Account
Logo
Zoeken
12.7 °C

Elektrische oplaadpunten in Drachten

Publicatie: 14 mei 2012, 17.33 uur

Reacties

aleuh uit Dokkum

Opzich leuk, maar naar paar keer aanvaring als voetganger bijna worden onder gereden worden door z'n rot ding vind ik het maar niks. Ze maken totaal geen geluid.

14-5-2012
crimson uit Burgum

Geef die dingen een kenteken..is toch ook gemotoriseerd?

14-5-2012
cheese uit Ureterp

@aleuh: motor geluidje toevoegen is genoeg lijkt me

14-5-2012
sybrand9 uit Burgum

En na december 2014 schrikken de mensen zich dood door wat ze moeten betalen per uur om op te laden. aleuh uit dokkum je hebt gelijk. Ze maken geen geluid als ze er aan komen rijden. Het is wachten op de eerste voetganger of fietser die er onder komt te liggen.

14-5-2012
advertentie

uit Leeuwarden

Aleuh je hebt gelijk... Maar zelfs met geluid kijken vele voetgangers nog niet uit...

14-5-2012
premiumblue uit Tijnje

Om nog maar te zwijgen over de beperkte actieradius van de electrische auto's. De meesten houden er met 80 a 100km al mee op. (Zie ook de laatste Kampioen van de ANWB).

En volgens mij is de enige reden dat we electrisch rijden ipv andere milieu-vriendelijke alternatieven dat de overheid het electranet al in handen heeft en dan is het makkelijk incasseren.

14-5-2012
tsea uit Drachten

Mag iemand mij uitleggen wat er 'groen' aan elektrische auto's is, daar wordt volgens mij veel te makkelijk overheen gestapt. Mensen worden misleid.Dat ding moet opgeladen worden met elektriciteit. Waar wordt dat opgewekt, juist ja, in die stinkende kolen centrales of kerncentrales (radioactief afval). Bij opwekking: energieverlies, een deel van de potentiële energie vloeit weg door warmteverlies. Vervolgens moet het de elektriciteitsleiding in, waarbij het voltage moet worden veranderd: energieverlies. Het moet door de leidingen naar een oplaadpunt en door weerstand in de kabels: energieverlies. Dan moet het weer worden omgevormd in een transformatorhuisje naar een ander voltage: energieverlies. Daarna laadt je met die elektriciteit je batterij op, waar meer energie in moet om de batterij volledig op te laden: energieverlies. Dan nog de productie van de batterijen, waar veel cadmium in is verwerkt. Dus wat is er groen aan een elektrische auto?

14-5-2012
uit Leeuwarden

Tsea,

Je hebt gelijk... Op dit moment is er nog weinig groens aan...

Dan zullen we in Nederland eerst volledig op groene energiecentrales over moeten stappen. Dan is energieverlies ook minder erg, omdat er dan geen/minder nutteloze vervuiling bij de opwekking was.

Dan blijft eigenlijk enkel nog het accuprobleem over.

14-5-2012
reboelje uit Feanwalden

@tsea
Je hebt helemaal gelijk. Een voordeel is wel dat je de uitlaatgassen niet in de stad hebt (of een dorp als Drachten) maar bijvoorbeeld in de Eemshaven (nieuwe kolencentrale). Beter zou natuurlijk zijn om groene stroom (turbines, zonnecellen of waterkracht uit Scandinavië) te gebruiken.

14-5-2012
gp500 uit Twizel

Moai sa, de infrastructuur is moai opwei sa.

Wat een des-informatie we allemaal krijgen.
1 feit een benzine auto van grond tot tank is 600g/km, electrisch is dat 75g/km co2.
Dit is al de mate in hoe efficient dit vervoer is.

Veel onkunde is er te horen, jammer genoeg worden ze met opzet door de bronnen (autogekken/olieindustrie) in de wereld geslingerd.
Olie zullen we nog decennia gebruiken, maar hopelijk snel een stuk minder.

14-5-2012
boerke uit Dokkum

@tsea: miskien grien fervje?

14-5-2012
tsea uit Drachten

gp500,

De energie die in die batterij zit is vele malen inefficiënter dan benzine, omdat voordat je het kunt gebruiken je al een groot deel weggooit, het is zo inefficiënt als de pest. Met benzine in je tank wek je de energie terplekke op uit de bron (lees: benzine) en heb je daarmee dus een eenmalig energieverlies en niet tig keer. Over het geheel bekeken is er dus met een elektrische auto geen co2 vermindering.

14-5-2012
vloeren uit Burgum

iedereen moet van alles betalen, wegenbelasting accijns b.t.w en w.t.f al niet meer.
deze auto worden door ons betaald:
terwijl ze wel uitstoot hebben alleen een paar kilometer verder op.
wel de wegen belasten.
dus niet b.t.w. vrij horen te zijn.

als we trouwens allemaal electrisch gaan rijden is het stroomnet er niet eens op berekend.

leve de achteruitgang.

veritas

14-5-2012
diuwer uit Boornbergum

het zijn politieke praatpalen

14-5-2012
advertentie

gp500 uit Twizel

@tsea

alleen als je benzine in beide auto's zou kunnen stoppen. Direct die energie benutten.

benut een elechtrische auto de energie 3x maal beter.

Het kost enorm veel energie om een brandstof the maken. Daar draaien complete energie centrales voor.
Dus die slag pakt een elektrisch voertuig al.

@vloeren: stukje uit een brits filmpje, de dagelijkse fluctuatie die er is in verbruik op het netwerk is al 5x zo groot als miljoenen electrische auto's die tegelijk laden.

Het is een fabel, door onbekend maakt (nog) onbemind.

14-5-2012
hyper7 uit hurdegarijp

er was al iemand uit drachten op zoek naar die oplaadpunt,hij had nog een aantal accu's om op te laden.
beter voor het milieu is het niet...
stroom kost ook kool/of gas energie.
bovendien is die rotzooi wat in accu's zit al helemaal niet goed.
bij de productie komt er al genoeg rotzooi in de lucht waarvoor een oude diesel al gauw 20 jaar over doet om dezelfde uitstoot te hebben.
het bestempelen als milieu vriendelijk vindt ik daarom erg kort door de bocht kijken

14-5-2012
emprasoforvio uit Drachten

straks... 2 euro per kilowatt. XD

15-5-2012
emprasoforvio uit Drachten

Want waar komt die elektrische energie voor de auto vandaan? "Bijvoorbeeld van windturbines", zeggen de auteurs. Maar elektriciteit in Nederland wordt voor nog geen vijf procent opgewekt uit duurzame bronnen. Bijna alle elektrische energie wordt opgewekt door energiecentrales.



De elektrische auto lijkt dan wel schoon als hij op de weg rijdt, maar de vervuiling van de opwekking van de energie vindt elders plaats. Binnenkort zullen vier nieuwe kolencentrales in de Eemshaven en de Maasvlakte elektriciteit gaan opwekken. Daardoor wordt een elektrische auto in Nederland in feite steeds meer een kolenstroomauto.


Het promoten van het invoeren van de - ten onrechte als duurzaam neergezette - elektrische auto kan op de achtergrond de bouw van nieuwe kolencentrales goedpraten en acceptabel maken.



bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/1863354/2011/03/22/Elektrische-auto-is-niet-zo-duurzaam-als-ie-lijkt.dhtml

15-5-2012
stonecold uit Surhuisterveen

Op en top humor,gratis laden en parkeren en de wie mag blijven betalen?Juist de gene die op brandstof rijd.

15-5-2012
hyper7 uit Hurdegaryp

en wat denk je van het netwerk van de elektrische bedrijf stonecold...

deze zijn erg verouderd en niet op deze manier van rijden berekend.het vernieuwen betalen we met zijn allen en niet alleen de electrische auto rijder.daarbij op geteld hoeven ze met hun veels te zware auto's ook nog eens geen wegenbelasting te betalen.
wat dat aangaat valt het mij nog mee dat er nog nooit iemand klaagt over deze misleiding van onze regering.

15-5-2012
odebruin uit Opende

@Tsea, als je zo redeneert is niks groen. Zelfs geen fiets want die moet eerst ook gemaakt worden dus uitstoot van machines etc etc.

Maar denk even logisch na: BV nu word er afval verbrand om om van die afval af te komen EN er word naar olie geboord. Dus keer word er een schadelijk iets gedaan. Wat als je nu afval gaat verbranden en de energie die je daar uit haalt nu in de auto stopt. Heb je weer 1 schadelijk proces (olieboren, uitlaatgassen etc) minder. Daarom is het groen(er) en minder schadelijkers. Het beste zou zijn om de energie op te weken met wind turbines etc.

@stonecold, dan koop je toch een elektrische auto? :-D

15-5-2012
swaantje uit Eastermar

Even snoertje aanleggen en stroom aftappen, is toch gratis??

Groen zijn die auto's niet en wat kost het kwa stroom? Andere nadelen zijn dat je bijna nergens heenkan met zo'n auto en wat als alle oplaadpunten bezet zijn en je accu is leeg? Tja...zijn nog een hoop knelpunten en volgens mij kan stroom niet gratis blijven, immers alles wordt fors duurder!

15-5-2012
swaantje uit Eastermar

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_auto

Hier lees je de voor en nadelen..teveel elektrische auto's zou een enorm probleem worden etc. etc. Dit is dus niet echt de oplossing voor de toekomst.

15-5-2012
tilleman uit Kootstertille

Ik ken niemand met een elektrische auto.....kom er ook nooit eentje tegen.
Nou ja: de palen staan er alvast. Ook in Buitenpost sinds vorige week overigens !!

15-5-2012
tsea uit Drachten

odebruin,

Natuurlijk kun je eenzelfde betoog houden voor het rafineren, oppompen etc van olie, maar daar kun je de delving van kolen tegenover stellen. Als de elektriciteit daadwerkelijk 100% groen is opgewekt, ja, dan is een elektrische auto beter voor het milieu, maar nu is het weggooien van een hoop energie via deze omslachtige weg. Tot die tijd is mijns inziens een elektrische auto alles behalve goed voor het milieu, ik ben zelfs van mening dat het slechter is voor het milieu!

15-5-2012
eksteroog uit Eastermar

elektrische auto's zijn op dit moment voor de zeer rijken weggelegd,en zoals vloeren al zegt,men betaald geen wegenbelasting en nu dus ook geen accijns voor benzine en gratis stroom
en voor het milieu hoef je het voor dit soort dames en heren niet te doen,want deze mensen zijn juist de grootste vervuilers van Nederland,omdat deze rijken de hele wereld met vliegreizen wel 10 x in het rond vliegen
maak de vliegreizen maar 4 maal zo duur ,zodat de vakantie centjes hier worden uitgegeven ,dat helpt ook nog eens om onze crisis te bestrijden.

15-5-2012

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan