Account
Logo
Zoeken
5.6 °C

Brandweer NOF anders opgezet

Publicatie: 13 oktober 2011, 23.47 uur

Reacties

richard uit Dokkum

Nog even doorbezuinigen en de slagkracht is gereduceerd naar 1 brandbestrijder op de fiets met een emmer water. Maar ja,.. wat wil je ook? Het wordt steeds moeilijker voor die arme bobo's om hun bonussen bij elkaar te graaien.

14-10-2011
banjer uit Kollum

Worden de bedenkers hiervan, er ook uit gewipt? Straks krijgen we op iedere hoek van de straat een slang met een kraan opener.

14-10-2011
eksteroog uit Eastermar

Ik zie het probleem niet ,6 man vindt ik best veel en mocht het incident groter zijn ,dan wat sneller een brandweer wagentje erbij oproepen,klaar

14-10-2011
piterhenk uit Dokkum

klopt eksteroog.
maar die eerste min zijn heel belangrijk.
en iedere man extra op dat moment is heel belangrijk

14-10-2011
advertentie

centraal uit Dokkum

Bezuinigen op veiligheid is het stomste wat ze kunnen doen.Als ze nu eerst eens zouden stoppen om voor iedere kat die in een boom zit uit te rukken zijn we al een heel stuk verder.Ook dat scheelt op jaarbasis behoorlijk wat,want het is natuurlijk belachelijk om voor iedere kat met man en macht uit te rukken.Dit is zo maar een voorbeeld,maar zo zullen er nog wel meer dingen zijn waarbij de brandweer echt niet nodig is,maar wel vaak met veel machtsvertoon er op af vliegt.

14-10-2011
bas uit dokkum

oerol mar op besunnigje, oerol op selfs no op de brandweer. ja want we moatte ol hjild genoch ha om nei griekenlan en sa te stjoeren. it moat toch ergens wei komme no? stelletsje wyte boardcriminelen der yn den haag!

14-10-2011
doffer uit Driezum

ba
bas dat is waarheid
als er beide de hoge mannen van DEN HAAG of bij de ORANJE eens brand uitbrak dan wordt er gelijk niet meer bezuinigt maar de gewone burger laten ze liever stikken
want bij een woning brand is de kans op verstikking al minder dan 3 minuten

14-10-2011
schim uit Opeinde

Recent onderzoek is naar voren gekomen dat de ontvluchting bij een woningbrand van vroeger 17 min. naar 3 min. is gereduceerd. Dit komt door bv. vele kunststoffen en de vele brandgevaarlijke stoffen die zich in een woning bevinden. De norm in brw-nederland is nog altijd dat binnen 8 min. het eerste brw.voertuig ter plaatse moet zijn. Dit wordt al in vele gevallen niet meer gehaald. Als je er dan achter komt dat er meer brw.personeel nodig is loop je ten alle tijden achter de feiten aan. Leuk om daar als brw-man/vrouw op aangekeken te worden als je bij een incident eigenlijk bij voorbaat machteloos moet gaan staan toekijken en evt. de belendende percelen dan maar nat gaat houden. Ook bij ongevallen is het zo dat men nu het incident inzet met 6 personen. Een hulpverlening met minder mensen houdt altijd in meer tijd, omdat de toekomstige 4 mensen het werk van 6 man (nu) moeten doen. Straks gaat men uit van de wettelijke taak: "het redden van mens en dier", alleen 't kan iets langer duren.

14-10-2011
dokkumonline_verwijderdaccount uit Dokkum

Schim. Lang verhaal, maar wat je zegt klopt niet. Er loopt wetenschappelijk onderzoek naar hoe die inzet het beste kan, maar op voorhand kun je niet zeggen dat het meer tijd kost om 4 mensen in plaats van 6 in te zetten. Ook de voertuigen worden niet minder goed uitgerust, maar op een andere manier.

14-10-2011
uit Leeuwarden

Eksteroog,

6 mensen lijkt mischien veel en duur, maar je moet het ook relatief zien.

1. De eerste minuten zijn van levensbelang. Met 4 mensen kan/mag men geen redding uitvoeren. Vaak komt het voor, dat er verkeerd wordt gealarmeerd. Als blijkt, dat het geen kleine brand is maar een grotere brand met mensen in een pand, dan is er geen tijd om een extra wagen in te schakelen.

2. Wat zou duurder zijn denk je? Bijvoorbeeld Drogeham: TS-4 wordt opgeroepen, maar heeft toch extra hulp nodig omdat ze te weinig mankracht hebben. Dan wordt TS-6 uit Surhuisterveen opgeroepen. Dan heb je in plaats van 1 korps (ts-6) twee korpsen (ts-4 + ts-6) aan het werk, dat het totaal op 10 personen brengt.

Wil je dan snel in kunnen zetten, dan zul je overal beroepsposten moeten hebben.


Redding in huis:
2 redders
2 blussers
1 pompbediende
1 bevelvoerder

Dan heb je dus 6 mensen nodig en mag er niet verkeerd worden gealarmeerd. Extra tijd is er niet.


Bezuinig maar op bonussen

14-10-2011
schim uit Opeinde

dokkumonline; http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2935040/2011/09/29/Drie-minuten-heb-je-om-brandend-huis-te-ontvluchten.dhtml
Lees hierin ook de woorden van René Hagen. De 'moderne' kijk op brand is gebaseerd op een snellere inzet met 4 personen. Hierbij wordt, vanwege eigen veiligheid, steeds vaker de binnenaanval gemeden, omdat dit de brw.mensen in gevaar brengt. Combineer 4 man op een brandweerauto waarbij je één aanvalsploeg hebt, een chauffeur bij het voertuig en een bevelvoerder die alles moet overzien, alle overige diensten op moet vangen en ook nog zich op de hoogte stellen van de aanvalsploeg binnen, terwijl het voertuig maar een beperkte watertankinhoud heeft. Je zult als bevelvoerder snel opschalen, vanwege de meerdere taken. Of je doet een buitenaanval (of te wel pappen en nathouden) waarbij de redding van mens/dier/materieel niet meer je hoogste prio kan zijn, vanwege het gebrek aan mankracht. Ergo, opschalen en dus meer brwmensen en auto'.

14-10-2011
schim uit Opeinde

vervolg;
De vrijwilliger zal of vaker 'opgepiept' worden, dus vaker bij zijn werkgever weg moeten. Die werkgever zal dat niet blijer maken (kost hem ook tijd/geld) terwijl de motivatie bij de vrijwillig brandweerman/vrouw ook minder zal worden. Namelijk het aantal oefentijd zal gelijk blijven, de opleidingen zullen niet korter worden voor de individuele brandweermens, mogelijk dat er gewoon minder brandweermensen zullen hoeven te zijn. Maar degene die er zijn zullen vaker worden ingezet, omdat het verzorgingsgebied wordt uitgebreid. Ook zullen er nieuwe kleinere voertuigen moeten worden aangeschaft, die ook extra stallingsruimte innemen.
Vroeger is er ook bezuinigd op de brandweer van Eindhoven Airport. Heeft de inzet bij de Hercules-ramp ook geen goed gedaan. Een betere bezuiniging op de brandweer kan dmv uitreiken van een tuinslang en brandmelder aan alle huishoudens in de gemeente. Doe er ook een mob. telefoon bij zodat de mensen ook de buren kunnen bellen om te helpen blussen.

14-10-2011
schim uit Opeinde

Als (voorlopig) laatste het volgende; De inzetmethode van bijv. de brandweer in Zweden in gebaseerd op inzetten met 4 man. Hierbij is snelheid en snel redden en blussen van groot belang. De pomp werkt automatisch en men gebruikt veel 'positieve' ventilatie. Maar daar werkt men ook met meer beroepsbrandweer die eerst twee jaar een voltijd opleiding volgen. Natuurlijk kan/moet er bezuinigd worden, of we moeten met z'n alleen meer geld betalen voor dezelfde brandweerzorg. En als burenhulp zelf de kat maar uit de boom halen of als boer zelf de koe uit de sloot. 't Is maar wat we voor elkaar overhebben.

14-10-2011
uit Leeuwarden

Het is bijvoorbeeld ook niet voor niets, dat de brandweer van Peize overdag niet meer uit kan rukken.

In de gemeente Noordenveld gaat nu de discussie rond om of kazerne Peize te sluiten, of de tweede TS van Roden weg te doen.

Als de kazerne in Peize moet sluiten, dan is ca. 20% van de gemeente niet goed meer gedekt, waardoor bijvoorbeeld de mensen in Peize (particulieren, scholen, verzorgingstehuizen, etc) niet meer tijdig kunnen worden geholpen.

Vanwege die frustratie, dat er eigenlijk niet op de top met haar bonussen wordt bezuinigd, maar wel op de veiligheid van de burgers, zijn twee bevelvoerders opgestapt. Hierdoor kan overdag niet meer door korps Peize worden uitgerukt.

Dat bleek gisteren wel bij de brand in het Wellness Centrum in Peize. Daar moest als eerste een korps uit de omgeving komen.


Schim,

Die ideeën die je aandraagt vind ik niet zo raar. Maar een mobieltje gaat wel heel ver gaan vind ik persoonlijk.

14-10-2011
advertentie

schim uit Opeinde

Bekende; het mobieltje is ook maar een idee. De mensen mogen wat mij betreft ook allemaal een Ipad. Scheelt vermoedelijk een hoop papier, wat weer de vuurbelasting in een woning naar beneden haalt. Maar je hebt gelijk vwb de brandweer Peize. Dit zal op veel plaatsen ook kunnen gebeuren. Als je als bevelvoerder of als manschap niet de goede middelen ter beschikking hebt, kun je je taak niet verrichten . Je staat of voor de rechter omdat je de 'verkeerde' beslissing neemt of je stopt met de hobby/werk/roeping. En dat omdat je niet gesteund wordt door het management / veiligheidsregio die te ver van de werkvloer staan en regeren vanuit een ivoren toren.

14-10-2011

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan