Centrale As kan goedkoper en beter
Publicatie: 8 augustus 2005, 16.36 uur
Reacties
Is er in de hele wereld toch nog iemand die een goede oplossing kan bedenken.
Klasse !!!!!!!!!!!!!!!
Mar wer tsien jier oer prate, dan komt it nea klear, sa sil it wol wurde......
Dit lijkt me niet een goede oplossing. Dit traject ligt veel te ver uit de richten van de dorpen Damwoude, Veenwouden en Burgum, die juist behoefte hebben aan een weg dichtbij de dorpen die meer ’lucht’ geeft tijdens spitsuren. Op deze manier denk ik dat de huidige weg tussen Dokkum en Nijega alsnog veel verkeer te verwerken krijgt en de opzet van de centrale as, namelijk een snellere doorvoer van verkeer rondom genoemde dorpen, zijn doel volledig voorbij schiet...
Als je nu het bestaande stuk eens aanpast, scheeld dat ook aanzienelijk. Gooi de stoplichten er eerst eens uit. Op de garijperhoek is ruimte zat voor een verkeersplein of mega-rotonde, en dit is ook op Quaterbras wel mogelijk.
ik ga ook ff tekenen nu een geel lijntje staat ook wel leuk
Dat wat joepie zegt hadden ze allang moeten doen.
Als ze nou in burgum 4 stoplichten weghalen en bijvoorbeeld 2 rotondes en een fietstunnel er voor in de plek doen, dat scheelt ook behoorlijk.
Volgens mij zijn hieruit veel voordelen te behalen door op de kruising van de Centrale-as en de Groningerstraatweg en nieuw en beter kruispunt te ontwikkelen dan Quatrebras.
Het verkeer hoeft dan niet meer door Leeuwarden en Burgum omdat het via Garijp wordt ontsloten.
Hmmm.... ziet er niet eens gek uit. Maarja; Bûtenfjild, Fûgeltsjelân, ecologische verbindingszône : zal wel worden afgeschoten ( dit plan dan, niet de vogels :-)
Overigens; ook het voorgestelde traject kan goedkoper : waarom er in het laatste stukje Trekvaart tegen de rondweg Dokkum aan een "Combi-viaduct" is gepland, is mij ten enenmale een raadsel: op dit stuk is al jaren geen enkele vorm van scheepvaart meer mogelijk ( anders dan met een kano ).... Ook het stukje tussen de rondweg en de Dokkumer EE bevat minstens drie dammen met een duiker. Afwatering dan ?? Kan ook wel met een pompgemaaltje.
Als je nu alleen eens om burgum heen een snelle route bedenkt, is de opstopping al voor 80% opgelost.En dan op Quaterbras een mega-rotonde zonder die klote stoplichten. Probleem opgelost. Want wat is in het huidige traject het minpunt? Juist stoplicht na stoplicht, vooral in Burgum.
@joepie als je op de kruising van de (groene)centrale-as met de Groningerstraatweg een beter kruispunt kunt maken dan het kruispunt op Quatrebras, dan kan het verkeer beter om Burgum en Leeuwarden, door de aansluiting van de centrale-as bij Garijp op de Wâldwei aan te sluiten, beter ontsloten worden.
De aansluiting bij Garijp geeft veel voordelen voor het verkeer van Noord-Oost Friesland naar het westen van het land.
@sterkeyerke je moet er niet over praten, maar gewoon doen.
Of is praten gewichtiger voor veel personen.
Frits Tangerman, dan moeten eerst de belangenverstregeling hier in NEDERLAND eerst verdwijnen. Jou plan is gewoon goed en VEEL goedkoper. Maar bedenk nu eens wat de heren zelf wel niet mislopen. Die bol van jou werkt (HEEL)goed, maar volgens de heren niet. Gewoon prullenbak en weer tot orde van de dag.
Ik ben nog steeds van mening: praatjes vullen geen gaatjes! Ze moeten eerst maar eens een begin maken met de aanleg, pas dan geloof ik echt dat die stomme as er komt!
@femme volgens mij heb jij het aardig door.
Het gaat net zoals bij die dure zweeftrein, die niet te bekostigen is en dan wordt afgeblazen door den Haag.
Zo zal het hierbij ook wel gaan.
Ik bedoel maar! Ze hebben altijd veel grote verhalen in Den Haag, maar wij (de burgers) krijgen er maar weinig van te zien. Zolang zij er maar beter van worden en zolang het maar geen geld hoeft te kosten, dan is het goed.
Tangerman is dat een ander woord voor luchtfietser, fantast of gewoon zeikstraal. Tjonge jonge wat een goed idee. Ja iedereen is gek behalve meneer Tangerman.
Dhr. Tangerman kan het mooi bedenken.
Wie maakt nou de weg tussen dokkum en rinsumageest nou drukker.
Daar komt jammergenoeg bijna ieder jaar iemand om.
En wie krijgt het in zijn hoofd om een grote weg aan te leggen door het grootste moeras van noordoostfriesland.
Je moet minstens een berg afgraven om in dat gebied de grond hard genoeg te krijgen.
En dwars door een natuurreservaat heen?
Lekker handig!
Gelukkig is dit een dom plan en ik hoop dat iedereen deze man goed uitlacht.
sterke yerke weet jij het woord werken wel te spellen.want je hebt nog nooit een donder gedaan.praten dat kunnen ze wel op de zijl.
Men had al land dit idee besjoen en it is net healbaar.
D'r wiene 60+ routes mei safolle fariatie.
algemien bin ik net raar op de as tsjin sa as dy wurd.
allinch meie d'r ek wol wat dyken d'r ût.
of tenminst omlein parallel oan de as.
Volgens mij kan in de groene centrale-as door een verbinding aan te brengen tussen de Laauwersmeerwei en de weg tussen Holwerd-Dokkum heel Ferwerderadiel beter ontsloten worden.
Al het verkeer uit Holwerd(Ameland), Ferwerd enz. wordt nu door Dokkum of Leeuwarden geplemd.
@oprjochtefries (Buitenpost) het Combi-viaduct over de trekweg is na verdere studie idd overbodig, maar wat nog erger is, het verkeer op de trekweg kan de geplande Centrale-as op geen enkele manier bereiken.
En zo zijn er meer plaatsen, die moeilijkheden opleveren.
Is dit gedaan ter bevordering voor de economie in Noord-Oost Friesland ???
Je hebt zo'n spreekwoord over de beste stuurlui die aan wal staan. Dat lijkt me hier precies op van toepassing. Iedereen heeft op persoonlijke titel de beste ideeën (ik ook wel trouwens) en vind dan direct maar dat de mensen die hier mee bezig zijn hun zaakjes niet goed voor elkaar hebben. Belachelijk! Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar diverse variaties, waarbij dit traject als meest logische/uitvoerbare naar voren is gekomen. Dat net die ene weg niet aansluit of dat er ergens (meer volgt)
anders wel of geen brug moet komen doet hier niets aan af. Om er toch nog iets persoonlijks in te gooien, ik denk dat het niet verstandig is om elke weg die deze as gaat kruisen aan te laten sluiten. Hierdoor creëer je allerlei kruispunten met alle gevaren van dien.
Ik zou nog met een ander spreekwoord af willen sluiten:
SCHOENMAKER(S) BLIJF BIJ JE/JULLIE LEEST
Gooi dus niet allerlei domme opmerkingen als reactie het net op als je niet precies weet waar je het over hebt...
deze variant heeft men ook wel over nagedacht maar deze is waarschijnlijk minstens even duur omdat je dan door allemaal boerenland moet en op deze manier worden dorpen als Damwoude, Veenwouden en andere dorpen die baat hebben bij een goede ontsluiting er niet beter op. Ze hebben van te voren wel een stuk of 5/6 varianten uitgetekend en dit was er 1 van. ER zit wel verschil in als je het origineel erbij houdt maar toch...dit is voor velen vrij oud nieuws....
Het traject is korter, maar niet beter voor mensen die regelmatig richting Amsterdam gaan. Leeuwarden zit op slot en dat los je hiet niet mee op.
De weg van Dokkum naar Leeuwarden is tot Aldtsjerk geen probleem probeer het toch nog een keer richting Stiens of Jelsum en ga in de richting van Marssum een weg creeren, dat kan best vlak bij het vliegveld langs, je mag daar toch niet bouwen, kijk maar naar Schiphol en de wegen daar omheen.
haha dit gaat inderdaar door een moeras (natuurgebied) terwijl de dorpen Damwâld, de Westerein, Burgum etc. behoefte hebben aan een betere weg die de economie hier weer stimuleert. Als ik naar Dokkum rijd moet ik altijd door dorpen met 50km/h en weer stoppen en gas geven. Dat is nog erger voor de natuur dan constant 100km/h rijden.
uuuuuuuuu,kijk.volgens mij is er maar 1!oplossing.op palen door de lucht hier en daar een afritje.en als het om de economie gaat.hebben we die hier dan??
Volgens de aktiegroep "De Centraalste As" moet deze oplossing 30 miljoen of meer goedkoper zijn dan de geplande "Centrale As" welke de provincie voorsteld.
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan