15,5 °C
 Regionaal nieuws
 Fotonieuws
 
 Vraag en aanbod
 Uitgaansagenda
 Misdaad in je straat
 
 Contact
 Zoeken
 Nieuwsarchief

Schaatsers brengen schip tot stilstand

Publicatie: 
zondag 11 januari 2009

Op de vaargeul bij Earnewâld keken diverse schaatsers zondagmiddag vreemd op toen plotseling een schipper door het ijs voer. De duwbak Desperado kwam vanaf Warten en wilde over de Lange Sleat naar Drachten varen. Even voor Rondvaardij P....

 

Laatst geplaatste reactie: vr 16 januari 2009 - 14:45

 

REACTIES

Vooral doorgaan ja... dag ijspret..

Stratenmakers hebben toch ook vrij nu? Waarom die bootjes mensen niet?

binne uit Leeuwarden | 11-01-09 | 17:51

In de vaargeul naar Drachten geldt geen vaarverbod.
Dusss trochbaane..het is wel de schipper zijn brood.
Gegroet Rick de kikkerrrrrr

kikker uit rohel | 11-01-09 | 17:53

Die schipper moet ook gewoon zijn centen verdienen, en om daar dan opeens een verbod te doen is ook te gek voor woorden, waarom maken ze niet gewoon een veilige ijsbaan op een weiland ofzo dan in de vaarroutes van de scheepvaart.

mieke uit Drachten | 11-01-09 | 17:54

stakker dat ie niet snapt dat die mensen willen schaatsen w8 je maar ff tot dinsdag dan gaat ut dooien :S

jahtoch uit Burgum | 11-01-09 | 17:56

wat een eikel die schipper, ijs dun???? t was er gisteren prachtig.

tdbdrachten uit drachten | 11-01-09 | 18:03

die schipper kan natuurlijk niet aan de kant blijven liggen om de zogenaamde pretschaatsers...dan gaan ze maar naar de ijsbaan of naar vaarten waar geen schepen komen.

zeemeeuw uit Drogeham | 11-01-09 | 18:10


Ach mensen, hou toch een beetje rekening met elkaar.

Was de schipper morgenvroeg gaan varen, dan was er niemand die er aanstoot aan genomen had, de dooi is op komst geen vaarverbod op dat kanaal, de werkweek weer begonnen en ook de scholen.

Nu heeft de schipper veel kwaad bloed gezet bij de mensen.

Is het misschien de zelfde schipper die een hekel heeft aan rust, en aan mensen die even willen ontspannen en vervolgens in slaap valt en vervolgens een zomerhuisje omver vaart?

weethetbeter uit Surhuisterveen | 11-01-09 | 18:14

bij Eernewoude is genoeg ijs dus schaatsen op dit kanaal heeft geen zin, deze man moet ook zijn brood verdienen, meestal zijn het werkeloze 50 plusser en futters die op dit dunne ijs schaatsen, dit is ook de categorie die meestal in een wak komt en verdrinkt, laat ze maar zeuren.

tokkie uit Ureterp | 11-01-09 | 18:23

Het gaat vanaf morgen dooien helaas dus laat dat schip dan vanavond maar varen. Als de vorst door had gezet had ik gezegd, direct stoppen dit schip!!!

jakobjan1908 uit Houtigehage | 11-01-09 | 18:27

De mensen snappen dus niet dat tijd geld is ? Waarschijnlijk moet het schip morgenvroeg ergens geladen/gelost worden, en als deze niet op tijd is, dan zal deze een boete opgelegd krijgen?

Er is genoeg ruimte op te schaatsen. Genoeg ijsbanen ed. Een kanaal is voor een vaarroute en niet voor te schaatsen. Ik zou er doorheen rammen. Schaatsers of geen schaatsers

benbullo uit bergum | 11-01-09 | 18:31

Ook wij schaatsten in de omgeving van Earnewoude. Natuurlijk is het waar dat de schipper zijn brood moet verdienen. Maar wat was er gebeurd als de schipper was doorgevaren? Honderden mensen waren dan gestrand voor het kanaal. Gelukkig is nu alles goed gekomen en daarom hulde voor de schaatsers die de schipper hebben gevraagd te stoppen en natuurlijk hulde voor de schipper die gewacht heeft zodat de schaatsers weer terug konden naar Earnewâld. Het was een prachtige dag!!

overal uit Hurdegaryp | 11-01-09 | 19:04

wat een slap gelul hierboven.....ijs genoeg overal en allemaal ijsbanen deze man werkt gewoon voor zijn geld ....maar nee daar moeten ze schaatsen!wanneer mijn kinderen op straat in de sneeuw spelen en de strooiwagen komt zeg ik ook niks toch ?

klystertje uit harkema | 11-01-09 | 19:18

gas met die bak,moet niet gekker worden hier.

heideroos uit Veenwouden | 11-01-09 | 19:31

Knettergek, met schaatsen verdien je geen kwartje terwijl je Sven heet, en die schipper was bezig met zijn broodwinning.

reedrider uit IJs | 11-01-09 | 19:52

juist,gas op de plank!
iedereen weet om de donder wel dat deze scheepvaart route altijd worden bevaren(ook op zondag),het is immers een kanaal.dus dan ook niet zeuren als er een aan komt stomen.ik vind/vond deze schipper dan ook zeer coulant om dan toch maar niet door te varen,hij had ook kunnen denken,bekijk het maar,jullie hebben hier niks te zoeken.
trouwens,levensgevaarlijk,er moet eerst weer eens een verzuipen zo te zien.dik genoeg of niet,met die stroming eronder weet je het nooit!!

virtualizer uit Burgum | 11-01-09 | 19:58

Schaatsen in de Alde Venen?
Gewoon via de Hooidammen naar dat gebied,en niet bij "Hotel Princenhof"over de vaarverbinding Eernewoude-Drachten.Het was al lang en breed bekend dat er GEEN vaarverbod voor dat kanaal geldt.

arsr uit Frieschepalen | 11-01-09 | 20:34

Volgende keer maar snel een vaarverbod invoeren

jakobjan1908 uit Houtigehage | 11-01-09 | 20:55

ze hebben niet voor niks ijsbanen??

neophyte uit Sumar | 11-01-09 | 21:00

Even voor de duidelijkheid:
* Voor de mensen die zeggen dat het ijs op t kanaal te dun was: er zijn vandaag, én gisteren, 1000en mensen over t kanaal heen geschaatst.
* t schip is tegengehouden door een aantal schaatsers, om te voorkomen dat mensen niet meer terug naar hun auto konden, of nog erger (bij schemering) t open water in zouden schaatsen.
*De kapitein en de schaatsers hebben SAMEN besloten dat hij pas om 6uur verder zou varen als t donker zou zijn. Om een ravage te voorkomen!

line uit Earnewald | 11-01-09 | 21:04

Betalen de schaatsers zijn rekeningen die onbetaald blijven als hij niet kan varen? Sodemieter toch op zeg!Schaatsen is prachtig,maar absoluut niet heilig hoor.Ga dan naar de ijsbaan of een andere plek waar geen scheepvaart is,maar ga op dit soort plaatsen niet moeilijk doen omdat iemand zijn geld wil(moet)verdienen.

victoria uit Dokkum | 11-01-09 | 21:42

line zie jij hier mensen zeggen dat het ijs te dun is ? Jij strooit met argumenten die niet op waarheid berusten.

benbullo uit bergum | 11-01-09 | 21:44

EN WEER BLABLABLA BLA BLA BLA BLA.................

boss uit Dokkum | 11-01-09 | 21:51

Benbullo: in het filmpje wordt het gezegd. En .tokkie. noemt: dit dunne ijs.
En .virtualizer. zegt dat het niet vertrouwd is i.v.m. de stromingen.
Ik heb zelf gezien dat het schip er aan kwam, en ook dat er 1000en mensen de vaargeul overstaken, dus dat zijn, lijkt mij, genoeg argumenten om tot deze conclusie te komen.

line uit Earnewâld | 11-01-09 | 21:55

De man moet zijn brood verdienen en de schaatsers zijn er voor hun plezier, misschien moeilijk, maar lijkt mij verder duidelijk, niet alles en iedereen kan wijken voor schaatsen...

rondweg uit Dokkum | 11-01-09 | 22:26

Grapjas line, Dat filmpje heb ik niet gezien in verband met dat deze nog niet op het www stond..

benbullo uit bergum | 11-01-09 | 22:35

Kijk maar even op: www.rtvkanaal30.nl/.. voor het juiste verhaal. Daar staat het complete verhaal op.

line uit Earnewâld | 11-01-09 | 22:43

die mensen die daar schaatsten mogen nog blij wezen dat hij rekening met ze heeft gehouden. ik zou doorvaren...
er zijn genoeg andere plekken waar je schaatsen kunt..

foetsji uit Opende | 11-01-09 | 22:49

Ik vind het sensatie zoekers. Ze moeten gaan rijden op een polder of een ijsbaan. Op een plek waar het Hoort! En niet gaan schaatsen op een kanaal. Ik ga toch ook niet skeeleren op een snelweg ? :S

benbullo uit bergum | 11-01-09 | 22:59

@ benbullo
het kanaal loopt dwars door een enorm groot natuurgebied. Ze varen niet op het kanaal, ze moeten het alleen oversteken om de oude venen in te komen. 'vroeger', toen er veel vaker ijs lag, werden er ook altijd marathons gehouden in dat gebied, ook over het kanaal heen. Maar door de jaren heen is dat kanaal belangrijker geworden, en worden de mogelijkheden op het ijs vergeten. Maar alle vorige jaren werd dit al zo gedaan, en nu ineens kan het niet meer?! ja, dááág.

line uit Earnewâld | 11-01-09 | 23:09

in de eerste zin: 'ze varen niet op het kanaal' moet zijn: 'ze schaatsen niet op het kanaal'

line uit Earnewâld | 11-01-09 | 23:29

mooi

ugje uit Surhuisterveen | 12-01-09 | 00:26

oh....is het geen kanaal..
nou dan om mij een polderslootje,wat gij wilt...
ik blijf erbij dat het gevaarlijk is een vaargeul over te steken i.v.m stroming.het ijs kan nooit even dik zijn daardoor.maar toe maar he,als er een over het,,polderslootje,,is,dan volgen er meer.....
maar was er een verzopen dan had je weer heel ander gekrakeel gekregen zou het niet line?

virtualizer uit Burgum | 12-01-09 | 05:55

Dan had ie vast gezegd dat het onverantwoord was...

Dan kun je wel als argument brengen '1000 mensen waren aan het schaatsen dus dan is het wel sterk genoeg' maar das gewoon flauwekul.

Net als virtualizer zegt, er zitten altijd gevaarlijkte stromingen in dit soort kanalen en het is gewoon gevaarlijk om hier te gaan schaatsen.

benbullo uit Bergum | 12-01-09 | 09:08

hulde voor die mannen die de schipper tegen kon houden klasse!
ook hulde voor de schipper die toch inzag dat hij echt niet verder kon met met zoveel mensen op het ijs mijn complimenten!

de verantwoording ligt volgens mij bij degene die de vaargeul in beheer hebben lijkt mij in dat gebied.

Eernewoude is een heel geliefd plek om te schaatsen.

sunshine uit Tille | 12-01-09 | 10:07

A.S zondag, kom naar de skeeler maraton op de A7!

tokkie uit Ureterp | 12-01-09 | 10:15

Het kanaal is bestemd voor de beroepsvaart waar nog geen vaarverbod geld, voor diegene die hier niks van willen weten hebben boter op hun voorhoofd.Voor deze mensen denken aan hun eigen plaatselijke handel.Voor de mensen die de situatie kennen stappen gewoon bij de hooidammen op.

mosk uit sumar | 12-01-09 | 10:27

vandaag in ieder geval geen schaatspret meer op het kanaal

terminator uit Harkema | 12-01-09 | 10:44

ik ben zelf schipper en ik kan een van die jongens en ze varen veevoer naar drachten best nodig in deze tijd volgens mijn zijn vast boeren die het roepen maar er straks zonder zitten laat ze ergens anders schaatsen

stelo uit kootstertille | 12-01-09 | 10:56

laat die kapitein maar doorvaren en verzuip die schaatsers maar die man moet ook zijn brood verdienen dus gassen met die bak

mechelseherder uit Burgum | 12-01-09 | 12:04

het is de man zn broodwinning heel simpel. en dr zijn genoeg andere plaatsen waar men kan schaatsen.

je moest eens weten wat het de ondernemer kost als zn schip een of meerdere dagen voor de wal moet liggen.

bas uit dokkum | 12-01-09 | 12:55

Toen ik klein was zeiden ze altijd: Niet op het kanaal of in vaargeulen schaatsen alleen op vertrouwd ijs, waar het mag, deze volwassenen geven een goed voorbeeld en lokken ook nog eens sensatie uit door de politie te bellen, kijk ze eens lachen hohoho, schipper lekker doorvaren, moet niet gekker worden.

siepkje uit Burgum | 12-01-09 | 12:57

Allereerst erg geld geen vaarverbod voor de vaarweg naar Drachten, dus de schipper heeft gewoon gedaan wat hij moest doen en dat is varen, ten 2e als een ijsvereniging een toertocht houd lijkt het mij toch verstandiger eerst eens te informeren of het verantwoord is, ten 3e deze schipper heeft gedaan wat hij doen moest, en dat is stoppen, want in het binnenvaart reglement staat ook dat als de vaart niet veilig kan voort gezet worden, dat je de vaart dient te onderbreken.En dat heeft hij gedaan!!

skipper uit Burgum | 12-01-09 | 15:00

Het geeft immers ook al aan dat het ijs onbetrouwbaar is.
De schip vaart dwars door het ijs heen, ofwel het is te dun! Want anders had je wel een ijsbreker nodig gehad.zolang dat er geen vaarverbod is, kun je nagaan dat daar een reden achter zit.
Er kunnen wel duizenden mensen daarop geschaatst hebben, maar als de één gaat gaat de rest er ook op en dat is menselijk. Maar er hoeft op 1 plek krak te zijn, en er is geen houden meer aan. Ga schaatsen waar minder water staat en minder stroming.

johnnyh uit Drachten | 12-01-09 | 15:43

Ik zou doorvaren, vind de snelheidschaatsers (zelfde als de wielrenners op de fiets) maar asociaal, denken dat alles voor hun zelf is en niet aan een ander. Schipper heeft geen vaarverbod dus gewoon doorkarre, genoeg ander ijs!

aleuh uit Buitenpost | 12-01-09 | 20:03

Wat een achterlijke figuren, met zijn 3en voor een schip van een paar duizend ton gaan schaatsen. Ik had die schuit laten roken, en wie niet ziet dat hij wegkomt heeft pech gehad. Waardeloze schaatsers, 't is leuk werk, maar het moet niet ten koste gaan van de noodzakelijke scheepvaart.

aap uit Dokkum | 12-01-09 | 20:56

Wat een actherlijke mongaeulen, het zijn vast ambtenaren, of leraren!

mozes uit Napels | 12-01-09 | 21:32

Nou gaat er bij de kleine wielen een man (hoe erg dit ook is) dood doordat hij boven diep water op te dun ijs heeft geschaatst...(wat hij misschien niet kon weten)... dan zijn er vervolgens een paar mongolen die over een twee dagen oude ijslaag boven een vaargeul gaan schaaten en een vrachtschip tegen houden! Wie is hier nou gek??? Als je dit goedkeuren kan, waar zijn we dan mee bezig???
Als ik de politie was zou ik die schaatsers aanhouden wegens belemmering van de doorvaar

jan123 uit smallingerland | 12-01-09 | 22:08

Is ook dom, maar Jan 123 niet mongolen zeggen, dat kan kwetsend zijn voor sommige mensen, zeg dan randdebielen ofzo!!

siepkje uit Burgum | 12-01-09 | 22:51

Wat ben ik blij dat deze hype van het natuurschaatsen weer voorbij is,als zoiets te lang duurt zijn er ook al weer van die kemphaantjes die willen vechten voor een stukje ijs ,ga nu maar lekker in dat kanaal zwemmen.

eksteroog uit Eastermar | 13-01-09 | 09:27

@eksteroog uit Eastermar
hahaha kemphaantjes
Ergens heb je wel gelijk.
Maar nu zeg je wel zwemmen, maar of dat ook zo'n goed idee is .....
Even denken:
Nu is het te koud, hulpdiensten heb je ermee te pakken.
Owja is het aangenaam dan krijg je ook weer het gezeik dat ze aan boten gaan hangen en dat het gevaarlijk is + belemmering van het vaarverkeer.

Ach ja een mens moet toch altijd wat te klachen hebben. De één is het ermee eens, de ander heeft dit en dan weer dat. Het is bijna nooit

johnnyh uit Drachten | 13-01-09 | 21:05

Mooie opmerking van die schipper aan het einde van het filmpje.. domme optie

keimpe112 uit Drachten | 16-01-09 | 14:45

REAGEREN

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Nog geen account? Klik hier voor een nieuw account of klik hier om in te loggen

15,5 °C

Meting: 07.20 uur

16 inbraken

(30 dagen)

15 inbraken

(vorige maand)

 
Nieuwste items
Meest gelezen
 
 
5 jaar geleden
10 jaar geleden
15 jaar geleden