het was gewoon een groot open riool: men dumpte van alles in de vaart; de gebruikelijk fietsen, rotzooi van het uitgaan, bedrijfjes loosden hun rotzooi...

19-1-2015
uit Leeuwarden

Loodmenie, of Loodoxide, werd wel degelijk voor schepen gebruikt. Het is/was een impregneermiddel voor onder andere hout en metaal om het beter tegen vocht te beschermen.

19-1-2015
thor uit Drachten

bekende uit Leeuwarden /

Ja en dat ligt nu allemaal in dat kleine stukje Drachtsterfeart omdat?

Denk je niet dat in der tijd de houten boten in de teer werden gesmeerd?
En later de ijzeren schepen dito en boven op het schip Lijnolie en misschien een beetje loodmenie en dan ook nog hoofdzakelijk aan de binnenkant van het schip.

19-1-2015
reithintsje uit Jistrum

Waar al ver voor het uitvoeren van de plannen is gewaarschuwd komt nu uit. Het was al lang bekend dat de vaart ernstig vervuild was. Niet alleen door de scheepsbouw maar ook van de rubberfabriek.Vroeger verdween alles onder water het waren open riolen.
Er is ruimschoots op tijd voor gewaarschuwd. Maar zoals gewoonlijk wisten de politieke brekebeentjes van Smallingerland het weer beter.
Gebrek aan visie en kennis, iets waar de meeste politici van vandaag door uitblinken. Nee het werd een prestige project. Het zoveelste en wie gaat het gelag betalen? Dat is natuurlijk weer de burger.

19-1-2015
advertentie

uit Leeuwarden

Teer zal zeker als beschermingsmiddel populair geweest zijn, Thor. En misschien werd de menie wel meer binnen gebruikt - ik ben geen expert - maar menie werd ook zeker wel op de buitenkant gebruikt; dat was zeker geen zeldzaamheid.

19-1-2015
kozak1 uit Augustinusga

Je moet ook niet in een beerput gaan roeren .Dat gaat ook altijd stinken. Net als bij de politiek

19-1-2015
age uit Uithuizen

Mooie foto

19-1-2015
frontaal uit Groningen

Ja Age: Een stukje nostalgie, ik herken die foto, s ook niet allemaal daar zijn ze te oud voor, het stukje bij de Dwarsvaart kan ik me nog herinneren zo als het op die foto, staat.

HaHa (Voor ons gevoel woonde daar ruch folk, heidenen) ik ben daar geboren en de rust zelf.

Het eerste ziekenhuis zat in een herenhuis aan de Burgemeester Wuiteweg.
Later aan het Moleneind, toen in die houten barakken waar het nu staat.
Later zusterhuis. Nu?
In 1970 werd een nieuw ziekenhuis gebouwd aan het Compagnonsplein.

http://www.nijsmellinghe.nl/145/over-nij-smellinghe/

A.7 was nog rijksweg 43.

19-1-2015
age uit Uithuizen

Frontaal,jouw HAHA is terecht!
Ik schreef `Voor ons gevoel woonde daar ruch folk, heidenen

20-1-2015
kozak1 uit Augustinusga

Age .De bijnaam van Peye was Rasp .Dit weten alleen de oudere mensen Dus Peye Rasp .Door zijn geluid wat hij maakte op zijn instument .Toevallig van een ouder iemand gehoord uit Drachten

20-1-2015
age uit Uithuizen

Dank je kozak1.
Ik had dat eerder ook al eens gelezen.
Als je op Google Peije Rasp tiept kun je ook nog wat informatie over hem vinden.

Op Google kwam ik ook de straatzanger Jan de Roos tegen,die ik begin jaren

20-1-2015
frontaal uit Groningen

Ik had geen reacties meer gezien. Age: ik ben daar geboren, ik was nog te jong om alles terug te halen. Maar we zijn vaak verhuisd Rottevalle, Boelenslaan, Opende Gr. Mijn Vader woonde waar werk was zo ging dat vroeger. geen auto, s zelf geen fiets toen, Armoede. Maar je moet je afkomst nooit verloochenen.

Veel van onderstaande heb ik gezien of gekend. Peije Rasp was ook voor mijn tijd.
Hier onder staan ze allemaal, Bij Beroemd / Berucht Peije Rasp, Aan Rus, Jan de Roos, IJe Wijkstra, Jan Hepkes, en veel meer. @kozak: Dit is jou gemeente dus snel kijken via link hier onder.


http://www.stamboomachtkarspelen.nl/kwartierstaat-van-freerk-andries-de-jong

Jan de Roos straatzanger. http://youtu.be/O-j-tPM7al8

20-1-2015
age uit Uithuizen

Je moet je afkomst nooit verloochenen.

Helemaal mee eens Frontaal!
Dat heb ik ook van thuis meegekregen.
Net als,
iedereen recpecteren en waarderen en nooit neerkijken op anderen, maar ook niet buigen voor anderen...

Wij kwamen van Rottevalle via Opeinde naar Drachten.
Ik heb daar nog net de Drachtstervaart meegemaakt.

De mensen, die je daar noemt ken ik ook van de verhalen.

Ik mis alleen Durk Tabak ?

Die stak in Drachten in een cafe Poenix?iemand met een mes onder tafel .....dood..
En na zijn vrijlating schoot hij op straat zijn getrouwde vriendin en zichzelf dood...

Ik heb wel eens gelezen dat hij op bruiloften zong,soms begeleid op trekharmonica door Eye Wijkstra. Durk Tabak kon dan mooi psalmzingen, maar ook wel schuine liedjes..

Vlgs mij zijn er twee boeken over beroemde beruchte Fiezen :

Rare snaken..
Moord en doodslag in Friesland

20-1-2015
frontaal uit Groningen

@Age Durk Tabak hij staat er tussen. Die site is gemaakt door Tinus Jongsma. Die ken ik persoonlijk. Oud Wethouder, Journalist, en drukker, had een drukkerij in Surhuisterveen en een vakman.
Ik ken alleen Durk Tabak als beruchte Fries van Vroeger, maar er zullen er meer zijn op Google vind je alles.

http://www.stamboomachtkarspelen.nl/kwartierstaat-van-durk-tabak

20-1-2015
thor uit Drachten

Gean es in joune nei inoar ta te

20-1-2015
age uit Uithuizen

Je wilt toch niet beweren dat jij dit geaamel leest Thor?

Wij hebben de vrijheid van wel of niet reageren en de vrijheid om berichten en reakties wel of niet te lezen, jij niet?

Ik lees niet alle berichten en reakties, maar die van jou, Swittie en Eksteroog lees ik altijd.
Ik vind ze hilarisch !

20-1-2015
buriram uit Uithuizen

overal waar de vaart is gedemt in de jaren 60 is de grond vervuil ook in ureterp de ureterpervaart

20-1-2015
thor uit Drachten

Age ik vind het en hele eer dat jij weer in het eamel aas Bijt wat ik had uitgeworpen speciaal voor jouw.

21-1-2015
age uit Uithuizen

Weer een hilarische reaktie,Thor!

Ik weet dat jij en Swittie en Eksteroog mijn reakties niet lezen maar spellen.

Als jullie niet regelmatig zouden reageren op mij zou ik al lang gestopt zijn.

Doorgaan Thor, vooral doorgaan!


Mschn, blijft er iets bij jou hangen van mijn eigen wijsheden?


Ik zie dat ik jou vergat, toen ik hierboven schreef over de Switties en Eksterogen, die nooit over de houten bruggen en planken heen durven komen in de buitenwereld..

Excuus!

Zoals wij vroeger niet de bruggen en planken durfden gaan op de Dwersfeart om de mensen daar te ontmoeten, zo durven veel mensen dat nog steeds niet naar anderen..en dan ontstaan vooroordelen over mensen die ze niet eens kennen.
Onbekend maakt onbemind.

Er is momenteel een serie op tv Rot maar op naar je eigen land, waarin 6 Nederlanders ervaren wat vluchtelingen echt ervaren onderweg en hier...interessant!

Fijn jou nog eens hier tegengekomen te zijn!

21-1-2015
kozak1 uit Augustinusga

Frontaal hartstikke bedankt voor deze informatie .Ik hoor er word gretig gebruik van gemaakt

21-1-2015
thor uit Drachten

Dus jij voelde jouw te goed voor het volk aan de overkant van de bruggen en planken ? En daar heb jij een schuldgevoel aan overgehouden en daar doe je nu boete voor door zogenaamd voor de mindere medemens op te komen , Dat verklaart gewoon jou hooghartigheid. Ik zal mij de wijste maar tonen en uwe Hooghartigheid Age voorlopig maar met rust laten.
Zodat u zich niet meer met het gewone klootjesvolk hoeft te bemoeien.

21-1-2015
frontaal uit Groningen

Vanavond de eerste aflevering van 'Rot op naar je eigen land'. Wij zijn heel benieuwd. #kijktip #rotop http://t.co/gMdswyeHXm— VluchtelingenWerk NL (@VluchtelingWerk) 20 januari 2015

21-1-2015
age uit Uithuizen

Begrijpend lezen is moeilijk he Tor.
Ik wil voor jou best even herhalen wat ik schreef over de Dwersfearters:
`Voor ons gevoel woonde daar ruch fok,heidenen.
Wij kenden die mensen niet omdat wij nooit over de houten bruggen en planken, naar hen toekwamen.

21-1-2015

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan