Account
Logo
Zoeken
5.4 °C

Brandweerduikteams opgeheven

Publicatie: 28 september 2011, 19.20 uur

Reacties

marshall uit De Westereen

Slachtoffers die af en toe kopje onder gaan?

28-9-2011
richard uit Dokkum

En nu hopen dat die gekken die zo nodig op hulpdiensten moeten bezuinigen zelf de plomp in raken. Mischien dat ze na een half uurtje spartelen zelf het besef krijgen waar ze mee bezig zijn.

28-9-2011
aleuh uit Dokkum

Overal maar op bezuinigen, maar hoor ik vanmiddag weer op de radio dat er steun vanuit Nederland naar de NAVO toe gaan vanwege Libië ( 1 miljoen euro! ) Terwijl we niet eens mee doen... Waren heel wat duikteams mee gered..

28-9-2011
granaat1 uit Dokkum

@aleuh

En de f 16 dan? missen we wel een paar van in leeuwarden,zouden die in libie zijn misschien?

28-9-2011
advertentie

antonv9 uit Drachten

Nee ze staan niet IN libie. Ze staan in Italie en vliegen af en toe over libie...

28-9-2011
virtualizer uit Burgum

stelletje idioten die dit bedenken,hef het nu helemaal maar op,want ergens op tijd nog ter plaatse zijn om drenkelingen te redden,zit er niet meer in.
dat was tot op heden al een groot probleem,dus,,het redden van mensen,,word straks,,het borgen van lijken,,.

28-9-2011
eksteroog uit Eastermar

virtualizer,de meeste mensen zijn onder water binnen 10 minuten al dood hoor,je moet het van de omstanders op dat moment hebben en anders kan je het echt wel vergeten
de echte oplossing voor dit probleem moet volgens mij nog uit gevonden worden.

28-9-2011
siepkje uit Burgum

Gelukkig is er niet veel water in Fryslan.

28-9-2011
doffer uit Driezum

Er moet eerst iemand van het koninklijk huis of van Den haag in het water raken hier in FRYSLAN dan moet je zien wat er dan word gezegt dan word alles weer terug gedraaid en dan wel met spoed
Voor mijn part laten ze alles bij het oude dan ben je zeker veilig bent

28-9-2011
schim uit Opeinde

doffer; je hebt gelijk. In Rotterdam werden de duikteams opgeheven. Daarna raakte er familie van 'n wethouder te water. Snel daarna werden er weer duikers via de brandweer ingezet. De kosten voor 'n operationeel duikteam zijn hoog, maar 'n mensenleven is onbetaalbaar. In de Veiligheidsregio Noordholland Noord is volgend jaar nog maar één duikteam aanwezig. Vanuit hun standplaats is het soms 40 min. rijden naar een incident. Dat heet in het vervolg 'bergend duiken'. Dus niet 'reddend'. Dat zal hier in Friesland dus ook gaan gebeuren. De taak van de brandweer wordt willens en wetens veranderd van -redden van mens en dier- in -zie maar wat je nog kan doen met weinig geld, mensen en middelen-. Schandalig, maar 't eind is nog lang niet in zicht. Straks gaat ook de opkomst- en uitruktijden omhoog. Staat de brandweer dus niet meer binnen 10 min. op de stoep, maar misschien wel na 15 min. En volgens de top het liefst met 4 man/vrouw. Kun je nog weinig of niets doen. Geloof mij; wordt vervolgd!

29-9-2011
plh uit Damwâld

En wel een nieuw AZC in Dokkum ?

29-9-2011
banjer uit Kollum

Ik vind het ook jammer, straks wordt het misschien nog erger, kollum naar buitenpost, damwoude naar dokkum.

29-9-2011
pats uit De Westereen

ze moeten goed op buitenland passen en hun eigen burgers aan het lot overlaten.goed op de koningklijke familie en burgemeesters passen.als er niet meer uitgerukt wordt kort het mooi in in friesland.zit de overheid niet mee hoor.het wordt zo langzamerhand eenmooie bende in nederland. kunnen de buitenlanders zelf niet bezuinigen.waarom altijd wij .wij worden zo ook alleen maar armer.kijk ook eens naar de salarissen van de politiek.grote lonen wijnig steunen.
OOOOOOHH ja stom van mij meer is nooit vol.sorry.

29-9-2011
112freakmarc uit Drachten

In Drachten heb ik tot nu toe 1x een drenkeling mee gemaakt. Na 20 minuten kwam het eerste korps aan (leeuwarden)Dit is al veelst te laat want na 6 minuten ben je al hersendood. Na 30 min is de persoon uit de wagen gehaald echter was deze al overleden.

wat wil ik met dit bericht aangeven?

Dat tot nu toe de inzet van duikers in Friesland 1x het leven van iemand hebben gered namelijk in Leeuwarden.

De duikers kunnen ook met de 7 teams die er nu zijn niet binnen en 15 minuten ergens zijn. Dus ook al haal je nu 5 van de 7 weg. Alleen Leeuwarden zou eventueel nog mensen kunnen redden (aangezien de brandweer hier beroeps is en 24 uur op de kazerne aanwezig is) Sneek is een goede 2e plaats voor assistentie aan Leeuwarden of hulp op het Sneekermeer.

Mijn mening is dus bezuinigen op de duikteams is oke. Zodra Leeuwarden en Sneek blijven. Echter bezuinigen op hele kazernes vind ik minder.

Marc Stijger

29-9-2011
advertentie

siepkje uit Burgum

Ja bezuinigingen, ook de zwemlessen van de openbare school in Burgum wordt al afgeschaft dus als er straks drenkelingen zijn.........ook zo akelig tegenover de kinderen van het AZC, de meeste mensen hier kunnen wel zwemles betalen of als je in de soos zit kan je een vergoeding krijgen voor sport, maar hoop dat ze het voor de AZC kinderen ook goed regelen, met het oog ook op die grote vijver vlak tegenover de uitgang. En bezuinigen op AZC's gaan via het COA en dat kan je niet in hetzelfde hokje plaatsen als hulpdiensten,maar ik snap de boosheid wel, de feestjes en dure lunch partijen vh hogere personeel vd gemeente komen voor de veiligheid vd burgers.

29-9-2011
rommie uit de westereen

@siepkje, wat een onzin verhaal. Het coa wordt ook door het rijk betaald. Hoeveel kreeg die directeur ook alweer? Links lullen, rechts vakken vullen dat doen ze. En dan je verhaal over ouders hier kunnen het leszwemmen wel zelf betalen. Ja als je rijk bent wel, de normale man niet meer. Onzin wat je nu verkoopt. Hoeveel zouden die AZC's ons eigenlijk kosten? Opvang kan toch wel in de buurlanden van de probleem landen?

29-9-2011
schim uit Opeinde

112freakmarc; Je bewering van dat je na 6 minuten al hersendood bent hangt zeer van de omstandigheden af. Er zijn ook mensen die 45 min. onder water hebben gelegen en die het er zonder lichamelijke en geestelijke klachten vanaf hebben gebracht. Natuurlijk er bij de inzetten van duikteams vaak dodelijke slachtoffers. Natuurlijk is de aanrijtijd zeer lang. Maar het wettelijke bestaansrecht van de brandweer is nog steeds 'het redden van mens en dier'. Ook is er in het verleden bezuinigd door met minder ladderwagens en hoogwerkers te gaan werken. Heeft dit levens gekost? Mogelijk, maar is niet te bewijzen. Volgende stap zou dus zomaar kunnen zijn dat de politie de kat uit de boom gaat halen d.m.v. één schot. Of de autobergers de voertuigen uit het water te tillen met slachtoffer en al. Leuk voor de omstanders/hulpverleners als ze door een open raam een dodelijk slachtoffer naar buiten zien glijden. Om maar niet te spreken van de mensen die wel door duikers hadden kunnen worden gered.

29-9-2011
hakkeplof uit Terwispel

Alle geld het land maar uit,en eigen mensen laten verzuipen.

29-9-2011
ikbenhetmaar17 uit de westereen

112freakmarc; ik hoop dat jij of één van je familie/vrienden of andere dierbaren eens hulp nodig heeft bij het water, en dat ze dan binnen een uurtje er zijn. (of eigenlijk hoop ik dat ze helemaal niet komen).

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je (de mensen die dit bedacht hebben) eerst iemand moet verliezen op zo'n manier, en dat ze er dan pas achter komen dat het niet verantwoord is om voor sommige plaatsen meer dan een half uur rij tijd nodig hebt, dan kunnen ze net zo goed niet komen helpen!

29-9-2011
southpark uit southpark

de 2 e kamer zouden hermetisch moeten afsluiten en goed vol moeten pompen met water zal het hier vast niet minder van worden hier in grootwaterland

29-9-2011
eelko uit s,veen

Allemaal maar op Dhr Wilders stemmen de komende verkiezingen denkt mij

29-9-2011
pats uit De Westereen

ze kunnen beter dit kabinet opheven.
redding is er niet meer.groetjes

30-9-2011
siepkje uit Burgum

Onzin verhaal???? Praten wel weer als straks de eerste verdrinkt.
En alles wordt in aparte hokjes geplaatst in Nederland.

30-9-2011
wdwn uit Damwald

Dit gaat niet goedkomen,

De aanrijtijd van de brandweer is overeen maand net zolangs als je wachten moet op de politie, Duurt ook uren, Dit is niet goed voor noord oost friesland, Als dit goed komt koop ik een taart voor de brandweer :P

30-9-2011
age uit Uithuizen

Eelko weet zeker niet dat die Wilde als gedoogpartner ingestemd heeft met de bezuinigingen van deze regering,dus ook met bezuinigingingen op de brandweer,duikteams?

Ach ja,als er ergens een Henk en Ingrid verdrinken dan geeft Wilders Mohammed en Fatima maar de schuld he....of de Grieken..of Cohen..

Net als al die andere gezuinigingen..logisch dat die Wilde de PVV geen leden heeft....ze zouden eens vragen kunnen stellen..

30-9-2011

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan