Account
Logo
Zoeken
9.8 °C

Man opgelicht via internet na phishing

Publicatie: 22 maart 2012, 10.03 uur

Reacties

cheese uit Ureterp

Domme mensen moet je geen internet geven. Deze persoon heeft blijkbaar wel alle signalen en voorlichting gemist. Een klein kind kan nog begrijpen dat hier iets niet klopte.

22-3-2012
tilleman uit Kootstertille

Hoe dom......we mogen hopen dat de bank wel zo slim is om NIKS te vergoeden !!!!

22-3-2012
eastlakcity uit Eastermar

Volgens mij zijn we daar via waldnet ook op voorbereid. Vorige week stond er nog een stuk op. En mensen moetsen opletten en voorkomen dat dit zou gebeuren.

22-3-2012
rommie uit de Westereen

Zulke mensen moeten geen internet hebben. Die trappen overal in. Hoe dom moet je zijn om via een email bericht hier in te trappen?

22-3-2012
advertentie

heinekenpower uit anjum

daar moet je zo ie niet intrapen banken zijn ook niet meer te vetrouwen

22-3-2012
pmfrl uit Drachten

Terug naar de oude vertrouwde acceptgiro is de beste oplossing.

22-3-2012
destoomfluit uit Kollum

een bank vraagt nooit telefonisch info

22-3-2012
willemhol uit Boer

Ik vind dat we een stille tocht voor deze man moeten houden.

22-3-2012
costa uit Surhuisterveen

Ondanks veel voorlichting en talloze fraudegevallen met internetbankieren toch nog weer mensen die er in trappen.
Vertrouw geen enkele mail of internet bericht.
Zolang er nog slachtoffers te vinden zijn gaan de oplichters door met hun verwerpelijke activiteiten.

22-3-2012
goldy uit Feanwalden

Phisingmails is niet iets van de laatste tijd.
Mocht je een valse email ontvangen stuur deze altijd door naar je bank. De bank zoekt dan uit van welk ip nr deze komen. Je kunt het sturen naar
valse-email@abnamro.nl of valse-email@ing.nl of valse-email@rabobank.nl
Een bank zal nooit naar je persoonlijke inloggegevens of pincode/tancode of code van een random reader vragen per mail of door de telefoon. Een tan/pin/readercode staat altijd voor betalen! De bank stuurt alleen mailtjes met reclame. Log ook nooit in via linkjes. Altijd zelf het adres intypen in de adresbalk. Twijfel je altijd even bellen met je bank!

22-3-2012
edebruin uit Burgum

sneue bak sterkte

22-3-2012
moses uit Burgum

Toch blijf ik het vreemd vinden. Ik krijg nooit mail van mijn bank. Ook geen officiele. Zijn er dan daadwerkelijk banken die ook (maakt niet uit wat voor) officiele mail sturen aan hun eigen klanten?

22-3-2012
drachtern uit Drachten

Ik heb 2 weken geleden een soortgelijke mail gehad.
Ook ik moest op dezelfde manier mijn gegevens bij ABN/AMRO checken. Jammer, ik heb geen rekeningen, etc. bij deze bank.
Ik heb de bank gebeld over deze mail. Hopelijk doen ze er iets mee!

22-3-2012
centraal uit Dokkum

We kunnen het nu allemaal wel dom vinden en dat is natuurlijk ook wel een beetje zo,maar feit is wel dat deze beste man €7600,- kwijtgeraakt is en dat is verdomde jammer.Ondanks dat het misschien eigen schuld is,hoop ik voor je dat de bank coulant is.

22-3-2012
advertentie

goldy uit veenwouden

@moses soms sturen banken nieuwsbrieven, maar alleen als jij je daarvoor hebt aangemeld.
@drachten ik krijg ook nepmails van andere banken, het heeft altijd zin om deze door te sturen, zodat de bank dan het IPnr kan traceren. Bellen heeft geen zin, omdat ze het ipnr niet kunnen achterhalen.

22-3-2012
moses uit Burgum

@goldy: Ah oke. Nee die krijg ik ook niet maar heb me er dan ook niet voor aangemeld.

Het blijft overigens wel vervelend voor het slachtoffer. Ik weet alleen niet of de desbetreffende bank coulant is...

22-3-2012
hfw uit Drachten

Ik had ook een maar viel gelijk op dat het niet van de bank kwam. Stond vol taalfouten.

22-3-2012
pft uit westereen

who,s the donkey

22-3-2012
gz30 uit kollumerzwaag

dan moet het geld ook in het buitenland zitten want anders hebben ze deze oplichter snel te pakken als die in nederland woont.

22-3-2012
bastiaan uit Haema

heb rabo & abnamro & frieslandbank en nog nooit een mail gehad...

22-3-2012
watisernogwel uit Dokkum

Blijft een apart fenomeen dat omstanders een gedupeerde de dommerik vinden.

Mensen waar blijft jullie moraal voor gerechtigheid en wijsheid?!

Mi is deze man schandelijk opgelicht en treft hem geen enkele blaam. Ik wens hem veel sterkte toe en hoop dat de oplichters gepakt worden of dat ze IN IEDER GEVAL als de schuldenaars worden gezien, in tegenstelling wat de meerderheid hierboven beweert.

22-3-2012
easyrider uit Burgum

Helemaal met watisernogwel eens.
Ik kreeg trouwens zelf vandaag een soortgelijke mail, van de zogenaamde rabobank.
Ik heb niet op de link geklikt omdat ik het niet vertrouwde, maar ik kan me toch wel voorstellen dat er mensen intrappen.
Hoe dan ook, sneue bak voor deze persoon die er wel intuinde.

22-3-2012
mutss uit Bûtenpost

Ik krijg tig keer per week zo'n e-mail waarin wordt gevraagd mijn account te verifiëren of waarin ik moet inloggen om te voorkomen dat mijn rekening komt te vervallen. In gebrekkig Nederlands, dus sowieso duidelijk dat het fake is.

Daarnaast wordt er zelfs op tv 'reclame' gemaakt waarbij gewaarschuwd wordt voor dit soort praktijken. Beetje dom dus..

22-3-2012
eksteroog uit Eastermar

cheese,jij vindt deze man die opgelicht is ,dom


leg mij nou eens op jou manier uit,hoe men zomaar €7600 van je bank kan afhalen

1 hij kreeg een mail
2 hij klikte op de link
dus hij kwam op een foute site ,tot zover begrijp ik het

3 en nu komt het,hij moet na 2 dagen van deze vrouw weer inloggen,maar dan logt hij in ,op de beveiligde site,want die site met die link is na 2 dagen natuurlijk allang afgesloten

mijn vraag aan jou is,hoe flikt die vrouw het dan ,om geld van jou beveiligde site af te halen

22-3-2012
bagpipe uit Burgum

Volgens mij is er niet op de echte site ingelogd de tweede keer, maar op een neppe site. Wat ook nog kan, is dat er een keylogger is geïnstalleerd die de ingevoerde code(s) bijhoudt. Of.. de codes zijn telefonisch doorgegeven. Zat opties, veel naïefheid.

Let op:
- Verstrek nooit codes van de random-/pasreader
- Verstrek nooit je pin via e-mail of telefoon
- Vertrouw nooit een vreemde mail of een vreemd telefoontje waar wordt gevraagd naar bankgegevens

Bel in zo'n geval altijd even naar de bank.

22-3-2012
jan2 uit Aldtsjerk

Als je iets het niet vertrouwd vraag even naar hun telefoonnummer en zeg dat je zo even terugbeld Als ze je geen telefoonnummer geven groet je ze vriendelijk en hang op, postloterijellende bankzaken,akties over telefoon,verkoop Ik word bijna nooit meer gebeld,dat is wel eens anders geweest

22-3-2012
eksteroog uit Eastermar

baqpipe,ik vindt toch ,dat wij verrekte onhandig worden voorgelicht , belangrijke details ontbreken

nu gooi jij hier verschillende opties neer,maar het blijven natuurlijk suggesties


22-3-2012
goldy uit Feanwâlden

@Eksteroog-De persoon die de mail krijgt moet op een link klikken en deze gaat naar een nepsite wat lijkt op de echte zoals hij normaal ziet bij internetbankieren. Daar vult de persoon zijn gebruikersnaam en wachtwoord in en dat kunnen die oplichters ook meelezen. Nu kunnen ze dus ook in je internetbankieren komen, ze kunnen een geldbedrag overboeken. Maar wat ze nog niet hebben is je tancode waarmee je de betaling bevestigd. Dus daarom bellen ze je op (zgn. namens de bank) want ze willen je code hebben. Trap je er in en geef je de code (tancode via mobiel/lijst of random reader)dan is je geld foetsie. Dus krijg je ooit zomaar uit het niets een sms van je bank met een tancode terwijl jij niet aan het internetbankieren bent. Bel direct je bank want dan heb je mogelijk spyware op je pc of heb je ooit je gereageerd op een phisingmail. Zijn er nog onduidelijkheden vraag gerust.

23-3-2012
eksteroog uit Eastermar

Goldy ,bedankt voor jouw uitleg ,maar als jij het over een tancode hebt,dan zal dit slachtoffer dus klant van de ING bank zijn

dat vindt ik dus ook zo vreemd,er wordt haast nooit over pincodes gesproken,dus dan zal de ING wel een gemakkelijker doelwit van deze gasten zijn

23-3-2012
goldy uit Veenwouden

Nee Eksteroog, in de tekst staat dat het slachtoffer een code via zijn kaartlezer moest oplezen. Dit heeft de ING niet, wel de ABN Amro en de Rabo gebruiken een kaartlezer

23-3-2012
bagpipe uit Burgum

Suggesties? Zo is hoe het gaat ;)

23-3-2012
aagjedenieuwsgierige uit twijzelerheide

Je kunt je niet voorstellen dat mensen hier nog steeds in trappen, er wordt zoveel voor gewaarschuwd. Misschien is dit wel een goede manier om de bank op te lichten, je laat iemand (een bekende) zgn. phishing doen bij jou, doet melding bij de bank je krijgt natuurlijk alles weer vergoed en je deelt het vergaarde met je bekende. kan makkelijk geld verdienen zijn.

23-3-2012
repelsteeltje uit de westereen

ben vanavond ook gebeld door een medewerker van de abn amro die wilde ook een paar vragen stellen heb gelijk opgehangen ze zijn dus nu actief in de regio DE WESTEREEN kijk je op de nummer melder dan staat er private

23-3-2012
heidepykje1966 uit Twijzelerheide

Ook ik had laatst zo'n mailtje van mijn ing bank dat ik om veiligheids redenen iets moest doen om zo het bankieren via de telefoon te behouden.Nou ik heb wel ing maar via de telefoon bankier ik nooit! Maar zal er om denken dit soort mailtjes eens door te sturen naar de bank wie weet kunnen die er nog iets mee.
Ik ben er niet in getrapt maar je zal maar zo argeloos zijn om het te doen en vooral misschien de oudere medemensen onder ons.Het is schandalig!

24-3-2012

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan